handdator

Visa fullständig version : Ab roller


Mucius
2005-10-16, 22:43
Jag är väldigt inne på magträning. Har hittat en liten grej på gymmet som jag använder vid varje magträningspass, "ab roller" heter den visst (kolla bilden). Det känns verkligen som att den tar bra.

Någon som har erfarenheter eller synpunkter på denna lilla sak?

Dumleman
2005-10-16, 22:47
Alla borde ha en sån tycker jag :). Dock är steget mellan knästående och stående rullningar mig övermäktigt, önskar att det fanns ett mellansteg.

Mucius
2005-10-16, 22:48
Håller med! Jag provade med stående men det var för jäkla jobbigt så nu kör jag bara knästående men då måste man ju köra 15 * 3 för att det ska bli "tillräckligt" jobbigt.

Eller är det bättre att köra kanske 2 * 4 stående?

delta_mats
2005-10-16, 23:08
Har ni en träningskompis kan ni göra den knästående jobbigare eller den stående lättare. På så sätt överbrygga den stora skillnaden dem emellan.
Det är för övrigt ett väldigt bra träningsredskap för magen tycker jag. Får en grymt bra kontakt när jag använder den och ond träningsvärk efteråt.

Mats

Dumleman
2005-10-16, 23:12
Håller med! Jag provade med stående men det var för jäkla jobbigt så nu kör jag bara knästående men då måste man ju köra 15 * 3 för att det ska bli "tillräckligt" jobbigt.

Eller är det bättre att köra kanske 2 * 4 stående?
Hmm vad dum jag är hehe. Man kan ju göra den knästående jobbigare genom att köra med ryggsäck vilket jag själv har gjort *screwy*.

Mucius
2005-10-16, 23:29
Jag har 4 km till gymmet å cyklar dit så inte tänker jag släpa på en extra, tung, ryggsäck ;-P Får be att någon trycker lite på min rygg då.

Den här grejen verkar träna mer än bara magen också..men jag får inte riktigt kläm på VAD mer som tränas

myggan
2005-10-17, 00:11
Jag har 4 km till gymmet å cyklar dit så inte tänker jag släpa på en extra, tung, ryggsäck ;-P Får be att någon trycker lite på min rygg då.

Den här grejen verkar träna mer än bara magen också..men jag får inte riktigt kläm på VAD mer som tränas

ryggen belastas hårt
i stort sett hela överkroppen belastas väl till en viss mån

The_RobRoy
2005-10-17, 00:48
tycker bara man blir trött i armarna, även axlar om man går djupt

Mr. Moose
2005-10-17, 06:51
Finns en variant där man kan spänna fast fötterna också, kan ge lite variation på övningarna man kan göra.

Claes

the_PL_man
2005-10-17, 07:27
Gör EJ följande:

1. Inta en massa öl & sprit
2. Hitta ab-roller
3. Bestäm dig för att stila inför kompisarna
4. Kör den stående (ej knästående) på en trasmatta

För mig hände då:
Trasmattan kanade iväg, och vad tar man emot sig med när man håller i en abroller ?
Jo, pannan......
Där ligger man, och kompisarna tror att man brutit nacken.
Efter en halvminut så ruskar på sig, reser sig och fortsätter festa.

I pannan har jag då ett 4x10 cm stort vattnigt sår, som sedan fortsätter rinna sårvätska ur under kvällen. Såklart drar vi på lokal på kvällen....:)

Det var intressant att förklara det hela för frugan när jag hämtade henne vid tåget på söndagen efter det att hon hade varit i Stockholm hos en tjejkompis.....:)

F ö kan väl tilläggas att jag vid den tidpunkten i nyktert tillstånd kunde utföra den stående.

/the_PL_man

z_bumbi
2005-10-17, 07:34
Jag har 4 km till gymmet å cyklar dit så inte tänker jag släpa på en extra, tung, ryggsäck ;-P Får be att någon trycker lite på min rygg då.

