handdator

Visa fullständig version : Tjacka Elgura,va?


Spinkot
2005-10-13, 19:35
Ni säger ni kan fixa det va?

Hursomhelst sparar jag pengar och skall till jul/vinte/vår någonstans köpa en elgitarr.funderar på en Ibanez RG350DXWH eftersom denna ligger inom smärtgränsen för vad jag vill betala,samt att jag hört att Ibanez RG-guror ska vara bra.

Vad säger ni? kommer att spela mest rock/oi!,metal och kanske lite gott och blandat såsom sovjets nationalsång.

Officer
2005-10-13, 19:56
Du kan inte få så mycket mer gura för pengarna!

Skitsnygg elgitarr med Ibanez INF-humbuckers och pickups, och en skitschysst WizardII-hals som gör så att du kan shredda och spela lika snabbt som Yngwie Malmsteen! :hbang:

Nej men den är grym. För soviets nationalsång rekommenderar jag att du drar på ordentligt med phaser, chorus och 100% dist på förstärkarn sen :bow:

http://yngwie.org/gallery/images/Uli1.jpg

Spinkot
2005-10-13, 20:04
oki om du talar så högt om den så blir det nog den :)
du har ju rätt bra koll så om man vill ha en billig förstärkare vad bör man gå på?

Officer
2005-10-13, 20:07
du har ju rätt bra koll så om man vill ha en billig förstärkare vad bör man gå på?

Beror självklart på vad du är ute efter, men eftersom du vill ha en billig så antar jag att du som nästan alla kommer att sitta och hobbyspela hemma.
Satsa på en Marshall runt 15 wattare med reverb, ligger kring 1200 kr nypris på alla gitarrbutiker.
Annars så köper du en Virtual amp, t ex Behringer V-amp Pro eller V-amp2 och kopplar direkt in i datorn o kör, MYCKET roligare dessutom bättre ljud, du kan ju spela in o leka i datorn m.m.

Spinkot
2005-10-13, 20:15
mmm,mest sitta och spela hemma alt. spela ihop med Loke här om/när/hur han lär sig spela bas. satsar väl på någon halvbillig nu och sparar till något bättre sen.

hobbitar
2005-10-13, 20:20
Beror självklart på vad du är ute efter, men eftersom du vill ha en billig så antar jag att du som nästan alla kommer att sitta och hobbyspela hemma.
Satsa på en Marshall runt 15 wattare med reverb, ligger kring 1200 kr nypris på alla gitarrbutiker.
Annars så köper du en Virtual amp, t ex Behringer V-amp Pro eller V-amp2 och kopplar direkt in i datorn o kör, MYCKET roligare dessutom bättre ljud, du kan ju spela in o leka i datorn m.m.

var kan man köpa en sån där virtual amp och vad kostar dom ungefär?

Officer
2005-10-13, 20:43
var kan man köpa en sån där virtual amp och vad kostar dom ungefär?

www.musikborsen.se
www.forstarkardoktorn.com
www.jam.se

Iofs bor du inte i Stockholm ser jag, men går nog att hitta i nån gurebutik där du bor också. En V-amp2 ligger på kring 995 kronor ny, en pro ligger väl på kring 1200 kr. En pro har några fler funktioner och nån extra ingång för nåt skit tror jag. Du klarar dig mycket bra på en V-amp2 och ett fett ljudeditarprogram t ex Adobe Audition. (som du KÖPER naturligtvis ;) )

stoney_king
2005-10-13, 20:57
Ni säger ni kan fixa det va?

Hursomhelst sparar jag pengar och skall till jul/vinte/vår någonstans köpa en elgitarr.funderar på en Ibanez RG350DXWH eftersom denna ligger inom smärtgränsen för vad jag vill betala,samt att jag hört att Ibanez RG-guror ska vara bra.

Vad säger ni? kommer att spela mest rock/oi!,metal och kanske lite gott och blandat såsom sovjets nationalsång.

