handdator

Visa fullständig version : Akne, roaccutan, kosttillskott


Avesta
2005-10-16, 01:45
Jo, så här är det: För mer än 1.5 år sedan började jag dricka stora mängder mjölk, ca 2-3 ca liter per dag. Redan innan hade jag akne, men det var akne som försvann när jag hade klämt på de lite och lagt på lite basiron. Nu började stora röda böld-liknande akne uppkomma, det rann även blod när man klämde.

För 3-4 månader sen fick jag roaccutan, men hjälpte inte så mycket i början, det blev bättre men så fort jag åt mjölkprodukter var det sämre igen. Nu har det blivit betydligt bättre men till kostnad av att jag inte äter några mjölkprodukter som mjölk, ost o.s.v.

Dock använder jag kostillskott i form av whey 80, sloow protein och dextropur. Så länge jag inte tar stora doser så upplever inte jag att aknet förväras. Igår provade jag kreatin monohydrat för första gången, och idag har jag ett par stora fylliga finnar som är aktiva igen. Har det med kreatin att göra tro? vad blir det för blandning det här med, kreatin och roaccutan? Motverkar varandra?

Någon borde veta lite bättre...help guys, this shit is killing me

db
2005-10-16, 07:27
Lite offtopic men äter du roaccutan nu och styrketränar? Jag fick absolut inte träna när jag at roaccutan, gjorde ju de ända och pajjade axeln men det är en annan historia... Brukar själv inte ha nagra problem med kreatin, men min bror säger han far finnar av tomater sa finns nog alla varianter!

HenrY
2005-10-16, 10:01
Lite offtopic men äter du roaccutan nu och styrketränar? Jag fick absolut inte träna när jag at roaccutan, gjorde ju de ända och pajjade axeln men det är en annan historia... Brukar själv inte ha nagra problem med kreatin, men min bror säger han far finnar av tomater sa finns nog alla varianter!

Man kan träna, men det är ett gott råd att ta det lugnt och inte köra tungt!
Jag tränade när jag fick Roa. Gick bra, kände av lite i ryggen så jag undvek de övningar som kändes.

Avesta
2005-10-16, 13:29
god damn it, har redan pajat axeln, tredje veckan nu i smärta och tårar, försöker vila, går inte helt eftersom jag jobbar på lager där jag lyfter mycket med axlarna. Har ökat repsen till 10, men tyvär, fortfarande ont. Så nästa steg är att öka repsen ytterligare och sänka vikterna betydligt mer. Roaccutan må vara räddningen från akne, men muskler och leder tar stryk.

Ska testa nu kreatinet under 1 vecka, blir det sämre då blir det inget mer kreatin för mig.

db
2005-10-16, 17:21
mm jag skippade roaccutan när ja pajjade axeln. far ju väga va man tycker om i livet. kör nan clerasiltval nu funkar ok tillskillnad fran förut, vet inte om de blivit bättre eller vad men funkar hyfsat för mig..

Stab
2005-10-16, 17:30
trappa upp doseringen på roaccutan då, i rätt dos ska det fan vara omöjligt att få acne

HenrY
2005-10-16, 17:33
trappa upp doseringen på roaccutan då, i rätt dos ska det fan vara omöjligt att få acne

njae, det biter tydligen inte på vissa. 90 % har jag hört ska svara bra på Roa. dvs de blir praktiskt taget av med sina finnar.
Tycker verkligen synd om dom som Roa. inte biter på... :(

Stab
2005-10-16, 17:48
Om inte roa biter så får du väl försöka hitta felet som förmodligen ligger i din kost men att trycka i sig whey80 tycker jag är som att be om det.. pure kadaverskit

King Grub
2005-10-16, 17:51
att trycka i sig whey80 tycker jag är som att be om det.. pure kadaverskit

Nu har du nog blandat ihop vassle med kollagen eller gelatin?

myggan
2005-10-17, 00:15
finns det verkligen ett samband mellan mjölk och acne :confused:

ost har man ju hört men det är väl mer pga fettet i osten än att det är en mejeriprodukt ?

