handdator

Visa fullständig version : Samband mellan Förskylning och kyla.


Davil
2005-10-17, 17:50
Jag läste för någon månad sedan att det inte finns något samband mellan förskylning och kyla. Något som är precis tvärt emot vad jag är upplärd från barndommen.

Jag har tex. alltid hört att om jag går ut med blött hår, eller svettig i 10minusgrader efter ett träningspass så blir jag lättare sjuk ?!
Att detta inte stämmer läste jag här på kolo och accepterade det bara, även fast det för mig lät lite underligt med tanke på det jag alltid trott tidigare.

Nu har jag hört av en som jobbar på universitetssjukhuset i örebro som Biomedicinsk analytiker att kroppens försvar sätts ner vid kyla. Att man därför lättare blir sjuk och mottaglig för bakterier/virus ?!

Nu vill jag gärna reda ut detta !

Jag menar...Om jag skulle springa en mil på löpbandet och sedan blöta håret för att sedan gå hem i ösregn 1grad varmt, så kommer en förskylnings som brev på posten ?

Helena B
2005-10-17, 17:53
Jag läste för någon månad sedan att det inte finns något samband mellan förskylning och kyla. Något som är precis tvärt emot vad jag är upplärd från barndommen.

Jag har tex. alltid hört att om jag går ut med blött hår, eller svettig i 10minusgrader efter ett träningspass så blir jag lättare sjuk ?!
Att detta inte stämmer läste jag här på kolo och accepterade det bara, även fast det för mig lät lite underligt med tanke på det jag alltid trott tidigare.

Nu har jag hört av en som jobbar på universitetssjukhuset i örebro som Biomedicinsk analytiker att kroppens försvar sätts ner vid kyla. Att man därför lättare blir sjuk och mottaglig för bakterier/virus ?!

Nu vill jag gärna reda ut detta !

Jag menar...Om jag skulle springa en mil på löpbandet och sedan blöta håret för att sedan gå hem i ösregn 1grad varmt, så kommer en förskylnings som brev på posten ?

Ja om smittan finns där så ökar det ju dina chanser helt klart ;) Men det betyder inte att du måste få den.

Kaboffastar
2005-10-17, 17:53
Finns väl massa forkningsrapporter om att förkylning och kyla inte hör ihop ? :)

Yankeee
2005-10-17, 17:53
"Immunförsvaret hjälper inte mot vanliga förkylningar. Kommer du i kontakt med virus, smittas du. Oavsett om du är kall eller varm, eller om du har bra immunförsvar eller inte. I princip alla som kommer i kontakt med förkylningsvirus på slemhinna, smittas.

"The greatest myth about the common cold is that susceptibility to colds requires a weakened immune system. Healthy people with normal immune systems are highly susceptible to cold virus infection once the virus enters the nose... 95% of normal adults became infected when virus was dropped into the nose."

Gwaltney, J.M.Jr., and F.G. Hayden. 1992. Response to psychological stress and susceptibility to the common cold. New Engl. J. Med. 326:644-645.

Douglas, R.G.J., K.M. Lindgren, and R.B. Couch. 1968. Exposure to cold environment and rhinovirus common cold. Failure to demonstrate effect. New Engl. J. Med. 279:743.

Vitamin C verkar ha minska förkylningsfrekvensen något (Eur J Clin Nutr. 2005 Aug 24), men påskyndar inte tillfrisknande."


http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1095037&postcount=13

Davil
2005-10-17, 18:01
"Immunförsvaret hjälper inte mot vanliga förkylningar. Kommer du i kontakt med virus, smittas du. Oavsett om du är kall eller varm, eller om du har bra immunförsvar eller inte. I princip alla som kommer i kontakt med förkylningsvirus på slemhinna, smittas.

"The greatest myth about the common cold is that susceptibility to colds requires a weakened immune system. Healthy people with normal immune systems are highly susceptible to cold virus infection once the virus enters the nose... 95% of normal adults became infected when virus was dropped into the nose."

Gwaltney, J.M.Jr., and F.G. Hayden. 1992. Response to psychological stress and susceptibility to the common cold. New Engl. J. Med. 326:644-645.

