handdator

Visa fullständig version : Dra ner på kolydraterna?


allonii
2005-10-13, 17:07
Jag har tänkt att gå ner lite i vikt så jag undrar om det är bättre att äta mer protein och lite mindre fett och dra ner på nästan helt kolhydraterna? Har det någon effekt? Man har hört talas om Atkins diet där man enbart ska äta protein och fett.

så vore det bra att dra ner på kolhydraterna och fettet men öka proteinet? Eller kan de vara farligt?

heljis
2005-10-13, 20:42
Äter du färre kalorier än du gör av med så går du ner i vikt.
Det kan vara vettigt att äta mycket protein (2-3g/kg kroppsvikt) för att alltid se till att ha tillräckligt med protein i sig, men sluta äta fett ska du absolut inte göra.
Åsikterna om kolhydrater går isär lite grann, personligen skulle jag aldrig göra mig av med mina goa kolisar. Som sagt, energi in mot energi ut..

agahowa22
2005-10-14, 13:03
själv tycker ja man kan dra ner på kolhydraterna så länge man inte drar ner så mycket som på en atkins diet, de e nog lite överdrivet med tanke på att hjärnan endast kan få energi genom att bränna kolhydrater(har ja för mig iaf). dock vet ja inte hur mycke den behöver.

Jon

pia
2005-10-14, 13:50
Jag vet många som trivs på en 40/40/20 diet. Att ta bort kolhydraterna helt tycker jag är dumt om man tränar och har ett jobb man behöver sköta. Att dra ner på fettet för mycket gör att du kan få brist på de fettlösliga vitaminerna samt sänkta testosteronivåer. Alla ämnen har sin funktion i kroppen så jag tycker inte man ska utesluta något ämne. Det finns folk som förespråkar både det ena och det andra så testa och se vad du trivs och mår bäst med.

Mr. Moose
2005-10-14, 14:08
Jag har dietat ett antal gånger med extremt lite kolhydrater, jag undvek dom så mycket som möjligt.

För att fungera som en "normal" människa med jobb, socialt liv, träning osv, osv ökade jag fettintaget till 50% av kalori intaget. 50% från protein och 50% från bra fetter. Oliv olja, fisk olja etc.

Fungerar utmärkt för mig, det är bara ett par timmar andra eller tredje dan som man mår skit medan kroppen "ställer om" till fett för energi istället för kolhydrater. Jämn och bra energi nivå, inga problem med att träna hårt. Enda problemet är att man ibland glömmer att äta!! Inga direkta hungers känslor.

Claes