handdator

Visa fullständig version : Godis i butikskassan? 3-meters regeln?


Pellefant
2005-10-15, 13:33
Hej,

Börjar bli rejält irriterad på min Vi-butik som har börjat placera en massa chockladkakor och annat godis, precis på kassan, där man står och betalar, alltså, inte ens där de har tuggummi mm, utan precis uppkörd i nyllet där man betalar och ger/tar emot växel, fanns det inte en regel/överenskommelse om att matbutiker inte ska placera godis närmare än tre(?) meter från kassan? (Just nu kör de med 200 grams chockladkakor till bra pris)

Finns det några sanktioner mot de affärer som bryter mot denna överenskommelse? (Förmodar att regeln inte är tvingande? *rolleyes* )

Jag blir suktad varje gång. :cryout: Men har kunnat hålla mig. :)

Ryska_raketen
2005-10-15, 13:35
finns det några begrännsningar på vad folk stör sig på och inte är nog snarare frågan :)

Spinkot
2005-10-15, 13:37
whoa! slippa gå och leta efter godiset man vill ha är ju guld,bara ställa sig i kön och vänta

Pellefant
2005-10-15, 13:44
finns det några begrännsningar på vad folk stör sig på och inte är nog snarare frågan :)

Men jag stör mig på det därför att jag kan vara så himla svag för godis ibland så att det är sorgligt, och då brukar jag se till att undvika godisavdelningen, men kassan är liksom svår att undvika då jag handlar. ;)

Spannmål
2005-10-15, 13:51
Åja, nu tycker jag att du ska ge dig själv en rejäl lavett för att du startade den här tråden.

Diana
2005-10-15, 14:03
Hej,

Börjar bli rejält irriterad på min Vi-butik som har börjat placera en massa chockladkakor och annat godis, precis på kassan, där man står och betalar, alltså, inte ens där de har tuggummi mm, utan precis uppkörd i nyllet där man betalar och ger/tar emot växel, fanns det inte en regel/överenskommelse om att matbutiker inte ska placera godis närmare än tre(?) meter från kassan? (Just nu kör de med 200 grams chockladkakor till bra pris)

Finns det några sanktioner mot de affärer som bryter mot denna överenskommelse? (Förmodar att regeln inte är tvingande? * )

Jag blir suktad varje gång. : Men har kunnat hålla mig. )
Japp de ÄR ett problem för många att stå emot ju ;) blir lätt impulsköp och ungarna tjatar så de blir ett jekla liv :whipped: jag förstår hur du och många andra tänker :) Men faktum är att just chokladkakor och godis är det som snattas överlägset mest i butiker. Tillochmed när affärerna placerar dem precis brevi kassa så snattas de som fasiken, men det är den överlägset bästa platsen i butiken för att minska/förhindra snatterier :thumbup:

Baha
2005-10-15, 14:03
Du är ju kroppsbyggare för fan, riv ned hyllorna och kräv den respekt du förtjänar

Diana
2005-10-15, 14:04
Du är ju kroppsbyggare för fan, riv ned hyllorna och kräv den respekt du förtjänar
:laugh:

hampaN
2005-10-15, 14:05
"kroppsbyggare rasade mot mataffär" :booty:

Hobbes
2005-10-15, 14:13
"kroppsbyggare rasade mot mataffär" :booty:

I en gammal BK kunde man läsa om en kille som berättade hur han rev en lokal matbutik för att de hade slut på tonfisk. Jag skrattade mig harmynt när jag läste det - speciellt när polarn står bredvid och med den mest ironiska tonen någonsin säger: -klart som faan han blev förbannad, de hade ju slut på tonfisken!

Larsson
2005-10-15, 14:22
Stöldrisken är säkert en bidragande faktor till att placera godis, men den största är just för att folk ska impulsköpa. Finns teorier om hur man ska placera varorna i butiken, så att folk ska göra så mycket impulsköp som möjligt.

Japp de ÄR ett problem för många att stå emot ju ;) blir lätt impulsköp och ungarna tjatar så de blir ett jekla liv :whipped: jag förstår hur du och många andra tänker :) Men faktum är att just chokladkakor och godis är det som snattas överlägset mest i butiker. Tillochmed när affärerna placerar dem precis brevi kassa så snattas de som fasiken, men det är den överlägset bästa platsen i butiken för att minska/förhindra snatterier :thumbup:

Helena B
2005-10-15, 15:25
Stöldrisken är säkert en bidragande faktor till att placera godis, men den största är just för att folk ska impulsköpa. Finns teorier om hur man ska placera varorna i butiken, så att folk ska göra så mycket impulsköp som möjligt.

