handdator

Visa fullständig version : Kommer jag att få ärr?


gladiatorerna1
2005-10-18, 15:35
Jag har bränt mig till andra gradens brännskada, jag har alltså fått kraftiga blosor samt mycket röd hud. Någon som vet något om detta?

bolt
2005-10-18, 15:37
Det gör ont?
Vad vill du veta om det?

gladiatorerna1
2005-10-18, 15:39
Det gör ont?
Vad vill du veta om det?

Jo, det gör ont! *cry* Kommer jag att få ärr?

JJ
2005-10-18, 15:42
Det går inte att svara på.

Destra
2005-10-18, 15:44
Jo, det gör ont! *cry* Kommer jag att få ärr?

kanske.

Hur lyckades du bränna dig?

gladiatorerna1
2005-10-18, 15:46
kanske.

Hur lyckades du bränna dig?

Det här låter helt sjukt, men ni får inte skratta åt mig! :em: Jag råkade somna när jag låg i sängen och torkade håret med hårfönen. Jag vaknade imorse med brännskador i ländryggen.

gladiatorerna1
2005-10-18, 15:49
Just nu är det de enorma blåsor som är framträdande. Det som var rött förut har försvunnit under dagen.

Frippe_L
2005-10-18, 15:49
Jag har bränt mig till andra gradens brännskada, jag har alltså fått kraftiga blosor samt mycket röd hud. Någon som vet något om detta?
Om du nu fått det bedömt till 2a gradens brännskada borde väl läkaren (eller vem det nu var) upplyst dig om vad du bör göra för att minska risken för ärrbildnad?

Jense
2005-10-18, 15:51
klia inte hål på blåsorna så blir det nog inte mycket till ärr där.

gladiatorerna1
2005-10-18, 15:52
Solat för mycket eller? Om du nu fått det bedömt till 2a gradens brännskada borde väl läkaren (eller vem det nu var) upplyst dig om vad du bör göra för att minska risken för ärrbildnad?


Jag torkade håret med en hårfön i sängen i går kväll. Jag somnade under tiden. Jag vaknade imorse med smärta och enorma blåsor.

Jag läste på internet att det är andra gradens brännskada

gladiatorerna1
2005-10-18, 15:54
klia inte hål på blåsorna så blir det nog inte mycket till ärr där.

Okej, jag känner mig lugnare nu. Just nu mår jag bara illa av att se blåsorna. Det var kämpigt att dusha imorse.

Frippe_L
2005-10-18, 15:56
jag editerade inlägget.... smörj dig med en aloe vera kräm eller annat med svalkande verkan å ge fan i å pilla på det. Kan ju vara på sin plats att höra med nån som har utbildning i det området också.
Sen undrar jag hur du torkar håret, ligger du på mage med fönen på ryggen?

norsk_gadd
2005-10-18, 15:58
Ska inte skratta men hur fan gick det till?
Hur gör du när du fönar håret?
La du ifrån dig hårfönen på ryggen? Fattar noll..... *screwy*

gladiatorerna1
2005-10-18, 16:00
jag editerade inlägget.... smörj dig med en aloe vera kräm eller annat med svalkande verkan å ge fan i å pilla på det. Kan ju vara på sin plats att höra med nån som har utbildning i det området också.
Sen undrar jag hur du torkar håret, ligger du på mage med fönen på ryggen?

*Asgarvar* Jag var så trött igår kväll så jag orkade inte stå och föna håret. Det enda jag minns var att jag låg i sänger och torkade håret. Håret var relativt tort redan. Sedan somnade jag. Jag vaknade imorse med fönen liggandes bredvid mig.

norsk_gadd
2005-10-18, 16:01
*Asgarvar* Jag var så trött igår kväll så jag orkade inte stå och föna håret. Det enda jag minns var att jag låg i sänger och torkade håret. Håret var relativt tort redan. Sedan somnade jag. Jag vaknade imorse med fönen liggandes bredvid mig.

Va den på då eller hade du stängt av den? Du kan ju ha rullat och lagt dig på den.

gladiatorerna1
2005-10-18, 16:04
Va den på då eller hade du stängt av den? Du kan ju ha rullat och lagt dig på den.

