handdator

Visa fullständig version : Korsryggen i helkroppspass


keffat_liv
2005-10-17, 16:08
Eftersom jag inte kör marklyft (fråga inte varför, mitt val:)) så bör jag väl lägga in en övning som tar på korsryggen? För jag antar att det är minst lika viktigt att träna den som resterande muskler. Vilken övning bör jag då välja av:

Hyperextentions och Goodmornings.

Goodmornings är väl mest troligt antar jag, eller har jag fel?

jwzrd
2005-10-17, 16:10
Vad du än har för anledning att inte träna marklyft så borde den även gälla good mornings eftersom det är samma övning i stort.

Hyperextensions rekar z_bumbi dock, han har oftast bra smak :D

keffat_liv
2005-10-17, 16:31
Vad du än har för anledning att inte träna marklyft så borde den även gälla good mornings eftersom det är samma övning i stort.

Hyperextensions rekar z_bumbi dock, han har oftast bra smak :D

Alltid haft nån rädsla för att marklyft tar för mycket på obliques, men det kanske det inte gör? Det är ju trots allt en jäkla massa som kör marklyft... Men jag har alltid fått den känslan, samtidigt som jag haft nån rädsla för att få träning på obliques *screwy*

Men om jag väljer att köra marklyft tycker jag nästan det blir för mycket, eftersom jag kör redan en del på mina helkroppspass:

hantelpress
dips
Chins
hantelrodd
Press bakom nacken i Smith
pushdowns
Sittande hantelcurl
Benspark
sittande vadpress
Mage

Är det något jag kan byta ut marklyften mot utan problem?

Sheogorath
2005-10-17, 16:35
Vad du än har för anledning att inte träna marklyft så borde den även gälla good mornings eftersom det är samma övning i stort.

Hyperextensions rekar z_bumbi dock, han har oftast bra smak :D

Marklyft och good-mornings är väl inte särskilt lika? Raka mark och good-mornings kan jag hålla med om, eftersom både att hamstring-dominanta övningar där korsryggen involveras.

Jag menar att det kan ju finnas sådant som knäskador och dylikt som sätter käppar i hjulet för marklyft, men ej för GM:s eller SLDL:s.

keffat_liv
2005-10-17, 16:36
Marklyft och good-mornings är väl inte särskilt lika? Raka mark och good-mornings kan jag hålla med om, eftersom både att hamstring-dominanta övningar där korsryggen involveras.

Jag menar att det kan ju finnas sådant som knäskador och dylikt som sätter käppar i hjulet för marklyft, men ej för GM:s eller SLDL:s.

skulle raka marklyft funka bra istället för goodmornings och som korsryggsträning då?

jwzrd
2005-10-17, 16:37
Alltid haft nån rädsla för att marklyft tar för mycket på obliques, men det kanske det inte gör? Det är ju trots allt en jäkla massa som kör marklyft... Men jag har alltid fått den känslan, samtidigt som jag haft nån rädsla för att få träning på obliques *screwy*

Men om jag väljer att köra marklyft tycker jag nästan det blir för mycket, eftersom jag kör redan en del på mina helkroppspass:

hantelpress
dips
Chins
hantelrodd
Press bakom nacken i Smith
pushdowns
Sittande hantelcurl
Benspark
sittande vadpress
Mage

Är det något jag kan byta ut marklyften mot utan problem?

Ta bort pushdowns, du kör dips, stående vadpress istället för sittande (varför utesluta största delen av vaden?), knäböj istället för benspark, good mornings eller marklyft för rygg och baksida lår. Båda aktiverar dessutom bålen så hårt att du förmodligen kan skippa magträningen då och då med gått samvete.

jwzrd
2005-10-17, 16:40
Marklyft och good-mornings är väl inte särskilt lika? Raka mark och good-mornings kan jag hålla med om, eftersom både att hamstring-dominanta övningar där korsryggen involveras.

Jag menar att det kan ju finnas sådant som knäskador och dylikt som sätter käppar i hjulet för marklyft, men ej för GM:s eller SLDL:s.

