handdator

Visa fullständig version : För mycket rygg?


TigerÖga
2005-10-15, 17:08
Funderade in en variant men ja vet inte om de blir för mycket rygg träning?
shooto är mycket rygg träning. shooto = submissionfighting.

Måndag rygg underarmar shooto
tisdag bröst/bicep
onsdag shooto
torsdag tricep/axlar
fredag ben/marklyft/traps
Lördag: vila
Söndag: vila

krellik
2005-10-16, 00:26
Jag är inte tokig i hur du har lagt upp ditt program men just ryggen din lär klara det, det är jag övertygad om. Har jag fel så skär ner lite.
Att du känner att ryggen din blir slaktad av shooton, den effekten lär minska ganska fort. Den typen av träning vänjer kroppen sej vid ganska snabbt.

Personligen skulle jag ha tex ha prioriterat in någon form av intrevall pass för shootons skull men det är en helt annan diskusion...

Jman
2005-10-16, 01:01
Enligt undersökningar (Muscle & Fitness) brukar inte styrketräning tidigare på dagen påverka idrottsutövande senare på dagen. Exakt hur det förehåller sig vid submission fighting, vilken är en ganska intensiv sport , vet jag inte. Dock bör det vara tillräckligt många timmar för att kroppen ska återhämta sig. Att äta tillräckligt är naturligtvis också väldigt viktigt.
Oberoende vilken viktklass du kör så antar jag att det finns en optimal balans mellan muskelgrupperna för nå framgångar inom shooto. I den frågan bör du nog rådfråga någon inom sporten.

Sedan angående ditt program så ser det ganska annorlunda ut. Jag antar att det delvis beror på att du vill lyfta fram vissa muskelgrupper.
Fredagen ser t.ex mardrömslik ut =) . Att köra både ben (som jag har dedikerat till en dag för sig själv) , tunga marklyft som bör höra ihop med ryggträningen och slutligen ett tungt traps pass? Tunga och sammansatta övningar som benböj och marklyft frigör hormoner och därmed tillväxt. För att ta vara på den effekten så delar man oftast upp de övningarna till två olika tillfällen i veckan.

Jag vet inte hur värdefulla mina råd är eftersom jag bara tränat styrketräning aktivt 1 år och karate lika länge. Men här är mitt förslag (baserat på ditt):

måndag: ben,underarmar; shooto
tisdag: bröst,biceps (alt2. bröst, triceps)
onsdag: shooto
torsdag: triceps,axlar (alt2. traps, axlar)
fredag: rygg (inkl. marklyft), traps (alt2. rygg, biceps)
lördag: vila
söndag: vila

Det finns inget dedikerat armpass men det antar jag inte behövs med tanke på shooto träningen. Var försiktig så att du inte råkar ut för överträning.

tossefar
2005-10-16, 02:21
Enligt undersökningar (Muscle & Fitness) brukar inte styrketräning tidigare på dagen påverka idrottsutövande senare på dagen. Exakt hur det förehåller sig vid submission fighting, vilken är en ganska intensiv sport , vet jag inte. Dock bör det vara tillräckligt många timmar för att kroppen ska återhämta sig. Att äta tillräckligt är naturligtvis också väldigt viktigt.
Oberoende vilken viktklass du kör så antar jag att det finns en optimal balans mellan muskelgrupperna för nå framgångar inom shooto. I den frågan bör du nog rådfråga någon inom sporten.

Sedan angående ditt program så ser det ganska annorlunda ut. Jag antar att det delvis beror på att du vill lyfta fram vissa muskelgrupper.
Fredagen ser t.ex mardrömslik ut =) . Att köra både ben (som jag har dedikerat till en dag för sig själv) , tunga marklyft som bör höra ihop med ryggträningen och slutligen ett tungt traps pass? Tunga och sammansatta övningar som benböj och marklyft frigör hormoner och därmed tillväxt. För att ta vara på den effekten så delar man oftast upp de övningarna till två olika tillfällen i veckan.

Jag vet inte hur värdefulla mina råd är eftersom jag bara tränat styrketräning aktivt 1 år och karate lika länge. Men här är mitt förslag (baserat på ditt):

måndag: ben,underarmar; shooto
tisdag: bröst,biceps (alt2. bröst, triceps)
onsdag: shooto
torsdag: triceps,axlar (alt2. traps, axlar)
fredag: rygg (inkl. marklyft), traps (alt2. rygg, biceps)
lördag: vila
söndag: vila

Det finns inget dedikerat armpass men det antar jag inte behövs med tanke på shooto träningen. Var försiktig så att du inte råkar ut för överträning.


Utmärkt första inlägg :hbang:

TigerÖga
2005-10-16, 17:18
måndag: ben,underarmar; shooto
tisdag: bröst,biceps (alt2. bröst, triceps)
onsdag: shooto
torsdag: triceps,axlar (alt2. traps, axlar)
fredag: rygg (inkl. marklyft), traps (alt2. rygg, biceps)
lördag: vila
söndag: vila

Det finns inget dedikerat armpass men det antar jag inte behövs med tanke på shooto träningen. Var försiktig så att du inte råkar ut för överträning.

Utmärkt upplagt TACK!!!

vadå vad menar du med dedikerat armpass?

