handdator

Visa fullständig version : ont i höftböjarn(?) eller höftleden(?) vid knäböj.


tristan
2005-10-13, 20:27
när jag kör knäböj gör det ont i vad jag tror kallas höftböjarn alternativt att det är i leden. Framförallt i vänster höft, jag känner nog inget av det i höger.

varför är det så och hur ska jag bli av med det?

Sohlis
2005-10-14, 08:11
God morgon.
Var gör det ont, framsida, utsida, baksida? När gör det ont, i böjfasen, vändfasen, eller slutfasen av övningen, under övningen eller efter? Hur gör det ont, huggande, skärande, krampande, molande? Gör det ont någon annanstans eller är smärtan lokal? Höften är en väldigt stor och stark led där det är många muskler och strukturer som kan bråka.
Lite mer beskrivning behövs för att kunna komma med några ideér.
Mvh.

tristan
2005-10-14, 20:41
smärtan sitter på framsidan typ i vecket som blir när man hukar sig. Det gör ont just innan bottenläget, i bottenläget ochh just efter bottenläget. Det kan även göra ont när jag sitter på en stol och sträcker ut benet rakt ut/liksom lyfter utåt eller snarare uppåt så att att muskulaturen på höftens framsida anspänns.

Sohlis
2005-10-14, 22:34
God afton tristan.
På beskrivningen låter det som problemet sitter i m rectus femoris. Muskeln går från bäckenbenet och ner över knäleden till underbenet. Det är den enda muskel som både böjer i höftleden och sträcker i knäleden (ev skulle m sartorius vara med precis i slutsträckningen av knät, det är dock omdiskuterat). Jag skulle råda dig till att lägga ner lite tid på stretching av rectus femoris. Det gör du lättast genom att stå på ett knä (i ditt fall vänster), dra upp vänser fot mot sätet så att det drar på framsidan av låret. Försök sedan att tippa bäckenet bakåt ("dra svansen mellan benen", dansare kallar det "dancing kontraction" har jag för mig).
Testa det ett tag innan du kör benböj nästa gång om det blir någon skillnad. Gärna efter cykeluppvärmning på ca 10 minuter. Om det inte hjälper på den här korta beskrivningen skulle jag råda dig till att få problemet undersökt av legitimerad naprapat, kiropraktor eller sjukgymnast som är med i respektive förbund. Det är som sagt många strukturer på framsidan av höften som kan ställa till besvär.
Lycka till!

tristan
2005-10-15, 08:10
tack jag ska prova det :bow: