handdator

Visa fullständig version : sojaprotein (Pulver) , fullvärdigt ??


Peshmerga
2005-10-18, 19:48
tjenare, är sojaprotein i pulver from , som man kan köpa på dem flesta ställna, Ica osv. som är i små påsar, kostar runt 10 kr eller nått sånt ..är de proteinet fullvärdigt eller inte ?? om inte, om man blandar de med mjölk , blir det då fullvärdigt ?? , jag har hört att sojaprotein i pulver är ett långsamt protein, är de fortfarande långsamt , även när det blandas med mjöken ( om de blir fullvärdigt av de ) :confused: :)

King Grub
2005-10-18, 20:06
Sojaprotein räknas som fullvärdigt, även om det är undermåligt till exempel mjölkproteiner.

Sojaisolat är snabbt protein.

Äter du det med t ex ris eller pasta så får du ett bra biologiskt värde. Med mjölk till så blir det jättebra.

Peshmerga
2005-10-19, 09:35
Sojaprotein räknas som fullvärdigt, även om det är undermåligt till exempel mjölkproteiner.

Sojaisolat är snabbt protein.

Äter du det med t ex ris eller pasta så får du ett bra biologiskt värde. Med mjölk till så blir det jättebra.


okej tack, är den fortfarande snabb,när man blandar de med mjölk ?

cero
2014-08-21, 17:51
Sojaprotein räknas som fullvärdigt, även om det är undermåligt till exempel mjölkproteiner.

Sojaisolat är snabbt protein.

Äter du det med t ex ris eller pasta så får du ett bra biologiskt värde. Med mjölk till så blir det jättebra.

Vad exakt är det som gör fullvärdigt vegetabiliskt protein (t ex baljväxter + spannmål) undermåligt animaliskt protein?

Episk bump ja, men jag ville inte starta en ny tråd.

King Grub
2014-08-21, 17:57
Lägre postprandiella leucinnivåer i blodet och större aminosyreoxidation efter sojaproteinintag.

cero
2014-08-21, 18:01
Lägre postprandiella leucinnivåer i blodet och större aminosyreoxidation efter sojaproteinintag.

Man tackar. :thumbup:

cero
2014-08-21, 18:07
Dock ser jag att sojabönor har ett högre eller likvärdigt biologiskt värde som kött, fisk och fågel - men det kanske är irrelevant för hur bra det används i kroppen?

R Scarpa27
2014-08-21, 18:20
Dock ser jag att sojabönor har ett högre eller likvärdigt biologiskt värde som kött, fisk och fågel - men det kanske är irrelevant för hur bra det används i kroppen?

kaseinet är ju en skillnad både på för och nackdel.

att blanda sojaprotein med rismjölk har jag funderat över att det måste bli en ganska bra shake...

cero
2016-04-20, 22:36
Bumpar med en fråga.

Sojaprotein räknas som fullvärdigt, även om det är undermåligt till exempel mjölkproteiner.

Vad innebär detta rent praktiskt? Att veganer bör äta mer protein än köttätare, för att det ska bli likvärdigt?

Sverker
2016-04-21, 17:11
Troligen. Men "snyggare" att kombinera med ris eller vete för att få upp BV.

kaspen
2016-04-21, 18:22
Bumpar med en fråga.



Vad innebär detta rent praktiskt? Att veganer bör äta mer protein än köttätare, för att det ska bli likvärdigt?

Det är nog en god idé. Varför inte, tänker jag. Framförallt se över fördelningen över de aminosyror man äter.

King Grub
2016-04-21, 19:25
50 gram protein där majoriteten av proteinet kommer från vegetabiliska källor motsvarar runt 40 gram protein från enbart animaliska.

cero
2016-04-22, 12:26
:thumbup:

Troligen. Men "snyggare" att kombinera med ris eller vete för att få upp BV.

Bara ris och vete, eller andra sädesslag också?

Sverker
2016-04-22, 16:39
Det var King Grub som i andra posten skrev ris eller pasta.
Självklart funkar havre, råg och korn lika bra.

Jag ska kolla hur hirs och bovete ser ut. Majs funkar definitivt inte.

Donkens
2016-04-23, 17:31
Så mina 45 g från bönpasta är lite som 35 g animaliskt protein?

Sverker
2016-04-23, 17:39
Ja, King Grub skrev

Lägre postprandiella leucinnivåer i blodet och större aminosyreoxidation efter sojaproteinintag.

Soja har lägre andel leucin än mjölk. Är bönpastan gjord på soja så kanske du ska lägga till lite riven ost eller ett glas mjölk.

svenbanan
2016-04-23, 19:28
Är det troligt att man praktiskt märker nån skillnad (rent muskulärt) ifall man övergår från en ickevegetarisk diet där man tillför lite extra protein i form av en shake eller två på vassleprotein, till samma ickevegetariska diet fast med det extra proteinet i form av sojaproteinshake? Säg att man i hamnar på runt 1,5-2g protein per kg kroppsvikt i bägge fallen, och tränar styrka ett par-tre gånger i veckan?

Sverker
2016-04-24, 07:05
Praktiskt kommer man nog inte att märka någon skillnad. Det är för många faktorer med i spelet för att det ska märkas.
- Generell kunskap hur det ska lyftas.
- Inre motivation.
- Yttre stimuli från omgivningen.
- Tid till rätt prioriteringar i livet.
- Vila.
- Familj, barn.
- Skador, överträning.
- Missbruk.

Har man koll på livet och trivs så kommer bättre proteinkvalitet med mer leucin, lysin och andra EAA ger bättre resultat.

Donkens
2016-04-24, 22:14
Det här kanske är broscience overload, men enligt Hodgetwins lämna dem vegetariska livsstilen för dem kände att det kompromissade deras gains jämfört med när dem åt mycket animaliskt, trots att dem träffade sina makros.