handdator

Visa fullständig version : Gym & Kondition


Snöberg
2005-10-18, 14:07
Vad anser ni om att köra först ett styrkepass på morgonen och sen ett konditionspass på kvällen. Blir muskeltillväxten hämmad eller har kondtionspasset bara positiv inverkan.

Detta är inget jag planerar att köra varje dag utan att lägga in kondiotionspasset 2-3 gånger i veckan. Tränar styrketräning 6-7 dagar i veckan uppdelat på ett 3-split.

Konditionspasset blir ála Rocky Balboa stil med hopprep och lite löpning. Äter för övrigt väldigt mycket samt ett högt proteinintag.

King Grub
2005-10-18, 14:09
Det är ett utmärkt upplägg på alla sätt att köra kondition på morgonen och styrka på eftermiddag/kväll. Konditionsträning på fastande mage minskar muskelproteinnedbrytningen under resten av dagen, inte tvärtom.

rememberence
2005-10-18, 14:58
Det är ett utmärkt upplägg på alla sätt att köra kondition på morgonen och styrka på eftermiddag/kväll. Konditionsträning på fastande mage minskar muskelproteinnedbrytningen under resten av dagen, inte tvärtom.
det är alltså anabolt (till en viss del) att konditionsträna på morgonen på fastande mage och sedan styrketräna på kvällen?

Jax
2005-10-18, 16:07
Det är ett utmärkt upplägg på alla sätt att köra kondition på morgonen och styrka på eftermiddag/kväll. Konditionsträning på fastande mage minskar muskelproteinnedbrytningen under resten av dagen, inte tvärtom.
Hur påverkar det om konditionsträningen inte är på fastande mage?
Det borde ju vara ännu bättre.

Jman
2005-10-18, 17:04
Jag har mött de som menar att all konditionsträning är tabu om man vill bygga massa. Det är naturligtvis fel , men man bör begränsa intensiteten och längden på konditionspassen. Att använda en pulsmätare kan vara bra ide. Ett pass med moderat intensitet (ca 70 av maxpuls?) upp till 30 min, 2-3 gånger i veckan är helt okej.

King Grub
2005-10-18, 17:38
Hur påverkar det om konditionsträningen inte är på fastande mage?
Det borde ju vara ännu bättre.

Nej, då ökar proteinnedbrytningen.

Jax
2005-10-18, 17:41
Nej, då ökar proteinnedbrytningen.
Hur kommer det sig?

olwe
2005-10-18, 17:48
Och hur är det om man vänder på det då? styrka på morgonen (eller tidigt på dagen) och konditionsträning på kvällen?

King Grub
2005-10-18, 17:56
Hur kommer det sig?

Ökad oxidering av aminosyror när dessa är tillgängliga.

"During fasting, both protein and CHO utilization decreased rapidly with termination of exercise. The mean protein utilization values were not significantly lower than preexercise values, but the lowest postexercise values, obtained after 150 min, were significantly lower, irrespective of the preexercise values chosen as baseline."

Äter man innan konditionsträningen ökar proteinförbränningen efter passet, till nivåer som är högre än om man hade vilat:

"With respect to the fed period, however, there was no decrease in protein utilization postexercise, and at 60 min postexercise it actually started to increase, reaching a peak level after 120 min postexercise; in the high-protein diet group it even increased above exercise values. One possible explanation could be that postexercise there is an increased amino acid uptake in the cell and possibly more so on a high-protein diet, leading to a rise in the oxidative fate of the amino acids."

Am J Physiol Endocrinol Metab 276: E964-E976, 1999; Effect of protein intake and physical activity on 24-h pattern and rate of macronutrient utilization.

King Grub
2005-10-18, 17:58
Och hur är det om man vänder på det då? styrka på morgonen (eller tidigt på dagen) och konditionsträning på kvällen?

Det är klart det "fungerar", men dom hormonella förutsättningarna för en anabol miljö i kroppen vid styrketräning är sämre på morgonen/förmiddagen, och förutsättningarna för optimal fettförbränning är sämre efter en dags ätande. För konditionseffekten är det antagligen bäst att lägga träningspasset vid den tidpunkt där du presterar bäst.

olwe
2005-10-18, 18:05
Det är klart det "fungerar", men dom hormonella förutsättningarna för en anabol miljö i kroppen vid styrketräning är sämre på morgonen/förmiddagen, och förutsättningarna för optimal fettförbränning är sämre efter en dags ätande. För konditionseffekten är det antagligen bäst att lägga träningspasset vid den tidpunkt där du presterar bäst.

Tack för svar. Men måste man lägga mycket tid emellan passen då? jag upplever att jag presterar bättre på kvällen både på gymmet och på löparbanan. (då menar jag långa pass inte HIT)

Jax
2005-10-18, 19:56
Tack Grub, då vet jag. Tror dock att jag kommer att fortsätta att äta innan morgonkonditionsträningar. Presterar så dåligt annars. Och muskler har jag så gott om ändå. *rolleyes*