Douglas, R.G.J., K.M. Lindgren, and R.B. Couch. 1968. Exposure to cold environment and rhinovirus common cold. Failure to demonstrate effect. New Engl. J. Med. 279:743.

Vitamin C verkar ha minska förkylningsfrekvensen något (Eur J Clin Nutr. 2005 Aug 24), men påskyndar inte tillfrisknande."


http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1095037&postcount=13

Tack det var vad jag ville se :)

PowPow
2005-10-17, 18:02
"Immunförsvaret hjälper inte mot vanliga förkylningar. Kommer du i kontakt med virus, smittas du. Oavsett om du är kall eller varm, eller om du har bra immunförsvar eller inte. I princip alla som kommer i kontakt med förkylningsvirus på slemhinna, smittas.


Stämmer säkert, men jag tycker ändå det låter konstigt.
När jag bodde med min gamla sambo så hände det jättemånga gånger att hon blev sjuk i något förkylningsvirus, men inte jag. Och hennes bakterier kan ju inte ha undvikit mina slemhinnor. Kan bero på att jag är släkt med stålmannen och aldrig blir sjuk! :hbang:


Är inte störtsta anledningen till att så många förkylningar bryter ut på vintern, jämfört med sommaren, att vi spenderar mycket mer tid inomhus? Man kommer ju lättare i kontakt med bakterier när man vistas inomhus än om man vistas utomhus. Aight?

Davil
2005-10-17, 18:02
Fast...Varför blir vissa människor oftare förskylda än andra?
Vissa har inte varit sjuka på 10år medans andra är sjuka flera gånger per år?
Taskigt imunförsvar spelar ingen roll ?

Yankeee
2005-10-17, 18:05
Är inte störtsta anledningen till att så många förkylningar bryter ut på vintern, jämfört med sommaren, att vi spenderar mycket mer tid inomhus? Man kommer ju lättare i kontakt med bakterier när man vistas inomhus än om man vistas utomhus. Aight?

Jo.

"Det är en vanlig missuppfattning att förkylning beror på att man blivit kall. Tron på kylans inverkan gav faktiskt infektionen sitt namn en gång i tiden. Men i vetenskapliga undersökningar har man inte kunnat visa något samband mellan kyla och risken för att få en luftvägsinfektion som förkylning. Den viktigaste förklaringen till att luftvägsinfektioner är vanligare under vinterhalvåret är att vi då är mer inomhus och alltså har mer närkontakt med andra människor."

http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=14123

Yankeee
2005-10-17, 18:05
Fast...Varför blir vissa människor oftare förskylda än andra?
Vissa har inte varit sjuka på 10år medans andra är sjuka flera gånger per år?
Taskigt imunförsvar spelar ingen roll ?

"En del blir lättare förkylda än andra

Människor är olika mottagliga för smitta. Ett litet antal vuxna blir nästan aldrig förkylda, medan andra blir det många gånger per år. En vuxen person får i genomsnitt en till två förkylningar per år. Småbarnsföräldrar smittas av sina dagisbarn, som i sin tur smittat varandra. Mor- och farföräldrar blir ofta förkylda i umgänget med de minsta barnbarnen.

Personer med astma eller andra typer av kroniska lungsjukdomar får ofta mer långdragna förkylningar. Detta gäller även om infektionsförsvaret är nedsatt av andra skäl."

http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=14117

Davil
2005-10-17, 18:14
jag är lika mkt innomhus sommarhalvåret som vinterhalvåret, men är oftast sjuk vinterhalvåret.

Yankeee
2005-10-17, 18:17
jag är lika mkt innomhus sommarhalvåret som vinterhalvåret, men är oftast sjuk vinterhalvåret.

Det är fortfarande fler människor inomhus, oavsett var du befinner dig.

Trance
2005-10-17, 18:18
Sedan så tror jag personligen att man blir mer sjuk om man blir kraftigt nerkyld. Att gå från lite snor till feber med andra ord.

Davil
2005-10-17, 18:30
http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3354

läs :
"Vad kan man göra för att undvika (att sprida) förkylning?