Varför släpa vikter till ett gym?

vanten_carlsson
2005-10-17, 07:58
Gör EJ följande:

1. Inta en massa öl & sprit
2. Hitta ab-roller
3. Bestäm dig för att stila inför kompisarna
4. Kör den stående (ej knästående) på en trasmatta

För mig hände då:
Trasmattan kanade iväg, och vad tar man emot sig med när man håller i en abroller ?
Jo, pannan......
Där ligger man, och kompisarna tror att man brutit nacken.
Efter en halvminut så ruskar på sig, reser sig och fortsätter festa.

I pannan har jag då ett 4x10 cm stort vattnigt sår, som sedan fortsätter rinna sårvätska ur under kvällen. Såklart drar vi på lokal på kvällen....:)

Det var intressant att förklara det hela för frugan när jag hämtade henne vid tåget på söndagen efter det att hon hade varit i Stockholm hos en tjejkompis.....:)

F ö kan väl tilläggas att jag vid den tidpunkten i nyktert tillstånd kunde utföra den stående.

/the_PL_man

haha, kan säga att jag nästa har gjort samma sak. Sitter nu med ett 2cm långt ärr mitt bland vänster pannbryn. Skulle göra ståendes för första gången på fyllan.

Nitrometan
2005-10-17, 09:06
Den kan med fördel även användas för att köra runt med en kompis som skottkärra (även detta helst på fyllan).

krellik
2005-10-17, 12:19
Okej för att klara att gå upp till stående (den ultimatat magövningen) bör ni klara ungefär 50st strikta knästående. Kan ju vara schyst att ha ett mål.

Ett annat alternativ för att göra den stående varianten mer överkomlig är att börja köra mot en vägg och på så sätt manipulera rörelsebanan, börja med en kort rörelse och lägg på centimetrar allteftersom ni blir starkare. Ett bra sätt att göra övningen progresivt svårare.

Dragon flags och stående ab-wheel. Dom 2 elit övningarna för magen.

Nitrometan
2005-10-17, 12:33
50?

Jag har aldrig kört fler än 10. Jag klarar även 10 stående.

Fast jag kör iofs 3*8-10 med 20-30kg på ryggen när jag kör knästående.

krellik
2005-10-17, 13:05
Det är extremt imponerande att klara 10 stående. 50st är en siffra jag hörde en person som jag har extremt mycket respekt för säga, angående ämnet, men kan tänka mej att sifran inte är anpassad för folk som håller på med tung styrketräning eller dylikt. Själv siktar jag på den siffran innan jag ska upp stående, tar hellre det säkra före det osäkra och är snart där.:)

myggan
2005-10-17, 13:59
hur djupt skall man egentligen gå ?
går man så djupt det går är det sjukt jobbigt men stannar man lite innan är det mycket lättare
tycker det tar så styggt på ryggen om man går hela vägen ner


pratar om knästående nu

krellik
2005-10-17, 14:14
Maximalt rörelse omfång är optimalt. Och ja mer krävande varianter på den här övningen så är det ofta ryggen som ger upp först. Du kommer upleva samma sak med stående ab wheel utrullningar att ryggen ger upp först.

För en visuel bild av optimalt utförande av övningen så kolla slutet på den här lilla filmen: http://www.warriorforce.com/lowtechhigheffect.wmv

Nitrometan
2005-10-17, 14:24
hur djupt skall man egentligen gå ?
går man så djupt det går är det sjukt jobbigt men stannar man lite innan är det mycket lättare
tycker det tar så styggt på ryggen om man går hela vägen ner


pratar om knästående nu
Man går ner "hela vägen". Så långt det bara går. Tills kroppen tar slut liksom. Då vänder man och kör tillbaka igen.

obesogen
2005-10-17, 14:40
För er som inte tänkt på det så är det en helt statisk övning för magen.

delta_mats
2005-10-17, 22:37
Nej det är inte alls en helt statisk övning för magen.

För er som känner att ryggen ger vika. Andas in ett andetag, håll andan och spänn buken hårt. Gör sedan en repetition. Andas ut och in sedan samma sak. Det är viktigt att skapa ett buktryck för att övningen ska ta bra.

