handdator

Visa fullständig version : Choklad(chocklad???)Mjölk


KRILLE!
2005-10-17, 20:01
Per 100 g/ml:
kolhydrater 10 g
protein 3.5 g
fett 1.5 g
kcal 650

Är denna dryck något att ha ifall man intager en liter efter träning? Är den helt kass jämfört med något proteinpulver eller malto/druvsocker dricka?

Kort och gott: blir jag stor och stark av den?

heljis
2005-10-17, 20:19
Nåt är fel med dina siffror där, 10g kolhydrater, 3.5g protein och 1.5g fett blir INTE 650kcal :MrT:

I övrigt är det lite svårt att bedömma drycken eftersom du inte skriver vad som finns i den. Är den baserad på mjölk är ju dock proteinet bra och kolhydraterna långsamma. Inget optimalt efter träningen mao, egentligen bara mjölk som är onyttigare.

Om du blir stor och stak av den? Absolut inte, stor och stark blir man av att äta och träna rätt :thumbup:

Cerberus
2005-10-17, 20:20
Låter ju inte som ngn höjdare iaf, för lite protein. lägg pengarna på ngt redigt proteinpulver med dextro i.

KRILLE!
2005-10-17, 20:34
på en liter blir det 100 gram kolhydrater, 35 gram protein å 15 gram fett

KRILLE!
2005-10-17, 20:40
Nåt är fel med dina siffror där, 10g kolhydrater, 3.5g protein och 1.5g fett blir INTE 650kcal :MrT:

I övrigt är det lite svårt att bedömma drycken eftersom du inte skriver vad som finns i den. Är den baserad på mjölk är ju dock proteinet bra och kolhydraterna långsamma. Inget optimalt efter träningen mao, egentligen bara mjölk som är onyttigare.

Om du blir stor och stak av den? Absolut inte, stor och stark blir man av att äta och träna rätt :thumbup:

skrev fel, nollan skulle inte vara där men på en liter blir det 650 kcal. i vanlig mjölk så är det vadå, 5 gram kolhydrater? så de övriga 5 lär väl vara något tillsatt socker antar jag. i vilket fall som helst: varför skulle inte långsamma kolhydrater tas upp? enda skillnaden mot en proteindrink är väl egentligen farten på kolhydrater å protein och mer fett dårå men bör inte kroppen använda det på samma sätt ändå fast det är långsammare?

jag både tränar och äter rätt, men hade tänkt börja med att dricka något efter träning och letar efter bra grejer, framförallt något som är gott.

nemd
2005-10-17, 20:50
skrev fel, nollan skulle inte vara där men på en liter blir det 650 kcal. i vanlig mjölk så är det vadå, 5 gram kolhydrater? så de övriga 5 lär väl vara något tillsatt socker antar jag. i vilket fall som helst: varför skulle inte långsamma kolhydrater tas upp? enda skillnaden mot en proteindrink är väl egentligen farten på kolhydrater å protein och mer fett dårå men bör inte kroppen använda det på samma sätt ändå fast det är långsammare?

jag både tränar och äter rätt, men hade tänkt börja med att dricka något efter träning och letar efter bra grejer, framförallt något som är gott.


aa precis , farten. Och det gäller o få i sig det så fort som möjligt, då är snabbt bäst va?

Köp nåt proteinpulver med chokladsmak istället då. Det där kommer bara bli dyrt och inte alls effektivt.

Johan_P
2005-10-17, 20:59
Vad innehåller den?

Man kan iaf dra en slutsats av näringsvärdet - nej, du blir inte stor och stark på det.

Cloud
2005-10-17, 21:36
... Mjölk? är mjölk bra efter träning frågar du? jag menar "så de övriga 5 lär väl vara något tillsatt socker antar jag", det ger väl inte särskilt högt GI ändå. lär ju knappast vara i närheten av druvsocker. För övrigt att den innehåller 5 gram mer kolisar så ser det ju bara ut som vanlig mjölk.

//Gustav

keffat_liv
2005-10-17, 21:43
på en liter blir det 100 gram kolhydrater, 35 gram protein å 15 gram fett

långsamma kolhydrater + fett. Inget av det ska du ha.

Cerberus
2005-10-17, 22:42
långsamma kolhydrater + fett. Inget av det ska du ha.

Efter träning då möjligtvis, snabba kolisar rekommenderas. Dock e jag inte helt haj på hur kroppen tar hand om fett direkt efter träning.

Annars e ju långsamma kolisar enbart bra.

heljis
2005-10-18, 06:28
skrev fel, nollan skulle inte vara där men på en liter blir det 650 kcal. i vanlig mjölk så är det vadå, 5 gram kolhydrater? så de övriga 5 lär väl vara något tillsatt socker antar jag. i vilket fall som helst: varför skulle inte långsamma kolhydrater tas upp? enda skillnaden mot en proteindrink är väl egentligen farten på kolhydrater å protein och mer fett dårå men bör inte kroppen använda det på samma sätt ändå fast det är långsammare?

jag både tränar och äter rätt, men hade tänkt börja med att dricka något efter träning och letar efter bra grejer, framförallt något som är gott.

Har jag skrivit att långsamma kolhydrater inte skulle tas upp :confused:
Dock är det så att man vill i första hand ha snabba kolhydrater efter träning. Bland annat därför skulle jag välja bort den här drycken. Om du dricker en liter, vilket verkar vara det du är inne på för att få i dig tillräckligt protein, får du dessutom i dig 15g fett och 100g långsamma kolhydrater på köpet.
Funkar? Det gör det säkert. Bra? Tveksamt. Optimalt? :naughty: Absolut inte.

