handdator

Visa fullständig version : Sätt upp realistiska mål


Rob The Man
2002-07-09, 21:22
SÄTTA REALISTISKA MÅL
Hur lång tid tar det att öka 15kg? Till att få rutor på magen? Till att få en julgran på ryggen? I dagens snabba värld av allting är vi förnärvarande betingade till att allt händer snabbt.Alla tekniska avancerade saker i världen runt oss,emellertid,våra kroppar psykologiska kvarlevor är samma.Några kosttillskott och näringssystem kan hjälpa oss,vi utvecklas och våra muskler växer och använder bara ett enkelt,forntida formel:Svett över tiden stora resultat.Du måste vara medveten av din kropps psykiska växt begränsning som vill hjälpa dig att undvika besvikelser när dina ökningar inte var som du ville,speciellt om du nyss har börjat träna.Sätt upp små realistiska mål och bryt ner dem över en kortare tids period.Ett exempel om du vill öka 10kg på ett år,sätt ett normalt mål på 0,5kg i månaden.Gå igenom dina resultat månad för månad och se hur du har ökat,mm det gör dig ännu mer motiverad.
Var medveten om hur du ska agera mot bakslag,det är en mycket viktig och nödvändigtvis del av spelet.Du kan bli skadad eller sjuk eller inte nå dina mål.Bli inte avskräckt och besviken.Forsätt att kämpa vidare bara på nästa etapp och nå dina uppsatta mål.Det finns massa farligheter för bodybuilders som vill ha ökningarna snabbt.En av de bästa utmaningarna i bodybuilding är den psykologiska kämpningen av upprätthållande intresse,och åtagande till,vad väsentligen är ett långsamt trögt belopp.
Sätt realistiska mål och du är på väg till din uppnådda sista längtan.

/Robban

Pudzianovski
2002-07-09, 21:28
jag erkänner...

jag har fan inte ett ända mål med träningen!

vad driver mig då?

??

har du tänkt på det då rob?

det är som ngt beroendeframkallande....det är kul...därför så vill jag träna..

? mitt mål är att ha kul? nä...men jag har det..

jag har INGET mål !?

annars var det en bra artikel som jag tror alla känner igen sig i.

johan-cr
2002-07-09, 21:34
SÄTTA REALISTISKA MÅL
Ett exempel om du vill öka 10kg på ett år,sätt ett normalt mål på 0,5kg i månaden.

Aftonbladet matte där? ;)

Pudzianovski
2002-07-09, 21:40
johan-cr: hahahahaha

Allan
2002-07-09, 21:51
Jag kan i och för sig hålla med dig Rob - målen måste vara realistiska. Samtidigt tror jag att det med åren - lite beroende på vilket psyke man har - är lika viktigt med delmål under resans gång.
Jag vet att de flesta gärna sätter upp mål - typ SM 2004 - men det blir ju så förtvivlat långt bort. Lättare är kanske att säga att man ska göra 200 i knäböj (eller 80 i bänk eller vart man nu startar) före jul.
Liksom att jag - precis som käre gamle Pudde - kanske blir så fascinerad av träningen i sig att det är den som är målet, och eventuella resultat bara blir bananer på vägen.

Det blev flummigt det här - men vad jag menar är att om man tycker att träning är det roligaste som finns och man gnider på ett par år, tränar hårt när man är i gymet, försöker sköta kosten någorlunda och har ett liv vid sidan av skivstängerna...så kommer man att se rejäla resultat efter dessa år.
Däremot är det ytterst sällan jag ser att fanatikerna lyckas - de brukar sikta mot stjärnorna och dratta ner vid trädtoppen, därför att deras drömmar inte kunde matcha deras förutsättningar.

Alla har vi såna exempel - snubbar som kunde ha blivit sååå bra - bara de orkat med trälgörat i gymet under ett par år. Men det gjorde de inte. Och halva grejen med att vara framgångsrik är ju - i vart fall i den här branschen - är ju att man orkar med rätt många år av besvikelser och taskiga resultat.

allan

mr_ping
2002-07-09, 22:35
Mitt närmsta mål är att lyfta 140kg i bänkpress så jag kan kvala med till bänkpress-SM. Det är ungefär 30kg kvar... och då utan tröjja, för 75kg klassen.

Det målet hoppas jag på till 2004 Dec.

Sen ett annat mål är ju att kunna göra en enarmschin....
Det vet jag inte när det kan bli.....