HookersUnited
2005-10-17, 22:45
För er som inte tänkt på det så är det en helt statisk övning för magen.
Det är en övning främst för höftböjaren.

obesogen
2005-10-18, 07:51
Nej det är inte alls en helt statisk övning för magen.

För er som känner att ryggen ger vika. Andas in ett andetag, håll andan och spänn buken hårt. Gör sedan en repetition. Andas ut och in sedan samma sak. Det är viktigt att skapa ett buktryck för att övningen ska ta bra.

Ok...jag vill gärna höra din förklaring till varför den inte är statisk? Du tränar främst M transversus abdominis och M. rectus abdominis i övningen. (vad gäller magen) För att den inte ska vara statiskt måste du jobba i en rörelsebana över magmuskulaturen. Om du skulle göra det skulle du inte kunna hålla ryggen rak och då skulle du utföra övningen fel. Eller du kanske tror att rörelsen i axelleden har något samband med magmuskultaren? För övrigt skulle jag inte rekommendera att man andades in, varför är det viktigt att skapa ett buktryck? Nej, andas ut istället, och tänk på att även spänna bäckenbotten under övningen, många som missar det, speciellt kvinnor. Skulle flera veta hur man man gjorde skulle viss inkontines förebyggas.

the_PL_man
2005-10-18, 08:55
Ok...jag vill gärna höra din förklaring till varför den inte är statisk? Du tränar främst M transversus abdominis och M. rectus abdominis i övningen. (vad gäller magen) För att den inte ska vara statiskt måste du jobba i en rörelsebana över magmuskulaturen. Om du skulle göra det skulle du inte kunna hålla ryggen rak och då skulle du utföra övningen fel. Eller du kanske tror att rörelsen i axelleden har något samband med magmuskultaren? För övrigt skulle jag inte rekommendera att man andades in, varför är det viktigt att skapa ett buktryck? Nej, andas ut istället, och tänk på att även spänna bäckenbotten under övningen, många som missar det, speciellt kvinnor. Skulle flera veta hur man man gjorde skulle viss inkontines förebyggas.

Grejen med denna övning är att inte hålla ryggen rak under hela övningen, utan att skjuta rygg som en katt under start/avslut.

/the_PL_man

delta_mats
2005-10-18, 10:03
Ok...jag vill gärna höra din förklaring till varför den inte är statisk? Du tränar främst M transversus abdominis och M. rectus abdominis i övningen. (vad gäller magen) För att den inte ska vara statiskt måste du jobba i en rörelsebana över magmuskulaturen. Om du skulle göra det skulle du inte kunna hålla ryggen rak och då skulle du utföra övningen fel. Eller du kanske tror att rörelsen i axelleden har något samband med magmuskultaren? För övrigt skulle jag inte rekommendera att man andades in, varför är det viktigt att skapa ett buktryck? Nej, andas ut istället, och tänk på att även spänna bäckenbotten under övningen, många som missar det, speciellt kvinnor. Skulle flera veta hur man man gjorde skulle viss inkontines förebyggas.

Men orka tjaffsa?
Tror du det är något jag sitter och hittar på? Jag har bättre saker för mig.

Bjorne
2005-10-18, 10:45
Känns ju som en sådan övning skulle träna mycket mer än bara magen, ryggen och bröstet gör väl det mesta av arbetet skulle jag tro.

kharon
2005-10-18, 10:59
Känns ju som en sådan övning skulle träna mycket mer än bara magen, ryggen och bröstet gör väl det mesta av arbetet skulle jag tro.

