handdator

Visa fullständig version : Kampsport för nybörjare?


eques_1
2005-10-16, 22:25
Tja Kolozzeums invånare :D

Jag är en kille på 21år, har varit aktiv inom en del sporter/idrotter!
Tävlade i Motocross i ca 10år, och av de år så körde jag på elitnivå i ca 5år.
Har spelat innebandy i ca 6år på Elitnivå. Tränat på gym till å från i 5år.
Jag är 184cm lång och väger idag 93kg.

Nu till saken, jag har i större delen av mitt liv velat börja träna någon kamsport. Har funderat mycket och pratat med olika folk. Men i slutändan så har det inte blivit av pga att jag hade ett flertal andra idrotter som jag höll på med samtidigt.

Jag har funderat mycket på Kickboxning och Thaiboxning. Men vad är skillnaden mellan de två? Jag som nybörjare inom fighting/kampsporten, vilket skulle passa mig bäst?

Nån som kan mycket om olika kamsporter, thai- eller kick-boxning? Är i behov av information! :whipped:

Tack på förhand grabbar å flickor!!

MVH Anton

Shapeshifter
2005-10-16, 22:32
kolla på kampsport.se (http://www.kampsport.se/) och i deras forum. Där finns en del kunniga personer samt listor över olika klubbar och beskrivningar av olika kampsporter. Om du väljer mellan thai och kick tror jag skillnaden är så liten att det är en större faktor att man trivs med klubben tränaren och träningskompisarna för att man ska trivas på träningen. Kör några provträningar innan du bestämmer dig, ingen annan kan ju veta vad just du trivs bäst med.

khan
2005-10-16, 23:26
kick: slag , sparkar ovanför midjan (ibland lowkicks)

thai:slag, sparkar över hela kroppen, knän,armbågar (men inte i sverige)

jag skulle rekommendera thai ...har testat båda men tycker det är roligare med fler tekniker plus att man slipper graderingar

eques_1
2005-10-17, 09:35
tack för svaren grabbar! ska gå in på hemsidan å kika lite! :hbang:

krellik
2005-10-17, 12:23
Du lär hitta dina svar på kampsport.se men att du är nybörjare är inte av relevans när det gäller någon kampsport egentligen. Gäller bara att hitta den som passar bäst. Lite generellt gillar du höga sparkar skarpt så är nog kickboxningen mest latjo medans om du gillar lite mer rejäla tag så är thai boxningen att föredra.

Personligen anser jag att thaiboxning och vanlig västerländsk boxning är kungen och drotningen av dom stående kampsporterna.:) Lycka till med träningen!

eques_1
2005-10-18, 16:56
jo du har nog rätt... man har väll redan en slags "vision" om vad man skulle vilja göra, eller vad man skulle vilja vara duktig på! Och jag har alltid faschinerats av asien och den kultur samt att muay thai e ju så fruktansvärt stort i thailand. Så de blir nog thaiboxning!

Är man kanske för gammal för å bli riktigt duktig? Jag är 21 idag. Ganska ung tycker jag men de flesta man hör började kamsporta när dom va i 10 års åldern typ. ...Vad tror ni om den saken? Kan en kille som tränat ca 3år thaiboxning segra över en kille som tränat samma sak i typ 10 år?

Jakelol
2005-10-18, 17:03
21år nej du det är absolut INTE för sent. Det finns många som börjar senare än du och blir riktigt bra.

Jman
2005-10-18, 17:14
Är man lite större och tyngre är kanske vissa kampsporter bättre än andra. Jag har kört karate ett tag och har upplevt de flesta som mindre och eftersom det inte är en fullkontakts sport så behöver man kontrollera sparkar och slag genom att ofta bromsa upp rörelsen. Det tar på leder och muskler.
Jag skulle kunna tänka mig börja på kickboxing istället. Fast där är det väl färre spark tekniker än i thai? Jag är inte hardcore men jag gillar motionsformen. Jag prioterar styrketräningen just nu.

fabbo
2005-10-18, 17:31
Jag har kört karate ett tag och har upplevt de flesta som mindre och eftersom det inte är en fullkontakts sport så behöver man kontrollera sparkar och slag genom att ofta bromsa upp rörelsen. .

Det beror ju helt på vilken stil du menar. Kyukushin och Ashihara t.ex. har lika hård kontakt som muay thai, ingen begränsning alltså. Så sättet man utvecklar kraft och hastighet i tekniken är ganska lik.

Men!! Tycker att det är dumt att folk ska kategorisera stilar/ system enligt kontaktgraden. Man kör så hårt man vill och den andra klarar av. Klart att olika stilar har utvecklat speciella tekniker med tanke på hur stilen utövas. Endel stilar tränas tyvärr på sånt sätt att utövaren skulle få stryk på gatan och stå där som ett fån. *screwy* Nämner inga namn.

olwe
2005-10-18, 17:44
Det beror helt på vad du vill få ut av din kampsport. Är det ett sätt att hålla sig i form? Vill du bara ha lite kul?

Själv kan jag inte tycka att det är lika kul att träna en kampsport om man VET att andra kampstilar är MYCKET effektivare än din. Det finns nämligen vissa som markant höjer sig ur mängden i effektivitetssynpunkt. MEN som sagt behöver ju inte du tänka på samma sätt som mig.

