handdator

Visa fullständig version : Proteinintag vetenskapliga belägg?


jubbedidu
2005-10-19, 11:08
Läser man rekomendationer enligt folkhäso institut så behövs enbart 0.8 gram kg/kroppsvikt.
Varifrån kommer rekomendationer på 3 g/kg kroppsvikt från?

Har precis börjat träna och är därför mkt intresserad av vad som egentligen behövs.

Just nu ligger jag på ca 1 g/kg.
Och käkar enligt viktväktar modell, tycker den är smidig och jag behöver inte grunna så mkt.

zanzi
2005-10-19, 11:55
0.8 gram kanske är avsett för individer som inte tränar?

Edit: Välkommen hit förresten. =)

jwzrd
2005-10-19, 12:21
Läser man rekomendationer enligt folkhäso institut så behövs enbart 0.8 gram kg/kroppsvikt.
Varifrån kommer rekomendationer på 3 g/kg kroppsvikt från?

Har precis börjat träna och är därför mkt intresserad av vad som egentligen behövs.

Just nu ligger jag på ca 1 g/kg.
Och käkar enligt viktväktar modell, tycker den är smidig och jag behöver inte grunna så mkt.

0.8g är (väl?) det man anser att man bör få i sig för att inte må dåligt. Det är naturligt sen att proteinintaget ökar med kaloriintaget.

King Grub
2005-10-19, 12:30
Dom senaste rönen angående proteinintag för idrottsmän, däribland styrketränande som vill maximera muskeltillväxt, hittar du i J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Protein and amino acids for athletes. Tipton KD, Wolfe RR.

Tipton och Wolfe är världens i dag ledande forskare inom området protein för styrketränande, och i artikeln säger dom "for athletes desiring muscle hypertrophy, there is little reason to limit protein intake" och rekommenderar åtminstone 2.5 gram protein per kilo kropsvikt.

Burke et al (2001) delade in styrketränande i två grupper där den ena fick 1.2 g protein per kilo kroppsvikt och den andra gruppen 2.1 gram. Skillnaden efter 6 veckors styrketräning var signifikant vad gäller muskeltillväxt, till högproteingruppens fördel.

jubbedidu
2005-10-19, 12:36
Det är sant att det ökar med proteinintaget.
Just nu så tänkte jag banta ned mig själv så jag käkar ca 30-34 points per dag, har för närvarande vikt 116.

Käkar
2.5 dl havregryn 10,8g
1 l youghurt 35g
1 l mjölk 35 g
100 kött 18 g
35 g okokt pasta ca 5g

totalt: 103,8 g protein
Sen brukar jag även häva i mig en proteindrink efter träning 40 g/protein.

Frågan är dock om jag ska ta något extra protein eller inte..

jwzrd
2005-10-19, 13:21
Det är sant att det ökar med proteinintaget.
Just nu så tänkte jag banta ned mig själv så jag käkar ca 30-34 points per dag, har för närvarande vikt 116.

Käkar
2.5 dl havregryn 10,8g
1 l youghurt 35g
1 l mjölk 35 g
100 kött 18 g
35 g okokt pasta ca 5g

totalt: 103,8 g protein
Sen brukar jag även häva i mig en proteindrink efter träning 40 g/protein.

Frågan är dock om jag ska ta något extra protein eller inte..

Är det där allt du äter under en dag? Det där äter jag nästan varje måltid :em:

jubbedidu
2005-10-19, 13:30
Är det där allt du äter under en dag? Det där äter jag nästan varje måltid :em:
Hmm såg att jag ljög. Det ska vara 200 g kött dvs 36 g protein

jag vill gå ned i vikt och samtidigt försöka behålla muskelmassa.
Har förstått att protein och kolhydrater har samma energi innehåll.

Om jag nu skulle käka 2 g/kg protein så skulle det medföra att det mest skulle bli kött och dylikt som jag skulle äta på en dag.

Jakelol
2005-10-19, 13:30
Snacka om att svälta sig. Varför skulle du bara behöva äta kött för att få i dig protien?

MUGEN
2005-10-19, 13:32
Är det där allt du äter under en dag? Det där äter jag nästan varje måltid :em:


så du bantar också mao. ?