Själv tycker jag det är för mycket TV-shop över det hela för att se det som en seriös övning... ;)

Bjorne
2005-10-18, 11:12
Själv tycker jag det är för mycket TV-shop över det hela för att se det som en seriös övning... ;)Absolut, skulle aldrig få för mig att köra en sådan övning, känns lite som att körade där övningarna som kampsportnissarna kör, ex rullar en viktskiva runt huvdet osv, inget man blir stark av helt enkelt :p

HookersUnited
2005-10-18, 12:00
Name: Abdominal Wheel
Category: Accessory
Muscles Targeted: Abdominals

Exercise Description: Start on your knees and roll yourself out, keeping your abs tight. Once you're parallel to the floor bring yourself up and back to the starting position.

This isn't an exercise for everyone as it requires great core strength. For a real challenge, try this movement from a standing position. Begin with straight legs and the wheel at your feet. Keeping the legs straight and your low back arched, extend out until you're parallel to the floor. From this position, reverse the motion while keeping your legs straight.

Training Mistakes: I've seen many mistakes with this movement over the past few years. The first is rounding the back. I know you're all saying, "Dave, we already knew this." Well, if you already knew it then quit doing it! Funny how everyone knows this but I keep seeing the same thing over and over again!

Also, your goal with this movement is to be able to do them from your feet, not your knees. So instead of three sets of twenty on your knees, move up to your feet. So what if you only do a few sets of three reps; this is what you need to get stronger.

If you can’t go all the way down to the floor from your feet then do them standing in front of a wall. Use the wall as a break for your range of motion. Start so you're only going half the way down. As you get stronger you can move back.

/Dave Tate

mmmis
2005-10-18, 13:35
Nybörjarfråga: Får man större muskler (mer volym) av statiska övningar?

krellik
2005-10-18, 15:42
För mycket tv-shop. Hoppas lite det var ett skämt. -Brutal övning-

HookersUnited
2005-10-18, 19:48
Nybörjarfråga: Får man större muskler (mer volym) av statiska övningar?
Nej.

obesogen
2005-10-19, 12:00
Men orka tjaffsa?
Tror du det är något jag sitter och hittar på? Jag har bättre saker för mig.

Vem var det som svarade på mitt inlägg?
Tror du att det är något JAG sitter o hittar på? Påstår man något vill det till att man har belägg för det. Dåligt svar, tyder bara på din inkompetens.
För övrigt finns en hel del folk här som inte kan allt och lätt kan gå på dina egna teorier som inte har någon anatomisk grund.

delta_mats
2005-10-19, 12:54
Vem var det som svarade på mitt inlägg?
Tror du att det är något JAG sitter o hittar på? Påstår man något vill det till att man har belägg för det. Dåligt svar, tyder bara på din inkompetens.
För övrigt finns en hel del folk här som inte kan allt och lätt kan gå på dina egna teorier som inte har någon anatomisk grund.

Har inte mina teorier någon anatomisk grund? :laugh:

jwzrd
2005-10-19, 13:05
Har inte mina teorier någon anatomisk grund? :laugh:

Inte som du prestenterat iallafall. Vem skrattar du åt egentligen?

delta_mats
2005-10-19, 13:33
Inte som du prestenterat iallafall. Vem skrattar du åt egentligen?

Varför ska jag presentera något överhuvutaget? Tror du på allvar jag ids leta fram källor på allt jag skriver? AB-Roller och likartade övningar har använts av kampsportare i flera generationer, långt före den kom ut på marknaden för vanliga svensson. Det räcker att jag vet hur man utför övningen och förklarar det för dem som vill. Sen är det upp till dom att avgöra om dom vill tro mig eller inte. Ödslar inte en massa tid på att söka fram källor till allt jag skriver...

Mats

jwzrd
2005-10-19, 13:44
Varför ska jag presentera något överhuvutaget? Tror du på allvar jag ids leta fram källor på allt jag skriver? AB-Roller och likartade övningar har använts av kampsportare i flera generationer, långt före den kom ut på marknaden för vanliga svensson. Det räcker att jag vet hur man utför övningen och förklarar det för dem som vill. Sen är det upp till dom att avgöra om dom vill tro mig eller inte. Ödslar inte en massa tid på att söka fram källor till allt jag skriver...