Muay Thai är lite hårdare och de kör med lite färre restriktioner än kickboxning. Thai är förmodligen den effektivaste stående stilen och bryter sönder kung fuare m.fl. på en pisskvart. Dessutom växer den stilen mycket i Sverige och världen och det finns goda möjligheter att kunna tävla.

Jag tycker att det kan vara kul med lite mer allround träning så själv tränar jag MMA (mixed martial arts) med både tekniker på marken och stående. Det rekomenderar jag skarpt, jag tycker det är lättare att hålla motivationen uppe om man har en varierad träning.

Angående din rädsla över att vara för gammal så ska jag påpeka att en legend inom fighting: Bas Rutten, började träna när han var 20år gammal. Det är absolut inte försent för dig!

Lycka till och hoppas du ger dig in i fightingen nu!

eques_1
2005-10-18, 17:56
olwe: Tack för ditt svar. Riktigt inspirerande!

Yes jag vill gå in för thaiboxningen/kampsporten riktigt seriöst och se om jag har nån talang, om jag har lätt att utvecklas!

Det lutar nog mer åt Muay Thai (Thaiboxningen) men vi får se. Jag ska fundera lite till. Det är ju mitt i terminen nu så jag kommer börja till nästa termin. Som jag antar brukar börja i Januari om jag inte har helt fel??

Nån som har tips på klubbar i Stockholms trakterna? Helst på södra sidan. Från City å sen Södermalm, Söderort? Jag vet en del klubbar. Men vill höra om nån här har tränat på nån av klubbarna och vad ni tyckte om dom?? Nån klubb att rekomendera??

Tack för mig

MVH Anton

olwe
2005-10-18, 18:01
Jag rekomederar slagskeppet. Det skall vara en mycket bra klubb. Dock ligger den på östermalm... annars vet jag ingen mer klubb i Stockholm, jag har inte själv tränat där.

Jman
2005-10-18, 18:09
Oavsett vad man väljer ska man välja en stil och en klubb med samma inriktning som en själv. Det jag ville ha sagt tidigare är att man ska välja en kampsport som passar ens fysik. Fast är man nybörjare så är man nog ganska formbar.

Jakelol
2005-10-18, 18:22
VBC Vallentuna boxing camp e bra klubb i stockholm där Jörgen Kruth tränar.

http://www.vbc.se/

o.z.z
2005-10-18, 19:53
testa k1, verkar ju vara en blandning av lite allt möjligt.

krellik
2005-10-18, 20:25
"Stilen" K1... Himlar lite med ögonen...;)

K1 är en tävling och ingen stil. Gjord för att både karate, thai och kickboxning med flera ska kunna vara med och tävla. Thaiboxning light eller lite hårdare kickboxning kan man gott kalla det.

Om ingen har hunit skriva det än så gå och testa på flera klubbar, flera stilar. När du är och testar så har du chans att se om du gillar stilen och kanske viktigare att det är bra stämning.

Priset kan ju förstås vara en faktor, men så vitt jag vett så är både Stockholm Muay Thai, Slagskepet och vbc bra klubbar.

Philippp
2005-10-18, 20:41
k1 är som sagt ingen träning men om du gillar den sortens fighting så borde du överväga att börja på karate(shotokan) kungfu eller taekwondo och kick boxning.

Själv föredrar jag bruce lee's jeet kune do eller wing tsun

delta_mats
2005-10-18, 21:20
Har inte sett någon som tävlat i K1 komma från karate förutom möjligtvis en eller två stycken. För att inte tala om taekwondo eller kung fu. Därifrån har jag inte sett en enda.

olwe
2005-10-18, 21:33
k1 är som sagt ingen träning men om du gillar den sortens fighting så borde du överväga att börja på karate(shotokan) kungfu eller taekwondo och kick boxning.

Själv föredrar jag bruce lee's jeet kune do eller wing tsun

Nä jag är ledsen men nu är du ute och cyklar...

ska man tävlai K1 bör man nog inte träna karate (möjligtvis kyokushinkai), och absolut inte kung fu eller taekwondo! dessa stilar är grymma recept på att åka på stryk av någon större, hårdare, thai boxare...

krellik
2005-10-19, 00:00
Nä jag är ledsen men nu är du ute och cyklar...

ska man tävlai K1 bör man nog inte träna karate (möjligtvis kyokushinkai), och absolut inte kung fu eller taekwondo! dessa stilar är grymma recept på att åka på stryk av någon större, hårdare, thai boxare...

Försiktigt nu så du inte retar upp pyjamas nissarna. Det blir så jävla gnälligt då..;)

Sunk
2005-10-19, 05:45
Kan varmt rekomendera Slagskeppet! Tränade där under något år, mycket trevligt och kompetent folk!

Vad gäller stil så är det mycket beroende av vad man vill ha ut av sin kampsport. Jag föredrar helt klart thai över det flesta andra. Sen kan jag tilllägga att jag är PROPPAD med fördomar mot alla andra stilar :hbang:

Tänkte lägga in en liten parantes i det hela. Vill du bli en mer komplett "fighter" är det mer eller mindre optimalt att träna Thai boxning (stående fight), Shootfighting/bras. ju jitsu(stavning?) för liggande fight och för att binda ihop det hela med självförsvar mot "gatuvåld" är Krav Maga/Defendo det enda raka. Har inte haft tid eller ork att testa shootfighting men jag kan mycket mycket varmt rekomendera både Krav och Thai.