Undvik nedkylning. Det diskuteras fortfarande om kyla direkt kan utlösa en förkylning eller inte."

Ben_Dover
2005-10-17, 18:31
Det finns ju egentligen inget samband med att frysa och att bli förkyld, mer än att förkylningsbakterier trivs i kyla, men man behöver ju inte bli förkyld bara för att man fryser, men risken är ju större eftersom det förmodligen är kallt om man fryser...

(Nån som inte fattade vad jag skrev? Gjorde det knappt själv)

Nismo
2005-10-17, 18:31
Det är en vanlig missuppfattning att förkylning beror på att man blivit kall. Tron på kylans inverkan gav faktiskt infektionen sitt namn en gång i tiden. Men i vetenskapliga undersökningar har man inte kunnat visa något samband mellan kyla och risken för att få en luftvägsinfektion som förkylning. Den viktigaste förklaringen till att luftvägsinfektioner är vanligare under vinterhalvåret är att vi då är mer inomhus och alltså har mer närkontakt med andra människor. Det är också därför barn på dagis oftast har fler förkylningar än barn som är hemma i en liten grupp.
http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=14123

Stig-Helmer
2005-10-17, 18:36
Det är fortfarande fler människor inomhus, oavsett var du befinner dig.



Fast de flesta i Sverige har ett jobb, och där befinner man sig dagligen vanligtvis 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan året runt.

Yankeee
2005-10-17, 18:36
Undvik nedkylning. Det diskuteras fortfarande om kyla direkt kan utlösa en förkylning eller inte."

Skapas viruset i kall luft då eller?

Yankeee
2005-10-17, 18:38
Fast de flesta i Sverige har ett jobb, och där befinner man sig dagligen vanligtvis 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan året runt.

Gah, vad ni än säger och hur ni än framställer det så är det fortfarande så att fler människor totalt sett än inomhus mer tid på vintern.

Stig-Helmer
2005-10-17, 18:40
Gah, vad ni än säger och hur ni än framställer det så är det fortfarande så att fler människor totalt sett än inomhus mer tid på vintern.



Jo, men jag har inte skrivit att man blir förkyld av kyla, utan att man är mer mottaglig för virus vid nedkylning.

Yankeee
2005-10-17, 18:41
Jo, men jag har inte skrivit att man blir förkyld av kyla, utan att man är mer mottaglig för virus vid nedkylning.

Var skrev du det?

Stig-Helmer
2005-10-17, 18:41
http://www.recip.se/index.php?id=169

Stig-Helmer
2005-10-17, 18:42
Var skrev du det?



:) Det var vad jag menade alltså, inte skrev.

Yankeee
2005-10-17, 18:42
http://www.recip.se/index.php?id=169

Hur har de kommit fram till det då? Ser du någon källa som inte jag ser?

Davil
2005-10-17, 18:44
Skapas viruset i kall luft då eller?
Det tror jag inte ! Men det är underligt att det skrivits som det gör här http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3354

Yankeee
2005-10-17, 18:46
Det tror jag inte ! Men det är underligt att det skrivits som det gör här http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3354

Varför är det underligt? Det finns hur mycket som helst som inte stämmer på internet.

Stig-Helmer
2005-10-17, 18:49
Varför är det underligt? Det finns hur mycket som helst som inte stämmer på internet.



Kanske även det du länkar till? ;)

Yankeee
2005-10-17, 18:50
Kanske även det du länkar till? ;)

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1095037&postcount=13

Davil
2005-10-17, 18:53
Varför är det underligt? Det finns hur mycket som helst som inte stämmer på internet.

Jag håller med, jag är dålig inom ämnet och vill därför få lite klarhet. :)

Stig-Helmer
2005-10-17, 18:54
Hur har de kommit fram till det då? Ser du någon källa som inte jag ser?



http://www.miwana.se/fakta.asp


Tror du på apoteket?

Trance
2005-10-17, 18:54
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1095037&postcount=13

Säger väl inte i vilken grad man blir sjuk, lite som finnar och mat tror jag det är. Tyckte jag såg någon undersökning nu som visade på ett starkt samband där man inte hade hittat något innan.