Hur mycket pengar talar vi om?

hobbitar
2005-10-14, 08:35
Tack för svaren anabolic men borde det inte gå att köpa bara en sladd som man drar från gitarren till datorns ljudingång? Måste man verkligen ha en Virtual Amp?

Sonny
2005-10-14, 09:33
Tack för svaren anabolic men borde det inte gå att köpa bara en sladd som man drar från gitarren till datorns ljudingång? Måste man verkligen ha en Virtual Amp?Ja, eftersom guran inte har någon egen amplifikation, det kommer bara brusa av bara helvete om du kopplar guran direkt. Köp en V-amp eller om du har riktigt dåligt med stålar väntar du till Behringers nya pedal kommer som är gjord för datorinspelning.

Officer
2005-10-14, 09:35
Det stämmer det som Sonny säger.
Men det finns mjukvaruprogram för virtual amping så att säga, men det låter inget vidare.

Köp V-amp!

Fettecke
2005-10-14, 11:07
jag köpte en COrt m200 och en v-amp2, samt lite annat kraffs... är skitnöjd med det iaf, paketpris på guran och v-ampen ligger på 2995:- på musikbörsen.... köpte en liten 10w stärkare också ifall jag ska förflytta mig, men jag har aldrig använt den hemma ännu (kört in v-ampen i datorn, vidare till min PA-stärkare)

är hur nöjd som helst med dom grejjerna, guran är grymt snygg också, skitskön att spela på!

Spinkot
2005-10-14, 17:18
tänker lägga 5000 - 7000 kr på gitarr,i nödfall har jag ju syrrans förstärkare att låna (jag spelar på hennes gitarr och förstärkare just nu)

stoney_king
2005-10-14, 18:22
tänker lägga 5000 - 7000 kr på gitarr,i nödfall har jag ju syrrans förstärkare att låna (jag spelar på hennes gitarr och förstärkare just nu)

Jamen vafan, den bästa allround guran enligt mig är en Gibson SG special... enkel och lättspelad, det går verkligen att spela allt på den... finns schyssta begagnade mellan 5000-7000, själv gav jag 6000 för min...
Man kan få en ny för 1000-1500 mer dock...

Kolla på det...

Mashik
2005-10-14, 19:28
Ni säger ni kan fixa det va?

Hursomhelst sparar jag pengar och skall till jul/vinte/vår någonstans köpa en elgitarr.funderar på en Ibanez RG350DXWH eftersom denna ligger inom smärtgränsen för vad jag vill betala,samt att jag hört att Ibanez RG-guror ska vara bra.

Vad säger ni? kommer att spela mest rock/oi!,metal och kanske lite gott och blandat såsom sovjets nationalsång.

Blir det din första elgitarr?

Den där verkar vara helt bra för dedär pengarna.
Mitt tips är att du far till någon musikaffär i närheten och provspelar på så många elgitarrer som du bara kan. Har du testat gitarren i fråga?
Om du bestämmer dig för att köpa Rg'n och inte är helt nöjd med ljudet så kan du byta mikrofoner i den. De kan förbättra ljudet en del. :thumbup:

Spinkot
2005-10-23, 09:49
Har blivit lite sugen på ESP LTD MH-250NT också så man slipper svajjstallet,nån som vet om den är bra?

Spinkot
2005-10-23, 10:33
Stötte på en kille som säljer en begagnad LTD EX-400 också,han bor rätt lågnt bort men det verkar vara en najs gura

Spinkot
2005-10-23, 12:21
meh! bump

watertouch
2005-10-23, 14:55
Fan klart du ska ha en explorer! :hbang:

ugglan
2005-10-23, 16:13
skulle nog hellre gått på en L6 PodXt än en v-amp

Sonny
2005-10-23, 16:18
skulle nog hellre gått på en L6 PodXt än en v-amp
PODen är jävligt bra men har samtidigt ett jävligt saftigt pris..