Har inte hunnit träna mer än 1 termin krav (rycker in i lumpen om 2v vilket hindrar mig från att träna denna termin *cry* ) men det var enormt utvecklande med jätte bra upplägg. Jag tränade vid centralen, Stockholm Krav Maga Center. Underbar klubb med jätte bra instruktörer!

Lycka till!

Jman
2005-10-19, 13:10
Försiktigt nu så du inte retar upp pyjamas nissarna. Det blir så jävla gnälligt då..;)
Precis vad du gjorde :) ...
Karaten är en vacker kampsport och en effektiv träning med mycket tradition. Det finns olika stilar för olika ändamål. De hårdare stilarrna har lyckats väl inom K1. En fördel med en sport där man bär dräkt är att man kan öva tekniker där man kan greppa motståndarens kläder, som i karate, jijutsu etc.
De finns de med mer hår på bröstet (?) som menar att man inte vet vad smärta är förrän man fått en rejäl pungspark eller näsan inslagen, och man därför bör träna thai ... Men som sagt, alla har ju olika mål.

Det sköna med K1 är just de olika stilarna och variationen. De flesta fighters tränar ändå mångsidigt och kompletterar med olika tekniker.

Som sagts tidigare, testa lite olika klubbar/stilar. Det ska vara kul att träna.

delta_mats
2005-10-19, 13:35
Precis vad du gjorde :) ...
Karaten är en vacker kampsport och en effektiv träning med mycket tradition. Det finns olika stilar för olika ändamål. De hårdare stilarrna har lyckats väl inom K1. En fördel med en sport där man bär dräkt är att man kan öva tekniker där man kan greppa motståndarens kläder, som i karate, jijutsu etc.
De finns de med mer hår på bröstet (?) som menar att man inte vet vad smärta är förrän man fått en rejäl pungspark eller näsan inslagen, och man därför bör träna thai ... Men som sagt, alla har ju olika mål.

Det sköna med K1 är just de olika stilarna och variationen. De flesta fighters tränar ändå mångsidigt och kompletterar med olika tekniker.

Som sagts tidigare, testa lite olika klubbar/stilar. Det ska vara kul att träna.


Vilka utövare tänker du på som lyckats väl inom K1 och har karatebakrund?
Nämn några exempel.

hangatyr
2005-10-19, 13:43
Vilka utövare tänker du på som lyckats väl inom K1 och har karatebakrund?
Nämn några exempel.

för att nämna några:

GLAUBE FEITOSA
FRANCISCO FILHO
PETAR MAJSTOROVIC

ANDY HUG!!!!

shibi
2005-10-19, 15:18
kan ju själv säga att kyoskinkai (stavning) skiljer sig mycket från de traditionella, där de står i stela poser. den moderna kyoshinkai är väldigt väldigt tävlingsinriktad, och mer flytande.

Popeye
2005-10-19, 15:28
Själv har jag tränat lite olika stilar men tycker att Thaiboxningen verkar vara den stil som ger bäst "fighters". Min favorit är Tai-ji men den är ju en intern stil och det skiljer sig lite från de externa.
Hade jag en Thai klubb på orten hade jag nog provat den själv...

Jense
2005-10-19, 15:43
testa k1, verkar ju vara en blandning av lite allt möjligt.


k1 är ingen sport eller specefik stil, k1 är en tävling där man blandar olika stilar mot varandra.

MMA skall testas för det är roligast, en bra fot in är shootfighting

Jense
2005-10-19, 15:45
för att nämna några:

GLAUBE FEITOSA
FRANCISCO FILHO
PETAR MAJSTOROVIC

ANDY HUG!!!!


semi schildt är väl också halvlyckad

delta_mats
2005-10-19, 16:21
för att nämna några:

GLAUBE FEITOSA
FRANCISCO FILHO
PETAR MAJSTOROVIC

ANDY HUG!!!!

Att dessa fighters har karatebakrund är en sak. Om det har lyckats väl inom K1 är en annan sak. Jag personligen anser inte det. Förutom möjligtvis Feitosa som är hyggligt duktig.

Jense
2005-10-19, 16:27
Att dessa fighters har karatebakrund är en sak. Om det har lyckats väl inom K1 är en annan sak. Jag personligen anser inte det. Förutom möjligtvis Feitosa som är hyggligt duktig.
andy hug.. en av de största, vinnare av world grand prix.. nä han är inte så stor

JoelR
2005-10-19, 16:29
Att dessa fighters har karatebakrund är en sak. Om det har lyckats väl inom K1 är en annan sak. Jag personligen anser inte det. Förutom möjligtvis Feitosa som är hyggligt duktig.

:sleep:

delta_mats
2005-10-19, 17:38
andy hug.. en av de största, vinnare av world grand prix.. nä han är inte så stor

Vilket år pratar vi om?

Jense
2005-10-19, 17:42
Vilket år pratar vi om?


borde ha varit runt 98 tror jag, 96 kanske, han dog för ngt år sen

olwe
2005-10-19, 17:43
Det här med "bakgrunder" inom k1 är lite missvisande... även om någon pajjas har tränat någon monkey-stajl tidigare så måste han ju ändå träna inför K1 vilket innebär att han i stort måste lära sig något som liknar thaiboxning mer än någon annat.

