handdator

Visa fullständig version : Ont i knäet.


Jejja
2005-10-16, 23:35
Jag har läst runt lite här på forumet men inte hittat något som stämt in på mig.
Mitt problem är att i sommras så tränade jag varje dag ungefär. Och det slutade med att mina knän började knaka lite i dem. Inte så att det hördes eller så. Utan när jag böjde på ett ben. Med hela min vikt på.
Sen så för 1 vecka sen så var jag ute och gick. Första gången jag varit ute och gått på över 1 månad, eftersom jag pluggar så har jag inte alls haft tid att röra mig. Då min idrott är DDR www.ddrsverige.com, som är att dansa till musik och kanske lite som arobics.
Jag har bara sen i sommras kanske idrottat med det kanske 2 gånger i veckan ibland 1 gång i veckan. Sen så i torsdags så tränade jag regält. Och kände efterråt att mitt ena knä var lite ömt. Men jag kunde gå och det gjorde inget ont. Men iaf så kom jag hem på fredagen efter skolan, tog en ipren eftersom jag tänkte att det kanske var en inflamation i knät. Då kände jag inget speciellt alls egentligen, utan bara kände att det var något där. Sen efter några timmans sittandes framför datorn i sängen så skulle jag sträcka på mig, och då hade jag plötsligt fått jätte ont i knäet. Detta var på fredags kväll. Efter det så började det göra mer och mer ont. Och det blev bara värre om man hade en binda runt knäet. Jag kan idag inte fatta vad det är. För på lördag morgon så hade jag även ont i foten lite. Den kändes stum på något sätt. Och jag kunde knappt luta mig på benet. Sen i dag på morgonen (söndag) så kändes det lite bättre men inte helt. Jag har ont lite i vänsta knäet på högersida av knäet. Jag kan inte ha benet helt rakt utan måste gå och böja på det. Och jag kan inte gå normalt utan måste vrida på benet utåt. Och jag känner mig bättre efter en massage. Vet någon vad det kan vara? Skulle vara konstigt om det är något allvarligt eftersom jag inte idrottar alls ofta och jag har inte känt några tecken på att detta skulle kunna hända. Hoppas på svar snart.
//Orolig

Sohlis
2005-10-17, 09:37
God förmiddag.

Gör det ont på högersidan av själva knäskålen (patellae) eller på höger sidan av hela knät? Har du varit svullen eller röd runt knät i samband med smärtan nu eller tidigare?
Låter lite som om antingen m vastus medialis (vid smärta vid knåskålen) eller m sartorius (vid smärta vid sidan av knät) skulle kunna vara orsaken. Mycket svårt att komma med bra råd i det här fallet. Det var en ganska bra beskrivning du skrev, men ibland behöver man göra en del tester och känna igenom knät för att vara säker. Låter på beskrivningen dock inte som om du behöver vara orolig för något allvarligt, men mitt råd är att gå till en legitimerad naprapat eller sjukgymnast som är medlem i respektive förbund för att få en ordentlig undersökning, behandling och träningsråd beroende på vilken muskel eller struktur som är skadad.
Mvh.

Jejja
2005-10-17, 14:44
God förmiddag.

Gör det ont på högersidan av själva knäskålen (patellae) eller på höger sidan av hela knät? Har du varit svullen eller röd runt knät i samband med smärtan nu eller tidigare?
Mvh.

Hej.
Okej jag var hos distriksköterskan i dag och hon sa att hon inte visste vad det var. Dock sa hon att knäet inte var så stabilt ?_? Vad hon menar med det vet jag inte. Det gör ont på högersidan av knäskålen och så lite mer neråt. Där det finns en liten grop ner i knäet eller vad man ska säga.
Iaf så sa sköterskan att jag skulle avvakta till i helgen och se om det inte blivit bättre då skulle jag till läkare.

Jag har inte blivit svullen eller röd runt knäet varken nu eller tidigare.

Men jag känner en lustig sak. Att böja knäet uppåt. Att knå och lår är i 90 grader funkar bra. Rätt svårt att förklara. Men om jag sätter upp min fot på ett bord så gör det inte alls ont. Bara att det knarrar lite i knäet. Men om jag ska böja knäet bakåt att ta foten mot rumpan så kan jag inte det, jag orkar inte att ta bak benet. Jag vet inte om det gör speciellt ont i knäet just nu! För det känns rätt OK i det nu Men det knarrar eller vad man ska säga.
Om jag sitter på en stol och gungar åt sidorna med min överkropp så liksom "knarra" det i knäet. Det låter inget utan det känns bara så lustigt i knäet.
Hoppas denna beskrivningen vad lite mer exakt.

