handdator

Visa fullständig version : Ni som kör helkroppspass flera gånger i veckan


thomast
2005-10-17, 23:15
Jag syftar mest på de som försöker lägga på sig muckler men styrkenissarna kan också vara intressanta att lyssna på (ni får gärna berätta vilket mål ni har med träningen).

Hur går det för er, får ni resultat? Kör ni tunga och lätta dagar? Kanske tugnt hela tiden (hur går det då med överträning?)? Hur har ni då utformat de tunga och lätta dagarna (ge gärna konkreta exempel på övningar och skillnaden i vikterna på dessa dagar)?

Jag har försökt söka och hittat lite men det känns som det finns en hel del frågor som saknar svar.

Mr. Moose
2005-10-18, 06:48
Jag kör enligt, http://freespace.virgin.net/jamie.k/russian.htm .

Pass 1.

Lätt knäböj
Tung bänk
Bent over row
+ lite smått o gott för vader, mage, armar o axlar.

Pass 2.

Marklyft
Military press
Chest supported row
+ som pass 1

Pass 3.

Tunga knäböj
Lätt bänk
Chins
+ som pass 1+2.

Tränar var 3-4 dag beroende på hur jag känner mig. Bättre med en extra dags vila än att bränna ut sig.

Assistans övningar ligger mellan 5-10 reps, 3-6 set beroende på hur det känns.

Claes

Cidersson
2005-10-18, 08:47
Jag syftar mest på de som försöker lägga på sig muckler men styrkenissarna kan också vara intressanta att lyssna på (ni får gärna berätta vilket mål ni har med träningen).

Hur går det för er, får ni resultat? Kör ni tunga och lätta dagar? Kanske tugnt hela tiden (hur går det då med överträning?)? Hur har ni då utformat de tunga och lätta dagarna (ge gärna konkreta exempel på övningar och skillnaden i vikterna på dessa dagar)?

Jag har försökt söka och hittat lite men det känns som det finns en hel del frågor som saknar svar.

Jag har kört heltkroppspass tidigare á la Ove Rytter men har inga trevliga erfarenheter från den tiden. Blev EXTREMT utsliten i kroppen, trött i sinnet, övertränad, osv.

kharon
2005-10-18, 11:17
Jag syftar mest på de som försöker lägga på sig muckler men styrkenissarna kan också vara intressanta att lyssna på (ni får gärna berätta vilket mål ni har med träningen).

Hur går det för er, får ni resultat? Kör ni tunga och lätta dagar? Kanske tugnt hela tiden (hur går det då med överträning?)? Hur har ni då utformat de tunga och lätta dagarna (ge gärna konkreta exempel på övningar och skillnaden i vikterna på dessa dagar)?

Jag har försökt söka och hittat lite men det känns som det finns en hel del frågor som saknar svar.

Jag har i några månader kört helkropp 3 ggr/vecka. Jag började med det för att spara tid och för att min motivation låg rätt lågt, missade jag ett pass var det inte så stor skada skedd... Ökningar i muskelmassa/styrka har heller inte varit prioriterat på sistone, eftersom jag är rätt nöjd med min situation idag.

Jag har gjort så att de dagar jag kännt att psyket varit på topp har jag kört tungt som fan med de brutalaste basövningarna, medan om jag kännt mig seg (kanske ett av passen i veckan ungefär) så har jag mest satsat på att köra fler reps ~10-12 och mer diskoövningar, benpress istället för böj o.s.v och inte lika intensivt.

Angående överträningen så tycker jag att man måste lära sig tyda kroppens signaler och justera sin träning ennligt detta. Känner jag mig sliten så kör jag inte 100%, känner jag mig på topp kör jag 110%, you know?

Kör man 110% varje helkroppspass och inte har verklig koll på matintaget och vilan o.s.v. så tror jag att man snabbt blir sliten.


Jag har gjort ökningar i styrka samt ökat i massa sedan juni. Ökningar som jag tror att jag inte skulle fått genom att köra mitt gamla upplägg 4-split (bröst-bic, axl-tric, ben-abs, rygg-underarm) Jag är mycket nöjd.

Jag tror ändå inte att upplägget passar alla, och antagligen tröttnar jag så småningom och övergår till ngt annat. Variation är fint!