Det finns mycket få (bra) som kör karate i K1-ringen även om vissa med karatebakgrund senare har blivit duktiga i grenen, medans många kör thaiboxning (med några restriktioner för armbågar, kast och clinch). Ett skönt exempel på dett är väll Kaoklai som nitar folk hej vilt med sina thai-knep även fast han är mindre än de andra.

Jense
2005-10-19, 17:44
96 va det

han dog 2000

olwe
2005-10-19, 17:49
Vad dog killen av? var det något träningsrelaterat?

Jense
2005-10-19, 17:54
Vad dog killen av? var det något träningsrelaterat?


nä leukemi - blodcancer

olwe
2005-10-19, 17:58
nä leukemi - blodcancer

Okidoki. Skönt att höra.

khan
2005-10-19, 17:59
Vilket år pratar vi om?


har du ens sett andy hug fajtas?? läs på din k-1 historia innan du pratar om
att bara thaiboxare e grymma osv.

det är inte stilen utan utövaren som betyder mest.

eques_1
2005-10-19, 18:04
Jag vill självklart prova och kika in på flera klubbar innan jag bestämmer mig för att stanna hos EN!

MEN, det som avgör lite i min fråga om vilken klubb jag ska träna på... det är avståndet... jag kan inte sitta å åka från Hagsätra till Vallentuna flera dagar i veckan hur bra klubben än är. Därför blir det nog av till Stockholm Muay Thai (Rådhuset tror jag?), Slagskeppet (Östermalm) eller till S.M.A.C (Södermalm - nån som tränat på SMAC?)!. Alla de tre ligger som vi kallar det.. "i city"!

Någon som känner till S.M.A.C på Åsögatan/Södermalm i Stockholm?

MVH Anton *yourock*

z_bumbi
2005-10-19, 18:16
Frågan har glidit en bra bit från ämnet, kampsport för nybörjare.

Strunta i vilken stil det är, det viktiga är att instruktörerna är bra och att det blir av att träna (Bl a avstånd, träningstider och kostnad avgör det.). Ett års träning inom vilken kampsport som helst är aldrig bortkastat när/om man sen byter stil då mycket går igen inom alla inriktningar och man får i alla fall en bra kordination och förhoppningsvis en viss ökad rörlighet där det är viktigt.
Har man sen tid kan man gott och väl behålla sin första sport och sen lägga till de moment som saknas parallellt vartefter, dvs en stående kampsport kompleteras med en brottningsvariant och tvärt om och då märker man även om det man lär sig funkar när man möter andra stilar.
Efter 4-5 år så är det läge att fundera på vad man vill med det hela och man kan justera träningen mer efter vilka mål man har (Självklart kan man tävla under tiden.)

De flesta kampsportare jag känner har tränat lite olika saker genom åren innan de har fastnat för just sin sport/inriktning, sen har de efter några år där börjat träna andra saker för att se vad skillnaderna är och se om de kan snappa upp något.

Jense
2005-10-19, 19:25
har du ens sett andy hug fajtas?? läs på din k-1 historia innan du pratar om
att bara thaiboxare e grymma osv.

det är inte stilen utan utövaren som betyder mest.

ja precis, 300 miljoner på att om lebaner hade haft karatebakgrund så hade han ändå varit bäst

Philippp
2005-10-19, 20:04
Nä jag är ledsen men nu är du ute och cyklar...

ska man tävlai K1 bör man nog inte träna karate (möjligtvis kyokushinkai), och absolut inte kung fu eller taekwondo! dessa stilar är grymma recept på att åka på stryk av någon större, hårdare, thai boxare...

jag har inte sagt något om att tävla om k1, jag menade mer att den sortens träning hade passat bättre, kickboxing blev(?) ju hur som helst olagligt för en månad sen eller så om man inte fick tillåtelse från idrotssförbundet.

boxning är heller inte helt fel med tanke på att säkert 50 % av k-1 är boxare.
Men hade jag velat slåss i k-1 hade jag nog tränat muay thai.

förresten så

Andy Hug
Karate
Was the only fighter to make it to the finals 3 years in a row;
'96, '97 & '98,
and the only karateka to win the GP ('96).

kyo~ dock
det var ju igentligen inte tänkt att muay thai skulle vara med K-1 har en viss betydelse som involverar en del k ;)

The K-1 in Japan claims that its name comes from the combat arts that have the letter K in them: karate, kung fu, taekwondo, kickboxing

ref:
http://www.ikfkickboxing.com/OpinionKBTalent.htm

z_bumbi
2005-10-19, 20:12
kickboxing blev(?) ju hur som helst olagligt för en månad sen eller så om man inte fick tillåtelse från idrotssförbundet.

Vilket idrottsförbund och hur funkar förbudet?

Philippp
2005-10-19, 20:32
det var i expressen för över nån månad sen, det stod något om att det blivit förbjudet, så jag frågade en kickboxer i skolan han sa att det var ok så länge tränaren hade fått tillåtelse av något förbund eller så, jag hittade inget om det på google så jag börjar bli lite konfunderad här och undra om jag inte blivit knäpp.

delta_mats
2005-10-19, 21:10
har du ens sett andy hug fajtas?? läs på din k-1 historia innan du pratar om
att bara thaiboxare e grymma osv.

det är inte stilen utan utövaren som betyder mest.