Stig-Helmer
2005-10-17, 18:56
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1095037&postcount=13



Jag är ledsen, jag vet inte vem King Grub är eller om han är forskare inom området. Själv har jag en mor som jobbar med smittskydd på USÖ.

Yankeee
2005-10-17, 18:56
http://www.miwana.se/fakta.asp


Tror du på apoteket?

Det står iof att det diskuteras, inte att det är så.

Stig-Helmer
2005-10-17, 18:58
Det står iof att det diskuteras, inte att det är så.



Det står att det diskuteras om kyla "direkt" orsakar förkylning, och det tror inte jag heller, men det har en nedsättande effekt på försvaret, vilket gör dig mer mottaglig för virus/bakterier generellt.

Herkulez
2005-10-17, 18:58
Jag är ledsen, jag vet inte vem King Grub är eller om han är forskare inom området. Själv har jag en mor som jobbar med smittskydd på USÖ.
grub är överläkare där.

Yankeee
2005-10-17, 18:58
Jag är ledsen, jag vet inte vem King Grub är eller om han är forskare inom området. Själv har jag en mor som jobbar med smittskydd på USÖ.

Gwaltney, J.M.Jr., and F.G. Hayden. 1992. Response to psychological stress and susceptibility to the common cold. New Engl. J. Med. 326:644-645.

Douglas, R.G.J., K.M. Lindgren, and R.B. Couch. 1968. Exposure to cold environment and rhinovirus common cold. Failure to demonstrate effect. New Engl. J. Med. 279:743.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi

Där har du, och din mor källor. Grub har endast förmedlat informationen, inget annat.

SSI skriver inget om kyla.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article____4551.aspx

Stig-Helmer
2005-10-17, 18:59
grub är överläkare där.



Inom smittskydd alltså? Då blir jag nyfiken, då känner de antagligen varann, måste luska ut namnet på King Grub :)

Davil
2005-10-17, 19:00
Inom smittskydd alltså? Då blir jag nyfiken, då känner de antagligen varann, måste luska ut namnet på King Grub :)

han skämtar med dig.

King Grub
2005-10-17, 19:01
Det som diskuteras är om nedkylning av näsgångarna orsakar vasokonstriktion i övre luftvägarna, som kan tänkas eskalera en asymptomatisk subklinisk virusinfektion till en symptomatisk klinisk sådan genom att påverka den fagocytiska aktiviteten hos leucyter. Däremot orsakar kylan ingen förkylning på något sätt.

"Experiments involving inoculation of common cold viruses into the nose, and periods of cold exposure, have failed to demonstrate any effect of cold exposure on susceptibility to infection with common cold viruses. Present scientific opinion dismisses any cause-and-effect relationship between acute cooling of the body surface and common cold."

Rhinology. 2002 Sep;40(3):109-14.

Stig-Helmer
2005-10-17, 19:04
Gwaltney, J.M.Jr., and F.G. Hayden. 1992. Response to psychological stress and susceptibility to the common cold. New Engl. J. Med. 326:644-645.

Douglas, R.G.J., K.M. Lindgren, and R.B. Couch. 1968. Exposure to cold environment and rhinovirus common cold. Failure to demonstrate effect. New Engl. J. Med. 279:743.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi

Där har du, och din mor källor. Grub har endast förmedlat informationen, inget annat.

SSI skriver inget om kyla.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article____4551.aspx



"Vem ska man tro på, tro på, tro på...." :) Jag tror på min mor som jobbar med landets mest framstående smittskyddsläkare. Jag har även bett henne ta fram text som bevisar detta från honom direkt. (Måste få reda på King Grubs namn....)
Båda har vi länkar, båda säger olika, båda är lika trovärdiga, MEN din länk säger inget om att kyla INTE kan göra dig mer mottaglig. Jag vill avvakta info. från USÖ och se vem av oss som har rätt :) Det är dock en mycket intressant fråga!

Stig-Helmer
2005-10-17, 19:06
Det som diskuteras är om nedkylning av näsgångarna orsakar vasokonstriktion i övre luftvägarna, som kan tänkas eskalera en asymptomatisk subklinisk virusinfektion till en symptomatisk klinisk sådan genom att påverka den fagocytiska aktiviteten hos leucyter. Däremot orsakar kylan ingen förkylning på något sätt.

