handdator

Visa fullständig version : gamnacke(framåtlutande nacke)


shibi
2005-10-18, 12:59
hej.
jag har fått gamnacke, pga för många timmar sittandes fel, framför datorn.
hållning texten i Best of... har jag läst, så jag har bra övningar. hittade någon sak från SVT, med bra övningar för bättre hållning.( nu har jag såklart inte länken kvar, so ifall nån har den, så skicka snälla)

problemet är att jag inte kan räta riktigt ut min nacke helt. man ska ju tänka på att ha en bra hållning hela tiden, och tillslut vänjer man sig, men jag kan inte hålla min nacke rak:(
vet ni vad som kan vara felet? jag har vart rakryggad med bra hållning tidigare.

*screwy*

Jman
2005-10-18, 15:19
En viss böjning på nacken är naturlig, det varierar dessutom från person till person. Och har man inte värk så är nog inte problemet så allvarligt. Men god ergonomi och pauser varje timme behövs. Jag upplever lite också av det du beskriver men det är mest paranoia och fåfänga mitt fall.
Sedan kan man förstås bygga på muskler för att göra det mindre påfallande. Tränar man nacke och hela ryggen på ett korrekt sätt så får man en annan krökning på ryggen som gör att nacken ser rakare ut. Skjut fram bröstet och bak med axlarna så ser du skillnaden. Fast man ska nog inte gå och spänna sig så hela tiden...
Stretchövningar ... luta huvudet framåt mot bröstkorgen för att stretcha nacken. Luta huvudet bakåt för men munnen stängd för motsatt sida. Stretcha i alla väderstreck och rotatation vänster resp. höger. Men gör inga helrotationer, det kan skada nacken.

keffat_liv
2005-10-18, 16:43
En viss böjning på nacken är naturlig, det varierar dessutom från person till person. Och har man inte värk så är nog inte problemet så allvarligt. Men god ergonomi och pauser varje timme behövs. Jag upplever lite också av det du beskriver men det är mest paranoia och fåfänga mitt fall.
Sedan kan man förstås bygga på muskler för att göra det mindre påfallande. Tränar man nacke och hela ryggen på ett korrekt sätt så får man en annan krökning på ryggen som gör att nacken ser rakare ut. Skjut fram bröstet och bak med axlarna så ser du skillnaden. Fast man ska nog inte gå och spänna sig så hela tiden...
Stretchövningar ... luta huvudet framåt mot bröstkorgen för att stretcha nacken. Luta huvudet bakåt för men munnen stängd för motsatt sida. Stretcha i alla väderstreck och rotatation vänster resp. höger. Men gör inga helrotationer, det kan skada nacken.

Varför ska man inte gå och spänna sig hela tiden? *innocent*

Jman
2005-10-18, 16:55
Varför ska man inte gå och spänna sig hela tiden? *innocent*
Det är nog vi flesta skyldiga till :)

Men man ska nog inte spänna sig för mycket om det finns risk för värk.

PS. Helrotation låter lite läskigt... Jag menar naturligtvis att man inte ska göra cirkelrörelser med huvudet.