K1 har ju faktiskt inte funnits så länge som tävling. Faktum är att det du skriver är en stor lögn. Stilen man tränar är väldigt avgörande om man ska bli duktig inom K1.

Jense
2005-10-19, 21:11
K1 har ju faktiskt inte funnits så länge som tävling. Faktum är att det du skriver är en stor lögn. Stilen man tränar är väldigt avgörande om man ska bli duktig inom K1.


alla slåss likadant i slutändran iaf, om lebaner hade tränat sumo så hade han varit helt brutalt bra iaf iom att han är så jävla agro

delta_mats
2005-10-19, 21:16
alla slåss likadant i slutändran iaf, om lebaner hade tränat sumo så hade han varit helt brutalt bra iaf iom att han är så jävla agro


Jag vet vart du vill komma. Men nu pratade vi K1. Alla stilar passar inte K1.

Jense
2005-10-19, 21:17
Jag vet vart du vill komma. Men nu pratade vi K1. Alla stilar passar inte K1.


tja, vissa är helt klart mer lämpade, alla stilar där man sparkar och slår som huvudsak är klart fördelaktiga att träna om man vill bli bra i K1

delta_mats
2005-10-19, 21:29
tja, vissa är helt klart mer lämpade, alla stilar där man sparkar och slår som huvudsak är klart fördelaktiga att träna om man vill bli bra i K1

Jäpp. Då är vi inne på samma spår.

khan
2005-10-19, 21:45
K1 har ju faktiskt inte funnits så länge som tävling. Faktum är att det du skriver är en stor lögn. Stilen man tränar är väldigt avgörande om man ska bli duktig inom K1.


k-1 har inte funnits länge som tävling??

tidigt 90-tal började det hållas k-1 tävlingar i japan och visst finns de stilar som är mer lämpade för k-1... men inte bara thaiboxning.

dessutom så tränar dom flesta rätt snarlikt nuförtiden ...man får ju anpassa sig efter det regelsystem som finns.

thaiboxare som inte har bra slag utan som är mer duktiga på clinch å armbågar måste alltså ibland anpassa sin stil mer ibland än karate killar tex.

slutsatsen är alltså att det är utövaren inte stilen som avgör om du kommer bli en lyckad fighter..capice?

delta_mats
2005-10-19, 23:27
k-1 har inte funnits länge som tävling??

tidigt 90-tal började det hållas k-1 tävlingar i japan och visst finns de stilar som är mer lämpade för k-1... men inte bara thaiboxning.

dessutom så tränar dom flesta rätt snarlikt nuförtiden ...man får ju anpassa sig efter det regelsystem som finns.

thaiboxare som inte har bra slag utan som är mer duktiga på clinch å armbågar måste alltså ibland anpassa sin stil mer ibland än karate killar tex.

slutsatsen är alltså att det är utövaren inte stilen som avgör om du kommer bli en lyckad fighter..capice?

Tidigt 90-tal är ganska nytt tycker jag. Då kan vi ju börja diskutera varför det är så få karateutövare, kung fu utövare mm som ställer upp i K1. För nog borde alla dessa stilar vara lika stora som kickboxning och thai eller?
Om utövaren gör stilen så tycker jag att fler från andra stilar borde dyka upp inom K1. Men de allra flesta duktiga killar idag är thaiboxare/kickboxare.
Ta inte illa upp nu för detta är ett seriöst inlägg.

khan
2005-10-20, 00:12
Tidigt 90-tal är ganska nytt tycker jag. Då kan vi ju börja diskutera varför det är så få karateutövare, kung fu utövare mm som ställer upp i K1. För nog borde alla dessa stilar vara lika stora som kickboxning och thai eller?
Om utövaren gör stilen så tycker jag att fler från andra stilar borde dyka upp inom K1. Men de allra flesta duktiga killar idag är thaiboxare/kickboxare.
Ta inte illa upp nu för detta är ett seriöst inlägg.

men vad är det du motsätter i det jag skriver ....ja skrev nyss att de finns stilar som är mer lämpade för k-1 men du snöade först in dej på thai och skrev att de fanns 1-2 utövare med karate bakgrund, plus att du inte visste vem andy hug (mm vilka yxsparkar han hade) var.

det du måste förstå när jag skriver att det är utövaren å inte stilen som avgör är att du kan komma från en karate, savate,sanchou, boxning,thai/kick
lr någon annan bakgrund å ändå lyckas bra pga att du anpassar din träning för den tävlingen...jag tränar thaiboxning själv men försöker snappa upp tekniker från andra kampsporter...egentligen ser jag det bara som att jag tränar stående kampsport....och inte fan tränar du massa armbågar om du ska köra k-1 ..istället tränar du mer slag tex....föörstååår duu nuuu...PUST

eques_1
2005-10-20, 00:19
vilket jävla jidder, ni säger ungefär samma sak men med olika ord typ! *kissass*

Jense
2005-10-20, 00:23
kan också va för att kung fuu och karateutövare mer är inne på kampkonsten och inte kampsporten av sin syssla. många träna kunf fuu för att det är vackert och graciöst och tävlar därför inte, finns säkert en hel drös av hederskodex bland kung fuuare i asien

och självklart för att karate och kung fuu inte är lika hardcore som kickbox och thaibox för att nämna några

khan
2005-10-20, 00:42
kan också va för att kung fuu och karateutövare mer är inne på kampkonsten och inte kampsporten av sin syssla. många träna kunf fuu för att det är vackert och graciöst och tävlar därför inte, finns säkert en hel drös av hederskodex bland kung fuuare i asien

och självklart för att karate och kung fuu inte är lika hardcore som kickbox och thaibox för att nämna några

Kyokushinkai Karate och Sanchou(Sanda)....inte lika hardcore som thai/kick?

