handdator

Visa fullständig version : Näringsfönstret


JLL
2005-10-15, 17:15
Hur funkar det med snabba kolhydrater efter styrketräning om man inte börjar fylla på direkt efter avslutat pass. Om jag ger mig ut och promenerar två timmar eller inte gör nånting i två timmar efter styrketräning är det ändå bra att köra gainer eller liknande då?

MrBoris
2005-10-15, 17:43
Som jag uppfattade det så var väl "näringsfönstret" "öppet" i 3-5timmar efter styrketräningspasset.

King Grub
2005-10-15, 17:56
Glykogeninlagringens hastighet minskar med 50% eller mer om man väntar.

"It has been found that muscle glycogen synthesis is more rapid if carbohydrate is consumed immediately following exercise as opposed to waiting several hours. When carbohydrate is consumed immediately after exercise the rate of glycogen synthesis averages between 6 to 8 mmol·kg-1 wet wt·h-1; whereas, if the supplement is delayed several hours the rate of synthesis is reduced 50%.

Levenhagen et al. (2001) found that leg glucose uptake was increased 3-fold above basal when supplemented immediately after exercise with carbohydrate, and increased only 44% above basal when supplemented 3-hours after exercise."

REGULATION OF MUSCLE GLYCOGEN REPLETION, MUSCLE PROTEIN SYNTHESIS AND REPAIR FOLLOWING EXERCISE, Journal of Sports Science and Medicine (2004) 3, 131-138.

JLL
2005-10-16, 07:37
Glykogeninlagringens hastighet minskar med 50% eller mer om man väntar.
Men man får fortfarande snabbare återhämtning av gainer el liknande än om man äter vanlig mat?

King Grub
2005-10-16, 08:11
Snabba kolhydrater lagras fortare in som muskelglykogen än långsamma.