handdator

Visa fullständig version : 30 min efter träning kolhydrat typ ??


yeyoya
2005-10-18, 14:26
Hej ja vet att efter träning så ska man ha snabba kolhydrater resten av dygnet långsamma om ja fattat de rätt ???

men säg att man tränar och tar snabba kolhydrater direkt efter sen tar ett mål mat ca 30 - 40 min efter träningen ska de innehålla snabba eller långsamma kolhydrater eller medel långsamma ? gärna tips på vilka varor som innehåller det som nu skulle vara bäst.

King Grub
2005-10-18, 14:33
Har du verkligen tömt glykogendepåerna och behöver fylla på dessa snabbt är snabba kolhydrater av maltodextrintypen att föredra, runt 0.4 gram per kilo kroppsvikt var 15:e minut. Nu tömmer inte styrketräning på något sätt glykogendepåerna på det här sättet, utan det gäller efter intensiv och/eller långvarig konditionsträning.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=48805&highlight=snabba

MAXX
2005-10-18, 14:39
snabba kolhydratet efter passet är också till för att höja insulin nivåerna och därmed få en bättre protein syntes. Har jag rätt grub?

King Grub
2005-10-18, 14:41
Nej, men däremot en antikatabol effekt. Insulin har ingen anabol effekt hos människa, och finns det tillräckligt med aminosyror tillgängliga har höjningar av insulinnivåerna över fastenivå ingen som helst effekt på proteinsyntesen. Kolhydraterna stimulerar proteinsyntesen något, men det är marginellt i jämförelse med vad essentiella aminosyror gör och inte tillräckligt för att vända proteinbalansen från negativ till positiv. För proteinsyntesens skull är inte kolhydrat nödvändigt.