Nismo
2005-10-19, 13:36
så du bantar också mao. ?per måltid, inte per dag...

MUGEN
2005-10-19, 13:40
per måltid, inte per dag...

ja, jag missupfattade ingenting :)

Davil
2005-10-19, 14:21
Läser man rekomendationer enligt folkhäso institut så behövs enbart 0.8 gram kg/kroppsvikt.
Varifrån kommer rekomendationer på 3 g/kg kroppsvikt från?

Har precis börjat träna och är därför mkt intresserad av vad som egentligen behövs.

Just nu ligger jag på ca 1 g/kg.
Och käkar enligt viktväktar modell, tycker den är smidig och jag behöver inte grunna så mkt.

Vad väger du ? Om man får fråga.

Jay-Z
2005-10-19, 14:25
Vad väger du ? Om man får fråga.

Han väger 116.

Diana
2005-10-19, 14:53
Hmm såg att jag ljög. Det ska vara 200 g kött dvs 36 g protein

jag vill gå ned i vikt och samtidigt försöka behålla muskelmassa.
Har förstått att protein och kolhydrater har samma energi innehåll.

Om jag nu skulle käka 2 g/kg protein så skulle det medföra att det mest skulle bli kött och dylikt som jag skulle äta på en dag.
Hmm men de blir väl ändå alldeles för lite mat :) för är inte 30-34 points likvärdigt med 3000-3400 kcal..? elelr har ja fått VV's räkne sätt heelt om bakfoten nu? :D

Sverker
2005-10-19, 17:53
0.8g är (väl?) det man anser att man bör få i sig för att inte må dåligt. Det är naturligt sen att proteinintaget ökar med kaloriintaget.

0.8 g per kg kroppsvikt är med säkerhetsmarginal.
Växande barn behöver 0.8 g/kg. Vuxna klarar sig utmärkt på 0.4 g/kg ifall kosten är blandad och innehåller fullvärdiga proteiner.
Med 0.8 g/kg går det att basera kosten på ris/vete/majs och nötter/linser/bönor.

davedava
2005-10-19, 18:34
Dom senaste rönen angående proteinintag för idrottsmän, däribland styrketränande som vill maximera muskeltillväxt, hittar du i J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Protein and amino acids for athletes. Tipton KD, Wolfe RR.

Tipton och Wolfe är världens i dag ledande forskare inom området protein för styrketränande, och i artikeln säger dom "for athletes desiring muscle hypertrophy, there is little reason to limit protein intake" och rekommenderar åtminstone 2.5 gram protein per kilo kropsvikt.

Burke et al (2001) delade in styrketränande i två grupper där den ena fick 1.2 g protein per kilo kroppsvikt och den andra gruppen 2.1 gram. Skillnaden efter 6 veckors styrketräning var signifikant vad gäller muskeltillväxt, till högproteingruppens fördel.
Jag såg såg i en av dina tidigare poster att intag över 2g/kg kroppsvikt är dåligt för testosteroproduktionen, hur går då detta ihop med 2,5 g/kg kroppsvikt :confused:

King Grub
2005-10-19, 18:37
För det första får du nog ta och länka till det inlägget...

För det andra är inte hormonnivåerna det viktigaste för proteinsyntesen, utan tillgången till essentiella aminosyror (med undantag av träningen förstås - det är den avgörande faktorn).

När du tar en gainer efter träningen sjunker testosteronnivåerna dramatiskt till under basnivåer... Tror du det betyder att du växer bättre om du fastar efter träningen? :)

HenrY
2005-10-19, 18:51
När du tar en gainer efter träningen sjunker testosteronnivåerna dramatiskt till under basnivåer... Tror du det betyder att du växer bättre om du fastar efter träningen? :)

haha aa enligt vissa på vårat gym så är ju det bäst!:D

Slartibartfast
2005-10-20, 08:58
Jag såg såg i en av dina tidigare poster att intag över 2g/kg kroppsvikt är dåligt för testosteroproduktionen, hur går då detta ihop med 2,5 g/kg kroppsvikt :confused:

Grub har ju i alla fall länkat till en hel del studier som bergsäkert visar på att man absolut inte behöver mera än 2g/kg kroppsvikt för att bygga muskler. Är de studierna inte tillförlitliga längre?

