handdator

Visa fullständig version : Ang. mättat fett


keffat_liv
2005-10-13, 20:15
Lagras mättat fett i kroppen fast man ligger på ett underskott av kcal?

DTH
2005-10-13, 22:14
Nej. Mättat fett är inget man dör utav. Men medelsvennson äter lätt för lite omättat o fleromättat.

Cerberus
2005-10-13, 23:01
För mkt mättat fett ger dig hjärt o kärl-sjukdomar. Dvs om du inte gör ngt på dagarna, ät mindre mättat o mer omättade fetter..

Det enda positiva med mättat fett är väl att det höjer testonivåerna men de gör ju omättade också(lika mycket eller grub??).

TylerDurden84
2005-10-14, 13:51
Fett från kött har jag hört ska innehålla ca 50 % mättat och 50 % omättat, men samtidigt har jag för mig att fett från kött (t ex nötfärs) ska vara riktigt dåligt, någon som vet?

King Grub
2005-10-14, 13:57
Fördelningen av fettsyror i olika livsmedel finns i SLV:s tabeller.

http://www.slv.se/templates/LDB_Search.aspx?id=6242

TylerDurden84
2005-10-14, 15:26
Tackar. 50/50 verkar stämma rätt bra. Så det finns med andra ord en del "bra" fetter i köttprodukter med?

dtox
2005-10-14, 16:09
Kalla mig helt dum, men är det de mättade eller omättade fetterna som "sätter sig på kroppen" ? I tex matolja finns det ju betydligt mer omättade än mättade fetter..det är de omättade jag vill åt om jag vill ha i mig extra mkt fett för att få i mig mer kcal, samt gå upp lite i vikt.

Zerohero
2005-10-14, 16:38
Det enda positiva med mättat fett är väl att det höjer testonivåerna men de gör ju omättade också(lika mycket eller grub??).

Det där var ju intresant. Skulle gärna villa veta om det är presis så.
Eller är det bara lågtfettintag som leder till lägre testosteron?Annars skulle man kunna käka lite mera fett för att boosta testoronet.

userfriendly
2005-10-14, 17:11
det e väl inte på långa vägar lika farligt med mättat fett för oss som tränar stenhårt än för de som sitter still eller bara rör på sig lite grand?
man behöver ju inte överdriva intaget men jag tror inte man behöver oroa sig så mkt om det bara gäller vanlig mat o man tränar flera pass i veckan lixom

hasse36
2005-10-14, 17:23
Varför skulle mättat fett bli mindre farligt för att man tränar?

King Grub
2005-10-14, 17:50
Det har en direkt påverkan på fettsyrornas påverkan på plasman beorende på komposition.

"Dietary saturated fat intake was positively associated with plasma saturated fatty acids (r=0.342; P <0.05) and inversely with plasma polyunsaturated fatty acids (r=-0.453; P <0.01) only in the lowest fitness tertile.

Different levels in cardiorespiratory fitness are associated with different levels in plasma saturated and polyunsaturated fatty acids and lead to modifications in the association between dietary and plasma fatty acids. These findings can perhaps be explained by a reduced hepatic fatty acid and lipoprotein synthesis as well as by an enhanced muscular lipid utilization, which are commonly seen in those who are physically active and who exhibit a higher level of fitness."

Eur J Clin Nutr. 2003 Jul;57(7):810-5.

z_bumbi
2005-10-14, 18:27
Men det brukar vara de som tränar mest på gymet som försöker undvika mättat fett till varje pris. :D

dtox
2005-10-14, 18:32
någon som har svar på min fråga jag ställde tidigare?

z_bumbi
2005-10-14, 18:38
någon som har svar på min fråga jag ställde tidigare?

Båda sätter sig på kroppen om du äter ett överskott av energi, skillnaden är lite i vilken form de lagras men även där har träningen en stor inverkan.

MUGEN
2005-10-14, 18:43
sen har det väll lite med vilken tidpunkt samt vad man väljer att kombinera det mättade fettet med, gôtt är det i alla fall.

dtox
2005-10-14, 18:49
Båda sätter sig på kroppen om du äter ett överskott av energi, skillnaden är lite i vilken form de lagras men även där har träningen en stor inverkan.
TJa, jag tränar 3 dar i veckan. Brukar inte få i mig jättemycket extra kcal, men ligger nog för det mesta på lite +. I övrigt rör jag mig inte jättemycket, men är ändå aktiv.