handdator

Visa fullständig version : hantel- eller hammercurl?


dtox
2005-10-14, 21:35
Ja, Hantelcurl (http://www.exrx.net/WeightExercises/Biceps/DBCurl.html) eller Hammercurl (http://www.exrx.net/WeightExercises/Brachioradialis/DBHammerCurl.html) , och framförallt: Vad är skillnaden? Kommer man få en annordlunda utveckling av muskeln. Hur tränas biceps i de 2 övningarna?
Vilken föredrar/rekommenderar ni. Varför/Varför inte?

(Har alltid körd hantelcurl)

Fatcan
2005-10-14, 21:38
Hammercurl = du tränar mera underarm (brachioradialis), och mindre biceps helt enkelt.

dtox
2005-10-14, 22:05
Hammercurl = du tränar mera underarm (brachioradialis), och mindre biceps helt enkelt.
Säker på detta? Inga fler faktorer?

Arne Persson
2005-10-14, 22:08
Jag kör hammercurl ena dagen som tung grundövning och tung concentrationscurl som 1:a övning det andra passset så jag behöver inte bry mig. :)

Fatcan
2005-10-14, 22:15
Säker på detta? Inga fler faktorer?

Nej...biceps kommer inte påverkas på något annourlunda sätt. Se vad dom satt som "target" för hammercurl på exrx.

Mass-Tech
2005-10-14, 22:23
Kör båda.

negative
2005-10-15, 09:47
Men hammercurl tar väl också mer på Brachialis än hantelcurl

http://www.exrx.net/Graphics/BrachialisInside.gif

everete
2005-10-15, 11:21
Vill man att det ska ta i biceps så ska man ta i med biceps och inte kasta bort övningen för att man tycker att den tar i underarmen.

Det är väl klar skillnad på hammer- och vanlig curl?

Sträck ut armen, prova att vända handleden i det läge du har den när du kör vanliga curls. Prova sen att byta läge så att du har "tummen uppåt". Är det bara jag om märker en väldig skillnad på muskelns längd? Biceps drar ihop sig mer när man kör vanliga hantelcurls.

Somliga säger att man bygger mer bredd med hammer, med vanliga curls får man kortare en men mer "pekade" muskel. Jag vet inte om jag tror helt på det men det känns ju lite så :)

Fatcan
2005-10-15, 11:43
Vill man att det ska ta i biceps så ska man ta i med biceps och inte kasta bort övningen för att man tycker att den tar i underarmen.

Det är väl klar skillnad på hammer- och vanlig curl?

Sträck ut armen, prova att vända handleden i det läge du har den när du kör vanliga curls. Prova sen att byta läge så att du har "tummen uppåt". Är det bara jag om märker en väldig skillnad på muskelns längd? Biceps drar ihop sig mer när man kör vanliga hantelcurls.

Somliga säger att man bygger mer bredd med hammer, med vanliga curls får man kortare en men mer "pekade" muskel. Jag vet inte om jag tror helt på det men det känns ju lite så :)

Brachialis används alltid till max när man böjer armbågen.
Att biceps blir längre beror på att den typ "sträcks ut" när handen sätts i hammercurl läge, vänta på arnes förklaring :).

Men nej, jag vet att du inte kommer att bygga nån extra bredd på biceps med hammercurl. Jag körde nästan bara hammercurl under en period, det blev ingen skillnad på form på biceps, underarmarna blev större däremot.

Mr. Moose
2005-10-16, 05:43
Ett bra sätt och se var en övning tar är att köra 20 set av den övningen och inget annat för dem muskelgruppen. Dagen efter jag kan garantera du vet exakt vilka muslker som jobbat!

Claes

Bjorne
2005-10-16, 05:51
Ett bra sätt och se var en övning tar är att köra 20 set av den övningen och inget annat för dem muskelgruppen. Dagen efter jag kan garantera du vet exakt vilka muslker som jobbat!

ClaesDen musklen som är minst van vad ansträning är den musklen som kommer värka mest av de tre skulle jag tro, därför inte nödvändigtvis den som arbetar mest eller är svagast.

Mr. Moose
2005-10-16, 18:20
Den musklen som är minst van vad ansträning är den musklen som kommer värka mest av de tre skulle jag tro, därför inte nödvändigtvis den som arbetar mest eller är svagast.

Efter 20 hårda set bör det kännas. Veckan efter när tränings värken släppt kör man den andra varianten o så jämför man hur dom olika övningarna tar.


En av frågorna var just vilken skillnad det var på de två övningarna, kör man som ovanstående VET man hur dom tar.

Claes

rememberence
2005-10-16, 19:08
eller så kör man båda övningarna på samma pass? problem solved?

Bjorne
2005-10-16, 19:18
eller så kör man båda övningarna på samma pass? problem solved?Alla tycker inte att biceps är särskilt roligt att träna, ex jag, kör bara skivstångscurl, någon gång sådär var annan/tredje vecka. :p

Rock'nRoll
2005-10-16, 22:28
Det e bara att kötta på med båda två.