handdator

Visa fullständig version : Sträckning i samband med roddövning


robert86
2005-10-16, 08:51
Hej!
För ett par dagar sedan "sträckte" jag ryggen i samband med roddövning. I andra set så sa det bara stopp och så fick jag genast avbryta. Det kändes precis som när man tappar andan, det trycker på ordentligt i mitten av ryggen. Sen hade jag ont flera dagar efter det, framförallt på morgonen innan jag kommit igång och blivit "varm".

Vad kan detta bero på? måste jag värma upp mer?(isåfall, tips på bra rygguppvärmning?)

Sohlis
2005-10-17, 09:21
God förmiddag.

Låter på din beskrivning som en överansträngning av någon av ryggmusklerna (svårt här att säga vilken). Många former av muskelbesvär gör mer ont på morgonen när musklerna under natten fått chansen att dra ihop sig, för att sedan lätta lite när dom kommer igång av rörelse. Viktigt att tänka på uppvärmningen vid träning. Åtminstone 10 minuter så att kapillärerna i musklerna hinner öppna sig och blodfylla hela muskeln. Om man skall träna rygg är roddmaskin en bra övning.

Gör det fortfarande ont vid andning samt tryckkänsla över ryggen? Gör det ont nära ryggraden eller ut åt sidorna? Gör det ont om du böjer dig framåt eller bakåt eller åt sidorna? Kan du vrida på överkroppen? Ofta är det då även en orörlighet i ryggraden som lättare gör att musklerna blir överansträngda. Kan snabbas på ordentligt av ett besök hos en legitimerad naprapat eller kiropraktor som är medlem i respektive förbund.
Mvh.

robert86
2005-10-17, 20:06
tack för svaret.

Nu har jag inte ont längre, det satt i 2-3 dagar. Då gjorde det ont så fort man ansträngde ryggen litet, tex lyfte filmjölks paketet.

Jag antar att jag får börja värma upp litet mer innan jag tränar, tex med roddmaskinen.