handdator

Visa fullständig version : Väger mer, får ont i knäna?


Linusen
2005-10-16, 10:05
Efter att ha lagt ner träningen under sommaren pga av olika anledningar så gick jag såklart upp i vikt. Hela 8 kg *popcorn* *cry* .. Har nu för 3 veckor sedan börjat ordentligt. Tidigare har jag joggat 3-4 mil i veckan. Nu har jag börjat lite lugnare

Så jag simmar 3 dar i veckan

Joggar två dar

Spinnar en dag i veckan :hbang: och ibland lite styrketräning ...

Sen jag börjat träna igen så har jag minskat 2 kg i vikt på dessa 3 veckor. Och har nu 6 kg kvar till min målvikt. Känns helt okej..

Men nu när jag har 6 kg mer i vikt känns de nåt otroligt i knäna efter joggingturen??? idag kl 8 var jag ute på morgonkvisten o körde en 7 km runda..När jag sedan sätter mig ned efteråt dunkar de nåt otroligt i båda knäna?? Jag brukade känna av i mitt högra knä förut om jag var ute o jogga längre sträckor.. men så som det känns nu eftåt har de aldrig kännts förr?

kan de bero på min extra vikt jag bär på? Ska jag kanske sluta springa på asfalt tills jag är i bättre kondition? Eller har jag kört igång för hårt?

Mvh Lina

GPa
2005-10-16, 11:12
Jag kände också av i knäna när jag gått upp ett par kilon och INTE tränat under den perioden. Annars är det bara att vara försiktigt och låta knäna vänja sig vid belastningen.
Om du tycker det är för obehagligt är det bara att trappa ner ännu mer tills det ordnat sig.
Mina värk gick över efter ett tag...men jag minns inte riktigt hur lång tid det tog..

Cilia
2005-10-16, 19:10
Det tar ju tid att vänja lederna för belastningen.
det är väl inte så konstigt?
Det gäller att ta det försiktigt.

Krokodil
2005-10-16, 20:48
Tips från en tjockis...
#1. Snåla inte när du köper skor. Bra skor är extra viktiga om du väger lite mer.
#2. Spring inte på asfalt.
#3. Öka löpdosen gradvis så kroppen hinner vänja sig.

Srednq
2005-10-16, 20:56
se de positivt. du kommer att få brutala vader om du väger mer å springer *flex*

Linusen
2005-10-17, 16:27
haha jag vill inte få brutala vader.. vill mer se mer slimmad och Fit ut :cool:

Jag kommer förmodligen ha ont ett tag framöver, kanske ska trappa ner lite.. jag känner nämligen inget när ja springer men som faan efteråt *grr*

O asfalt gillar ja o springa på, vette faaan annars vart ja ska ränna när jag joggar`.. el ljus spåret är bara 5 km o astrist..