handdator

Visa fullständig version : Är du rädd för fågelinfluensan?


Krokodil
2005-10-15, 00:10
Från expressen.se

"Miljoner kommer att insjukna"
Skräcken sprider sig över Europa. Den dödliga fågelinfluensan har nått Turkiet - och är på väg mot Sverige. Panikåtgärder vidtas nu för att förhindra ett mardrömsscenario.
- Miljoner människor kommer att insjukna, säger Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar.

Focus
2005-10-15, 00:11
Jag är inte rädd för något. Jag är jävligt tuff fakstiskt. :cool:

Ninjamicke
2005-10-15, 00:14
Så länge det står i expressen brukar jag inte oroa mig, än känns det väl inte som om det är så farligt.

mangemani
2005-10-15, 00:21
ingen ide att gå runt och oroa sej...händer det så händer det,inget man kan göra något åt.
ungeför likadant som om man skulle gå runt och oroa sej att närsomhelst kan jag bli överkörd av en bil.

Tricklev
2005-10-15, 00:46
Nej, börjar oroa mig när folk runtom insjuknar ;)

Mago
2005-10-15, 01:26
Nej, inte det minsta faktiskt.

Men när/om folk i närheten börjar bli sjuka så får man väl låsa in sig i källaren. Ingen större skillnad mot hur jag lever nu i vilket fall. :D

bosse_brutal
2005-10-15, 05:53
ger fullstänigt faan i skiten.. blir man sjuk sp blir man, ingen idé att oroa sig i oödan

Bronkitkorv
2005-10-15, 07:28
Expressen överdriver som vanligt, endast ett fåtal människor har väl fått viruset ??? Dessutom så är det väl bara spekulationer att det kommit till europa ?

Jense
2005-10-15, 08:18
nej.. finns ingen anledning

Griip
2005-10-15, 08:19
Nej, jag är hårdrockare.

userfriendly
2005-10-15, 08:20
nej jag bryr mig inte om nåt annat än min deff just nu.. oroa sig för annat skit kan jag gör sen


förresten:
det hjälper ju inte att vara rädd.. får man den så får man den

bluelight
2005-10-15, 09:01
Nej, jag är hårdrockare :hbang:

Haha! nej då, har ingen anledning att vara rädd.. Det är expressen som har skrivit det. Säger som Svenne Rubins:

"Det blir som det blir när det är som det är, det går som det går tills det inte går något mer"

OggeP
2005-10-15, 09:06
Så länge viruset inte muterar så att det kan spridas från människa till människa så är jag inte ett dugg orolig.

s_himself
2005-10-15, 09:07
har för mig att dn skrev att det va rätt många år sedan dom upptäckte fågelinfluensan för första gången, och fram tills nu är har det "bara" varit typ 100 dödsfall.

Baha
2005-10-15, 09:22
Inte rädd, känns overkligt på ngt vis.

Men visst om viruset muterar så är ju hotet högst verkligt och chansen finns ju som sagt.

Zonyk83
2005-10-15, 09:25
Inte rädd, känns overkligt på ngt vis.

Men visst om viruset muterar så är ju hotet högst verkligt och chansen finns ju som sagt.

"chansen"? :D

Krokodil
2005-10-15, 09:25
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,713827,00.html

"... Om hon blev smittad av brodern är det första gången smitta mellan människor konstateras."

J.Saarela
2005-10-15, 09:26
Njet

Krokodil
2005-10-15, 09:57
Jag finns med på listan över dem som har förtur till vaccin iaf.

Kolla, finns du med på listan?