TigerÖga
2005-10-17, 10:02
Nu när jag är på gång kan jag fråga om detta är ett bra tricep pass? Smalbänk dips pushdowns?

mystic[-_-]
2005-10-17, 10:05
Nu när jag är på gång kan jag fråga om detta är ett bra tricep pass? Smalbänk dips pushdowns?

Dips, liggande triceppress, pushdowns är mitt förslag

z_bumbi
2005-10-17, 10:10
Funderade in en variant men ja vet inte om de blir för mycket rygg träning?
shooto är mycket rygg träning. shooto = submissionfighting.

Måndag rygg underarmar shooto
tisdag bröst/bicep
onsdag shooto
torsdag tricep/axlar
fredag ben/marklyft/traps
Lördag: vila
Söndag: vila

Måndag.
Kör du rygg och underarmar innan kampsportern lär du få svårt att ta i fullt på träningen.

Tisdag
Bröst kan du lägga efter något annat, ingen extremt viktig muskelgrupp. Biceps är bra om de är starka men framför allt att de har full längd för att undvika skador.

Torsdag och fredag.
Byt ordning på triceps och axlar.

Jag ser ett möjligt problem att köra axlar dagen innan traps men funkar det så är det inget fel.


Gäller styrketräningen bara att bli bättre inom kamsporten skulle jag nog hellre se ett tredagars styrkeprogram med en möjlig extra dag med lättare kampsportsträning istället (Eller köra det innan ett av styrkepassen.)

MUGEN
2005-10-17, 13:26
eftersom jag själv tränar Shooto skulle jag föreslå dig rejäla Nack-övningar på gymet as well, du förstår säkerligen vilken nytta det kommer göra i längden med välutvecklad nackmuskulatur.

krellik
2005-10-17, 13:47
+1 för nackövningar, även fast jag personligen skulle rekomendera att du köra lite nackövningar som en del av en morgonrutin, varje morgon.

Jman
2005-10-17, 15:16
Man kan ställa sig frågan när det är lämpligt att träna underarmar. Antingen köra den samma dag som shooto träningen eller på fredagen. På så sätt får du iaf en vilodag mellan passen, för jag antar att man blir rätt så mör i armarna av shooto?
Jag har nog inte hittills kört någon speciell traps övning. Att köra Nacke/traps och axlar är väl okej?

Jag läste nyss om en shrug övning som verkar intressant. Där man ligger på en lutande bänk med armarna hängande utmed sidorna. Sedan kör man shrugs med ganska lätta hantlar. Det prickskjuter trapsen rätt så bra. Något jag ska pröva nästa pass =) .

Smalbänk är en utmärkt övning för kampsporter med raka slag. Några explosiva set med lättare vikter och du får fint tryck i dina slag.

MUGEN
2005-10-17, 16:16
Man kan ställa sig frågan när det är lämpligt att träna underarmar. Antingen köra den samma dag som shooto träningen eller på fredagen. På så sätt får du iaf en vilodag mellan passen, för jag antar att man blir rätt så mör i armarna av shooto?
Jag har nog inte hittills kört någon speciell traps övning. Att köra Nacke/traps och axlar är väl okej?

man blir mör i hela kroppen av shooto :)

underarmar drillar jag personligen lite extra på gymet(inte av shooto-skäl utan problem med greppet efter flera set marklyft), kör i snitt 2 (max 3) pass underarmar i veckan med minst en vilodag emellan.

förutsatt att dina leder inte säger emot så föreslår jag upprätt rodd(som drag till hakan fast till brösthöjd) som utmärkt övning för trapsen,

vanliga stång och hantelshrugs är inte fel heller.

TigerÖga
2005-10-17, 16:38
eftersom jag själv tränar Shooto skulle jag föreslå dig rejäla Nack-övningar på gymet as well, du förstår säkerligen vilken nytta det kommer göra i längden med välutvecklad nackmuskulatur.


Okay jo det kan jag förstå haru något bra "Nack" program åt mig kanske :)

MUGEN
2005-10-17, 16:52
Okay jo det kan jag förstå haru något bra "Nack" program åt mig kanske :)

inte direkt, bra övningar för nacken finns i övningsbanken-stickytråden

jag gillar följande mest:
http://www.bodybuilding.com/fun/mahler19a.jpg

http://www.exrx.net/AnimatedEx/Sternocleidomastoid/CBNeckFlexion.gif

http://www.exrx.net/AnimatedEx/Splenius/CBNeckExtension.gif

Jman
2005-10-17, 18:47
MUGEN, det är ser plågsamt ut =) . Jag har undrat lite över det där med huvudspänne för nackträning. Det går väl köra med fria vikter också?
Är det inte lätt att få problem med nacken om man gör fel? Kanske onödig övning om man inte kör brottning och dylikt.

MUGEN
2005-10-18, 05:31
klart det går att köra med fria vikter, dom statuerar ett par exempel av övningarna jag postade bilder på fast med lösvikter i Övningsbank-tråden,
jag gillar cable-maskin övningarna eftersom jag tycker man kan lassa på mer viktmotstånd när det är ett band som tar emot pannbenet än när en kall och hård viktskiva ligger emot, men det är ju upp till var och en att avgöra vad som fungerar. ;)



off to work