handdator

Visa fullständig version : Bänkpressen funkar inte


High1ander
2005-10-18, 07:49
Hej kära kollo!
Jag har sådana jävla problem med att bli starkare i bänkpressen.
Hantlar så blir jag starkare i, sakta men säkert, kör på 25kilos hantlar. Men bänken så är det typ fjuniga, 60+ kg.

Jag testar att köra många reps, få reps, många sets, få sets. Skuldrorna ihoptryckta, framskjutna; armarna parrallellt med stången, eller inte, eller i mitten.

Visst, jag vet att jag behöver kötta på mer vikt på mig själv för att bli starkare, men det är liksom, jag vettafan hur jag ska träna för att få kontakt, jag kör mina sets, mina reps och jag är inte trött i varken brösten, triceps eller axlar av bänken, bara allmänt trött typ.

Hantlar så känner jag bra hur det tar på brösten.

Jag vill både bli starkare och få mer massa (massa har ändå blivit bra).

En normal tutt-dag är
Bänken 3-4 Sets 4-10 reps
Incline Bänk/Hantel 3 Sets 4-8 reps
Flyes 3 Sets 6-12 reps
Djupa Dips 2 Sets 5-7 reps
Pullover 2 Sets 10 reps

Sen tricepsövningar...

Som sagt, försöker variera o slänga in andra övningar men bänken saknar jag allt vad teknik är verkar det som.

Hur ska man hålla för "maximal" styrka, och/eller hur ska man hålla för "maximal" massa. Jag bommar alltid i bottenläget också.
Ska jag testa jättelåg vikt och köra på jättebrett grepp?
Sen är jag inte direkt så explosiv, jag mer "trycker" och "drar" saker långsamt dit de ska, och kör väldigt strikta negativa faser...

zlikk
2005-10-18, 08:13
Hur länge har du tränat? Längd, vikt? Jag tycker att vikten på hantlarna stämmer rätt bra mot vikten du kör på i bänkpressen.
Öva på din explosivitet, lite jävlaranamma ska det vara. :devil:
Jag brukar tänka på nåt som gör mig förbannad så fort stången nuddar bröstet. :cool:

petersson
2005-10-18, 08:47
Hej kära kollo!
Jag har sådana jävla problem med att bli starkare i bänkpressen.
Hantlar så blir jag starkare i, sakta men säkert, kör på 25kilos hantlar. Men bänken så är det typ fjuniga, 60+ kg.

Jag testar att köra många reps, få reps, många sets, få sets. Skuldrorna ihoptryckta, framskjutna; armarna parrallellt med stången, eller inte, eller i mitten.

Visst, jag vet att jag behöver kötta på mer vikt på mig själv för att bli starkare, men det är liksom, jag vettafan hur jag ska träna för att få kontakt, jag kör mina sets, mina reps och jag är inte trött i varken brösten, triceps eller axlar av bänken, bara allmänt trött typ.

Hantlar så känner jag bra hur det tar på brösten.

Jag vill både bli starkare och få mer massa (massa har ändå blivit bra).

En normal tutt-dag är
Bänken 3-4 Sets 4-10 reps
Incline Bänk/Hantel 3 Sets 4-8 reps
Flyes 3 Sets 6-12 reps
Djupa Dips 2 Sets 5-7 reps
Pullover 2 Sets 10 reps

Sen tricepsövningar...

Som sagt, försöker variera o slänga in andra övningar men bänken saknar jag allt vad teknik är verkar det som.

Hur ska man hålla för "maximal" styrka, och/eller hur ska man hålla för "maximal" massa. Jag bommar alltid i bottenläget också.
Ska jag testa jättelåg vikt och köra på jättebrett grepp?
Sen är jag inte direkt så explosiv, jag mer "trycker" och "drar" saker långsamt dit de ska, och kör väldigt strikta negativa faser...

Fem olika bröstövningar? Testa att bara köra bänk ett par set och lite lutande bänk efter det. Du ville väl bli bättre på just bänk?

Succulent
2005-10-18, 08:48
.... jag är inte trött i varken brösten, triceps eller axlar av bänken, bara allmänt trött typ.

Hantlar så känner jag bra hur det tar på brösten.
...

Mitt tips hade varit att skita i bänken om du ändå får kontakt med hantlarna. Men, antar att du frågar eftersom ”Hur mycket tar du i bänkpress?”-syndromet påverkar oss alla.

Så ….

Ett tips kan faktiskt vara att ta det lugnare med bröstträningen ett tag och fokusera på andra muskelgrupper. T.ex. triceps och axlarna, som också är viktiga i bänk. Eftersom du skriver att du inte direkt är så explosiv hade jag kört tungt, få reps, längre vila mellan setten och med 100 % koncentration (om du nu vill förbättra den biten).

Ett annat tips kan vara att köra negativt i bänken: I ditt fall lägga på 70 kg – 90 kg och med en passare till hjälp få upp vikten (se till att han/hon är stark! *flex* ) för att sedan hålla mot allt vad det går på den negativa (ner) delen.

Karl_alfred
2005-10-18, 09:28
Ät ordentligt, då är det hur lätt som helst att öka i styrka framförallt om man är runt de vikterna.

Jacksatan
2005-10-18, 09:31
Det där är en träningssak. Men alla tror att man ska bli grov på 3 veckor, och så funkar det inte. Kör bänk ett halvår så lovar jag dig att du tillslut kommer få både kontakt och tillväxt.