Riskgrupper: Hjärt- och lungsjuka, gravida och personer över 65 år. Sjukvårdspersonal.
Nyckelpersoner i riksdagen, regeringen, regeringskansliet.
Ledningen i följande myndigheter:
Affärsverket
Svenska kraftnät
Försvarsmakten
Elsäkerhetsverket
Krisberedskapsmyndigheten
Livsmedelsverket
Post- och telestyrelsen
Statens energimyndighet
Statens kärnkraftinspektion
Banverket
Luftfartsstyrelsen
Sjöfartsverket
Vägverket
Kustbevakningen
Rikspolisstyrelsen
Smittskyddsinstitutet
Socialstyrelsen
Kärnkraftsinspektionen
Räddningsverket
Strålskyddsinstitutet
Statens veterinärmed. anstalt
Tullverket
Arbetsmarknadsstyrelsen
Ekonomistyrningsverket
Finansinspektionen
Försäkringskassan
Riksgäldskontoret
Skatteverket
Energimyndigheten
Jordbruksverket
Verket för näringslivsutveckling
Lantmäteriverket
Länsstyrelserna
Statistiska centralbyrån
Styrelsen för psykologiskt försvar
Luftfartsstyrelsen
Migrationsverket
Personal i följande
verksamheter:
Media: Sveriges Radio, Sveriges Television, TV 4, TT, Aftonbladet, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Expressen. Sannolikt även ledande lokaltidningar.
It-avdelningarna på viktiga myndigheter, sjukhus och medieföretag.
Kommunal verksamhet som sjukvård, äldrevård, psykosocial omsorg och renhållning.
Svenska kyrkan, övriga trossamfund och begravningsbyråer.
Räddningstjänst, polisen, tull, kustbevakning, sjö-, flyg- och fjällräddning, skyddsvakter och Försvarsmakten.
Banker och försäkringsbolag.
Bränsleförsörjningen.
Transportföretagen som SAS, SJ och de olika lokaltrafiksbolagen.
Elförsörjningen, it-infrastruktur, distributionen av radio och tv-program.
Drift av kommunernas vatten, el och värmesystem.

kalle_banan
2005-10-15, 10:05
www.dn.se

expressen och aftonbladet är två skittidningar som lever på skräck, dokusåpor och den nya bantingsmetod där man slutar äta mat. med andra ord är det skit skit och åter skit, är inte värt att läsa då de inte skriver nått vettigt, läs svd eller dn istället.

nej, jag är inte rädd för influensan, men blir den överförbar mellan två människor blir jag mer paranoid. i dagsläget kan man resa utomlands hur mycket som hellst så länge man inte vistas bland tamfåglar och andra fåglar, speciellt de döda. idag finns ingen anledning till att vara rädd.

Dumleman
2005-10-15, 10:09
Nej men en sak är jag ganska säker på, läkemedelsbolagens aktier kommer att stiga :).

Jishuku
2005-10-15, 10:43
Som andra sagt, när det muterar till en människa-människa variant så börjar jag oroa mig. Då är ju i princip en pandemi a'la Spanska Sjukan oundviklig. (kanske snäppet värre pga. hur vi människor reser nuförtiden)
Något vaccin skulle ju isf inte finnas ute förrän efter tidigast 6-12 månader efter att skiten brytit ut, eftersom det då skulle vara ett nytt virus.

Angående att det bara är spekulationer att det skulle vara i Europa.. det är redan bekräftat H5N1 i både Rumänien och Turkiet. Har för mig att någon form även var i Ryssland.
De hade en presskonferens i Bryssel igår som jag följde.. de ska ha ett krismöte om inte alltför länge.
Såg även på nyheterna att Sveriges regering diskuterar att skapa egna vaccinfabriker för ½ miljard kronor för att kunna täcka hela befolkningen.

Cilia
2005-10-15, 10:48
Jag finns med på listan över dem som har förtur till vaccin iaf.

Kolla, finns du med på listan?

Riskgrupper: Hjärt- och lungsjuka, gravida och personer över 65 år. Sjukvårdspersonal.
Nyckelpersoner i riksdagen, regeringen, regeringskansliet.
Ledningen i följande myndigheter:
Affärsverket
Svenska kraftnät
Försvarsmakten
Elsäkerhetsverket
Krisberedskapsmyndigheten
Livsmedelsverket
Post- och telestyrelsen
Statens energimyndighet
Statens kärnkraftinspektion
Banverket
Luftfartsstyrelsen
Sjöfartsverket
Vägverket
Kustbevakningen
Rikspolisstyrelsen
Smittskyddsinstitutet
Socialstyrelsen
Kärnkraftsinspektionen
Räddningsverket
Strålskyddsinstitutet
Statens veterinärmed. anstalt
Tullverket
Arbetsmarknadsstyrelsen
Ekonomistyrningsverket
Finansinspektionen
Försäkringskassan
Riksgäldskontoret
Skatteverket
Energimyndigheten
Jordbruksverket
Verket för näringslivsutveckling
Lantmäteriverket
Länsstyrelserna
Statistiska centralbyrån
Styrelsen för psykologiskt försvar
Luftfartsstyrelsen
Migrationsverket
Personal i följande
verksamheter:
Media: Sveriges Radio, Sveriges Television, TV 4, TT, Aftonbladet, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Expressen. Sannolikt även ledande lokaltidningar.
It-avdelningarna på viktiga myndigheter, sjukhus och medieföretag.
Kommunal verksamhet som sjukvård, äldrevård, psykosocial omsorg och renhållning.
Svenska kyrkan, övriga trossamfund och begravningsbyråer.
Räddningstjänst, polisen, tull, kustbevakning, sjö-, flyg- och fjällräddning, skyddsvakter och Försvarsmakten.
Banker och försäkringsbolag.
Bränsleförsörjningen.
Transportföretagen som SAS, SJ och de olika lokaltrafiksbolagen.
Elförsörjningen, it-infrastruktur, distributionen av radio och tv-program.
Drift av kommunernas vatten, el och värmesystem.
Grattis

