handdator

Visa fullständig version : diskutbuckning


Otto GROV
2005-10-17, 15:59
har nyss varit hos en kiropraktor, o ja hadde tydligen alla symptom på att ja hadde diskbuckning eller va fan de hette, han trodde inte de hade gått så långt som diskbrokk.
nån som har erfarenhet av detta?, själv känner ja en kontant värk i höger skinka o hamstring som förvärras vid vissa lägen.
han sa att de kunde ta 3-6månader innan de går tillbaka o råde mig att inte använda nån som belstning på korsryggen, dvs typ fjantträning i ett halvår :cryout:

nån som vart med om samma sak? vilka övningar kan man köra om man nu kan de? ska vila nu i 1-2 veckor o sen börja med ubber-lätt träning, Han kunde inte ge mig några direkt råd vilka övningar som ja inte skulle kunna köra men övningar som böj o mark va tydligen uteslutet.

Sohlis
2005-10-17, 16:47
God eftermiddag.

Låter troligt med en diskbuktning (han kanske sa protrution). Det ger ofta en molande värk i säte och baksida lår. Känns ofta kraftigt om man liggandes på rygg lyfter upp benet rakt. Om det börjar smärta tidigt (ca 30 grader upp), prova med att dra tårna uppåt (böj foten). Om det då drar mer i skinkan, låret eller ner mot foten eller börja göra ont i ryggen låter det ännu mer troligt med en diskpåverkan. Det finns en del muskulära tillstånd som ger samma symtom, tex från sätes eller hamstringsmusklerna så där kan problemet också ligga.
Är det nu diskpåverkan kan behandling av ryggmusklerna samt traktion (man drar isär ryggraden i längsriktningen och därmed "lättar på trycket" i disken)avlasta väldigt mycket. Sjukgymnaster brukar vara duktiga på den typen av behandling samt bra träningsövningar att börja med.
Med rätt behandling och rehabilitering finns det stora chanser att du blir besvärsfri, med fel finns det stora chanser att det blir ett diskbråck.
Om det nu är en diskpåverkan får du nog stå ut med lite "fjollträning" alternativ dra på dig ett diskbråck.
Mvh.

Otto GROV
2005-10-17, 18:09
känner igen de där med benet presis så käns de när man höjer benet, dock så känner ja inte igen de där med foten,
men vilka övningar kan man köra o inte köra? vart ska ja vända mig om ja vill ha profesionell hjälp med rehab-övningar osv

Sohlis
2005-10-18, 09:48
God morgon.

Du känner inte mer om du böjer upp foten?
Om du höjer upp benet tills det börjar smärta, blir det någon skillnad om du vrider hela benet inåt eller utåt? Mer eller minde sm åt något håll?
Hur var det med reflexer, kraft och känsla i benet? Kiropraktorn bör ha kollat dom sakerna.

Övningar som jag brukar börja med vid diskpåverkan är bålstabiliserande övningar av olika slag, och då jobba igenom dom 4 lager av magmuskler som är viktiga för stabiliteten i bålen. Man kan även jobba med övriga ryggövningar som inte är belastande nedåt så att säga. Alltså inte "trycker ihop" kroppen.
Mycket svårt att vet vad just du behöver för övningar utan undersökning och då komma fram till om det verkligen är en diskbuktning du har.
Sök reda på en legitimerad narpapat som har erfarenhet av rehabilitering eller en sjukgymnast så bör du få en bra undersökning och övningar som just du behöver för dina problem.

Otto GROV
2005-10-18, 11:59
min höger fot har domnatt bort något, men ja känner nu att känseln börjar komma tillbaka.
så övningar som latsdrag o dyl borde gå bra eller, ska i vilkett fall vila helt från träningen 2veckor framåt nu alla fall, å sen köra lätt i några veckor.
va ä skillnaden på en kiropraktor i narpapat.
han kollade reflexer dom va bra något sämre i höger-fot men annars ingenting.
testade de där med foten nu, höjer ja benet o sen trycker foten mot mig gör de ont i höger-skinka.
o ja jag hade diskbuktning sade han o de skulle kunna ta en 3månader kankse längre innan de går tillbaka

Sohlis
2005-10-18, 16:04
God middag.
Ja, det låter mer och mer som diskpåverkan. Det du som sagt då inte skall göra är saker som trycker ihop ryggen. Latsdrag framför nacken, sittande rodd, situps (med ländryggen i golvet), bålrotationer och liknande är bra att börja med för att stärka upp stabiliteten i bålen och avlasta ryggen.
Det är ingen större skillnad i behandling mellan kiropraktorer och naprapater. Kiropraktorerna jobbar lite mer med ryggraden som utgångspunkt och naprapater jobbar lite mer även med muskler, för att förklara snabbt och mycket förenklat.
Mvh.

Otto GROV
2005-10-18, 16:49
ok tack för svaren, ska till samma kiropraktor igen om 3veckor får se va han säger då,
men övningar som bänkpress osv borde väl inte vara några problem att köra eller?

the_PL_man
2005-10-19, 21:46
ok tack för svaren, ska till samma kiropraktor igen om 3veckor får se va han säger då,
men övningar som bänkpress osv borde väl inte vara några problem att köra eller?

Du kanske skulle följa med Janne Andersson när han åker till sin kiropraktor nästa gång ? Jag har ocksp varit hos honom, och han är riktigt bra!

Mvh

the_PL_man

Otto GROV
2005-10-22, 14:07
Du kanske skulle följa med Janne Andersson när han åker till sin kiropraktor nästa gång ? Jag har ocksp varit hos honom, och han är riktigt bra!

Mvh

the_PL_man

o vem är den kiropraktorn då?

the_PL_man
2005-10-22, 18:11
o vem är den kiropraktorn då?
Lars Broman i Åmotfors.
Brukar hjälpa SLarna i Åmotfors.

/the_PL_man