Jejja
2005-10-17, 14:58
Glömde säga en sak.
Musklerna i både låren och i smalbenet hoppar rätt ofta. Och även i foten. Mina tår hoppar till och rör sig och viker sig i bland. Dock bara lite lätt.
Känns lite lustigt!?

Sohlis
2005-10-17, 16:22
God eftermiddag.

Fortfarande ganska svårt komma med helt korrekta råd. Att knät är ostabilt förvånar mig inte alls, men bör nog undersökas av någon med lite mer utbildning och erfarenheter än en distriktssköterska (inget ont om dom, men det ingår inte så mycket anatomi och rörelseapparatsdiagnostik i deras utbildning).
Av din beskrivning skulle jag tro att besvären kommer av en svag vastus medialis som är den muskeln som ser ut som en påse på insidan och ovansidan av knät. Den har till uppgift att se till att knäskålen glider rakt mot lårbenet. Om den inte glider rakt så blir det ofta en viss utslitning "under" knäskålen och det är då som dom knakningar du beskriver kan uppkomma.
Det som också sitter i det området du beskriver är inre menisken. För att den skall bli påverkad kravs ofta mer trauma än vad du beskriver. Men att det är svårt att böja knät kan tyda på det, men också på muskelbesvär.
Som sagt var, svårt att komma med bra råd utan att se och känna på knät.

Det råd jag kan komma med är att uppsöka någon som kan kolla upp knät ordentligt. Förslagsvis legitimerad naprapat eller sjukgymnast istället för läkaren. Inte heller alla läkare som är vana vid att undersöka knät och komma med bättre råd än vila och voltaren, vilket ofta inte är det man behöver.
Lycka till och skriv vidare om vad som händer med knät eller om du har fler frågor.
Mvh.

Jejja
2005-10-17, 17:10
Vad ska jag göra i nuläget?
Kan en sjukgymnast verkligen de här sakerna?
Vad kan jag göra för att minska besvären och bli bättre? Och kan det bli så har av lite träning. Eftersom jag aldrig fått det innan.

Just nu har jag jätte ont i musklen bakom smalbenet. Vad den nu heter.
Jag har även svårt för att ta upp tårna emot mig. Så de pekar uppåt. Vad kan det vara för problem?

Jejja
2005-10-17, 17:11
En fråga till: Det här med minisker. Du skriver att det inte är troligt att det kan vara det. Vad för trauma ska inträffa för att det är den?

Vad är det för behandling som sjukgymnaster osv kan ge istället för vila?

Sohlis
2005-10-18, 09:37
God morgon.

En duktig sjukgymnast eller legitimerad naprapat kan göra en undersökning och komma fam till vad problemet ligger. Dom kan även komma med träningsråd så att du kan träna upp musklerna runt knät ordentligt.
Inte ovanligt att sådana här problem kommer efter intensiv träning som du gjort i somras och därefter mindre träning. När man sedan återupptar träningen kan kroppen reagera.
Smärtan du känner vid smalbenet kommer förmodligen från muskeln som sitter där och som nu sista tiden fått jobba på ett annat sätt när du haft problem med knät och därmed blivit överansträngd. Den hjälper till att lyfta foten uppåt och det är därför du har svårt att lyfta foten.
Trauma för menisker är oftast vridning av knät. Vanligtvis vid meniskskador har man låsningar eller upphakningar i knät som är ganska distinkta.
Behandlingen som ges är beroende av extakt vad som orsakar problemen, och hur mysket som blivit påverkat runt omkring. Nu baskriver du smärta i smalbenet, så det måste man också behandla för att det skall gå snabbare. Förmodligen så behandlas det initialt med olika former av muskelavslappning och därefter träning av rätt muskler. Omöjligt att utan undersökning här beskriva vilken form av behandling just DU behöver. Det är därför jag rekommenderar att du går till någon som kan undersöka knät ordentligt.
Lycka till.
Mvh.