"Experiments involving inoculation of common cold viruses into the nose, and periods of cold exposure, have failed to demonstrate any effect of cold exposure on susceptibility to infection with common cold viruses. Present scientific opinion dismisses any cause-and-effect relationship between acute cooling of the body surface and common cold."

Rhinology. 2002 Sep;40(3):109-14.


Oj, du låter som min kära mor när du pratar, vi vanliga dödliga förstår nog ingenting av den texten ;) Så, man kan alltså inte fastställa att kyla INTE gör en mer mottaglig mot virus/bakterier?
Du är alltså inte överläkare på USÖ? Känner mig lite lättlurad, men hur ska man kunna veta det.... :confused:

Davil
2005-10-17, 19:30
Så är man nerkyld är risken större att man blir smittad av ett förskylningsvirus ?

King Grub
2005-10-17, 20:06
Nej.

Rataxes
2005-10-17, 20:41
Så de undersöker möjligheten att kyla kan få en latent virusinfektion att "aktiveras". Kan det hända att latenta virusinfektioner inte blir symptomatiska utan kommer och går utan att man märker det? Är det riskfritt att träna med en virusinfektion om den inte är symptomatisk, eller kan man tro sig vara 100%-igt frisk och ändå drabbas av myokardit under ett set knäböj?

Tolkia
2005-10-17, 20:44
SSI skriver inget om kyla.

Nä, förvånar inte den anala ordmärkaren ett dugg. :D

King Grub
2005-10-17, 20:57
Kan det hända att latenta virusinfektioner inte blir symptomatiska utan kommer och går utan att man märker det?

Ja.

Är det riskfritt att träna med en virusinfektion om den inte är symptomatisk

Nej.

eller kan man tro sig vara 100%-igt frisk och ändå drabbas av myokardit under ett set knäböj?

Ja.

zanzi
2005-10-17, 21:03
Jag har tex. alltid hört att om jag går ut med blött hår, eller svettig i 10minusgrader efter ett träningspass så blir jag lättare sjuk ?!

Gjorde jag under hela vinter förra året utan att bli sjuk. Det är nog mer kontakt med andra under vintern som är orsaken.

Davil
2005-10-18, 06:13
Happ. Så nu kan alla kolomedlemmar gå hem i shorts & korttröjja efter sina träningspass nyduschade, utan att löpa större risk att bli sjuka.. *rolleyes*

King Grub
2005-10-18, 06:14
Det gör jag in i december. ;)

Davil
2005-10-18, 08:27
1. Då man väl har blivit smittad av förskylningsviruset, då kan det iaf inte vara bra att frysa och bli kall ?

2. Då man väl har blivit smittad av viruset, är det 25% chans att något förskylningssymptom inte bryter ut ?

3. Det som diskuteras i nuläget är att vid de fall man har viruset i kroppen men inga förskylningssymtom finns, så kan förskylnings-symtomen bryta ut om man är kall och frysen ? Korrekt uppfattat ?

King Grub
2005-10-18, 08:56
Det är väl vasokonstriktion av övre luftvägarna som är en faktor i sådana fall, knappast om du går hem från gymmet med blöta strumpor i november.

Rockhard
2005-10-18, 09:37
Det är ju bara att kolla på namnet. Förkylning. Alltså, har man blivit för mycket kyld så blir man sjuk ;)

Davil
2005-10-18, 09:39
Det är ju bara att kolla på namnet. Förkylning. Alltså, har man blivit för mycket kyld så blir man sjuk ;)

Om du läser igenom tråden så stämmer det tydligen inte. Vilket jag själv fortfarande har svårt att smälta :)

Davil
2005-10-18, 09:41
Det är väl vasokonstriktion av övre luftvägarna som är en faktor i sådana fall.

:confused: Nu är vi inne på annat språk än svenska :D Vad menas med detta, och vilken av frågorna var det riktat till ?