Du har feeeel. ni grabbar måste fixxa mer info om det ni skriver om..ok?

Det ända jag tjaffsar om med delta mats är att visst kick å thai är mer lämpade för K-1 eftersom det är mest likt just det MEN man kan fortfarande komma från en helt annan bakgrund å vinna över thaiboxare tex.detta har bevisats. Det är utövaren å inte stilen som ska fajtas i ringen

Jense
2005-10-20, 00:45
Kyokushinkai Karate och Sanchou(Sanda)....inte lika hardcore som thai/kick?

Du har feeeel. ni grabbar måste fixxa mer info om det ni skriver om..ok?

Det ända jag tjaffsar om med delta mats är att visst kick å thai är mer lämpade för K-1 eftersom det är mest likt just det MEN man kan fortfarande komma från en helt annan bakgrund å vinna över thaiboxare tex.detta har bevisats. Det är utövaren å inte stilen som ska fajtas i ringen



jag skrev karate vilket betyder traditionell jävla gosskör-karate.

och som jag sa lebaner hade kunnat komma från vad som helst där det sparkas och slås och ändå varit bäst, just för han är aggresiv och mötande hela tiden

khan
2005-10-20, 00:52
jag skrev karate vilket betyder traditionell jävla gosskör-karate.

och som jag sa lebaner hade kunnat komma från vad som helst där det sparkas och slås och ändå varit bäst, just för han är aggresiv och mötande hela tiden


Kyokushinkai: en Karatestil

Sanda: tävlingform i Kung Fu....båda e hardcore ..lol hur ska jag veta vad du menar
De du skrev om Lebanner e exakt de jag menar...mycker som spelar in om en fighter kommer bli grym

Jense
2005-10-20, 00:57
Kyokushinkai: en Karatestil

Sanda: tävlingform i Kung Fu....båda e hardcore ..lol hur ska jag veta vad du menar
De du skrev om Lebanner e exakt de jag menar...mycker som spelar in om en fighter kommer bli grym


jag menar om du skickar in leopold till thaiboxskolan i 10 år är han fortfarande inte bättre på att slåss än en stillasittande lebaner utan träning. psyket är halva finessen om inte mer.


sen finns där dussintals olika grenar på de olika kampsporterna, helt ointressant egentligen.

khan
2005-10-20, 01:04
[QUOTE=


sen finns där dussintals olika grenar på de olika kampsporterna, helt ointressant egentligen.[/QUOTE]


varför ....jag var ju tvungen att informera om det pga att du sa att karate å kung fu inte var hardcore.

som sagt hur ska jag veta vad du menar om du skriver så

hangatyr
2005-10-20, 09:39
Att dessa fighters har karatebakrund är en sak. Om det har lyckats väl inom K1 är en annan sak. Jag personligen anser inte det. Förutom möjligtvis Feitosa som är hyggligt duktig.

andy hug var precis hur skicklig som helst. vann massor av matcher udner 90-talet innan han gick bort i cancer. hans yxsparkar mot nyckelbenet och hälsparkar mot vaden på motståndaren var enormt effektiva. en av de främsta inom K-1.

delta_mats
2005-10-20, 12:17
men vad är det du motsätter i det jag skriver ....ja skrev nyss att de finns stilar som är mer lämpade för k-1 men du snöade först in dej på thai och skrev att de fanns 1-2 utövare med karate bakgrund, plus att du inte visste vem andy hug (mm vilka yxsparkar han hade) var.

det du måste förstå när jag skriver att det är utövaren å inte stilen som avgör är att du kan komma från en karate, savate,sanchou, boxning,thai/kick
lr någon annan bakgrund å ändå lyckas bra pga att du anpassar din träning för den tävlingen...jag tränar thaiboxning själv men försöker snappa upp tekniker från andra kampsporter...egentligen ser jag det bara som att jag tränar stående kampsport....och inte fan tränar du massa armbågar om du ska köra k-1 ..istället tränar du mer slag tex....föörstååår duu nuuu...PUST

Jag förstår vad du menar, ta det lugnt.
Frågan står fortfarande kvar varför så få utövare från andra stilar än thai/kickboxning är med i K1. För även om dom den senaste tiden tränar mer specifikt för just K1 så brukar deras bakrund alltid nämnas.
Och nej, jag visste inte vem Andy Hug är/var. Såg inte K1 när han höll på.

hasse36
2005-10-20, 13:34
Varför skulle just K1 vara måttstocken för hur bra fighter man är?

De får ju inte ta tag i benet på den som sparkar och inte hålla i den de slåss mot. Det är ju som skidskytte och 3000 m hinder.

Jense
2005-10-20, 13:36
Varför skulle just K1 vara måttstocken för hur bra fighter man är?