Absolut stämmer bra har själv jobbat i butik. Därför lägger man oftast brödavdelningen nära ingången så man känner de nybakade bullarna och bröden. För logiskt sätt så borde brödavdelningen vara sist så man inte mosar bröden, men butikerna vill ju sälja så mycket de kan. Efter att ha gått och handlat med barn hängandes i benen och blodsockret långt nere i fotsulorna så kommer man fram till kassan och vad hittar man där!? Tycker det är smarta knep från butikernas sida.

Mental
2005-10-15, 15:38
Absolut stämmer bra har själv jobbat i butik. Därför lägger man oftast brödavdelningen nära ingången så man känner de nybakade bullarna och bröden. För logiskt sätt så borde brödavdelningen vara sist så man inte mosar bröden, men butikerna vill ju sälja så mycket de kan. Efter att ha gått och handlat med barn hängandes i benen och blodsockret långt nere i fotsulorna så kommer man fram till kassan och vad hittar man där!? Tycker det är smarta knep från butikernas sida.

Och mjölken skall vara längst in i affären, så man måste besöka hela affären för att handla sitt mjölkpaket :D

Pellefant
2005-10-15, 15:45
Och mjölken skall vara längst in i affären, så man måste besöka hela affären för att handla sitt mjölkpaket :D

Ibland brukar jag faktiskt gå in genom kassorna istället och ta en korg för att slippa traska runt hela affären tills jag kommer dit jag vill. ICA Maxi affärerna är värst tycker jag, får gå igenom ungefär halva affären innan man kommer fram till maten och det finns ingen genväg heller. (Innan är det kläder, skivor, leksaker, husgeråd mm)

Spinkot
2005-10-15, 15:51
Ibland brukar jag faktiskt gå in genom kassorna istället och ta en korg för att slippa traska runt hela affären tills jag kommer dit jag vill. ICA Maxi affärerna är värst tycker jag, får gå igenom ungefär halva affären innan man kommer fram till maten och det finns ingen genväg heller. (Innan är det kläder, skivor, leksaker, husgeråd mm)

Så gör jag också när jag ska handla godis

rosto
2005-10-15, 15:59
Det jag irriterar mig på är att chipshyllan är tio meter lång och frukt och grönt avdelningen krymper mer och mer *grr*

Srednq
2005-10-15, 16:09
det är uträknat precis hur en affär ska var uppdelad för att man ska sälja så mycket som möjligt. tror ni att affärerna säljer nybakat bröd för de e gott? nä, du frestas av lukten. mjölken längst in, godis vd kassan osv. speglar vid frukten så de ser mer ut.

Diana
2005-10-15, 16:23
Stöldrisken är säkert en bidragande faktor till att placera godis, men den största är just för att folk ska impulsköpa. Finns teorier om hur man ska placera varorna i butiken, så att folk ska göra så mycket impulsköp som möjligt.
Nepp där har du helt fel :) jag har jobbat i butik i 5 år och sett statistik på hur mkt stölden av just godis ökat/minskat i och med att man placerat det på olika ställen i affären, affärer förlorar otroliga summor i form av stöld på att ha godiset långt ifrån kassan. Självklart är det som du säger OXÅ så att affärer vet att dessa varor ofta blir föremål för impulsköp och därför är det en strategisk placering men definitivt inte huvudorsaken :thumbup:

Larsson
2005-10-15, 16:33
Nepp där har du helt fel :) jag har jobbat i butik i 5 år och sett statistik på hur mkt stölden av just godis ökat/minskat i och med att man placerat det på olika ställen i affären, affärer förlorar otroliga summor i form av stöld på att ha godiset långt ifrån kassan. Självklart är det som du säger OXÅ så att affärer vet att dessa varor ofta blir föremål för impulsköp och därför är det en strategisk placering men definitivt inte huvudorsaken :thumbup:

Hm.. först säger du att jag har helt fel, sen säger du att jag har rätt ;) Det finns flera orsaker till att placerar varor som man gör, så vi kan säga att vi båda har rätt :)

Arnesson
2005-10-15, 16:55
Det jag irriterar mig på är att chipshyllan är tio meter lång och frukt och grönt avdelningen krymper mer och mer *grr*

Fruktförsäljningen i butiken jag jobbar extra (och troligen i andra butiker) ökar och ökar. Våran fruktavdelning har även blivt större och större.

