handdator

Visa fullständig version : Hantel rodd el skivstångsrodd


råkkare
2005-10-13, 21:26
Får jävligt ont i korsryggen av att köra skivstångsrodd, Så jag undrar om man får samma effekt av att köra hantelrodd??

råkkare
2005-10-13, 21:28
[QUOTE=råkkare]Får jävligt ont i korsryggen av att köra skivstångsrodd, Så jag undrar om man får samma effekt av att köra hantelrodd??[

Alltså om det tar lika bra?

lauria
2005-10-13, 21:40
Jag tycker att hanterodd och stångrodd är lika bra och de två är de bästa rodd-övningarna (enligt mig). Men testa hantelrodd du, du borde ju inte få sämmre effekt.

Liten Men Fet
2005-10-13, 22:35
Fungerar nog väldigt bra med hantelrodd åxå, har du funderat något på varför du får ont?
Är det i korsryggen du får ont?
Är det den statiska belastningen med framåtlutad rygg som gör att det gör ont, typ mjölksyra?

Rock'nRoll
2005-10-14, 00:16
Tar inte stångrodd mera på "mitten" av ryggen och hantel rodd mera på latsen?

Cidersson
2005-10-14, 09:39
Får jävligt ont i korsryggen av att köra skivstångsrodd, Så jag undrar om man får samma effekt av att köra hantelrodd??

Säker på att du utför övningen på rätt sätt? Glömmer du svanka? Jag vet att det stramar lite i min korsrygg EFTER ett set men det är ju bara naturligt när man överbelastar hela ryggen på det sättet.

Jag föredrar skivstångsrodd alla dagar :)

Mr. Moose
2005-10-14, 09:48
Någon som kör med två hantlar samtidigt? Ungefär som vanlig stångrodd men med hantlar istället.

Claes

Bobbokrull
2005-10-14, 09:58
Någon som kör med två hantlar samtidigt? Ungefär som vanlig stångrodd men med hantlar istället.

Claes

Japp, brukar lägga in den sist i mitt ryggpass, "Two hand dumbell-rows"
Läste om den i en amerikansk muskeltidning, Charles Glass förespråkade den så jag började testa och kom fram till att det är en grym övning som verkligen tar "rätt" om man kör den korrekt. Kontakt är A & O.

jwzrd
2005-10-14, 10:58
Jag tycker att hanterodd och stångrodd är lika bra och de två är de bästa rodd-övningarna (enligt mig). Men testa hantelrodd du, du borde ju inte få sämmre effekt.

Jag får hålla med dig där, två ypperliga ryggövningar som båda även har olika varianter av sig själva. Man kan dra hanteln till olika punkter på kroppen eller helt enkelt stå på olika sätt. Stångrodden kan man variera grepp och greppvidd. Två av dom mest effektiva ryggövningarna som finns.

pia
2005-10-14, 11:01
Någon som kör med två hantlar samtidigt? Ungefär som vanlig stångrodd men med hantlar istället.

Claes
Jag kör med två hantlar samtidigt för jag tycker det känns bättre än med en hantel. Jag gillar både skivstång och hantlar och jag brukar köra dem varannat pass. Det är de roddövningarna jag tycker känns bäst att köra.