Tja, quadsens aktivering är väl det som skiljer övningarna mest. Är det obliqueerna man oroar sig över så kan man lägga ner alla bål-övningar typ.

Sheogorath
2005-10-17, 16:45
skulle raka marklyft funka bra istället för goodmornings och som korsryggsträning då?

Men kör marklyft påg :D! Nu var det ju inte så att du hade knäproblem eller något gammal diskbråck eller så, utan bara noja över att få bred midja, so... Well: FUGE IT! De flesta är överens om att den eventuella tillväxen av midjan till följd av böj och mark kompenseras mer än väl av tillväxten på annat håll.

Du behöver någon övning där baksida lår agerar höftsträckare, och där har du egentligen bara två vettiga val: good-mornings eller stelbenta marklyft (stång eller hantlar). För att unvika skador bör du också stärka upp den lilla del av hamstrings som BARA aktiveras aktivt av benböjning (Biceps femoris korta huvud), och det gör du genom bencurl (liggande eller sittande). Du behöver naturligtvis inte göra båda delarna varje pass om det blir för tajt.

Sheogorath
2005-10-17, 16:46
Tja, quadsens aktivering är väl det som skiljer övningarna mest. Är det obliqueerna man oroar sig över så kan man lägga ner alla bål-övningar typ.

:thumbup:

Slartibartfast
2005-10-17, 16:50
Kör man böj eller mark så behöver man inte träna korsryggen specifikt.

keffat_liv
2005-10-17, 19:41
Ta bort pushdowns, du kör dips, stående vadpress istället för sittande (varför utesluta största delen av vaden?), knäböj istället för benspark, good mornings eller marklyft för rygg och baksida lår. Båda aktiverar dessutom bålen så hårt att du förmodligen kan skippa magträningen då och då med gått samvete.

a jag ska göra det, har inte haft tid att köra pushdowns innan, men körde idag och kände att, nej, nej, nej triceps var redan trötter:)

Sittande kör jag för att vi har så satans låga vikter på gymmet!!! fast även sittandes är för lågt egentligen.

Knäböj har jag aldrig gillat, så nej skippar den övningen, får se om jag har ändrat mig om ett par månader.

keffat_liv
2005-10-17, 19:44
Men kör marklyft påg :D! Nu var det ju inte så att du hade knäproblem eller något gammal diskbråck eller så, utan bara noja över att få bred midja, so... Well: FUGE IT! De flesta är överens om att den eventuella tillväxen av midjan till följd av böj och mark kompenseras mer än väl av tillväxten på annat håll.

Du behöver någon övning där baksida lår agerar höftsträckare, och där har du egentligen bara två vettiga val: good-mornings eller stelbenta marklyft (stång eller hantlar). För att unvika skador bör du också stärka upp den lilla del av hamstrings som BARA aktiveras aktivt av benböjning (Biceps femoris korta huvud), och det gör du genom bencurl (liggande eller sittande). Du behöver naturligtvis inte göra båda delarna varje pass om det blir för tajt.

A, får väl bli marklyft då :cool:

Hur ser bencurl ut?

keffat_liv
2005-10-17, 19:46
Tja, quadsens aktivering är väl det som skiljer övningarna mest. Är det obliqueerna man oroar sig över så kan man lägga ner alla bål-övningar typ.

bara lite OT. Vilka övningar aktiverar bålen egentligen? Marklyft, knäböj, sen finns det säkert många fler?

Sheogorath
2005-10-17, 19:50
bara lite OT. Vilka övningar aktiverar bålen egentligen? Marklyft, knäböj, sen finns det säkert många fler?