Davil
2005-10-18, 09:44
Några fler frågetecken från min sida:

En förskylning får man alltid av ett virus ? Inte bakterier ?

En förskylning får man oavsett hur mkt antioxidanter,vitaminer man får i sig och oavsett vilket immunförsvar man har ?

jwzrd
2005-10-18, 09:50
Några fler frågetecken från min sida:

En förskylning får man alltid av ett virus ? Inte bakterier ?

En förskylning får man oavsett hur mkt antioxidanter,vitaminer man får i sig och oavsett vilket immunförsvar man har ?

För att citera (nåja) King Grub i en annan tråd: Räcker inte antalet svar på den/de frågorna redan?

Davil
2005-10-18, 09:54
För att citera (nåja) King Grub i en annan tråd: Räcker inte antalet svar på den/de frågorna redan?

Ok :) Det snurrar fortfarande runt i mitt huvud. Den här trådens innehåll är för mig lika stort som då jag lärde mig att gå :D

Svaret är alltså ja på mina sista frågor som du citerade.

jwzrd
2005-10-18, 10:01
Ok :) Det snurrar fortfarande runt i mitt huvud. Den här trådens innehåll är för mig lika stort som då jag lärde mig att gå :D

Svaret är alltså ja på mina sista frågor som du citerade.

Vi kan ju roa oss med att räkna antalet svar på samma frågor du och jag och se om vi når samma summa? ;)

King Grub
2005-10-18, 12:02
Det är ju bara att kolla på namnet. Förkylning. Alltså, har man blivit för mycket kyld så blir man sjuk ;)

Det ordet kommer från att man känner sig kall och huttrar, dvs "cold", när en förkylning bryter ut.

olwe
2005-10-18, 12:19
OK, det här är för mig revolutionerande.

Har kyla någon negativ effekt på kroppen alls om man räknar bort de lite mer extrema fallen (t.ex. förfrysning)? Märkbar negativ effekt menar jag då..

Slartibartfast
2005-10-18, 12:27
Hur kommer det sig att man efter att ha sovit med fönstret uppe i 95% av fallen vaknar upp med krasslig hals (går över senare på morgonen/dagen)?

jwzrd
2005-10-18, 12:34
Hur kommer det sig att man efter att ha sovit med fönstret uppe i 95% av fallen vaknar upp med krasslig hals (går över senare på morgonen/dagen)?

Vi sover alltid med balkondörr och sovrumsfönstret öppet. Jag vaknar snarare mer utvilad av det än att ha det stängt.

Slartibartfast
2005-10-18, 12:37
Vi sover alltid med balkondörr och sovrumsfönstret öppet. Jag vaknar snarare mer utvilad av det än att ha det stängt.

Kul för dig. Det svarar dock inte på min fråga.

Håller med om att luften är betydligt bättre när man vädrar under natten. Speciellt när tjejen trycker en massa vitlök. *spy*

Stig-Helmer
2005-10-18, 12:41
OK, det här är för mig revolutionerande.

Har kyla någon negativ effekt på kroppen alls om man räknar bort de lite mer extrema fallen (t.ex. förfrysning)? Märkbar negativ effekt menar jag då..



Enligt "experterna" härinne så kan du i princip gå naken året runt utan att riskera att bli mer förkyld än om du har kläder på dig, så "go wild" ! ;)
Att typ "alla" blir mer eller mindre sjuka på vinternhalvåret, har att göra med att folk är inne mer tydligen, för på sommaren så jobbar inte folk, de tränar inte, de träffar aldrig folk inomhus kort och gott! Sen har vi också fått lära oss att om man utsätts för smittan, så spelar det ingen roll vad du har för motstånd i kroppen, eller försvar, då blir du sjuk iaf(trots att min arb.kamrat var hemma med 3 förkylda småbarn utan att själv bli förkyld).
Själv är jag övertygad om att jag blir mer mottaglig för virus om jag är nerkyld än om jag håller värmen i kroppen. Men jag håller på att kolla upp detta med en av landets främste smittskyddsläkare, för att få bevis på det.

jwzrd
2005-10-18, 12:44
Kul för dig. Det svarar dock inte på min fråga.