J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Protein and amino acids for athletes.

J Physiol. 2003 Oct 1;552(Pt 1):315-24. Epub 2003 Aug 8. Human muscle protein synthesis is modulated by extracellular, not intramuscular amino acid availability: a dose-response study.

J Nutr. 2002 Oct;132(10):3219S-24S. Regulation of muscle protein by amino acids.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2002 Oct;283(4):E648-57. Essential amino acids and muscle protein recovery from resistance exercise.

Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):689-95. Protein requirements and supplementation in strength sports.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2001 Dec;11 Suppl:S170-6. Control of muscle protein synthesis as a result of contractile activity and amino acid availability: implications for protein requirements.

Manninen AH. Protein metabolism in exercising humans with special reference to protein supplementation. Dept of Physiology, University of Kuopio, Finland. 2002

Jacksatan
2005-10-20, 09:09
Det är sant att det ökar med proteinintaget.
Just nu så tänkte jag banta ned mig själv så jag käkar ca 30-34 points per dag, har för närvarande vikt 116.

Käkar
2.5 dl havregryn 10,8g
1 l youghurt 35g
1 l mjölk 35 g
100 kött 18 g
35 g okokt pasta ca 5g

totalt: 103,8 g protein
Sen brukar jag även häva i mig en proteindrink efter träning 40 g/protein.

Frågan är dock om jag ska ta något extra protein eller inte..

Snälla ta och äta nåt du blir mer mätt av än mjölk och yoghurt. Allt flytande är rätt energitätt så skippa det helst. Bättre du äter potatis med kycklingfiléer till eftersom du garanterat blir mer mätt på det. SKulle även rekomendera att du lägger in 1-2 kesella/kvarg om dan eftersom protein även har funktionen att det mättar bra.

jwzrd
2005-10-20, 09:37
0.8 g per kg kroppsvikt är med säkerhetsmarginal.
Växande barn behöver 0.8 g/kg. Vuxna klarar sig utmärkt på 0.4 g/kg ifall kosten är blandad och innehåller fullvärdiga proteiner.
Med 0.8 g/kg går det att basera kosten på ris/vete/majs och nötter/linser/bönor.

Ah, tack!

Fredrik_
2005-10-20, 09:38
Det är sant att det ökar med proteinintaget.
Just nu så tänkte jag banta ned mig själv så jag käkar ca 30-34 points per dag, har för närvarande vikt 116.

Käkar
2.5 dl havregryn 10,8g
1 l youghurt 35g
1 l mjölk 35 g
100 kött 18 g
35 g okokt pasta ca 5g

totalt: 103,8 g protein
Sen brukar jag även häva i mig en proteindrink efter träning 40 g/protein.

Frågan är dock om jag ska ta något extra protein eller inte..

Det där blir inte mer än 2000 kcal (och då har jag till och med gett dig entrecote, fetyoghurt och mellanmjölk istället för magervarianterna), och det känns rätt lite för någon med din kroppshydda. Speciellt om du tränar också.

jwzrd
2005-10-20, 09:39
så du bantar också mao. ?

Ja :em:

heljis
2005-10-20, 09:48
Okokt pasta?!?! Varför äter du OKOKT pasta?? :confused: *screwy*

jwzrd
2005-10-20, 09:50
Okokt pasta?!?! Varför äter du OKOKT pasta?? :confused: *screwy*

Jag ger dig en vänlig dask över bakhuvudet. *rolleyes* Han menar naturligtvis att kvalificera vad han vägt. 100g okokt pasta innehåller som bekant ganska mycket mer näring än 100g kokt pasta.

larre
2005-10-20, 09:53
Okokt pasta?!?! Varför äter du OKOKT pasta?? :confused: *screwy*

Tror nog inte han äter den okokt, den är nog bara smidigare att väga okokt och ifall han väger den kokt så väger den mkt mer då den har absorberat vatten och kcal/pointsräkningen stämmer inte heller då då näringsvärdet är räknat i okokt folm.

King Grub
2005-10-20, 12:18
Grub har ju i alla fall länkat till en hel del studier som bergsäkert visar på att man absolut inte behöver mera än 2g/kg kroppsvikt för att bygga muskler. Är de studierna inte tillförlitliga längre?

