handdator

Visa fullständig version : Hur tränar du marklyft?


Sheogorath
2005-10-17, 19:41
Hur kinkig är du med det tekniska när du markar? Periodiserar du? Man kan ju som bekant använda teknik som skulle vara gränsfall för godkänt på tävling, men också helt felfri teknik med allt vad det innebär (vilket det såklart finns olika åsikter om). Själv kör jag på vikter där jag har "perfekt" teknik, och höjer bara när jag haft "perfekt" teknik i åtminstone fem av sex reps, i två set. Till skillnad från arbetsseten i böjen, där jag lastar på max och bara har två hållhakar: korrekt djup och korrekt "lockout". Sen gör jag så gott jag kan där emellan.

Hur tränar du, och vad har ni för åsikter om hur man "bör" träna?

nemd
2005-10-17, 19:46
Det går i perioder. Men oftast kör jag gärna med lite mindre vikt och försöker hålla kolla på utförandet.

Men när jag är riktigt trött på livet och allt vad som heter att bry sig och tänka efter så brukar jag köra på och bara kötta.

Men min träningsfilosofi är att ha bra teknik och utförande i övningen. Med undantag för 1-2 sista repsen som blir halvbra, men dem får inte bli dåliga.

Fettecke
2005-10-17, 19:57
beroende på vilken period jag är i träningen så är det väll:

lättare vikt - lättare att hålla koll på formen...är i den fasen just nu...
jävla tungt - formen får bli lidande till en viss gräns... vet oftast att jag kroknar om jag kör på en vikt jag inte hanterar mer än 2 reps. väldigt sällan jag kör 1rm faktiskt, bara om jag känner att jag är i högform och har ett mål att plocka.

Sheogorath
2005-10-17, 20:02
Följdfråga: vad skulle jag tjäna på att tumma på det tekniska i marken? jag tänker nämligen som så här:

Om jag kör på 115 kg med perfekt teknik, och ökar till 140 med perfekt teknik, så är det ju en ökning med 25 kg.

Jag SKULLE lika gärna kunnat köra på 140 kg med "fulteknik" och öka på till 165 kg, också det 25 kg ökning. Men vilket skillnad skulle detta göra, rent muskulärt? Är testopåslaget så påtagligt vid högre vikter, att det skulle göra någon skillnad, särskilt eftersom jag ju kör verkligen maxtungt i böjen?

Yankeee
2005-10-17, 20:04
Kör ett par tunga reps, skiter i hur det ser ut bara jag får upp vikten. Fast någon ostbågerygg är det inte tal om.

lauria
2005-10-17, 20:06
Jag brukar köra nått i den här stilen:
90kg 10reps, 8reps
130kg 6reps
Slut på uppvärmning
150kg 3reps
160kg 3reps
170kg 3reps
180kg 3reps

Så har jag kört nu på slutet och tycker att det verkar funka. Förr så körde jag efter fyra uppvärmningsset, typ 1-6reps på så höga vikter som möjligt i 5-6 tunga set. Visst ja ökade mkt då men nu är jag har sänkt vikterna lite och inte kör fullt ut lika stenhårt så känns ryggen bättre.

Bjorne
2005-10-17, 20:12
Kör inte högre än två reps, sällan mer än en, detta hjälper mig att alltid ha en duglig teknik, fast även om min teknik skulle vara åt skogen och den dolda ostbågen i mig började träda fram, så skulle jag inte hindras av det. Så länge det känns bra kör jag på.

petersson
2005-10-17, 20:20
Jag tycker det är svårt att öka i marklyft om man ska hålla perfekt teknik. Så det brukar oftast bli ökning i vikt och köra på det (med lite fulare form) tills man klarar med perfekt teknik. Sen öka igen osv.. Dock har jag bara som bäst dragit 160*5 så jag är inte rutinerad alls.

Mass-Tech
2005-10-17, 20:21
Lägger på vikt kör mellan 6-12 reps, ser till så att ryggen gör mest arbete.

Jacksatan
2005-10-17, 20:33
Att ryggen inte ska krokna är jäkligt viktigt. Annars kör jag väl så tungt att jag får tårar i ögonen.

Jman
2005-10-17, 20:35
Jag är ganska ny vad det gäller marklyftet. Jag kör iaf lätt och håller mig till 8-10 rep. Å andra sidan så ökar jag inte mycket heller.
Under period då jag körde djupa knäböj och körde mycket mage så ökade min stabilitet i bålen. Efter det ökade mitt marklyft markant. Jag brukar också "fega" i smithmaskinen när jag kör tungt. Vanligtvis inget bälte heller, kör hellre lättare.