Den var avstängd konstigt nog...Men det var en enorm tur!! Det kunde ha börjat brinna och jag kunde även ha dött av rökförgiftning. Jag skulle även ha blivit förkrossad om mitt utseede hade blivit förstört!! Ushhh!!

gladiatorerna1
2005-10-18, 16:05
Den var avstängd konstigt nog...Men det var en enorm tur!! Det kunde ha börjat brinna och jag kunde även ha dött av rökförgiftning. Jag skulle även ha blivit förkrossad om mitt utseede hade blivit förstört!! Ushhh!!

Den sloknade av sig själv...

sebastian_emotion
2005-10-18, 16:21
hårföns mys på hög nivå !! tur att du inte var kille hade nog varit lite svårt då att förklara för dina polare vad som hade hänt.

Kaew
2005-10-18, 16:21
har fatt andra gradens brannskador 2 ganger med arr som foljd , dock valdigt sma arr . aloe vera ar valdigt bra , stick inte hal pa blasorna etc sa ska det nog ga bra .

gladiatorerna1
2005-10-18, 16:22
hårföns mys på hög nivå !! tur att du inte var kille hade nog varit lite svårt då att förklara för dina polare vad som hade hänt.

*asgarvar* :) :)

bolt
2005-10-18, 16:22
Får börja läsa topicen före jag skriver nåt tror jag *innocent*

gladiatorerna1
2005-10-18, 16:23
har fatt andra gradens brannskador 2 ganger med arr som foljd , dock valdigt sma arr . aloe vera ar valdigt bra , stick inte hal pa blasorna etc sa ska det nog ga bra .

Oh, shit! Nu blir jag nervös...

gladiatorerna1
2005-10-18, 16:24
Får börja läsa topicen före jag skriver nåt tror jag *innocent*

Vad menar du?

Jakelol
2005-10-18, 16:25
Alltså har du fått andra gradens brännskador så skulle du nog vara på sjukhuset vid det här laget.

sebastian_emotion
2005-10-18, 16:26
Har du varit hos någon läkare och kollat blåsorna? Du kanske kan få något som du kan smörja in dem med?

gladiatorerna1
2005-10-18, 16:27
Alltså har du fått andra gradens brännskador så skulle du nog vara på sjukhuset vid det här laget.

Jag läste på internet att andra gradens brännskador är när det blir vätskefyllda blåsor.

gladiatorerna1
2005-10-18, 16:28
Har du varit hos någon läkare och kollat blåsorna? Du kanske kan få något som du kan smörja in dem med?

Nej, jag har tyvärr inte besökt någon läkare. Men jag borde göra det.

Jakelol
2005-10-18, 16:28
Ja men hur stort är området då är det bara 1*1cm så kan jag fatta att du inte har varit hos läkaren men snackar vi 20*20cm så hade jag åkt direkt till farbror doktor.

sebastian_emotion
2005-10-18, 16:29
Det är säkert inget att oroa sig över men det är bättre att vara safe then sorry. Vem vet du kanske kan gå till apoteket och fråga dom kanske vet vad du ska göra ?

gladiatorerna1
2005-10-18, 16:31
Ja men hur stort är området då är det bara 1*1cm så kan jag fatta att du inte har varit hos läkaren men snackar vi 20*20cm så hade jag åkt direkt till farbror doktor.

Det är ungefär 1,5 gånger 1 cm

gladiatorerna1
2005-10-18, 16:31
Det är säkert inget att oroa sig över men det är bättre att vara safe then sorry. Vem vet du kanske kan gå till apoteket och fråga dom kanske vet vad du ska göra ?
Jag ska till apoteket imorgon. Det är bra att du nämner det.

Jakelol
2005-10-18, 16:32
Ja men fan dåså stryk på lite fet (Helosan äger) salva så e det borta om en vecka eller så.

gladiatorerna1
2005-10-18, 16:33
Ja men fan dåså stryk på lite fet (Helosan äger) salva så e det borta om en vecka eller så.

Det ser jätte hemskt ut! Det putar ut ca 1 cm och det ser gult ut!

gladiatorerna1
2005-10-18, 16:35
Jag har dessutom fått blåsor på två ställen. Båda är i svanken.

Jakelol
2005-10-18, 16:38
Pungtera blåsorna och stryck på salva tex helosan så kommer det ordna sig.

jwzrd
2005-10-18, 16:38
Pungtera blåsorna och stryck på salva tex helosan så kommer det ordna sig.

Pungtera?!

Kwon
2005-10-18, 16:42
Pungtera?!

Teabagging menar han

jwzrd
2005-10-18, 16:43
Teabagging menar han

Helt klart är det något sånt som hänt i den här tråden. Någon har pungterat gladiator1.

