handdator

Visa fullständig version : Gainer Pro som mellanmål?


picko
2005-10-19, 13:54
Som rubriken lyder!

Hade tänkt att ha det nån timme före lunchen på skolan då hungern är som störst?
Är det dumt med tanke på att det är så pass mycket kolhydrater i det(67% Kolydrat, 24% Protrein).?

userfriendly
2005-10-19, 13:55
gainer till mellis är INGET bra alternativ.. som att äta godis o ta en proteindrink...
ta me protte o nötter eller nån frukt o keso..

Ninjasmurf
2005-10-19, 13:56
har varit uppe förut... gainer ska endast tas precis för och efter ett träningspass

nordland
2005-10-19, 21:22
1. Är du tokrädd för att gå upp i fettvikt, och att riskera blodsockerfall så är det ingen bra ide..

2. Satsar du mer på att bygga maximal styrka, och skiter fullständig i om du lägger på dig något gram fett extra i veckan så varför inte. Får du bara i dig tillräckligt mer protein och kalorier så är allt lungt..

Själv skiter jag fullständigt i om jag lägger på mig lite extra fett. Får jag bara i mig tillräckligt med protein och KALORIER så skiter jag i resten..

Davil
2005-10-19, 22:08
Ökad risk för Diabetes typ II.

King Grub
2005-10-20, 05:38
Och insulinresistens, dyslipidemi och karies. :thumbup:

Ziso
2005-10-21, 15:38
Dricka en gainer som mellanmål är väl likvärdigt med att äta godis, alltså inte bra.

MUGEN
2005-10-21, 19:34
förstår inte denna ständiga jämförelse med gainer och "godis".. jag vet inget, och kan inte tänka mig, något godis som har GI och II likvärdigt det i en gainer. skulle väll vara skumvarianterna som är närmast, right? måste ju nästan vara bättre att trycka i sig godis än gainer i alla andra fall än i anslutning till träning?

Sverker
2005-10-21, 19:47
I godiset finns det ca 25 % fruktos.
Självklart har en gainer med maltodextrin ett betydligt högre GI. GII blir högt beroende på proteininnehållet i gainern.

Dissector
2005-10-21, 20:46
2. Satsar du mer på att bygga maximal styrka, och skiter fullständig i om du lägger på dig något gram fett extra i veckan så varför inte. Får du bara i dig tillräckligt mer protein och kalorier så är allt lungt..


Men problemet är väl att gainern skapar insulintoppar, och insulintoppar för ofta minskar insulinkänsligheten, vilket i sin tur också kan minska muskeltillväxten?

King Grub
2005-10-21, 20:47
Ja, och i synnerhet som insulin inte har någon anabol effekt blir effekten dubbelt värdelös.

HenrY
2005-10-21, 21:01
Ja, och i synnerhet som insulin inte har någon anabol effekt blir effekten dubbelt värdelös.

woot?
Trodde insulin var anabolt? :confused:

King Grub
2005-10-21, 21:02
Nej, det stämmer inte. Det är teorier som bygger på gamla djurförsök, men det stämmer inte på människa, bara på gnagare och grisar.

"The nature of the involvement of insulin, classically thought of as the most important anabolic hormone, is bizarre because it appears that in adult humans insulin does not do what it does in the growing animals traditionally used for metabolic research, such as rats, mice and even pigs."

Exp Physiol 90.4 pp 427-436, April 15, 2005.

"There appears to be a requirement for a minimal concentration of plasma insulin to stimulate muscle protein synthesis in response to resistance exercise and AA ingestion."

Eur J Appl Physiol. 2005 May;94(1-2):1-10. Regulation of mTOR by amino acids and resistance exercise in skeletal muscle.

Anti-katabolt är det däremot, och minskar muskelnedbrytning efter träning och bidrar därigenom till en bättre proteinbalans. Men det minskar inte muskelnedbrytningen i vila - inte heller där tjänar man på gainermåltider.

"Hyperinsulinemia suppresses accelerated muscle protein breakdown after exercise, but not normal resting breakdown."

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2001 Dec;11 Suppl:S164-9. Control of muscle protein breakdown: effects of activity and nutritional states.

fonzie
2005-10-21, 23:33
Vafalls?!?

När kom detta fram?

så alla gainers jag stoppat i mig har endast varit för återhämtnings skull.... *slap* *cry*

King Grub
2005-10-22, 05:42
Vafalls?!?

När kom detta fram?

så alla gainers jag stoppat i mig har endast varit för återhämtnings skull.... *slap* *cry*

"Anti-katabolt är det däremot, och minskar muskelnedbrytning efter träning och bidrar därigenom till en bättre proteinbalans.".

fonzie
2005-10-22, 10:41
Oj sorry missade den biten. :)