Wooch
2005-10-17, 21:16
Jag försöker utföra lyften så bra jag kan rent tekniskt och repsantalet ligger för det mesta kring 6 reps.

mystic[-_-]
2005-10-17, 21:19
Just nu fokus på bra teknik precis kommit igång med marken efter ett 4 månaders uppehåll :thumbup:

Nizze_
2005-10-17, 21:26
Tjaa!! Jusst nu slipar jag på tekniken i alla basövningar .. Tänkte göra det ettpar månader till sen börja köra riktigt tungt igen...

The Draf
2005-10-17, 21:43
Varierar träningen mkt. Kör lätt just nu 10 reps * 4 set. Asjobbigt, men det går. Provat lite olika grepp, blev ramsned och fick tokont i ena höften när jag körde höger han in och vänster han ut så nu håller jag bägge innåt. Orkar dock bara köra så utan remmar i 2 set.

delta_mats
2005-10-17, 22:27
Jag försöker alltid eftersträva en god teknik. Och vid flera repetitioner avbryter jag setet när jag känner att jag inte kan göra lyft med samma goda teknik. Däremot vid maxlyft så har det hänt att jag låtit ryggen krumma något, men endast vid 1 rep max.
Jag har för inte så länge sedan (ett par år) kommit fram till att mina marklyft känns mycket bättre om jag har korsryggen rak istället för svankad. Tror att jag har lätt att svanka för mycket nämligen.

Mats

A.Pahkamaa
2005-10-18, 00:01
Försäsongen ungefär 5 reps, varannan vecka lätta vikter.

Resten av året är det 1-3 reps som gäller, och fortfarande varannan vecka lätt.
Brukar jobba mig upp från lätta vikter till ett gristungt set som avslutning.
Dom riktigt tunga lyften försöker jag utföra med så bra hållning som möjligt, men ibland så måste man tumma lite på den delen för att få upp skiten.

skillz
2005-10-18, 07:40
Jag gillar inte att gå över 3 rep i arbetseten i mark.
Och jag ser ingen anledning att gå över 5.
Mitt markpass på senaste maxningsveckan såg ut såhär:

50x 12
80x 12
110x 10
140x 10
170x 10
180x 6
190x 6
200x 1(börjar singla mig upp till toppvikten från 200)
210x 1
220x 1
230x 1

och mitt senaste lätta markpass såg ut såhär:

50x 12
80x 12
110x 10
140x 7
170x 5
190x 5

stahlberg
2005-10-18, 17:41
Denna fråga tangerar kanske mer bodybuilding än styrkelyft. Men eftersom den trots allt gäller utförande av marklyft, som är ett av styrkelyften, ska jag ge ett svar ändå.

I "min" träning eftersträvar jag alltid 1) tävlingsgodkänd teknik, 2) "bra" teknik och 3) "optimal" teknik (den teknik man kan lyfta mest vikt med). Den "optimala" tekniken kan I VISS MÅN vara annorlunda än det ni skulle kalla "bra" teknikl, men den ska aldrig vara så "dålig" att den ökar skaderisken.

Jag tycker dock ni attackerar problemet en aning felaktigt. Enligt min åsikt måste man alltid kunna lyfta mera i marklyft med "optimal" ("bra") teknik än med dålig. Det finns ett par undantag, t.ex att "stöda stången mot låren" (som är förbjudet enligt tävlingsreglerna), som kan i vissa situationer kan hjälpa en att lyfta mer. Men överlag lyfter man enligt min åsikt MINDRE med "dålig" teknik än med "bra" teknik. Om någon av mina lyftare missar ett lyft - vilket självfallet händer ibland - beror detta oftare på att de INTE klarar av att lyfta det med "bra" teknik (vilket hade gett ett lyckat lyft), utan istället lyfter med "dålig" teknik (vilket leder till missat lyft).

I synnerhet i ultrabred sumo KRÄVS "bra" teknik för att en tung/maximal vikt ska stiga hela vägen upp.

"Jag" eftersträvar alltid en "bra" grundteknik, och strävar dessutom till att förbättra enskilda detaljer till en tekniskt lyckad, "bra" teknisk helhet, som leder till att lyftaren kan få upp så mycket vikt som möjligt. Detta tycker jag alla som vill lyfta så mycket som möjligt i marklyft borde göra.

Forza
2005-10-18, 17:47
hur lyfter man dåligt? böjd rygg? skulle aldrig våga köra med böjd rygg

Fatalist
2005-10-18, 17:52
Jag är väldigt kinkig. Dels för att jag vill skona min rygg från eventuella skador och dels för att jag vill kunna lyfta så effektivt som möjligt, och därmed öka "optimalt".

Just nu kör jag sumomark, därför att jag tycker den känns säkrare rent tekniskt. Dock märker jag att det är lite tyngre för mig, beror väl förmodligen på att benen är för svaga.

För övrigt vill jag bara flika in att marklyft är helt underbart!