Chris
2002-07-10, 01:29
Jo jag har väl inte heller några mål, eller man har ju mål, fast jag kämpar ju inte för att uppnå just dom målen. Jag menar, jag vill ju självklart ta 100kg i bänkpress, (har en bit kvar) men för det så tränar jag ju inte bara bänkpress. Det är bara "bananer på vägen" som Allan skrev... hah..

Men om jag tänker efter så är väl mina mål just nu att bänka 80kg (borde klara nu men vill inte skada mig). Öka armarna med 3cm (Det här är snarare ett måste!) och att ha kul..

Det är väl inte direkt svåra mål att uppnå. Men sen när ja bänkat 80 så lär blir nästa mål att vinna ett grand prix tror jag ;)

mr_ping
2002-07-10, 09:18
Där har vi en annan skum sak... jag tränade biceps innan med vanlig stång (bicepscurl) och ökade ganska lite i storlek på armarna, men desto mer i styrka... Jag kunde göra 8x41kg utan att fuska speciellt mycket på den sista.

Nu kan jag nog bara göra 5 typ... men armarna har ökat säkert 2 cm i omkrets.... jäkligt skummt.

Jag har börjat köra med EZ-stången (den böjda) i en såndär ställning där du "inte kan fuska" vad man nu kallar det... sne-bänk kan vi la kalla det!

250cc
2002-07-10, 17:41
Originally posted by mr_ping
Jag har börjat köra med EZ-stången (den böjda) i en såndär ställning där du "inte kan fuska" vad man nu kallar det... sne-bänk kan vi la kalla det!

Scoot-bräda :smokin:
http://www.carleton.edu/curricular/PEAR/IM/FitnessCenter0/Pics/Scoot-Curl-Bench.jpg

Allan
2002-07-10, 18:33
Inte scootbräda för h-e. Övningen kallas för scottcurls eller preacher curls, och brädan för scott-bräda eller preacher-bräda...

allan

gasoliner
2002-07-10, 18:34
scottbräda eller preacherbräda?:confused:
jaha Allan hann före..:nono::D
kombinera dem kanske?,då de tar lite olika,
försök få med en stretchövning=preacher eller scottcurl
intermediate=vanlig jävla stångcurl
kontraktion=koncentrationscurl eller liknande.

då har du jobbat med muskeln i alla lägen och utmattat den ordentligt.Har för mig Herr Bartoll skrev något om det på Kolozzeumsidan eller en tidigare tråd?:bpump:

spinkoo
2002-07-10, 18:57
Jag kör in lite på Puddes linje...

Jag har inget mål, kanske ett: Bli biff!

Jag tror det har att göra med att jag är för lat. Jag orkar helt enkelt inte bry mig om mål för då kanske jag misslyckas. Jag är nog en discobyggare innerst inne...om jag ens får kallas för byggare...vete fan vad jag ska kalla mig....nu spårar detta ur.

Gonatt:muscle:

Örjan
2002-07-13, 01:40
Är det realistiskt att öka tio kilo i muskler på ett år? (Utan "trimmade kosttillskott").

big
2002-07-13, 23:11
Örjan: kanske första (seriösa) året, inte sen.

Örjan
2002-07-14, 08:31
Angående om det är rimligt att öka 10kg i muskler på ett år:

Originally posted by big
Örjan: kanske första (seriösa) året, inte sen.

Hur kan det komma sig att Rytter skriver 2-4kg (första året, sedan 0,5-2kg)? Jag refererar till Effektiv Bodybuilding. Denna skrevs väl för en 10 år sedan. Kan det ha med det att göra? Han förespråkar 10-15 reps. Kan det ha med det att göra? Han påpekar att han vill vara i form året runt (ingen bulk och deff). Kan det ha med det att göra?

Är mycket nyfiken på denna fråga. Har tränat ett par månader nu, och vill börja sätta upp mål, men jag vet inte vad som är realistiskt, eftersom det tycks råda så delade uppfattningar om det: på Ironmag läste jag otroliga 0,5kg/vecka (och där varnade man samtidigt för orealistiska mål!). I B&K stod max 4kg/år. Det skulle troligen vara sporrande att ha mål, men jag kan inte sätta upp dem.

Vore tacksam för lite åsikter kring detta. Alltså, hur mycket man kan öka i muskelmassa per år utan att samtidigt lägga på sig (alltför mycket) fett. Både angående första året och fortsättningsvis.

