handdator

Visa fullständig version : "Smalbenskänningar" och skor


Tolkia
2005-10-14, 10:07
Jag har känt något slags diffust obehag på underbenens framsida i samband med träning på sistone; främst är det i samband med vissa typer av "gympahopp" och efter gympapass. Jag tror inte att det rör sig om direkt benhinneinflammation, men någon lättare irritation av benhinnorna och/eller musklerna på underbenets framsida är det väl vara. Jag har inte ändrat något i min träning vad jag vet, och jag har annars aldrig varit någon "benhinnetyp" så jag är lite förbryllad. Kan det vara så att det är dags att köpa nya skor? De jag har nu har hängt med ungefär sedan juli i fjol, och används några timmar i veckan.

Sohlis
2005-10-14, 10:43
Hej Tolkia.
Kolla till skorna lite. Är dom insjunkna på insidan där hålfoten är samt om det ser slitet ut mot insidan av hälen är det nog läge att leta efter nya skor. Kolla även under skon om det är mer slitet mot insidan. Känn även på stabiliteten i skorna: ta tag runt framdelen och hälen på skon och vrid. På en bra sko skall man inte kunna vrida så mycket. Ett bra tips är också att gå till någon bra skobutik typ löplabbet, eller någon ortopedtekniker som kan kolla upp om du behöver extra stöd i hålfoten vilket är vanligt om man har problem på framsidan av underbenet.
Mvh.