handdator

Visa fullständig version : användning av protein?


bewwe
2005-10-14, 00:46
Jo det ligger till så här jag tränar rätt mycket inte bara styrketräning då. Spelar hockey så har 2 is pass i veckan och 1 match. sen stryrketränar jag 2 till 3 gånger i veckan. Jag undrar om jag kommer ha nån användning av protein och ska jag ta det efter varje pass eller bara efter styrke passen?

Peter-N1
2005-10-14, 01:32
Jo det ligger till så här jag tränar rätt mycket inte bara styrketräning då. Spelar hockey så har 2 is pass i veckan och 1 match. sen stryrketränar jag 2 till 3 gånger i veckan. Jag undrar om jag kommer ha nån användning av protein och ska jag ta det efter varje pass eller bara efter styrke passen?

Protein behöver du för muskeluppbyggnaden. Om du menar om du har användning för ett proteintillskott så beror det helt på vad och hur ofta du äter.
Vet du att du inte får i dig tillräckligt med protein, ja då behöver du tillskottet. Men kan du reglera det med mat istället så behövs det inte.

Efter träning så kan det vara bra att ta protein och kolhydrat tillskott, eftersom det oftast tar ett litet tag innan man får i sig mat.

Jag brukar blanda min egen drink. Tar då ca 40 gram protein och 80 gram kolhydrat i drinken. Jag väger ca 90kg.

Har läst på forumet någonstans att man ska ta ca 0.5 gram protein per kg kroppsvikt och ca 0,8 gram kolhydrat per kg kroppsvikt i sin drink som man tar direkt efter träning.

Sedan bör du äta 1-2 timmar efter träning.

Det finns dock säkert andra på forumet som kan detta bättre än mig.