Jejja
2005-10-18, 12:32
Efter jag duschade i går så kände jag en sån lättnad. Jag duchade i rätt varmt vatten, och precis efteråt så kunde jag böja och ha mig med benet och det kändes så skönt.
I dag är jag bättre. Jag har inte känt några stickningar i på det stället i knäet och jag känner inte ont i knäet när jag går alls i dag. I dag är jag fortfarande stel i smalbenet och vid ankeln, så jag kan typ inte vifta med foten så bra.
Men jag blir bättre och bättre varje dag.
I dag kan jag även böja bak smalbenet bakom låret och det känns så bra.
Men jag vet inte heller hur mycket jag får göra eller inte. Jag vet inte om jag få tex ut och gå en runda. Eller något. Om jag bara ska ligga i sängen denna dagen med. Jag har nästan alltid en värmefilt på knäet och ibland på smalbenet och låret. Men jag tycker att jag får lite värk av det?! Och så hoppar musklerna lite. Hel mysko! Men iaf så har jag inte värk i knäet när jag går längre. Nu är det bara det att hela benet är så stelt och musklerna är jätte stela. Känner mig stel också i rumpa, lår och lite i nederdelen av ryggen.
Och jag är orolig att jag inte kan börja träna DDR snart, eftersom jag ska vara med i SM nu den 26 nov på DreamHack.
Men vad tycker du Sohlis? Ska jag fortfarande gå till en sjukgymnast rätt om det blir bättre och bättre varje dag? Och ska jag anstänga benet att ut och gå en runda eller bara fortsätta att vila? /Jejja

Jejja
2005-10-18, 23:21
Just nu så har jag bara ont i knäet. Det är så lustigt.
Jag testade att stå på det benet helt rakt och sen när jag bara böjt några centimeter så knakade det till i knäet fast inte så man hörde. Jag kände det bara.
Och varje gång jag gjorde det så knakde det till när jag böjde lite.
Det knakade nu till på vänster sida av vänster knäet.
Så lustigt. Men jag har ont på högersida av vänster knäet mest???
låter jätte konstigt detta här.
Jag har fortfarande svårt att ha benet helt spikrakt Och känns inte alls bra i knäet då. Vad kan det vara för fel?
Jag känner även att om jag suttit länge och ska resa mig så är jag jätte stel i benet.

GPa
2005-10-19, 00:06
Följ Sohlis råd, gå till en naprapat och säg detta, tror inte de är något som går att lösas på internet.

Jejja
2005-10-19, 11:34
Jo!
Men jag har inte fått tid förrens på tisdag så jag vill ha råd och tips och sånt endå.
Jag ska inte gå till en naparat för jag är en fattig student. Så det blev en ortoped sjukgymnast.

tano
2005-10-19, 22:29
Hej första gången jag postar här på forumet ^^

När jag såg den här tråden tog jag och registrearade mig, bara för att svara :)

Det är nämligen så att jag kan ha haft något liknande. Min fråga är mer om du kollat noga på knät så det inte är svullet? det har ganska stor betydelse i detta fall.
Jag är nämligen friidrottare och för 1.5 år sedan skadade jag knät. Trodde först inte det var illa, kändes mer i foten. Men ett tag efter jag kommit hem kädnes knät riktigt mysko. Svårt att böja vara det, och tittade man noga såg man att det var lite svullet.
Fick tillslut hjälp av en mycket bra sjukgymnast, och fick reda på att det var knäsenorna eller hum kanske blandar ihop det med en sakda i foten som var i senskidorna, men hursomhelst resultatet var att det inte vara någon direkt fara att träna, men om jag inte var "världs elit" så fanns ingen mening med att träna så länge det gjorde ont. Det som kudne hända vara att det tog längre tid för skadan att läka.
Och det gick verkligen inte att springa så jag fick gott vila 2 månader (fast det var tävlingssäsong ^^ suck)

Om ditt knä inte varit det minsta svullet så kanske det inte alls är som min skada. Knarrandet känner jag inte heller igen, men det kan ju bero på annat.
Dessutom var mina knän vriktigt stabila, även om det knä som skadades blev lite mindre stabilt efteråt.
Resten av symptomen stämde riktigt bra. Säskilt svårigheten att böja knäet och stel efter sittande.

Men om du kollar med en duktig sjukgymnast får du säkert svaret.
Om det skulle visa sig vara det jag ahde så är det inte farligt, särskilt inte om du nu inte var elitaktiv då det bara är att vila ett tag.

Vänliga hälsningar
Richard

Jejja
2005-10-19, 22:55
Men blev du bättre och bättre varje dag?
Jag blir lite bättre och bättre varje dag. Sakta men särkert =(
Jo det knarrar fortfarande speciellt när jag gungar med överkroppen när jag sitter ner. Hel mysko.
Men jag har fortfarande problem med att ha benet rakt. Nu längre har jag inte problem med att böja det.
Jag har bokat tid med en sjukgymnast på tisdag.
Så då få vi se.
Är bara så rädd att jag inte hinner bli bra innan Sm. =(
I dag kunde jag iaf gå i trappor.
Jag har inte ont i knäet så mycket längre nästan inte alls. Inte heller i smalbenet eller foten. utan det är mest att knäet känns svagt och att jag inte kan ha benet helt spikrakt. Kan ju om jag vill! Men det känns lite stramt.


