handdator

Visa fullständig version : Träningsdagbok.


Örjan
2002-07-10, 00:06
Skaffade mig för någon månad sedan bänk o.d. och har sedan dess tränat lätt. Många reps och med stor fokus på rätt utförande.

Nu känner jag att det är dags att köra åtminstone vissa övningar lite tyngre, för att efter någon månad höja ribban för alla övningar.

Målet är att både tappa fett och bygga muskler samtidigt, även om det innebär att man inte får optimalt resultat i varken det ena eller andra.

Har sedan nyår gjort av med en del övervikt: 95>85 kg. Eftersom jag under större delen av den tiden inte tränat utan bara bantat, är inte kroppssammansättningen muskler/fett så som man vill att den ska vara.

Mått från förra och förrförra månaden:
1/6, 1/7
längd 182
vikt 88, 86
biceps 33, 33
underarm 30, 30
midja 99, 96
lår 60, 60
vad 40, 40

Musklerna mätta ospända. Det enda som har ändrats är vikt och midjemått. Men jag är jämnknubbig över hela kroppen, och tar därför för givet att fett skalats överallt. Därför måste musklerna ha vuxit en smula, för att måttet ska vara detsamma när vikten minskat. Men men, nu slipper jag sådana spekulationer, med denna nya och eminenta träningsdagbok:). Det här verkar vara ett bra sätt att få lite prickskyttefeedback från de kunniga.


Träningsupplägg:
Jag tränar tre till fyra gånger i veckan (oftare tre), och kör då igenom halva kroppen varje pass. På så sätt får varje muskel vila fem dagar (oftast) mellan passen.

Vad gäller kosten kommer jag inte att vara så flitig som andra här på forumet. Jag tycker att det verkar vara finslipning och det är olämpligt på min fysik, tycker jag. Jag tror att jag kommer långt på att försöka äta protein och långsamma kolhydrater och efter träning lite snabba och protein.



Jag passar på att skriva in min senaste träningsrapport, med kommentarer:

Omotiverad, nog pga dåligt med långsamma kolisar, men tog en banan och en koffeintablett och körde på.

Crunch. Börjar med armarna högt, sänker efterhand som det blir tungt. Kör mot slutet av setet med mycket kortare rörelser, för att pressa ut det sista. Ett set (svårt att räkna reps eftersom det är så olika kvalitet på dem).
Sittande hanteldrag. Den övningen som många kör med en hantel i taget kör jag båda armarna samtidigt. Lutar pannan mot ryggstödet. (Får bättre kontakt så än med enarms). 5kg*20, 12kg*12, 12kg*12.
Höftlyft. Samma sorts utförande som med crunch. 2 set.
Supersetade ovanstående tre.

Djup knäböj frampå. Kör med stången, har känslig korsrygg sedan tidigare, och är noga med att lära mig rätt teknik. 5kg*20. Teknikträning och uppvärmning inför nästa övning.

Lårcurl. 5kg*för många, 10kg*15
Bensträck (benspark). 15kg*20, 20kg*15.
Supersetade ovanstående två övningar. Här blir det ökning nästa pass. Har iofs stora benmuskler jämfört med överkroppen redan, men någon måtta på slöheten får det vara.

Stående enbens vadpress. En vad i taget med hantel i ena handen. 12kg*12, 12kg*12. Fick slarva en del. Ingen ökning till nästa pass.

Hade tänkt köra en övning till; rygglyft, men musten hade helt gått ur mig. Vaderna hade också tålt ett set till. Måste sköta kosten bättre i fortsättningen.