J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Protein and amino acids for athletes.

Har du verkligen läst den studien, eller nöjde du dig med att titta på abstrakttiteln? Det är skillnad på att bygga muskler och att maximera förutsättningarna för att bygga muskler. Det går att bygga muskler på mindre än 1 gram protein/kg/dygn.

jubbedidu
2005-10-20, 18:49
Hej igen..
Protein diskussionen blir jag inte klok på men enligt nedanstående länk så kan det vara bra med högt protein intag dvs runt 2 g/kg Så jag ökar väl till 2 g

http://www.halso.info/78.html
De länkar även därifrån till

Tipton KD, Wolfe RR. Protein and amino acids for athletes. Journal of Sports Sciences. 2004 Jan;22(1):65-79.

Phillips SM. Protein requirements and supplementation in strength sports. Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):689-95.

Tarnopolsky MA et al. Evaluation of protein requirements for trained strength athletes. Journal of applied physiology. 1992 Nov;73(5):1986-95.

Mitt huvudsyfte med träning är att bibehålla muskler just nu och samtidigt gå ned..
Att öka i muskler och samtidigt gå ned är tydligen svårt.

Just nu har jag gått ned från 120 (2005-09-21) till 116 (2005-10-19).
Enligt viktväktarna så äter jag rätt.. men den känns inte optimerad om man är 195 och väger 120.. man hamnar fortfarande på 34 points..

Btw.. så käkar jag inte okokt pasta.. :-)

Zerohero
2005-10-21, 12:21
Du har nytta av ett högt inatg av protein också nrä du bantar, för protein mättar mättar bra och höjer ämnesomsättningen och behåller muskelmassan.

Du kanske går ner med den där dieten men särskild näringsrik och mättande är den säkert inte. Inga nyttiga fetter, en del näringsämnen saknas, dessutom får du i dig helt för mycket kalcium.
Är dte sockeryougurt du äter? Om så får du ca100gram socker i dig varje dag. *spy*

Byt ut stor del av yourten och ät kesella/kvarg nästan samma kalorimängd, det mättar grymt mycket bättre. TYp 300gram kesella/kvarg per dag.
Dra ner på mjölkmängden med halva kanske.
Ät några fullkornssmörgås med lätt mjukost typ 4 %.
Sen sätter du till potatis och lite kyckling/kalkonfile till lunch/middag. Lågfettigt kött är bra sätt att få i sig protein och inte alls så enrgirikt som man skuell tro. Glöm inte fisk några gånger iveckan också.
Sen någo grönsaker de äter du väl?
Ärter, blomkål, brocoli, spenat,morötter, sallad, tomater osv. Närinsgrikt och energifattigt.
Om du har någo kalorier/points kvar ät ett äppel eller nån anan frukt.

hur snabbt går du ner för tillfället?

jubbedidu
2005-10-21, 12:56
Har hållt stabil vikt runt 116 i 2 veckor, så jag går inte ned.
Funderade kring om jag kanske ändrade kroppssammansättningen istället. Dvs mindre fett mer muskler..

Motsvarar 300g kesella/kvarg 1 l youghurt?

Så istället bör jag kanske äta?

frulle:
2.5 dl havregryn
30 g protein
4 dl mjölk

mellanmål 150g kesella

lunch:
potatis
200 g kött.

mellanmål 150 g kesella

efterträning gainer
annars proteindrink med lite mjölk.

Fredrik_
2005-10-21, 13:16
Lite OT men: Tror fortfarande du käkar alldeles för lite. Att ligga på 2000 kcal, vara 195 cm lång och väga 100+ kilo låter inte som någon bra kombination. Dessutom ganska näringsfattig mat som någon annan skrev här. Och att du inte går ner i vikt lär definitivt inte bero på för högt kalorintag, bara så du inte får för dig att sänka ytterligare.

In med mer riktig mat..(var är middagen?).. frukt och grönsaker, nyttigheter, variera kosten mer.. och börja med att läsa Grubs deffguide och tillämpa det som står där..
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

fonzie
2005-10-21, 15:01
För det första får du nog ta och länka till det inlägget...