EDIT: Mitt knä är inte det minsta svullet eller rött eller någonting. Det ser ut precis som ett vanligt knä.

Jejja
2005-10-23, 22:18
Kan säga att jag är nästan helt återstäld nu från detta.
Ska endå gå till sjukgymnasten. För det knakar till i knäet när jag står på ett ben och böjer det bara lite grann.
Tack för all hjälp.

Saga
2005-11-02, 08:43
Hallå! Hur gick det? Vad sa sjukgymnasten?

Jag har oxå ett knä som börjat krångla och funderar på att gå till naprapat eller sjukgymnast! Jag känner igen mycket av vad Jejja beskriver och är nyfiken på hur det gick.

EES
2005-11-07, 23:00
Hej! Jag lånar denna tråd lite..

När jag springer så får jag ont i ena knät efter ca 7-8 km. Det börjar kännas lite vid 5-6 - efter 8 kan jag inte springa längre utan måste börja gå. Efteråt har jag ont och är stel med smärtor i några dagar sedan går det över och allt känns normalt. Jag besökte en läkare som skrev ut något antiinflamatoriskt som jag fick knapra på i 30 dagar - men jag får fortfarande ont när jag passerar 7-8 km. Jag vill höra mig för lite innan jag besöker läkaren igen.

Vad kan detta vara? Tips?

Jejja
2005-11-23, 11:44
Saga.

Jag har inte ont längre i knäet. Men när jag sitter stilla i kanske 1 timme så får jag ont och måste ställa mig upp och böja på knäet. Jag har problem fortfarande med att det knäcker i knäet. Och det blir bara värre och värre tycker jag. Känns mycket äckligt.
Jag fick några övningar för att göra mitt knä starkare, av sjukgymnasten.
Annars tycker jag inte att jag fick tillräckligt med hjälp av henne, hon kunde inte säga vad det var.
Men iaf jag har inte ont, är inte stel längre eller något. Utan det bara känns att det är något kvar.

En annan sak som gör ont faktiskt, är när jag har foren helt rakt pekandes rakt fram. Spik rakt. Och sen ta ett steg fram med det andra benet, som om jag skulle gå balansgång. Då gör det ont på högersida av vänster knäet.

Lika så när jag vrider överkroppen lite till vänster så gör det ont där lite. Känns som en muskel får kramp eller sträcks.

Jejja
2006-02-08, 01:11
Slog i knäet igår på en bordskant. Aj, Idag när jag tränade så gjorde det lite ont och mitt knä blev rött efteråt och varmt. Men nu har det normal färg igen.

Slick Rick
2006-02-08, 09:44
. Men när jag sitter stilla i kanske 1 timme så får jag ont och måste ställa mig upp och böja på knäet.

Hej!
Det du beskriver kallas movie-sign.( Smärta när man ska resa sig efter ett biobesök) och är karaktäristiskt för ett samlingsbegrepp som kort och gott kallas "Främre Knäsmärtor". Detta brukar drabba flickor/ kvinnor i 15-25 års åldern och innefattar en mängd olika diagnoser. Oftast hinner man inte få någon 100-procentig diagnos innan besvären växer bort. Det finns lika många förklaringsmodeller, teorier och tveksmma studier som det finns ortopeder men några gemensamma åsikter finns dock:

1. Uteslut åkommor i själva leden och röntga knät för att utesluta t.ex. ovanliga skelettsjukdomar. Detta kan de flesta läkare på en vårdcentral göra.

2. Rekomendera quadricepsträning ( gärna s.k. closed chain träning), gärna under handledning av en specialintresserad sjukgymnast.

3. Forstätt att motionera, gärna cykling, längdskidor, promenader mm. Vid löpning upplever många symtomlindring av tejpning av knäskålen.

4. Undvik rörelser som utlöser smärta. (Gå uppför trappor, ta hissen ner)

Men som sagt, på de flesta försvinner besvären automatiskt.
Läs mer påFrämre knäsmärtor (www.boneandjointdecade.org/ViewDocument.aspx?ContId=764) (Scrolla ner till "Främre knäsmärtor")

Jejja
2006-02-09, 12:16
Hej Slick Rick
Okej! Men smärtan uppkomm efter ett hårt tränigspass med mycket press på knäna. Ibland när jag råkar vrida benet innåt så får jag lite ondare i knäet.

Slick Rick. Har du läst mina föregående inlägg? Du verkar sitta inne på mycket kunskap. Tack för svaret.

Jejja
2006-09-10, 21:47
Jag har gått i kjol idag och blivit kall om benen så nu ikväll har jag riktigt ont i knäet, molande värk är det... usch =(