handdator

Visa fullständig version : Jäkla pixelfel!


William
2005-10-14, 17:03
Yo!

Idag fick jag äntligen hem min nya datorskärm! Är grymt glad och hur exalterad som helst när jag packar upp den. Det första jag gör är att kolla noga efter eventuella pixelfel. Hittar inte ett enda!Pustar ut och börjar lira lite BF2 för att testa skärmen och det funkar hur jäkla bra som helst. Efter ca 15 minuter lir upptäcker jag en liten avvikelse på skärmen...såklart är det ett helvetes pixelfel!


Och den lyser grönt! Vilket innebär, om jag förstått det rätt, att jag inte kan byta skärmen mot en ny utan måste acceptera felet.

Var bara tvungen att skriva av mig frustrationen! Känns jävligt snopet att punga ut 4500 spänn för en skärm som är felfri i drygt 20 minuter :cryout:

King Grub
2005-10-14, 17:04
Vad är det för märke? Vissa tillverkare (LG vet jag) har garanti för 0 döda pixlar. Eller en grön kanske inte räknas som "död"?

Yankeee
2005-10-14, 17:06
Det är helt klart surt, rent principiellt. Dock är det inget man märker. Jag köpte min skärm i en fyndhörna pga en död pixel, tänker aldrig på det.

William
2005-10-14, 17:15
Det är en ViewSonic. En död pixel, som jag har förstått det, är när den antingen lyser helt vitt eller helt svart. Om den är röd, grön eller blå så är det ydligen ett subpixelfel.

Jag kollade garantin innan jag beställde och även ViewSonic ska ha Zero Bright Pixel Warranty så jag kände mig hyfsat säker.

Det mest irriterande är dock att den dök upp en kvart efter att jag installerat den.