Mats

Du repeterar bara vad du sagt hittils, dvs: hej, här har ni ett par grundlösa påståenden om en övning. Gör med dom som ni vill!


Nej det är inte alls en helt statisk övning för magen.


Detta är problemet. Dom leder som "gör" något i rörelsen är: axelleden, höfterna och kanske knäna lite? Ingen av dom lederna har något som helst att göra med magmusklerna. Dom muskler som faktiskt utövar moment över dom lederna är: bröst, lats, höftböjare, osv. Det "enda" bålen gör i övningen är att stabilisera. Statiskt arbete! Det är allt någon sagt.

Och för att vara någon som inte vill tjafsa i tråden om övningens förträfflighet så skriver du många tjafsande inlägg... om övningens förträfflighet.

Jag har inte läst alla inlägg så noga men jag tror inte det är någon som tvivlar på att övningen har sina meriter i ett träningsprogram.

delta_mats
2005-10-19, 16:25
Du repeterar bara vad du sagt hittils, dvs: hej, här har ni ett par grundlösa påståenden om en övning. Gör med dom som ni vill!

Du ordbajsar bara nu...



Detta är problemet. Dom leder som "gör" något i rörelsen är: axelleden, höfterna och kanske knäna lite? Ingen av dom lederna har något som helst att göra med magmusklerna. Dom muskler som faktiskt utövar moment över dom lederna är: bröst, lats, höftböjare, osv. Det "enda" bålen gör i övningen är att stabilisera. Statiskt arbete! Det är allt någon sagt.

Så hängande benlyft tar inget alls på magen trots att endast momentet sker i höften? Jobbar magen bara statiskt även i den övningen också?

Och för att vara någon som inte vill tjafsa i tråden om övningens förträfflighet så skriver du många tjafsande inlägg... om övningens förträfflighet.

Mera onödigt snack.

Jag har inte läst alla inlägg så noga men jag tror inte det är någon som tvivlar på att övningen har sina meriter i ett träningsprogram.

Var nog ett par stycken som liknade övningen med tv-shop redskapen.

obesogen
2005-10-19, 20:57
Jag påstod aldrig att det var en dålig övning, bara konstaterade att det var en statisk övning, varvid du svarade:

Nej det är inte alls en helt statisk övning för magen.

För er som känner att ryggen ger vika. Andas in ett andetag, håll andan och spänn buken hårt. Gör sedan en repetition. Andas ut och in sedan samma sak. Det är viktigt att skapa ett buktryck för att övningen ska ta bra.


Jag väntar fortfarande på svar...Och det enda du gör är att dryga dig med översittarfasoner för att mörka att du egentligen inte vad vad du snackar om.


Varför ska jag presentera något överhuvutaget? Tror du på allvar jag ids leta fram källor på allt jag skriver? AB-Roller och likartade övningar har använts av kampsportare i flera generationer, långt före den kom ut på marknaden för vanliga svensson. Det räcker att jag vet hur man utför övningen och förklarar det för dem som vill. Sen är det upp till dom att avgöra om dom vill tro mig eller inte. Ödslar inte en massa tid på att söka fram källor till allt jag skriver...

Mats

Du kanske borde börja med att ödsla lite tid på det så att söka källor så att någon överhuvudtaget tar seriöst på dina inlägg.

obesogen
2005-10-19, 20:59
Var nog ett par stycken som liknade övningen med tv-shop redskapen.

Ja och vad var det för fel med det då? Den är ju likartad med tv-shop övningen bara att tv-shop övningen är gjord för svenssons och mycket lättare än hjulet. Ypperligt för otränade. Skulle dom gå på hjulet direkt skulle skadefrekvensen nog vara rätt hög

delta_mats
2005-10-19, 21:07
Jag påstod aldrig att det var en dålig övning, bara konstaterade att det var en statisk övning, varvid du svarade:


Jag väntar fortfarande på svar...Och det enda du gör är att dryga dig med översittarfasoner för att mörka att du egentligen inte vad vad du snackar om.



Du kanske borde börja med att ödsla lite tid på det så att söka källor så att någon överhuvudtaget tar seriöst på dina inlägg.