Avesta
2005-10-17, 02:06
Läkaren sa 80 mg per dag, jag ligger på 100, skiten hjälper fast inte permanent som det ska, finns aktiva områden fortfarande som dyker upp efter att ha varit inaktiva under längre tid. Läkaren sa att talgskörtlarna stängde av sin produktion, så när det väl tagit slut skulle det vara över, men det verkar som något i kosten gör att vissa områden blir aktiva igen.

Vete fan varför sånna komplikationer *grr27*

Avesta
2005-10-17, 02:09
Faktum är att när jag är på en ketodiet, alltså mycket fett och protein, och inga kollisar (därmed inga mejeriprodukter) så mår huden som bäst, finnarna blir betydligt färre.

Pepz
2005-10-17, 11:27
www.akne.nu
Pantotensyra ska tydligen kunna ge ungefär samma effekt som roaccutan.
Dyrt dock och det finns inga "säkra" bevis på att det fungerar..

roaccutan är en kraftig medecin och har du fortfarande finnar så måste du gå tillbaka till läkaren eller en dietist för att läga om in kost eller ändra på något annat, annars kommer du aldrig bli av med finnarna

Philipk
2005-10-17, 17:11
Är det din första kur? Kan vara så att du behöver fler och att du din andra/nästa gång succesivt sänker dosen och sedan går på en låg dos "länge".. Det funkade iaf för mig.. 100mg per dag, du måste ha sjuka biverkningar..!? Kommer själv ihåg vad som hände vid 60mg ed, blev bra torr i hyn och läpparna.

Avesta
2005-10-17, 20:07
har biverkningar, utan vaseling på läpparna skulle jag ha dött för länge sedan. Ögonen är torra, och leder och muskler ska jag inte ens prata om, pajat axeln illa, försöker ta det lugnare med träningen.

Vet inte om jag ska ta bort kreatinet från kosten på en gång, kanske inte värt o köra på om det gör att jag får finnar.

Jonaas
2005-10-17, 21:21
Vitamin B5 (pantotensyra) , testade jag i ca tre månader, gav mig inget resultat alls. Lade väl ut runt 2000kr på det. Skulle inte rekommendera det..

http://www.acne.org , gå sedan in på forum, mycket bra forum för folk med akne. Finns massa olika avdelningar, bland annat en Diet-avdelning.

Stab
2005-10-17, 23:07
Nu har du nog blandat ihop vassle med kollagen eller gelatin?

nja när jag käkade så billigt skit såsom whey80 osv så fick jag värsta acne bomben på axlar osv och ändrade ingenting i kosten.. när jag sedan skaffade lite dyrare protte pulver såsom isolat så försvann det ganska snabbt. Och det hände inte bara mig utan kanske 3/4 polare till..

mxt
2005-10-18, 00:24
jag körde själv roaccutan för nåt år sen, det hjälpte mig suveränt, du vet om att efter ett tag så ska du höja dosen ytterligare va, iaf så nu har jag inte mer problem än andra personer med acne, o mjölk är min favorit dryck så :P har inte hänt nåt efter jag druckit det, den ända bieffekten jag känt av var att jag lätt fick kraftig näsblödning under tiden jag tog roaccutan men nu är det ingenting'
PS tryck inte på dina bölder!! det kmr bli ärr när du är klar med roaccutan kuren, jag har en massa är på ryggen nu! DS

Avesta
2005-10-18, 00:43
nu har jag bestämt mig, slut med kreatinet för min del, använde det knappt 3 dagar men kände vilken tryck jag fick av den, helt underbart, men jag orkar inte hålla på och oroa mig för annat. Kanske bör jag nästa gång skippa "uppladdningsfasen" eftersom det blir för mycket.
Har 2 månader av roa curen kvar, får se hur det går. Rapporter kommer från min sida. Undrar vad som händer efteråt.

LiamG
2005-11-05, 14:50
Ätit Roaccutan vid tre tillfällen, hjälpt väldigt bra men just kreatin gjorde att jag fick tillbaka massa acne. Höll i sig 2-3 månader men nu är jag helt fri från det igen, så jag skippar kreatinet helt.