Mr. Moose
2005-10-18, 07:02
Rätta mig om jag har fel. Laktos har ett ganska lågt GI men ligger det inte ganska högt på II skalan?

Själv har jag ofta druckit en liter mjölk efter träningen, protein pulver har bara varit tillgängligt här en ganska kort tid och är DYRT. Mjölk är definitivt bättre än ingenting.


Claes

King Grub
2005-10-18, 07:05
Laktos har ett ganska lågt GI men ligger det inte ganska högt på II skalan?

Nej. Det är mjölkproteinerna, främst vassle men även kasein, som ger mjölk det höga insulinindexvärdet.

KRILLE!
2005-10-18, 11:21
Vad innehåller den?

Man kan iaf dra en slutsats av näringsvärdet - nej, du blir inte stor och stark på det.
'
Hittade innehållet:

Ingredienser
Ultrahögtemperaturbehandlad mjölk, socker (4%), kakaopulver, vaniljarom och stabiliseringsmedel karragenan. Kakao: 1%.



Och varför skulle jag inte bli stor och stark av den? 35 gram protein per liter är väl bra? Långsamma kolhydrater förvisso så det blir inte "optimalt" som vissa säger men kroppen bör väl ändå använda sig av dom? Fettet kanske inte gör något men det spelar ingen roll, bryr mig inte om kalorier så värst.

nemd
2005-10-18, 11:29
'
Hittade innehållet:

Ingredienser
Ultrahögtemperaturbehandlad mjölk, socker (4%), kakaopulver, vaniljarom och stabiliseringsmedel karragenan. Kakao: 1%.



Och varför skulle jag inte bli stor och stark av den? 35 gram protein per liter är väl bra? Långsamma kolhydrater förvisso så det blir inte "optimalt" som vissa säger men kroppen bör väl ändå använda sig av dom? Fettet kanske inte gör något men det spelar ingen roll, bryr mig inte om kalorier så värst.

Men varför köra på det när du kan köra på nåt billigare och bättre? Då äre det nog till och med bättre och käka mat istället för det där.

Och det blir onödigt mycket fett och kcal. Du säger att du inte bryr dig om kalorier. Hehe men det kommer du nog göra i framtiden när du kommer gå upp i vikt, visst muskelvikt men en hel del kommer vara fett, speciellt om du ska dricka en liter av det där efter varje träning.

Men du gör som du vill, men som sagt, varför inte köpa äkta vara istället. En gainer eller proteinoulver, med chokladsmak? Det kommer ju smaka ungefär som den där, men ha mycket bättre innehåll för din träning.

KRILLE!
2005-10-18, 11:40
Men varför köra på det när du kan köra på nåt billigare och bättre? Då äre det nog till och med bättre och käka mat istället för det där.

Och det blir onödigt mycket fett och kcal. Du säger att du inte bryr dig om kalorier. Hehe men det kommer du nog göra i framtiden när du kommer gå upp i vikt, visst muskelvikt men en hel del kommer vara fett, speciellt om du ska dricka en liter av det där efter varje träning.

Men du gör som du vill, men som sagt, varför inte köpa äkta vara istället. En gainer eller proteinoulver, med chokladsmak? Det kommer ju smaka ungefär som den där, men ha mycket bättre innehåll för din träning.

Tja, speciellt dyrt blir det inte då jag tränar 3 ggr i veckan så det kanske blir runt 35 spänn eller nått. Hade inte tänkt väga över 100 då jag tävlar i den klassen så om jag börjar väga över får jag väl fundera på något annat.

Jag har slängt i mig det ena protein pulvret efter det andra och inget har egentligen gett någon effekt. De gånger som jag har känt att det har gett något har varit när jag har blandad monster drinkar med ägg å andra grejer i. Men det var för besvärligt att stå med stavmixern varje gång så nu vill jag bara ha något som man lätt öppnar och häller i sig. Har ingen större tilltro på proteinpulver, något jag kanske skulle ta å testa är isåfall malto eller druvsocker. Får se vad jag gör, kör på detta tills jag hittar något annat så får vi se
:naughty:

nemd
2005-10-18, 14:40
Tja, speciellt dyrt blir det inte då jag tränar 3 ggr i veckan så det kanske blir runt 35 spänn eller nått. Hade inte tänkt väga över 100 då jag tävlar i den klassen så om jag börjar väga över får jag väl fundera på något annat.

Jag har slängt i mig det ena protein pulvret efter det andra och inget har egentligen gett någon effekt. De gånger som jag har känt att det har gett något har varit när jag har blandad monster drinkar med ägg å andra grejer i. Men det var för besvärligt att stå med stavmixern varje gång så nu vill jag bara ha något som man lätt öppnar och häller i sig. Har ingen större tilltro på proteinpulver, något jag kanske skulle ta å testa är isåfall malto eller druvsocker. Får se vad jag gör, kör på detta tills jag hittar något annat så får vi se
:naughty:

Haha du har ingen trilltro på protein pulver? Okej men du kan ju inte bara köra druvsocker, du ska ju ha i dig protein också, det musklerna växer av. :S

Så du har alltså mer tilltro på detta än proteinpulver? Hehe roligt de du. Och det är lika lätt o blanda som din chokladmjölk. I med pulver och skaka. MEn men du gör som du vill.