Diana
2005-10-15, 17:15
Hm.. först säger du att jag har helt fel, sen säger du att jag har rätt ;) Det finns flera orsaker till att placerar varor som man gör, så vi kan säga att vi båda har rätt :)
Precis =) jag säger att du har helt fel i att säga att: "den största är just för att folk ska impulsköpa." När den största anledningen är att minska stöld.

Men du har sammtidigt rätt i att det är en anledning, om än underordnad, till att placera godiset nära kassorna :)

De andra varorna håller ja helt med om, det är försäljningstaktik in its finest :naughty: men just godiset är en annan femma =)

rosto
2005-10-15, 17:41
Fruktförsäljningen i butiken jag jobbar extra (och troligen i andra butiker) ökar och ökar. Våran fruktavdelning har även blivt större och större.
Hupp kanske dags att byta mataffär för mig då :) frukt o grönt är personalintensiv och borde dras med stora kassationer jämfört med chipshyllan så om handlarna bygger om i butiken till fördel för nyttig mat så måste en förändring ha skett hos kunderna. Generationsskifte kanske, 70 och 80 talisterna är nog mer kostmedvetna än tidigare generationer.

Dumleman
2005-10-15, 18:07
Precis =) jag säger att du har helt fel i att säga att: "den största är just för att folk ska impulsköpa." När den största anledningen är att minska stöld.

Men du har sammtidigt rätt i att det är en anledning, om än underordnad, till att placera godiset nära kassorna :)
Nu kan ju statistik luras om man inte vet hur den är genomförd osv... :). Det absolut mest stöldbegärliga godiset måste väl vara lösviktsgodiset? Det står ändå aldrig nära kassan, inte i mina affärer i alla fall, så jag tycker det verkar lite konstigt att övriga godisstölder har sån stor inverkan men visst, i storstäder där en massa tattarungar snor godis hela dagarna så kan det säkert göra stor skillnad :).

Larsson
2005-10-15, 18:22
Huruvida lösgodis är mest stöldbegärligt vet jag inte. Men det skulle vara fruktansvärt opraktiskt att ha det direkt vid kassorna. Det är ju för det mesta trångt där redan idag, skulle inte bli bättre om alla som skulle köpa godis i lösvikt också skulle trängas där.

Nu kan ju statistik luras om man inte vet hur den är genomförd osv... :). Det absolut mest stöldbegärliga godiset måste väl vara lösviktsgodiset? Det står ändå aldrig nära kassan, inte i mina affärer i alla fall, så jag tycker det verkar lite konstigt att övriga godisstölder har sån stor inverkan men visst, i storstäder där en massa tattarungar snor godis hela dagarna så kan det säkert göra stor skillnad :).

gothen
2005-10-15, 18:31
Bah! Ha karaktär eller känn ansvar... Löjligt att vi ska behöva ha små vallgravar runt godiset bara så att folk inte ska äta ihjäl sig, varför inte at en skatt på alla saker som innehåller mer än 120 kcal / 100 gram?

Diana
2005-10-15, 22:35
Nu kan ju statistik luras om man inte vet hur den är genomförd osv... Det absolut mest stöldbegärliga godiset måste väl vara lösviktsgodiset? Det står ändå aldrig nära kassan, inte i mina affärer i alla fall, så jag tycker det verkar lite konstigt att övriga godisstölder har sån stor inverkan men visst, i storstäder där en massa tattarungar snor godis hela dagarna så kan det säkert göra stor skillnad .

Japp man ska allti va kritisk till statistik :thumbup: speciellt om kollerna är genomförda av representanter för olika varumärken. Då vinklas ju resultatet gärna till just deras fördel ;) Men den statistik jag sett genomfördes av butikschefen och anställda. Den va mkt omfattande, och efter ett antal inventeringar kunnde man tydligt se ett mönster i stora mängder svinn när vi hade godiset längre ifrån kassorna.

Choklad är det helt klart mest stöldbegärliga godiset, dyrast dessutom. Vi kunnde bli av med ett 20-tal marabou-200-grammare om dagen vissa dar, när vi hade godiset längre ifrån kassan.