MUGEN
2005-11-05, 15:08
är inte insatt i acne-problematiken, men kan det inte vara en vanlig alergisk reaktion eftersom olika människor tycks få symptom av olika sorters föda?

personligen har jag aldrig haft ett problem tidigare och trodde det hela mest var bluff och båg med "jag får finnar av chocklad" etc.

men märkte själv på senare tid att efter i princip varje gång jag käkade smörgåstårta så hade jag finnar dagen efter, undrade vad i helvete det kunde tänkas vara, kom på för en 2 veckor sedan vart problemet förmodligen låg när jag tryckte i mig 12 mackor med majonäs på :)

Sniggel
2005-11-05, 15:21
Gick på roaccutan i 9 månader, 3 tabletter om dagen. Varken drack eller tränade under tiden. Det var ett smärre helvete o gå igenom, men vissa är kanske mer känsliga än andra, fick varbildningar på bl a nacken och extremt torr hud av roaccutan.
Men det var det fan värt!

Undrar också om det anses ok att träna under kuren, hör med din läkare

larre
2005-11-05, 15:40
Lite tråd raid men iaf: Får man finnar av mjölk? Jag har alltid haft problem med finnar/akne, kan det vara sammankopplat med mina 2l mjölk om dagen? Får man finnar av alla mjölkprodukter?

Vad är roaccutan?

Zerohero
2005-11-05, 16:43
Lite tråd raid men iaf: Får man finnar av mjölk? Jag har alltid haft problem med finnar/akne, kan det vara sammankopplat med mina 2l mjölk om dagen? Får man finnar av alla mjölkprodukter?

Vad är roaccutan?

Mjölk är väl inte direkt kopllat till acne. STor insulinutsöndring kan väl påverka acnen och mjölk utsöndrar ju mycket insulin. Så jag tror att därför kan mjölk kanske vara acne förvärrande.
Under ketodiet så äter man inet kolhydrater som kan vara insulinutsöndrande, därför kanske inte trådskaparn inet hade så mcyekt finnar då. Men det är bara mina spekulationer.

Mitt tips, testa med att dricka 5-10dl mjölk istället för 2l.

dormin
2005-11-05, 16:55
Din läkare borde väll gått igenom allt med dig och förklarat att om du tränar ska du göra det väldigt lätt och att du ska hålla dig ifrån mjölkprodukter.

Effekten av kuren sitter även i långt efter man slutat med den så vänta dig inga resultat direkt.

watertouch
2005-11-05, 19:06
Läkaren sa 80 mg per dag, jag ligger på 100, skiten hjälper fast inte permanent som det ska, finns aktiva områden fortfarande som dyker upp efter att ha varit inaktiva under längre tid. Läkaren sa att talgskörtlarna stängde av sin produktion, så när det väl tagit slut skulle det vara över, men det verkar som något i kosten gör att vissa områden blir aktiva igen.

Vete fan varför sånna komplikationer *grr27*


Jag gick på 30mg i ett halvår, vägde då 65kilo. Du verkar ligga på jävligt hög dos :confused:

Avesta
2005-12-06, 02:45
Jag gick på 30mg i ett halvår, vägde då 65kilo. Du verkar ligga på jävligt hög dos :confused:

Kan säga att det har blivit MYCKET bättre nu än när jag postade topicen, stor jävla skillnad. Jag har inga aktiva områden mer och allt verkar lagt sig, bara det röda ärrliknande (dock inte ärr) som kvarstår, borde blekna bort med tiden, och efter en hudslipning borde allt vara pörfäkt. Roaccutan hjälper som mest i slutfasen av kuren verkar det som.

MEN det är åt HELVETE med leder och muskler, speciellt handleden och axeln gör ont, kan inte köra på mer än 60% av gamla vikterna. 19 december har jag tid hos läkaren, kommmer troligen få köra på en "pulsbehandling" = hälften av nuvarande dos 1 vecka i månanden.


Att det ska göra så ont :(

negative
2005-12-08, 13:24
Och det hände inte bara mig utan kanske 3/4 polare till..

Jag har hört talas om halvfigurer, men din 3/4 dels kompis tar priset *innocent* . :laugh: