handdator

Visa fullständig version : Generellt om explosivitet.


dalavita
2005-10-13, 20:34
Tjena.

Just nu är det chins jag undrar över men det här funkar för alla muskler.

För att bli så explosiv som möjligt, ska man köra vanliga chins även om man segar på att lyfta upp sig själv såvida man klarar 4 - 8 reps innan man tar slut eller ska man köra liknande övningar för ryggen där man verkligen kör hela rörelselängden det snabbaste man bara kan.

Explosivitet är ju att köra så snabbt man bara kan men det verkar rätt att man får explosivitet genom att man blir bättre och bättre på chinsen tills man kan köra dom snabbt.

Mccartney
2005-10-14, 18:49
Tjena.

Just nu är det chins jag undrar över men det här funkar för alla muskler.

För att bli så explosiv som möjligt, ska man köra vanliga chins även om man segar på att lyfta upp sig själv såvida man klarar 4 - 8 reps innan man tar slut eller ska man köra liknande övningar för ryggen där man verkligen kör hela rörelselängden det snabbaste man bara kan.

Explosivitet är ju att köra så snabbt man bara kan men det verkar rätt att man får explosivitet genom att man blir bättre och bättre på chinsen tills man kan köra dom snabbt.

Varför explosivitet i chins?

Mccartney
2005-10-14, 18:52
Hur jag tränar explosivitet i benen tex: tunga knäböj,frivändning,Ryck. Kör inte knäböjen snabbt utan satsar på att trycka från när jag skall upp med stången....hela övningen skall inte utföras snabbt utan bara den delen då man trycker uppåt.

Mer eller minder explosivitet i sina muskler beror på villka anlag man har från början...Är själv extremt explosiv och har alltid varit det från födslen.

Ame
2005-10-14, 20:39
Fattar inte heller varför du vill bli explosiv i ryggen... Och du lär inte bli så mycket explosivare av att bara köra en övning så snabbt du kan.

hulken
2005-10-14, 21:34
Fattar inte heller varför du vill bli explosiv i ryggen... Och du lär inte bli så mycket explosivare av att bara köra en övning så snabbt du kan.

Kanske för att explosiva lyft rätt utförda aktiverar fler muskelfibrer än sega långsamma lyft.

Mccartney
2005-10-15, 08:47
Har själv kört mycket chins...och jag får nog säga att jag har blivit både starkare och explosivare genom att köra chins med extra vikt.

Lizard
2005-10-15, 08:47
För att bli uppseendeväckande stark krävs att man behärskar två typer av styrka:
StartStyrka (SS) och Explosiv Styrka (ES).

SS är din förmåga att omedelbart koppla på så många muskelceller som möjligt. I motsats till vad de flesta tror är den här styrkan "dold", men sköts av samma muskelfibrer som ES, och gör att en hyfsad mellanviktare kan sända Bob Sapp till la-la-land in no-time. Tre-steg, höjd- och längdhopp, kortdistans och fäktning är andra typiska SS sporter.

ES är din förmåga att bibehålla dina, av SS påslagna, muskelceller aktiverade genom hela rörelsen. När ES är i sin prydo så ökar (accellererar) farten i rörelsen som när du stöter en kula eller rycker upp stången i OL t ex.

Det som sker när man maxlyfter är att man tvingas aktivera alla fibrer tillgängliga (SS) och sen flytta stången med så hög fart man kan uppbringa (ES) så du inte fastnar i en sticking point innan all din ATP är förbrukad innan lyftet är det.
Är SS din svaga punkt kommer vikten du skall accellerera att förbli lägre än du faktiskt har förmåga att hantera och är ES din sämsta sida så kommer du att kunna lyfta stången, men sakna förmågan att avsluta lyftet.
I marklyft kan en svag SS-kapacitet ta sig uttryck i att du tvingas krumma ryggen i starten på rörelsen och sen avsluta lyftet med böjd rygg (ostbåge). Om det är ES som falerar så tvingas du avbryta lyftet innan du hamnar i upprätt position och är det en kombination så både krummar du och tappar stången.

Lizard

Ulf A Big
2005-10-15, 09:15
Explosiv styrka tränas lättast med periodisering mellan ren maxstyrketräning och plyometrisk träning
Exempel på explosivitetsträning för ben: http://www.gomotion.dk/pe1.asp?p_id=306