Det är inte en statisk övning för magen. Leta efter källor själv om du ids, jag har varken tid eller lust.
Översittarfasoner? Så brukar man kallas om man nedvärderar eller försöker förlöjliga den person man pratar med. Jag tycker du är ett gott exempel på en sådan person. Märligt att så många drygar sig på internet men inte ens vågar höja rösten när man pratar med dem i verkligheten.

the_PL_man
2005-10-19, 21:22
Ta en titt här:
http://www.dragondoor.com/images/v90.rm

Med det utförandet, anser du fortfarande det hela vara en statiskövning för bålen ?

/the_PL_man

obesogen
2005-10-19, 21:32
Ta en titt här:
http://www.dragondoor.com/images/v90.rm

Med det utförandet, anser du fortfarande det hela vara en statiskövning för bålen ?

/the_PL_man

Filen går inte att öppna

obesogen
2005-10-19, 21:39
Det är inte en statisk övning för magen. Leta efter källor själv om du ids, jag har varken tid eller lust.
Översittarfasoner? Så brukar man kallas om man nedvärderar eller försöker förlöjliga den person man pratar med. Jag tycker du är ett gott exempel på en sådan person. Märligt att så många drygar sig på internet men inte ens vågar höja rösten när man pratar med dem i verkligheten.

Jag har ingen aning om vad jag ska leta på, jag vet bara vad som står i min kurslitteratur och vad min anatomiföreläsare som forskar på rectus abdominis och transversus säger om övningen. Därför kändes det mycket lättare att du som är så säker på din sak hade lite källor. Jag fattar inte hur man skulle kunna göra övningen isotonisk utan att få en kraftig extension i ryggraden med stor skjuvkraft som följd vilket är skadligt även för vältränade individer.


Föresten, vem är det som är dryg?

Vem är det som är dryg?


Har inte mina teorier någon anatomisk grund? :laugh:


Jag försöker föra en diskussion. Någon annan som har något vettigt att tillägga?

obesogen
2005-10-19, 21:43
Oops dryg kom två ggr där, 2 min edit,,,suck *grr27* :)

jwzrd
2005-10-19, 21:49
Var nog ett par stycken som liknade övningen med tv-shop redskapen.

Om du inte rullar pubesbenet mot bröstbenet i hängande benlyft så är det samma där. Magen jobbar statiskt.

Piranha
2005-10-19, 21:51
Maghjulet är fan kanon ( lite skeptisk emot de tv shop säljer dock )

the_PL_man
2005-10-19, 21:56
Filen går inte att öppna

Kolla här:
http://www.dragondoor.com/videoclips.html?l=3803523

mvh

the_PL_man

delta_mats
2005-10-19, 22:19
Om du inte rullar pubesbenet mot bröstbenet i hängande benlyft så är det samma där. Magen jobbar statiskt.

Låt säga att man krummar med ryggen när man lyfter benen uppåt. På samma vis som man krummar ryggen vid crunshes. Då är det väl inte en statisk övning? För samma krummande får man ju faktiskt när man använder hjulet i det övre läget. Och en viss krummning även i slutet (kroppen utsträckt) av övningen precis när man vänder och kontraherar magen.

Jacksatan
2005-10-19, 22:27
Vad är det här för jävla tråd? Känns som vissa individer här borde hitta nåt hälsosammare än att fastna i meningslösa diskussioner om ingenting.

Dumleman
2005-10-19, 22:33
Jag har ingen aning om vad jag ska leta på, jag vet bara vad som står i min kurslitteratur och vad min anatomiföreläsare som forskar på rectus abdominis och transversus säger om övningen. Därför kändes det mycket lättare att du som är så säker på din sak hade lite källor. Jag fattar inte hur man skulle kunna göra övningen isotonisk utan att få en kraftig extension i ryggraden med stor skjuvkraft som följd vilket är skadligt även för vältränade individer.