De får ju inte ta tag i benet på den som sparkar och inte hålla i den de slåss mot. Det är ju som skidskytte och 3000 m hinder.


måttstock i stående fight. dom är bäst, helt enkelt. även om armbågar och svep inte är tillåtet överallt.

krellik
2005-10-20, 16:04
måttstock i stående fight. dom är bäst, helt enkelt. även om armbågar och svep inte är tillåtet överallt.

Nåväll inte för att jag vill in och debatera i en sån här värdelös tråd (ärligt talat) men nog fan finns det thaiboxare i dom lättare viktklasserna och elit boxare som är "bättre" stående fighters än K1 klumparna.

SkRFaZe
2005-10-20, 17:54
vill bara slå O.Z.Z på fingrar na lite K-1 e för fan ingen kampsprt de ee en tävling man kan inte träna K-1.... men o grabben som ville ha rådet fortfarande läser här skulle inte jag rekomedera vaken thai- eller kickboxing...
om man är runnt 180-190 väger 90 kg e man endå rätt stor... betyer oftast lite långsammare... långsam i kickboxning e som att försöka spela basket om man är en dvärg... visst de går man du får fan kämpa...jag skulle säga att hans förutsättningar läggre ju han år MMA hållet shooto ... kanske shotfighting(inte samma sak som shooto). eller kanske Vale tudo... men de är bara min å sikt....

PS. kampsport.se .... lite väl amatör-mässig va?

JoelR
2005-10-20, 17:57
PS. kampsport.se .... lite väl amatör-mässig va?

Inte ett dugg. En mycket bra sida med ett bra forum till.

Jense
2005-10-20, 18:09
Nåväll inte för att jag vill in och debatera i en sån här värdelös tråd (ärligt talat) men nog fan finns det thaiboxare i dom lättare viktklasserna och elit boxare som är "bättre" stående fighters än K1 klumparna.


jo vi ser det. vilken elitboxare slår lebaner? "TAJSÅN LET".. nädu för lebaner hade sparka benen av tyson innan han ens kommit nära.

du förstår själv att både elitboxare och toprankade thaiboxare har varit med? och varför tror du en lättviktsthaiboxare är bättre än en tungvikt? flera av k1kämparna är gammla världsmästare i thaiboxning och har spöat upp thaiboxare i hela sitt liv

delta_mats
2005-10-20, 18:25
Nog för att jag inte tänkte skriva mer i den här tråden, men. Än så länge har det inte ställt upp någon topprankad elitboxare i K1. De som varit med är gamla avdankade boxare. Jag tror ändå inte att en topprankad boxare kan hävda sig i K1 just eftersom dom inte klarar av att ta emot bensparkar. Så där ja. Nu har jag skrivit mitt här.
Eller inte... För er som eventuellt missföstår mig. Jag syftar på boxare som enbart har erfarenhet och träning från boxning. Inte såna som haft månader/år att träna med sparkar.

krellik
2005-10-20, 20:14
jo vi ser det. vilken elitboxare slår lebaner? "TAJSÅN LET".. nädu för lebaner hade sparka benen av tyson innan han ens kommit nära.

Först och främst sa jag inget om att en elit boxare skulle slå K1 folk i K1. Precis som att Lebaner skulle bli spöad på nån minut av Fedor Emelianenko i MMA. Därmed är det inte sagt att Fedor är bättre i K1. Precis som det inte är säkert att Lebaner skulle vara bäst i thaiboxning där det är fler vapen tillåtna (du är väl föresten medveten om att Lebaner inte är den "bästa" i K1?)

du förstår själv att både elitboxare och toprankade thaiboxare har varit med? och varför tror du en lättviktsthaiboxare är bättre än en tungvikt? flera av k1kämparna är gammla världsmästare i thaiboxning och har spöat upp thaiboxare i hela sitt liv

Elitboxare?`?? I K1?? Nu måste du ändå skämta? Botha????! -garv-

Varför en elit boxare eller en thaiboxare skulle vara "bättre" än en k1 fighter? Enkelt svar: Skicklighets nivån. Elit boxare tillbringar en livstid för att bemästra sitt hantverk. I boxning skulle alldrig Bob Sapp haft en suck på motsvarande nivå som han har varit uppe på i K1 och hämtat vinster. Det bara finns inte. Och i thaiboxning är det -allmänt- erkänt att nivån är mkt högre i dom lättare viktklasserna. Det är knappt att det är samma sport om man jämför 60kgs klasserna med 100+ (vilket iofs har att göra med att där gäller den europeisk-holändska varianten). Ska du ha riktigt teknisk fighting i K1 så får du vända dej till max. Där är nivån rätt schyst.


2 enkla noteringar till mej själv. Förmodligen eldar jag för kråkorna. Och det låter som jag är boxnings fanatiker. I själva verket så är MMA min främsta passion.