För det andra är inte hormonnivåerna det viktigaste för proteinsyntesen, utan tillgången till essentiella aminosyror (med undantag av träningen förstås - det är den avgörande faktorn).

När du tar en gainer efter träningen sjunker testosteronnivåerna dramatiskt till under basnivåer... Tror du det betyder att du växer bättre om du fastar efter träningen? :)

Exakt vad är det som gör att hormonnivåerna slår i backen? Inte för jag ska svälta mig efter träning, är lite nyfiken bara. :)

King Grub
2005-10-21, 15:04
En minskad syntetisering av T och/eller en ökning av metabol clearance och/eller ökat upptag i aktiv skelettmuskulatur.

Zerohero
2005-10-21, 15:05
Har hållt stabil vikt runt 116 i 2 veckor, så jag går inte ned.
Funderade kring om jag kanske ändrade kroppssammansättningen istället. Dvs mindre fett mer muskler..

Motsvarar 300g kesella/kvarg 1 l youghurt?

Så istället bör jag kanske äta?

frulle:
2.5 dl havregryn
30 g protein
4 dl mjölk

mellanmål 150g kesella

lunch:
potatis
200 g kött.

mellanmål 150 g kesella

efterträning gainer
annars proteindrink med lite mjölk.

1l yougurt motsvarar ej i kalorier 300gram kesella men mättar nog bättre.
Du måste nog äta mera än det där förslaget, men jag vet inte exakt hur många kalorier du behöver. Men lång och tung som du rä brode du förbränan nog en hel del säkert 3000kalorier, så då skulle 2500 kalorier vara bra.
men att du inte gått ner med den där förra dieten låter konstigt.
Men för lite mat är det nog.


Kola in King grubs deffguide som Fredrik rekomenderade. Därför finns dte mesta. Kan inet laga ett matprogram äns åt dig eller ider hru det skall se ut förrän vi vet din energiförbrukning. Kolal upp det.

Handcuff
2007-06-22, 18:49
Den här tråden tål att jämföras med dagens vetenskapliga syn på proteinbehov...

Sverker
2007-06-22, 19:27
Vad är det som är gammalt och förlegat:confused:

mommy
2007-06-22, 19:40
Har hållt stabil vikt runt 116 i 2 veckor, så jag går inte ned.
Funderade kring om jag kanske ändrade kroppssammansättningen istället. Dvs mindre fett mer muskler..

Motsvarar 300g kesella/kvarg 1 l youghurt?

Så istället bör jag kanske äta?

frulle:
2.5 dl havregryn
30 g protein
4 dl mjölk

mellanmål 150g kesella

lunch:
potatis
200 g kött.

mellanmål 150 g kesella

efterträning gainer
annars proteindrink med lite mjölk.

Alltså... det där är ju mindre än jag äter när jag ska gå ner i vikt. Och jag väger hälften så mycket som du och är tjej... :confused:

Handcuff
2007-06-22, 20:11
Vad är det som är gammalt och förlegat:confused:

Haha. Det jag fastnade för var denna

Burke et al (2001) delade in styrketränande i två grupper där den ena fick 1.2 g protein per kilo kroppsvikt och den andra gruppen 2.1 gram. Skillnaden efter 6 veckors styrketräning var signifikant vad gäller muskeltillväxt, till högproteingruppens fördel.

I en liknande tråd som är från dagarna pratar man om att

Runt 1.2 g per kilo kroppsvikt och dygn behövs för en konditionstränande individ för att nå positiv kvävebalans.

Detta då alltså för en konditionstränande individ. Men lite längre fram konstateras det att
Och en person som börjar styrketräna får inte ett högre proteinbehov, snarare tvärtom
Det är logiskt att proteinbehovet sjunker vid styrketräning.

Varför arbetar människan fysiskt hårt? För att överleva. Vad krävs för att överleva? Föda.

När det finns gott om föda, finns det ingen anledning att arbeta hårt. När det ont om föda, finns den anledningen. Det vore inte logiskt att proteinbehovet ökade när människan är tvungen att arbeta hårt, i och med att hon arbetar hårt när det är ont om föda.

Vilket jag då tolkar som att behovet för en styrketränande understiger 1,2g/kg? Fel?