Hahah exakt :D olika mkt stölder i olika områden, men ALLT svinn drabbar ju ändå butiken och dess anställda, och konsumenterna i form av högre priser. Så ja har full förståelse att butikerna placerar sitt godis där det får vara mest ifred för stöld. (Är ju ändå helt upp till mej och min självkontroll om jag väljer att köpa det eller ej ;))

Diana
2005-10-15, 22:41
Finns ligor som åker från affär till affär och raffsar ner hela hyllor me chokladkakor i väskor/jackor och det är dessa stölder man förhindrar effektivast genom att ha godiset vid kassorna. Lösgodis är mer att folk tar en karamell här och en där, det blir inte alls samma summor som går i svinn där i cash, jämfört med tex choklad :)

Helena B
2005-10-15, 22:42
Japp man ska allti va kritisk till statistik :thumbup: speciellt om kollerna är genomförda av representanter för olika varumärken. Då vinklas ju resultatet gärna till just deras fördel ;) Men den statistik jag sett genomfördes av butikschefen och anställda. Den va mkt omfattande, och efter ett antal inventeringar kunnde man tydligt se ett mönster i stora mängder svinn när vi hade godiset längre ifrån kassorna.

Choklad är det helt klart mest stöldbegärliga godiset, dyrast dessutom. Vi kunnde bli av med ett 20-tal marabou-200-grammare om dagen vissa dar, när vi hade godiset längre ifrån kassan.

Hahah exakt :D olika mkt stölder i olika områden, men ALLT svinn drabbar ju ändå butiken och dess anställda, och konsumenterna i form av högre priser. Så ja har full förståelse att butikerna placerar sitt godis där det får vara mest ifred för stöld. (Är ju ändå helt upp till mej och min självkontroll om jag väljer att köpa det eller ej ;))

Hos oss försvann en Volvo V70 varje vecka om det var i form av choklad vet jag inte ;)

Dumleman
2005-10-15, 22:56
Choklad är det helt klart mest stöldbegärliga godiset, dyrast dessutom. Vi kunnde bli av med ett 20-tal marabou-200-grammare om dagen vissa dar, när vi hade godiset längre ifrån kassan.
Ok men i de äffärer som jag brukar handla så är det aldrig chokladkakorna som är nära kassan utan det är tuggumi, cigaretter(eller cigarettkort som de har infört på vissa ställen) och lite andra småsaker. Men det är klart, de är ändå inte så fruktansvärt långt ifrån kassan men tuggumi och sånt är absolut närmast :).

Diana
2005-10-15, 23:20
Ok men i de äffärer som jag brukar handla så är det aldrig chokladkakorna som är nära kassan utan det är tuggumi, cigaretter(eller cigarettkort som de har infört på vissa ställen) och lite andra småsaker. Men det är klart, de är ändå inte så fruktansvärt långt ifrån kassan men tuggumi och sånt är absolut närmast ).

Jo sånna ligor finns oxå believe me :D det är vanligt att dom tar HELA tuggummi kartonger *screwy* om man har dem ute i butiken, lätt för dem att sälja vidare sen till småbutiker ;) Små tugummi paket o dyl är oxå det som lättast skulle slinka ner i ungarnas fickor om de fick stå längre ifrån kassan. Cigg finns de nog ingen butik som skulle vååga ha på annat ställe än vid kassorna pga stöldrisken, helst i låsta skåp oxå :thumbup:

Gick det, så skulle nog alla butiker ha även chokladen 'på' kassan(som tuggummina) men skulle bli jäklars klaustrofobiskt för de stackars kassörskorna då misstänker ja :D

Tolkia
2005-10-16, 11:43
Bah! Ha karaktär eller känn ansvar... Löjligt att vi ska behöva ha små vallgravar runt godiset bara så att folk inte ska äta ihjäl sig, varför inte at en skatt på alla saker som innehåller mer än 120 kcal / 100 gram?
Jag fattar att man vill placera stöldbegärliga varor där man kan ha dem under uppsikt, men ingen skall försöka få mig att tro att man inte OCKSÅ gärna placerar dem så att konsumtionen blir som störst ... Kan inte hjälpa att jag tycker synd om alla föräldrar med griniga småbarn som måste köa bredvid godiset - på vilken annan plats i affären som helst finns ju möjligheten att skynda sig förbi hyllan (för att s.a.s minska mängden tjat-tid), men det går ju inte direkt att springa förbi kassakön.