elBjurro
2005-10-15, 12:33
Det är ju inget som säger att Influensan, när den muterat så den smittar mellan människor, blir dödlig.

Aftonpressen och Extrabladet säljer ju fler lösnummer om de lyckas skrämma upp lite folk, så de är inte ett dugg trovärdiga i mina ögon, överdriver nog gärna i sina rubriker mm.

murmeldjur
2005-10-15, 14:22
absolut inte, jag e för fasiken Ninja!!

Kwon
2005-10-15, 14:24
Hårdrockare...

FyllSkalle
2005-10-15, 17:19
Den enda info jag har är den som kommer från kvällspressen, dvs ganska dålig.
Något man undrar som jag inte läst eller hört någonstans är : hur dödlig är sjukdomen?
Menar är det bara att direkt börja skriva ner testamente eftersom du garanterat är död? Hfinns det några som helst bedömningar på hur dödlig sjukdomen är?
Har läst någonstan att c:a 60 personer i asien dött hittills. 60 personer i asien är fan inte mycket för en hel värlsdel och tänker man dessutom hur mycket folk det bor där så är det sjukt lite. De slutsatser man själv drar är att sjukdomen knappt smittar eller att den knappt är dödlig. Men så borde det ju inte vara med tanke på all uppståndelse. :confused:

King Grub
2005-10-15, 17:25
Något man undrar som jag inte läst eller hört någonstans är : hur dödlig är sjukdomen?

75% som fått diagnosen avlider.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article____5504.aspx

http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article____3560.aspx

Jishuku
2005-10-15, 17:46
Jag rekommenderar er alla att besöka det här forumet för att lära er mer om flunsan och hålla er uppdaterade om vad som pågår:

http://www.curevents.com/vb/forumdisplay.php?f=40

Sheogorath
2005-10-15, 18:01
Jag finns med på listan över dem som har förtur till vaccin iaf.

Kolla, finns du med på listan?

Riskgrupper: Hjärt- och lungsjuka, gravida och personer över 65 år. Sjukvårdspersonal.
Nyckelpersoner i riksdagen, regeringen, regeringskansliet.
Ledningen i följande myndigheter:
Affärsverket
Svenska kraftnät
Försvarsmakten
Elsäkerhetsverket
Krisberedskapsmyndigheten
Livsmedelsverket
Post- och telestyrelsen
Statens energimyndighet
Statens kärnkraftinspektion
Banverket
Luftfartsstyrelsen
Sjöfartsverket
Vägverket
Kustbevakningen
Rikspolisstyrelsen
Smittskyddsinstitutet
Socialstyrelsen
Kärnkraftsinspektionen
Räddningsverket
Strålskyddsinstitutet
Statens veterinärmed. anstalt
Tullverket
Arbetsmarknadsstyrelsen
Ekonomistyrningsverket
Finansinspektionen
Försäkringskassan
Riksgäldskontoret
Skatteverket
Energimyndigheten
Jordbruksverket
Verket för näringslivsutveckling
Lantmäteriverket
Länsstyrelserna
Statistiska centralbyrån
Styrelsen för psykologiskt försvar
Luftfartsstyrelsen
Migrationsverket
Personal i följande
verksamheter:
Media: Sveriges Radio, Sveriges Television, TV 4, TT, Aftonbladet, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Expressen. Sannolikt även ledande lokaltidningar.
It-avdelningarna på viktiga myndigheter, sjukhus och medieföretag.
Kommunal verksamhet som sjukvård, äldrevård, psykosocial omsorg och renhållning.
Svenska kyrkan, övriga trossamfund och begravningsbyråer.
Räddningstjänst, polisen, tull, kustbevakning, sjö-, flyg- och fjällräddning, skyddsvakter och Försvarsmakten.
Banker och försäkringsbolag.
Bränsleförsörjningen.
Transportföretagen som SAS, SJ och de olika lokaltrafiksbolagen.
Elförsörjningen, it-infrastruktur, distributionen av radio och tv-program.
Drift av kommunernas vatten, el och värmesystem.

