handdator

Visa fullständig version : Reps;set


Benrangel_88
2005-10-17, 19:49
Hur många rep bör man göra på varje om man ska köra 3 set?
Testade 12x 10x 8x idag men det gick åt helvete orkade inte.
Kanske 10x 8x 6x vore bättre då lr?

nemd
2005-10-17, 19:58
Hur många rep bör man göra på varje om man ska köra 3 set?
Testade 12x 10x 8x idag men det gick åt helvete orkade inte.
Kanske 10x 8x 6x vore bättre då lr?

Jag tycker inte du ska räkna för mycket nu som nybörjare. Utan kör på en vikt du klarar 10 eller 12 gånger i första settet. Sen eftersträvar du att klara lika många i de andra setten. Men inte alltid det går. Men häng inte läpp för det, det ska vara så.

Som jag skrev i en annan av dina trådar. Nu när du är nybörjare. Tänk inte FÖR mycket, visst ska du tänka. Men det är inte i ditt tänkande du får muskler, utan hur hårt du kör på gymmet.

Benrangel_88
2005-10-17, 20:05
Jag tycker inte du ska räkna för mycket nu som nybörjare. Utan kör på en vikt du klarar 10 eller 12 gånger i första settet. Sen eftersträvar du att klara lika många i de andra setten. Men inte alltid det går. Men häng inte läpp för det, det ska vara så.

Som jag skrev i en annan av dina trådar. Nu när du är nybörjare. Tänk inte FÖR mycket, visst ska du tänka. Men det är inte i ditt tänkande du får muskler, utan hur hårt du kör på gymmet.

Okej så mitt första mål bör att klara av seten efter varann då
utan att höja ribban i början? :bow: Har tränat och så förrut
men det var nårra år sen nu, har inte gjort nått sen dess så
man kommer ju inte riktigt ihåg hur det var, men då körde jag
utan att planera upp hur mycket jag skulle göra innan. Men det
kommer sen eller att man orkar mer? Sen märkte jag av lite ont
i handlederna på en övning idag. Men styrkan & utålligheten kommer
väl sen antar jag. När vet man när man bör höja ribban sen då?
Ger det ens nån träning så här i början när jag kör 1 set sen ökar 5+ kg och sen bara orkar 4 övningar ex. ? :bow: Tack för din hjälp.

mxt
2005-10-18, 00:11
Ta det lugnt i början så du inte skadar leder och senor, det är förjävligt :P sen blir det heller inte mkt volym på musklerna i starten, dock så blir du mkt starkare än innan, sen efter ett tag så börjar volymen och muskelmassan komma :)
tålamod!

Popeye
2005-10-18, 07:42
Du skrev inte hur länge du tränat men av frågan att döma så är det inte så länge. (Inget negativt menat)
För dig så skulle jag rekomendera kiss principen. (KeepItSimpleStupid)
Kör 10x3 i några månader och tänk inte så mycket på saken.
Personligen skulle jag rekomendera att stannar vid 10 även om du har kapacitet att göra fler. När du orkar 10'or i samtliga set kan du öka vikten.
Du lär dig övningarna och kroppen får tid att vänja sig vid belastningarna. Själva poängen är inte stor muskelutveckling här.
När du har kört första invänjningsperioden så kan du återkomma med fler funderingar och då kanske det är dags att börja bli lite mer kreativ.

Benrangel_88
2005-10-18, 11:57
Ta det lugnt i början så du inte skadar leder och senor, det är förjävligt :P sen blir det heller inte mkt volym på musklerna i starten, dock så blir du mkt starkare än innan, sen efter ett tag så börjar volymen och muskelmassan komma :)
tålamod! OK *flex*

Benrangel_88
2005-10-18, 11:58
Du skrev inte hur länge du tränat men av frågan att döma så är det inte så länge. (Inget negativt menat)
För dig så skulle jag rekomendera kiss principen. (KeepItSimpleStupid)
Kör 10x3 i några månader och tänk inte så mycket på saken.
Personligen skulle jag rekomendera att stannar vid 10 även om du har kapacitet att göra fler. När du orkar 10'or i samtliga set kan du öka vikten.
Du lär dig övningarna och kroppen får tid att vänja sig vid belastningarna. Själva poängen är inte stor muskelutveckling här.
När du har kört första invänjningsperioden så kan du återkomma med fler funderingar och då kanske det är dags att börja bli lite mer kreativ.

Ok tack så mycke ^^

wintzell
2005-10-18, 13:13
Du skrev inte hur länge du tränat men av frågan att döma så är det inte så länge. (Inget negativt menat)
För dig så skulle jag rekomendera kiss principen. (KeepItSimpleStupid)
Kör 10x3 i några månader och tänk inte så mycket på saken.
Personligen skulle jag rekomendera att stannar vid 10 även om du har kapacitet att göra fler. När du orkar 10'or i samtliga set kan du öka vikten.
Du lär dig övningarna och kroppen får tid att vänja sig vid belastningarna. Själva poängen är inte stor muskelutveckling här.
När du har kört första invänjningsperioden så kan du återkomma med fler funderingar och då kanske det är dags att börja bli lite mer kreativ.

Eftersom jag märkt i dina andra trådar att du tar efter vad majoriteten säger så intygar jag härmed att du skall lyssna på detta.

Benrangel_88
2005-10-18, 13:26
Eftersom jag märkt i dina andra trådar att du tar efter vad majoriteten säger så intygar jag härmed att du skall lyssna på detta.

Jamen det är väl bra att jag lyssnar lr :bow: Annars lär man ju sig inget :thumbup:

Benrangel_88
2005-10-18, 13:29
Du skrev inte hur länge du tränat men av frågan att döma så är det inte så länge. (Inget negativt menat)
För dig så skulle jag rekomendera kiss principen. (KeepItSimpleStupid)
Kör 10x3 i några månader och tänk inte så mycket på saken.
Personligen skulle jag rekomendera att stannar vid 10 även om du har kapacitet att göra fler. När du orkar 10'or i samtliga set kan du öka vikten.
Du lär dig övningarna och kroppen får tid att vänja sig vid belastningarna. Själva poängen är inte stor muskelutveckling här.
När du har kört första invänjningsperioden så kan du återkomma med fler funderingar och då kanske det är dags att börja bli lite mer kreativ.

Eh förresten ska jag ha samma vikt under alla seten i början eller hur va de?

wintzell
2005-10-18, 13:34
Eh förresten ska jag ha samma vikt under alla seten i början eller hur va de?

Kör på det, det är enkelt.

Benrangel_88
2005-10-18, 13:40
Kör på det, det är enkelt.

OK sen när jag hållt på ett tag så får jag la ändra det isf. *flex*