Vad säger de om övningen då? Är den farlig med stor risk att skada ryggraden genom kraftig extension(?) så blir jag lite orolig eller behöver jag inte oroa mig? Iofs är allt farligt om man gör på fel sätt men men :).

Rockhard
2005-10-19, 22:35
Men....vad kostar den och var kan man köpa?

Dumleman
2005-10-19, 22:41
Men....vad kostar den och var kan man köpa?
50 kr, den finns typ överallt.

obesogen
2005-10-19, 22:47
Vad är det här för jävla tråd? Känns som vissa individer här borde hitta nåt hälsosammare än att fastna i meningslösa diskussioner om ingenting.

Men oj vad ball du var då? Du behöver inte läsa tråden om du inte vill,och verkligen inte skriva menlösa inlägg om din åsikt gällande diskussionerna i tråden, det är ju inte direkt som att du tillför något förutom spydighet.

obesogen
2005-10-19, 22:55
Låt säga att man krummar med ryggen när man lyfter benen uppåt. På samma vis som man krummar ryggen vid crunshes. Då är det väl inte en statisk övning? För samma krummande får man ju faktiskt när man använder hjulet i det övre läget. Och en viss krummning även i slutet (kroppen utsträckt) av övningen precis när man vänder och kontraherar magen.

Prova att krumma med ryggen i hängande benlyft.
Får man en krummning i ryggen när man vänder med hjulet kör man alldeles för djupt och tungt och över sin egen förmåga. Meningen är ju att man ska hålla bålen rak under hela övningen (vilket inte är det lättaste). Bra övning för bålstabilitet ffa!
Har du någonsin sett någon göra armhävningar med större rörelse i bäckenet än i axeleden? Tycker du att det är ett korrekt rörelseutförande också?

delta_mats
2005-10-19, 23:12
Prova att krumma med ryggen i hängande benlyft.
Får man en krummning i ryggen när man vänder med hjulet kör man alldeles för djupt och tungt och över sin egen förmåga. Meningen är ju att man ska hålla bålen rak under hela övningen (vilket inte är det lättaste). Bra övning för bålstabilitet ffa!
Har du någonsin sett någon göra armhävningar med större rörelse i bäckenet än i axeleden? Tycker du att det är ett korrekt rörelseutförande också?

Jo nog borde det gå att krumma med ryggen i hängande benlyft. Går ju att göra det med benen böjda. Tanken är väl att ligga som en planka i slutet av övningen? Kolla slutet av detta klipp http://www.warriorforce.com/lowtechhigheffect.wmv
Men om hängande benlyft också är en statisk övning för magen så är jag överbevisad. För där sker ju rörelsen i höften även om magen jobbar hårt. Precis som rörelsen sker i höft/axlar med hjulet.

AFanatic
2005-10-19, 23:26
Prova att krumma med ryggen i hängande benlyft.
Får man en krummning i ryggen när man vänder med hjulet kör man alldeles för djupt och tungt och över sin egen förmåga. Meningen är ju att man ska hålla bålen rak under hela övningen (vilket inte är det lättaste). Bra övning för bålstabilitet ffa!
Har du någonsin sett någon göra armhävningar med större rörelse i bäckenet än i axeleden? Tycker du att det är ett korrekt rörelseutförande också?


Jag hoppas jag läser ditt inlägg fel; menar du att man ska hålla bålen rak vid hängande benlyft?

Jacksatan
2005-10-20, 07:55
Men oj vad ball du var då? Du behöver inte läsa tråden om du inte vill,och verkligen inte skriva menlösa inlägg om din åsikt gällande diskussionerna i tråden, det är ju inte direkt som att du tillför något förutom spydighet.

Hela tråden är ju meningslös så varför skulle jag gå emot strömmen o skriva nåt meningsfullt?

z_bumbi
2005-10-20, 08:31
Men....vad kostar den och var kan man köpa?

Lägg på två femmor eller två tior på en vanlig skivstång och sen börjar du rulla, tänk på att ha något mjukt under knäna om du står på knä annars kan du få ont.