Jakelol
2005-10-18, 16:46
LOL menade Punktera :em:

Lepras
2005-10-18, 16:46
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=38066

2:a gradens brännskada,, fick inga ärr, men det kan ju bero på att det var på fingrarna?

brännskade blåsor får absolut inte punkteras,,försök hålla blåsan hel så länge det går,hög infektionsrisk *spy*

Yankeee
2005-10-18, 16:48
LOL menade Punktera :em:

VAD MENADE DU MED STRYCK DÅ!!!11!ONE!1!"!!221!

Jakelol
2005-10-18, 16:49
VAD MENADE DU MED STRYCK DÅ!!!11!ONE!1!"!!221!

Jaja men det var ju ändå inget könsord.

olwe
2005-10-18, 17:02
Tror inte du får några stora ärr om det inte är tredje graden. Sjukhus är nog inte heller nödvändigt.

för de som inte vet lyder graderna så här:

1:a graden - rodnad av huden, t.ex. om man bränner sig i solen.
2:a graden - som sagt, blåsor. Kan inträffa om man bränner sig hårt i solen (självfallet på andra sätt också). Jag har en vän som fick detta över hela ryggen och han har inte fått några ärr så vitt jag vet.
3:e graden - köttsår, brännskadan sitter djupare än de föregående graderna, ger ofta ärr. Du vet om du har fått tredje graden.

Man brukar säga att man ska åka till sjukhuset om man har en brännskada som är större än sin handlfata, men då tänker man mest på 3:e graden. brännskador utsöndrar MYCKET vätska så om man bränner sig illa bör man dricka mycket

Jakelol
2005-10-18, 17:05
Finns även så kallad 4:e gradens men då har det börjat så pass att muskler och ben tar stryk.

*Flash*
2005-10-18, 17:11
Det finns ett speciellt plåster som är till för brännskador men dom är såvitt jag vet receptbelagda.

Möjligt att det funkar lika bra med sådana plåster som är gjorda för att såret ska få läka i en "våt" miljö *screwy*

Inte ens jag har lyckats somna med en hårfön och då är jag känd för att somna i tid och otid :MrT:

rememberence
2005-10-18, 17:11
Finns även så kallad 4:e gradens men då har det börjat så pass att muskler och ben tar stryk.
den gradens brännskada hoppas vi att ingen på forumet råkar ut för :)

Baan
2005-10-18, 17:28
Tror inte du får några stora ärr om det inte är tredje graden. Sjukhus är nog inte heller nödvändigt.

för de som inte vet lyder graderna så här:

1:a graden - rodnad av huden, t.ex. om man bränner sig i solen.
2:a graden - som sagt, blåsor. Kan inträffa om man bränner sig hårt i solen (självfallet på andra sätt också). Jag har en vän som fick detta över hela ryggen och han har inte fått några ärr så vitt jag vet.
3:e graden - köttsår, brännskadan sitter djupare än de föregående graderna, ger ofta ärr. Du vet om du har fått tredje graden.

Man brukar säga att man ska åka till sjukhuset om man har en brännskada som är större än sin handlfata, men då tänker man mest på 3:e graden. brännskador utsöndrar MYCKET vätska så om man bränner sig illa bör man dricka mycket

såg bilder för rätt länge sen på dom olika skadorna, ungefär som du beskriver fast grad tre såg mer ut som halva armen var förkolnad, så knappast bara ärrbildning :) men visst det är köttsår och värre.

^AzAzeL^
2005-10-18, 17:32
som sagt på med kylbalsam smörj in med fuktgivande krämer osv och rör inte blåserna så ordnar det sig...

Fettecke
2005-10-18, 17:52
Jag brände mig på en lampa, bara 0.5s bränntid... kommer ha ärr för livet... fortfarnde rött märke och skit där jag brände mig, det var snart 6 månader sedan... ganska dumt, skulle luta mig och kolla på en sak vid sidan om skrivbordet, lutade mig mot en glödlampa =( -luktade kanibal sen...

en polare till mig doppade handen i brinnande diesel (tror jag det var)... ehh, han ser ut som Freddie Krueger(stavning?) nu, det hände för snart 6 år sedan.

Jakelol
2005-10-18, 18:15
den gradens brännskada hoppas vi att ingen på forumet råkar ut för :)

Nej fy fan önskar ingen det.

Tjejens syrra jobbar på brännskadekliniken här i Uppsala å fy fan vilka historier man har hört.