Allan
2002-07-14, 08:57
Tycker inte att en viktökning i muskelmassa hör till de mest realistiska målen man kan sätta upp - om man inte kompletteringstränar för att öka i viktklasser (brottning, boxning etc). Hur ska du mäta din framgång då? Åka t sjukan och låta göra biopsier, eller hoppas på att en fettmätare ska göra jobbet (tro inte för mycket på dem - inte nåt märke!)?
Det första man gör är att träna hårt och flytta sina maxprestationsgränser. Sen flyttar man dem ännu mer, och ännu mer. Varje gång du pressar kroppen till en prestation över det normala kommer du att få en effekt i kroppen, dvs under din vila kommer muskeln att växa. Pyttelite. Och detta bara under förutsättning att du tränar korrekt - och att du äter nåt inihelvete med mat!
Känner att jag behöver skriva en särskild tråd om det här...

allan

Örjan
2002-07-14, 09:35
Originally posted by Allan
Tycker inte att en viktökning i muskelmassa hör till de mest realistiska målen man kan sätta upp - om man inte kompletteringstränar för att öka i viktklasser (brottning, boxning etc). Hur ska du mäta din framgång då? Åka t sjukan och låta göra biopsier, eller hoppas på att en fettmätare ska göra jobbet (tro inte för mycket på dem - inte nåt märke!)?
Det första man gör är att träna hårt och flytta sina maxprestationsgränser. Sen flyttar man dem ännu mer, och ännu mer. Varje gång du pressar kroppen till en prestation över det normala kommer du att få en effekt i kroppen, dvs under din vila kommer muskeln att växa. Pyttelite. Och detta bara under förutsättning att du tränar korrekt - och att du äter nåt inihelvete med mat!
Känner att jag behöver skriva en särskild tråd om det här...

allan

Jag förstår att du missförstod mig! Jag rörde ihop begreppen lite. Så kan det bli när man försöker säga flera saker samtidigt. Vad gäller mål, hade jag tänkt enligt din linje (öka x kg i övning x). Angående detta kommer jag senare att posta mitt nuvarande läge och då ställa frågan vad som är vettigt att sikta på. Vad gäller förväntningar, däremot, vill jag veta vad rimlig ökning i muskelmassa är. Detta för att kunna visualisera någon sorts luddig bild av utseende inom ett år, inom tre år... Därför blir inte en exakt mätning aktuell.

Jag upprepar frågan, av annan anledning än vad som tidigare kunde tyckas: Hur mycket kan man i muskelmassa öka under första året, och hur mycket därefter. 0,5kg skulle ge en annan kropp än 26kg.

Tilläggas kan att jag inte vill ha uppgifter från folk under 20, som själva gått upp si och så mycket, eftersom de troligen hade ökat i vikt iaf.

Allan
2002-07-14, 09:51
Vet att Per Tesch en gång nämnde siffran 0,5 kg muskelmassa per månad under ideala förutsättningar, och endast under en kort period, vilket skulle passa ihop med det du läst.
Sedan vet jag att man på vissa universitet i USA (där man har bra football) pratar om en fixgräns, dvs den vikt som atleten naturligt hade nått i varje fall, och sedan började man räkna uppåt från den gränsen. (typ en kille på 180 cm borde väga ca 80 kg som vuxen, givetvis beroende på kroppstyp o BMI och doningar).

Sedan är det naturligtvis så att om du ökar i muskelmassa kommer du samtidigt att öka i fettvikt. Din relativa fettprocent kan nog ligga still men det blir ändå en nettoökning. Och jag förstår inte varför det skulle vara så farligt.

Har du den här typen av avancerade frågor tycker jag du ska ta kontakt med JP (sök i medlemslistan) eftersom du bor i Karlstad. Han är extremt duktig på att förklara begrepp, och en duktig coach. Eftersom dina frågor har att göra med dig måste man se dig live för att kunna göra en juste bedömning.

allan

Matti
2002-07-14, 13:21
Hur mycket kan man i muskelmassa öka under första året, och hur mycket därefter.
Hur mycket pengar kan man tjäna det första året efter gymnasiet? Hur stor blir löneökningen de följande åren?

Hur mycket vikt man kan lägga på sig beror på gener, kost och träning. Fast om man bara ökar 0.5 kg per år gör man nog något fel.. ;-) (om man inte har tränat väldigt länge)

big
2002-07-14, 18:40
jag gjorde misstaget att fokuser för mycket på vikt, och för lite på styrka. Det hade varit bättre att mäta framgången i styrka och i spegeln.