handdator

Visa fullständig version : lämplig puls


Pretender
2002-05-31, 22:03
Låt oss säga att jag sticker till gymmet tidigt på morgonen, innan frukost för att cykla på en motionscykel.

Vilken puls är bäst för att bränna maximalt med underhudsfett? Jag har en vilopuls mellan 50-55. Jag har testat 4 dagar/vecka, 40 minuter per gång. Är detta lagom intensitet, eller för långt/kort pass?
Jag finner det svårt att hålla pulsen under 140, om jag inte kör på litet motstånd. Finns det ngt samband mellan fettförbränning och motstånd, eller är det bara pulsen som är viktig?

Hur länge kan det dröja innan man kan skåda tydliga resultat? Är väldigt sugen på att få fram rutorna...

Tacksam för alla svar!

//Pretender

Sverker
2002-06-01, 07:07
Enkelt uttryckt:
Ju hårdare du arbetar desto mer energi förbrukar du = högre puls kräver mer energi.
Fett är en bra energikälla upp till den gränsen där det börjar bildas mjölksyra i muskel. Då är det endast glykogen ( kolhydrat ) som gäller.

När börjar mjölksyra att bildas ? När pulsen börjar gå över ca 120 slag / min får blodet problem att leverera fram syre till muskeln och mjölksyra bildas.

En vältränad kille / tjej kan alltså arbeta hårdare vid 120 slag / min eftersom hjärtat arbetar bättre vid varje slag och mer blod kommer fram.

Frakturen
2002-06-01, 07:32
För att du skall bränna från fettdepåerna i kroppen bör du ligga på 60-70% HRmax.
HRmax = Din maxpuls vid arbete.
Det kan vara lite vanskligt att få fram maxpuls eftersom det innebär att du måste ta ut dig max (då hjärtat inte orkar slå snabbare).
En schablonberäkning för att grovt beräkna maxpulsen är: HRmax=220-din ålder.
När du vet denna är det bara att multiplicera med t ex 0,65.
fettPuls=0,65*(220-ålder).
:D

Lave
2002-06-01, 08:49
Stämmer nog. Problemet jag har om man går efter det är att jag har svårt att få upp pulsen vid ex. promenader.
Min vilopuls ligger på 42 slag / min. Sist jag gjorde maxpulstest (ca 1 år sen) låg den på 205 slag / min. Vid morgonpromenaderna kommer jag max upp i strax över 100. Lite tråkigt om man ser till det som skrivs om 65% av maxpulsen. Men jag har tappat fett iaf, så det verkar fungera ändå :D

Pretender
2002-06-01, 11:14
Det känns liksom inte som om kroppen arbetar förrän man kommer över 150 i puls. Men jag antar att det inte är så hälsosamt att köra ett pass på 40 min med 150 i puls utan frukost?
Jag har en maxpuls på 205, så jag bör alltså ligga kring 135 för att bränna maximalt med fett?

Pratade med gymägaren...han påstod att jag skulle ligga mellan 150-160, bränner man inte bort musklerna då?

//Pretender

Lalla
2002-06-01, 21:04
Vet inte om det hjälper er i denna fråga :D

Men Bernt Johansson (fd elitcyklist) rekomenderar ca. 60-65% av maxHR för att "lära kroppen använda fett som bränsle" antar att han menar bränna fett...

Personligen vill jag gärna ligga ngt högre, ca. 70%, funkar kanonbra för mig, har dock låg maxpuls (191), vilopuls 42 ifall det kanske påverkar...
:rolleyes:

Frakturen
2002-06-01, 21:22
Att kroppen tar från energidepåer vid 65% av maxpuls innebär inte automatiskt att man bränner mer kalorier utslaget på ex hela dygnet jämfört med högintensiv träning. Det har nämligen visat sig att förbränningen av energi fortsätter en tid efter högintensivträning vilket ej är fallet med lågintensiv träning.
Med hög puls tränar man ju konditionen också, det är ju inte fel.

Sverker
2002-06-02, 06:45
Självklart finns det en matematisk ekvation för ALLT, tom för fettförbränning.
Jag undviker ALL matematik sedan det plågsamma gymnasiet.

Tycker att jag träffade ganska rätt ändå. Min resultat blev 120.25 slag / min, avrundat till TRE siffror 120 slag/ min.
Ifall personen är 20 år blir svaret 130 slag / min.

Tror INGEN, under pågående cykeltur eller promenad, kan mäta med större exakthet än +/- 10 slag / minut.

Sverker som undviker matte.

[ 02 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: Sverker ]

Frakturen
2002-06-02, 10:00
Det som presenterades var inga ekvationer utan snarare algebra!

Sverker
2002-06-02, 14:20
Där ser man !

Ännu tydligare varför jag undviker matte :D

Petrus
2002-06-04, 19:22
Ursprungligen skickat av Pretender:
<STRONG>Låt oss säga att jag sticker till gymmet tidigt på morgonen, innan frukost för att cykla på en motionscykel.

Vilken puls är bäst för att bränna maximalt med underhudsfett?

Tacksam för alla svar!

//Pretender</STRONG>

För att bränna MAXIMALT med underhudsfett är jag fortfarande en stor förespråkare för maxpuls. Dock inte under mer än typ 20-30 minuter. Efter det tar musklerna för stor skada...
Vänligen,,,

Petrus

Pretender
2002-06-04, 20:44
Känns ju sannerligen som om man bränner en del när man ligger på så hög puls :D

Men såvitt jag har förstått så tas inte energin som går åt från de fettdepåer som finns lagrade i kroppen...
Detta är första gången jag "deffar" på allvar...så jag har tyvärr inga tidigare försök att jämföra med :( - funkar maxpulsträning för dig? (syftar då fortfarande på fettförbränningseffekt - jag vet redan att konditionen inte direkt blir sämre av sådan intensiv träning :D)

///Pretender

robb
2002-06-04, 22:24
Jag hänvisar som vanligt till dom som kan på AST.

Vi tränar för att bränna kalorier. Vad dock många inte är medvetna om är att en stor del av de kalorier vi bränner sker efter träningen - under återhämtningen. Träningen gör att vår ämnesomsättning höjs och hålls hög. (det är därför högintensitetsträning fungerar bättre som fettförbränning!)

Vetenskapsmän kan mäta vår ämnesomsättning genom att mäta syreåtgången. Det är en ganska komplicerad fysiologisk process. Men det finns faktiskt ett direkt samband mellan syreåtgång och energiåtgång.

Efter träningen så förknippas den högre ämnesomsättningen med högre syreåtgång, vilket kallas överdriven syreåtgång efter träning (EPOC). Ju bättre EPOC, desto fler kalorier går åt.

En studie har visat att, två 15 minuters aerobicpass per dag ger mycket högre EPOC-avläsning än ett 30 minuter pass. I denna studie följde man kosten och träningsintensiteten noga så allt var lika. De två kortare aerobiska passen höjde EPOC-avläsningen (ämnesomsättningen) med 40% jämfört med om man bara tränade en gång per dag!

Enligt dessa resultat kan du således dramatiskt öka fettförbränningspotentialen genom att helt enkelt dela upp konditionspasset i två separata pass.



http://www.*******.se/ f_s/cribb/december_2001/cribb_fs_1_december_2001.asp (http://www.*******.se/f_s/cribb/december_2001/cribb_fs_1_december_2001.asp)

[ 04 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: Lyftar Leffe ]