handdator

Visa fullständig version : Raka marklyft=hamstrings, reguljära marklyft=rygg?


morte
2005-10-18, 17:47
Vill någon vänlig själ förklara för mig, varför marklyft är en ryggövning, och varför raka marklyft inte är det?

Vad är då Goodmornings?

Samt hur stor del av musklerna i baksida lår (gärna vilka) gör egentligen det aktiva arbetet i ett rakt marklyft?

Och, vad gör ett rakt marklyft till en bättre baksida- lår övning än en lårcurl?

Shadow Warrior
2005-10-18, 18:28
Marklyft är en basövning som involverar nästan hela kroppen.

Stelbenta/rumänska utförs så att du använder dej mindre av framsida ben eftersom du inte aktivt böjjer benen under rörelsen, därmed jobbar baksidan mer, men det är fortfarande en basövning, främst för rygg och höft.

Goodmorning är mer isolerande för korsrygg, baksida ben, höft. Men i princip inte så långt ifrån ett stelbent/rumänskt marklyft.

Sheogorath
2005-10-18, 20:53
Hur mycket hamstrings involveras i raka/stelbenta marklyft eller good-mornings beror HELT på mycket man böjer benen. Ju mer man böjer benen, desto mindre arbetar baksidan. För att arbeta maximalt med hamstrings ska man "strecha" baksidan med hjälp av vikten, och det gör man genom att ha knäna PRECIS utanför lockout, så att trycket kommer på lårens baksida men INTE över knävecket. Den här benämningen som Shadow nämnde, "rumänskt marklyft" är helt enkelt en marklyftsvariant där man böjer på benen mindre än i ett traditionellt marklyft, men det är fortfarande inte som ett reguljärt stelbent marklyft där hela syftet är att lägga maximalt med tryck över hamstrings genom att stretcha muskeln med vikten. Det samma kan göras med good morning. Böjer man benen mycket så att den blir ganska lik en knäböj kallas det för "bent-knee good morning" och blir mer en ryggövning, medan om man gör den anlog med ett rakt marklyft sett till höftens/knänas rörelse blir det en vanlig good-morning som naturligtvis tar mycket på ryggen, men maximalt på hamstrings.

Alltså: känner du att du stretchar baksidan i den negativa fasen i antingen stelbent marklyft eller good-morning (vilket man alltså gör genom att ha benen i nästan lockout, samt för röven rakt bakåt) så kommer man få maximalt involvering av hamstings. Ju mer man böjer benen desto mer framsida, och eftersom man kan lasta på mer vikt kommer man också slakta ryggen mer. Extremerna är ju vanliga knäböj eller marklyft där baksidan bara stabiliserar kroppen och huvuddelen av lyftet sköts med framsida lår, röv och rygg.

Den delarna av hamstings som kan arbeta vid höftsträckning är alla tre utom Biceps femoris korta, vilken bara aktiveras vid bencurl.

Sheogorath
2005-10-18, 20:56
De som menar att hamstring tränas bäst genom höftsträckning och inte genom curl menar på att överbelastningen som kan användas blir så pass mycket högre att muskeltillväxten i baksidan stimuleras bättre. Hur det än är med det (träningsvärken blir ju iaf satans mycket värre efter stelbenta mark eller good-mornings än efter bencurl) så bör man ju bencurla för att inte få Biceps femoris korta underutvecklad.

jwzrd
2005-10-18, 21:41
Jag tycker som morte, alla tre övningar är helt klart riktiga benövningar.

Sheogorath
2005-10-18, 22:45
Jag tycker som morte, alla tre övningar är helt klart riktiga benövningar.

Klart de är.

tigerofsweden
2005-10-18, 22:50
Klart de är.

Rensa din inbox Sheo!

morte
2005-10-19, 11:48
Trots fina förklaringar, förstår jag inte varför raka marklyft är mindre ryggövning än marklyft? (I min värld borde det vara tvärtom.)

jwzrd
2005-10-19, 12:11
Trots fina förklaringar, förstår jag inte varför raka marklyft är mindre ryggövning än marklyft? (I min värld borde det vara tvärtom.)

I mitt fall belastas erektorerna mer i marklyften eftersom vikten är så pass mycket tyngre. Latsen aktiveras dock lite mer i raka marklyft eftersom den sträcks mer.