Militärpress, skivstångsrodd, raka mark/good-mornings, ptja: alla övningar där du stabiliserar vikten med mage och rygg, vilket är en jävla massa (vettiga) övningar.

keffat_liv
2005-10-17, 19:52
Militärpress, skivstångsrodd, raka mark/good-mornings, ptja: alla övningar där du stabiliserar vikten med mage och rygg, vilket är en jävla massa (vettiga) övningar.

hehe, jo det innebär en del då... aight I'm cured, ingen mer noja =)

Sheogorath
2005-10-17, 19:57
hehe, jo det innebär en del då... aight I'm cured, ingen mer noja =)

Håll dig borta från obliques-specifika övningar (side-bents och twists) och du ska vara fine :thumbup:.

Mr. Moose
2005-10-17, 20:02
Keffat, var inte orolig för att obliques ska bli förstora för att du kör mark o knäböj.

Här är ett par foto av en styrkelyftare, han skadade ryggen och fick för sig att deffa!! Tycker du hans obliques är för stora?

Fotona är från en tråd i T-nation.

Claes

z_bumbi
2005-10-17, 20:04
Kör man böj eller mark så behöver man inte träna korsryggen specifikt.

Jo.

Bjorne
2005-10-17, 20:09
Alltid haft nån rädsla för att marklyft tar för mycket på obliques, men det kanske det inte gör? Det är ju trots allt en jäkla massa som kör marklyft... Men jag har alltid fått den känslan, samtidigt som jag haft nån rädsla för att få träning på obliques *screwy*

Men om jag väljer att köra marklyft tycker jag nästan det blir för mycket, eftersom jag kör redan en del på mina helkroppspass:

hantelpress
dips
Chins
hantelrodd
Press bakom nacken i Smith
pushdowns
Sittande hantelcurl
Benspark
sittande vadpress
Mage

Är det något jag kan byta ut marklyften mot utan problem?Varken rumpan eller baksida lår tränas ju.

keffat_liv
2005-10-17, 20:24
Varken rumpan eller baksida lår tränas ju.

ska lägga in marklyft nu, och den skulle väl visst ta baksida lår med? Annars kör jag liggande lårcurl för tillfället, som jag glömt skriva, men den lär väl bytas ut nu om jag kör marklyft.

rumpan är väl inte så viktig att träna?

Jay-Z
2005-10-17, 21:44
Hyperextentions och Goodmornings.




Reverse hyperextensions. :D

jwzrd
2005-10-17, 22:04
Jo.

Vilka övningar rekommenderar du då? Hyperextensions får jag ofelbart 20 låsningar i ryggen av, jag tränar den antagligen ovanligt pantat eller så funkar det inte för mig (sannolikt en kombo).

biffsson
2005-10-17, 22:51
Vilka övningar rekommenderar du då? Hyperextensions får jag ofelbart 20 låsningar i ryggen av, jag tränar den antagligen ovanligt pantat eller så funkar det inte för mig (sannolikt en kombo).

Hehe... 20 låsningar var inte illa ;)
1-2 per kota :D

z_bumbi
2005-10-18, 19:52
Vilka övningar rekommenderar du då? Hyperextensions får jag ofelbart 20 låsningar i ryggen av, jag tränar den antagligen ovanligt pantat eller så funkar det inte för mig (sannolikt en kombo).

Omvända ryggresningar från plint/bord/någon träningsmaskin eller t o m från den vanliga ryggresningställningen.
Goodmorgnings
Revershyper i maskin (Väldigt få gym som har en riktigt iofs.)
Lek med stabilitetsbollen och se om du kan hitta någon vinkel som funkar bättre än vad det gör i den vanliga ryggresningställningen.
Superman (Diagonallyft), går att köra en variant på bollen också.
Plankan
Ryckböj

Sen kommer jag inte ihåg någon mer på rak arm.

Mycket av det här stabilitetstjafset som används inom "träningsvärlden" funkar till viss del faktiskt för att stärka länd/korsryggen och sållar man bort skitsnacket och att vissa instruktörer ska kunna hitta på något nytt för sina klienter så finns det mycket gammal hederlig sjukgymnastik i grunden.

I ditt fall skulle jag iofs rekommendera yoga så du får kontakt med dig själv och får en mer harmonisk livsyn (Ja jag har läst gamla nummer av Iform igen. :em: )