Jense
2005-10-20, 20:58
jo men så kan du ju inte jämnföra tycker jag, sapp suger i boxning rent teknikmässigt , men även en boxare hade blockat hans svingar med båda nävarna annars hade boxaren trillat i golvet vad som gör en k1fighter en bättre fighter än en boxare är just sparkarna. en boxare kan inte ta ett skit på benen helt enkelt.

och en 60kg kille hade trillar omkull efter ett slag från jerome, det man förlorar i snabbhet tar man igen i styrka och slagkraft.

jag är också mmafan av högsta rang, jag anser att wanderlei silva är en bättre fighter än alla som nämnts i tråden t.ex

delta_mats
2005-10-20, 21:47
jo men så kan du ju inte jämnföra tycker jag, sapp suger i boxning rent teknikmässigt , men även en boxare hade blockat hans svingar med båda nävarna annars hade boxaren trillat i golvet vad som gör en k1fighter en bättre fighter än en boxare är just sparkarna. en boxare kan inte ta ett skit på benen helt enkelt.

och en 60kg kille hade trillar omkull efter ett slag från jerome, det man förlorar i snabbhet tar man igen i styrka och slagkraft.

jag är också mmafan av högsta rang, jag anser att wanderlei silva är en bättre fighter än alla som nämnts i tråden t.ex

Wanderlei är ju rätt överskattad faktiskt.

Jense
2005-10-20, 21:50
Wanderlei är ju rätt överskattad faktiskt.

trots att han är så jävla överskattad piskade han skiter ur alla sina motståndare mellan 2000-2004 med en draw mot crocop , fast wanderlei va tvungen att stressbulka,


överskattad är fel ord

krellik
2005-10-20, 21:54
Förklara varför det inte går att jämföra? Enligt ditt sätt att se på saken så är ju automatiskt alla mma fighters "bättre" än K1 fighters eftersom dom kan brottas och köra mark kamp. Blir ju bara en löjlig diskusion då.

Kampsporter går i regel i viktklasser. Bara för att en 140kgs kille kan spöa en 60 kgs kille så är han inte en bättre fighter för det. Bob Sapp är -inte- (!) en bättre fighter än Joachim Hansen eller Gomi.

Vad som skulle funka i "verkligheten" är faktiskt inte relevant (känner på mej att det kommer härnäst..). En pistol neutraliserar allt. Innan man vet ordet av sitter man och släpper bomber från flygplan på varandra. Sandlåde nivå på diskusionen. Eller så är jag bara extra trött och sur idag.

Popeye
2005-10-21, 08:16
Tycker tråden tar lite lustiga svängar?
60kg's killar är bättre fighters???? När man pratar k-1 så finns det bara en viktklass och den är öppen för alla. Varför finns det inga flugviktare? För att de skulle åka på däng. Tekniken inräknad så spelar vikten en stor roll.
Det är fortfarande stående fight vi pratar om och med stora begränsningar.
Kolla på UFC, där har vi lite hårdare killar som inte är rädda för att ta fighten ned på golvet.
MMA verkar helt klart vara skoj om man kan hitta ett bra ställe att träna nära hemmet.

delta_mats
2005-10-21, 08:29
trots att han är så jävla överskattad piskade han skiter ur alla sina motståndare mellan 2000-2004 med en draw mot crocop , fast wanderlei va tvungen att stressbulka,


överskattad är fel ord

Nja. Han har mött så många "sopor" så han överlägsenhet är lite missvisande.
Nog om detta från mitt håll.

krellik
2005-10-21, 08:45
Tycker tråden tar lite lustiga svängar?
60kg's killar är bättre fighters???? När man pratar k-1 så finns det bara en viktklass och den är öppen för alla. Varför finns det inga flugviktare? För att de skulle åka på däng. Tekniken inräknad så spelar vikten en stor roll.
Det är fortfarande stående fight vi pratar om och med stora begränsningar.
Kolla på UFC, där har vi lite hårdare killar som inte är rädda för att ta fighten ned på golvet.
MMA verkar helt klart vara skoj om man kan hitta ett bra ställe att träna nära hemmet.

K1 har 2 viktklasser. Vanliga K1 (fri viktklass) och K1 max där viktgränsen ligger runt 70kg.

Det är ju bara löjligt att påstå att ufc (mma) fighters är "hårdare" än K1 killar eftersom man får ta mer stryk i stående fighting. Och detta sagt av en som har mma som sin främsta passion.

Naturligtvis snackar vi skicklighets nivå när man jämför 60kgs killar och 140kgs killar. Det är inte hur det skulle gå mellan dom i en fight... :furious:


MMA är utan tvekan världens roligaste sport att träna. Lycka till att hitta ett schyst ställe att träna på. :)

Pluttski
2005-10-21, 10:08
Jag tror inte det är nödvändigt att inrikta sig på just muay-thai om du vill ha (hård) fight träning. Det går att hitta både Kung-fu och karate klubbar som kör mer fight anpassad träning och de har ofta lånat en del från muay-thai.
Och sen beror det självklart på hur du själv väljer att bedriva din träning.

Jag är också ganska lång och tung men jag tycker inte det var några större problem att mäta sig i stående fight för det.

Jag tränade delvis kung-fu i västerås i just tävlings syfte (i sanshou dvs fight) och den träningen tycker jag skiljde sig ganska kraftigt från den klassiska bilden av kung-fu träning.
Kan ju inte förneka att muay-thai är lockande, men det finns många alternativ...

Jay-Z
2005-10-21, 11:30
I den stora MMA-tråden (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=53877&highlight=MMA-tr%E5den) kan vi gärna fortsätta diskutera huruvida Arlovski spöar skiten ur Fedor! :D