Håller med om att luften är betydligt bättre när man vädrar under natten. Speciellt när tjejen trycker en massa vitlök. *spy*

Nej det är helt tydligt att det jag sa gick rakt över ditt huvud. Du berättade att du blir risig i halsen av att sova med fönstret öppet, vi är två som inte blir det. Så vilka man är det som blir risiga i halsen 95% av alla fall då dom sovit med fönstret öppet?

King Grub
2005-10-18, 12:46
Slemhinnorna i halsen kan bli både torra och irriterade och påverkade på annat sätt av förändringar i temperatur och luftfuktighet, utan att det har något att göra med förkylningar från vare sig virus eller bakterier.

Gurgla dig med lut så får du också ont i halsen... men du blir knappast förkyld. ;) Något som kan vara ett symptom på en viss sak behöver inte vara det.

Slartibartfast
2005-10-18, 13:28
Så vilka man är det som blir risiga i halsen 95% av alla fall då dom sovit med fönstret öppet?

Jag, alltså. När jag säger "man" så menar jag "jag".

Yankeee
2005-10-18, 13:38
Enligt "experterna" härinne så kan du i princip gå naken året runt utan att riskera att bli mer förkyld än om du har kläder på dig, så "go wild" ! ;)
Att typ "alla" blir mer eller mindre sjuka på vinternhalvåret, har att göra med att folk är inne mer tydligen, för på sommaren så jobbar inte folk, de tränar inte, de träffar aldrig folk inomhus kort och gott! Sen har vi också fått lära oss att om man utsätts för smittan, så spelar det ingen roll vad du har för motstånd i kroppen, eller försvar, då blir du sjuk iaf(trots att min arb.kamrat var hemma med 3 förkylda småbarn utan att själv bli förkyld).
Själv är jag övertygad om att jag blir mer mottaglig för virus om jag är nerkyld än om jag håller värmen i kroppen. Men jag håller på att kolla upp detta med en av landets främste smittskyddsläkare, för att få bevis på det.

Är du så snygg som du verkar?

Du verkar vara rätt snygg eftersom att du tydligen inte förstår vissa väldigt enkla ord som t.ex "mer" "oftare" osv. T.ex folk är inomhus mer på vintern än på sommaren. Detta gäller särskilt snorungar på dagis, där det är vm i förkylning varje dag. Sen åker en morsa t-bana på morgonen med sm i bakterier hon fick från vm:et på dagis, som hon smittar de andra passagerarna med, som inte cyklar / går till jobbet pga vm i kyla. Förstår du inte nu, så är du sjukt snygg.

Stig-Helmer
2005-10-18, 14:30
Är du så snygg som du verkar?

Du verkar vara rätt snygg eftersom att du tydligen inte förstår vissa väldigt enkla ord som t.ex "mer" "oftare" osv. T.ex folk är inomhus mer på vintern än på sommaren. Detta gäller särskilt snorungar på dagis, där det är vm i förkylning varje dag. Sen åker en morsa t-bana på morgonen med sm i bakterier hon fick från vm:et på dagis, som hon smittar de andra passagerarna med, som inte cyklar / går till jobbet pga vm i kyla. Förstår du inte nu, så är du sjukt snygg.



Snygg? Vad har utseende med hur kyla påverkar mottaglihet för virus, att göra? *screwy*

belse
2014-11-10, 21:38
Det står att det diskuteras om kyla "direkt" orsakar förkylning, och det tror inte jag heller, men det har en nedsättande effekt på försvaret, vilket gör dig mer mottaglig för virus/bakterier generellt.

Det gör ju faktiskt inte det, finns enligt överläkaren på smittskyddsavdelningen på Karolinska inget som tyder på att kyla gör vare sig till eller från om du är förkyld, förutom om du är väldigt ung (typ nyfödd) eller väldigt gammal och SKRÖPLIG.

Somnium
2014-11-10, 21:46
Haha, årets jävla necro-post.

bear.flowertwig
2014-11-10, 21:54
http://origin.funniestmemes.com/wp-content/uploads/2014/05/Funniest_Memes_micro-sd-2005-vs-2014_18127.jpeg