Telefonförsäljare? Nej? Inte telefonförsäljare?

Mr. Moose
2005-10-15, 19:53
Här i Thailand är kycklingflunsan ganska utbredd men dom som smittats är folk som ARBETAR i kycklingfarmar eller bor med fjäderfä inne i huset!

En familj blev smittad pga att dom använde kyckling blod i maten, kanske skulle tillägga att maten äts rå!! Mycket vanligt i Laos.

Absolut inget att bry sig om.

Claes

stahlberg
2005-10-15, 19:57
Vem är rädd för en influensa, för fåglarna. Galna kosjukor, fågelinfluensor...vi får väl vara glada att det inte (ännu) finns hund- och kattinfluensor med dödlig utgång för ägarna.

Här i Finland prioriteras ingen. Men vi har vissa grupper som inte alls har rätt till vaccin. Dit hör personal i skatteförvaltningen och telesäljare! När sedan alkoholister (halva Finlands befolkning) och knarkare inte får vaccinet så är det risk för att hela landets befolkning dör ut.

Bronkitkorv
2005-10-15, 20:09
Telefonförsäljare? Nej? Inte telefonförsäljare?
Tacka fan för det såna vill vi bara bli av med.. jag tror dom kommer dö först :thumbup:

Dumleman
2005-10-15, 20:13
Här i Finland prioriteras ingen. Men vi har vissa grupper som inte alls har rätt till vaccin. Dit hör personal i skatteförvaltningen och telesäljare! När sedan alkoholister (halva Finlands befolkning) och knarkare inte får vaccinet så är det risk för att hela landets befolkning dör ut.
Haha då ska jag emigrera till Finnland strax innan utbrottet! :D

aliquis
2005-10-16, 10:00
Från expressen.se

"Miljoner kommer att insjukna"
Skräcken sprider sig över Europa. Den dödliga fågelinfluensan har nått Turkiet - och är på väg mot Sverige. Panikåtgärder vidtas nu för att förhindra ett mardrömsscenario.
- Miljoner människor kommer att insjukna, säger Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar.Nej jag är inte så påläst att jag har behövt oroa mig. Först nu när du börjar posta sådant där ;D

Men men, jag klarar mig säkert, kan ju hoppas alla på svensk fågel dör dock ;D

Mental
2005-10-16, 10:03
http://www.soldf.com/images/s_skyddsmask90_4.jpg

Jag vet vad jag gör om folk börjar insjukna, skyddsmask på!

Bjorne
2005-10-16, 10:14
Om det skulle börja skena iväg, så skulle nog tillräckliga säkerhetsåtgärder för att få stopp eller minska spridningen rejält, sättas in.

Zonyk83
2005-10-16, 10:58
75% som fått diagnosen avlider.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article____5504.aspx

http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article____3560.aspx

Precis vad jorden behöver

Kwon
2005-10-16, 10:58
Är Hårdrockare men visst var det lite alarmerande när man fick höra om det första gången med en bit kyckling i munnen.

*GULP* kände jag.

Yankeee
2006-02-08, 19:35
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=519869&previousRenderType=6

Den är på frammarsch.

Slartibartfast
2006-02-08, 19:38
Inte det minsta rädd.

Maginfluensan, dock. *spy*

mangemani
2006-02-08, 19:39
får man det så får man det och dör man utav det så dör man utav det...inget man behöver lägga ner energi att oroa sej över.

Dumleman
2006-02-08, 19:43
får man det så får man det och dör man utav det så dör man utav det...inget man behöver lägga ner energi att oroa sej över.
Man bör dock oroa sig över sådant som man kan påverka.

Yankeee
2006-02-08, 19:45
Det är väl ingen som har sagt att vi ska oroa oss? Trådarna brukar vara till för at diskutera saker som händer osv, eller? Ok? Ring så spelar vi?

Yankeee
2006-02-08, 19:49
Även

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=519876&previousRenderType=6

Dumleman
2006-02-08, 20:21
Det är väl ingen som har sagt att vi ska oroa oss? Trådarna brukar vara till för at diskutera saker som händer osv, eller? Ok? Ring så spelar vi?
Jo någon måste ju tydligen ha sagt det när du skriver sådär :D.