King Grub
2007-06-22, 21:02
Olika auktoriteters aktuella och officiella rekommendationer ur Journal of the International Society of Sports Nutrition. 3(1):7-27, 2006.

http://i11.tinypic.com/34qwj61.jpg

Sverker
2007-06-23, 06:35
Lutar vi oss tillbaka och funderar så är det nog ingen stor skillnad mellan de olika författarna och deras sammanfattningar. Batheja ringar in allt med 1.2 - 2.2 g / kg kroppsvikt.
Här finns inga siffror på 2.5, 3.0 eller 3.5 g protein / kg kroppsvikt.
Tipton och Wolf säger ingenting eftersom de anser att behovet är kopplat till den övriga kosten.
Jag räknade på mina värden i Phillips rekommendation och fick 1.4 g / kg kroppsvikt.


När det gäller protein är det nog snarare tidpunkten på dygnet som är det intressanta för att skapa anabola förutsättningar.

loverius
2007-06-23, 22:19
när på dygnet är mest optimalt??

BBr
2007-06-24, 00:16
runt träning.

Ulf A Big
2007-06-24, 07:19
när på dygnet är mest optimalt??

En lite äldre artikel:http://www.svenskidrott.se/tidningen/t2.asp?p=56625

Nu är deltagarna rätt åldriga men representativa....

Fast det är betydligt effektivare med eea/bcaa gärna spetsat med l-arginin innan träningen på tom mage....

King Grub
2007-12-22, 11:27
To discuss recent amino acid requirement studies in adult humans and school-age children, primarily determined using the indicator amino acid oxidation technique.

Using the minimally invasive indicator amino acid oxidation model, requirements for most indispensable amino acids have been defined in adult humans. The estimates are comparable to the values obtained using the more elaborate 24-h indicator amino acid oxidation and balance model. The less-invasive indicator amino acid oxidation model has also been successfully applied to define requirements in healthy school-age children and children with disease. A recent adaptation of the indicator amino acid oxidation method to determine protein requirements in adult humans resulted in mean and safe values of 0.93 and 1.2 g protein/kg/day, respectively. These estimates are 40-50% higher than current recommendations and suggest an urgent need to reassess recommendations for protein intake in humans.

In summary, indicator amino acid oxidation is a robust technique, and has resulted in the definition of amino acid and protein requirements in adult humans and children. A wider application of the technique in other vulnerable populations across life stages and in other diseases is now possible.


Curr Opin Clin Nutr Metab Care. Jan 2008, Volume 11, Issue 1. Individual amino acid requirements in humans: an update.

http://www.co-clinicalnutrition.com/pt/re/conutrition/userLogin.htm;jsessionid=HslMhhTFy1BBRJhZ9k1gVcP8K hMjK3l7dv9pzCzFpmHd8RjW92lp!1609592453!181195628!8 091!-1

Eddie Vedder
2007-12-23, 00:45
Undrar om proteinbehovet kommer revideras enligt allmänna rekommendationer snart igen? Tycker det känns lite som att det går åt det hållet både när det gäller idrottare och övrig vuxen befolkning.

Det har ju trots allt ändrats ganska friskt genom historien.;)

Men även om allmänt ansett behov skulle höjas skulle det ju spela liten roll i praktiken med tanke på att dom flesta redan äter ganska långt över vad som idag anses tillräckligt för att täcka underhållsbehovet.

Julan79
2007-12-23, 01:09
Dom senaste rönen angående proteinintag för idrottsmän, däribland styrketränande som vill maximera muskeltillväxt, hittar du i J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Protein and amino acids for athletes. Tipton KD, Wolfe RR.

Tipton och Wolfe är världens i dag ledande forskare inom området protein för styrketränande, och i artikeln säger dom "for athletes desiring muscle hypertrophy, there is little reason to limit protein intake" och rekommenderar åtminstone 2.5 gram protein per kilo kropsvikt.

Burke et al (2001) delade in styrketränande i två grupper där den ena fick 1.2 g protein per kilo kroppsvikt och den andra gruppen 2.1 gram. Skillnaden efter 6 veckors styrketräning var signifikant vad gäller muskeltillväxt, till högproteingruppens fördel.

Fick den andre gruppen motsvarande kalorier i annan form då då de annars får betydliget färre kalorier än den gruppen som fick mer protein.