handdator

Visa fullständig version : föra över fil mellan 2 datorer


bosse_brutal
2005-10-13, 12:29
jag har en fimfil på den stationära datorn som inte går att spela upp ordentligt (för seg dator) hur ska jag göra för att föra över den till morsans bärbara? om jag tar nätverkskabeln som är mellan modemet och den stationära så borde det ju gå att föra över på nått sätt? hur gör jag sen?

PowPow
2005-10-13, 12:31
jag har en fimfil på den stationära datorn som inte går att spela upp ordentligt (för seg dator) hur ska jag göra för att föra över den till morsans bärbara? om jag tar nätverkskabeln som är mellan modemet och den stationära så borde det ju gå att föra över på nått sätt? hur gör jag sen?

ja, du kan ta den kablen, förutsatt att den är korsad. Annars får du skaffa en korsad tp-kabel. Om du nu inte har brännare på din stationära.

Eller så kör du old school och kopplar det med koax (=

Arnesson
2005-10-13, 12:34
Funkar väl även bra att lägga den på en server/mail eller så om du nu kommer åt internet.

Piranha
2005-10-13, 12:35
ja, du kan ta den kablen, förutsatt att den är korsad. Annars får du skaffa en korsad tp-kabel. Om du nu inte har brännare på din stationära.

Eller så kör du old school och kopplar det med koax (=

Hö hö hö oldschool plockar man fram nollmodemet och 2 st RS232 kablar.

och rockar fett i 115.200 baud

PowPow
2005-10-13, 12:36
Funkar väl även bra att lägga den på en server/mail eller så om du nu kommer åt internet.

Hade han haft tillgång till internet på båda datorerna så hade det ju varit kopplade till en hub/switch. Då hade där ju redan varit kontakt mellan datorerna.

Fast det är klart. Man kan ju lägga upp filen på nätet med den stationära, och sen ta internetkablen och koppla in till sin bärbara, för att ladda hem filen där. Fast det kan ju bli lite drygt, beroende på bandbredd och storlek på fil.

bosse_brutal
2005-10-13, 12:37
ja, du kan ta den kablen, förutsatt att den är korsad. Annars får du skaffa en korsad tp-kabel. Om du nu inte har brännare på din stationära.

Eller så kör du old school och kopplar det med koax (=

hur vet man att kabeln är korsad då? jag tror att den är det, men jag är inte säker. men säg att det skulle fungera, hur kan jag föra över filen?

PowPow
2005-10-13, 12:37
Hö hö hö oldschool plockar man fram nollmodemet och 2 st RS232 kablar.

och rockar fett i 115.200 baud

Det är inte oldschool. Det är medeltidsschool ;)

PowPow
2005-10-13, 12:41
hur vet man att kabeln är korsad då? jag tror att den är det, men jag är inte säker. men säg att det skulle fungera, hur kan jag föra över filen?

Fildelning lär ju redan vara installerat på datorerna (förutsätter att du kör XP).

Se till att båda datorerna är inställda på samma workgroup.
My computer -> Properties -> Computer name

Lägg till ett LAN. Har du redan ett så se över inställningarna.
Control panel -> Network connections -> Local Area Connection -> Properties

Sen ska det bara vara till att dela ut filen (högerklicka -> Properties -> Sharing) och hitta den under 'My network connections' i Utforskaren.

Du vet inte om kablen är korsad. Du kan alltid kolla om det står något på den. Men det är inte alltid det gör det.

bosse_brutal
2005-10-13, 12:44
Fildelning lär ju redan vara installerat på datorerna (förutsätter att du kör XP).

Se till att båda datorerna är inställda på samma workgroup.
My computer -> Properties -> Computer name

Lägg till ett LAN. Har du redan ett så se över inställningarna.
Control panel -> Network connections -> Local Area Connection -> Properties

Sen ska det bara vara till att dela ut filen (högerklicka -> Properties -> Sharing) och hitta den under 'My network connections' i Utforskaren.

Du vet inte om kablen är korsad. Du kan alltid kolla om det står något på den. Men det är inte alltid det gör det.

det är xp på den bärbara, win 98 på den stationära

Piranha
2005-10-13, 12:55
Minns inte riktigt men kom inte fildelning med Win98 se ?

Trance
2005-10-13, 12:57
Rådet är att slänga upp filen på Internet med t.ex. yousendit.com och sedan ladda hem den. Att pilla med nätverk när det gäller xp/98 är bara irriterande, inte värt det om det inte skall vara permanent,

PowPow
2005-10-13, 13:06
det är xp på den bärbara, win 98 på den stationära

Aj fanken.
Då kommer jag ärligt talat inte ihåg. Det var ju några år sedan man befattade sig med win9x.

Men ja, som andra sagt så kan du alltid slänga upp den på nätet. Om det inte är stor och du har kass uppkoppling, vill säga.

s_himself
2005-10-13, 13:13
Rådet är att slänga upp filen på Internet med t.ex. yousendit.com och sedan ladda hem den. Att pilla med nätverk när det gäller xp/98 är bara irriterande, inte värt det om det inte skall vara permanent,


haha word :D

hasse36
2005-10-13, 13:13
Rådet är att slänga upp filen på Internet med t.ex. yousendit.com och sedan ladda hem den. Att pilla med nätverk när det gäller xp/98 är bara irriterande, inte värt det om det inte skall vara permanent,Jag hjälpte nyligen en kompis med att överföra filer från en Windows95-maskin till en XP-maskin. Inga problem, lite handpåläggning bara.

Har man en UL på 0,4 Mbit/s så tar det 4 timmar att ladda upp 700 MB till yousendit.

hur vet man att kabeln är korsad då? jag tror att den är det, men jag är inte säker. men säg att det skulle fungera, hur kan jag föra över filen?Mitt nyaste nätverskort (3Com 3C940 - integrerat på ASUS P4P800) klarar på både korsad och rak TP.

Minns inte riktigt men kom inte fildelning med Win98 se ?Fildelning kom med Windows 95B

bosse_brutal
2005-10-13, 13:22
Jag hjälpte nyligen en kompis med att överföra filer från en Windows95-maskin till en XP-maskin. Inga problem, lite handpåläggning bara.


kan du inte förklara hur ni gjorde då?

PowPow
2005-10-13, 13:26
Jag hjälpte nyligen en kompis med att överföra filer från en Windows95-maskin till en XP-maskin. Inga problem, lite handpåläggning bara.

Har man en UL på 0,4 Mbit/s så tar det 4 timmar att ladda upp 700 MB till yousendit.

Mitt nyaste nätverskort (3Com 3C940 - integrerat på ASUS P4P800) klarar på både korsad och rak TP.

Fildelning kom med Windows 95B


För några veckor sedan hjälpte jag en vän att flytta. Det var ganska tungt.

Det bör inte ta mer än 3 minuter att ladda ner ett album om man har 2.0 mbit. det gör det sällan heller.

Min switch gör att jag kan kommunicera med alla mina datorer.

Windows 9x är betydligt snyggare än Windows 3.x

........

Hjälp killen genom att förkalra hur du fick kontakt mellan de 2 maskinerna istället ;)

hasse36
2005-10-13, 13:41
kan du inte förklara hur ni gjorde då?Det finns femtielva tutorials på nätet som förklarar hur man gör. Börja med dem och kom tillbaka om du kör fast.

Piranha
2005-10-13, 13:43
Skattar , ett bra tillvägagånsätt att angripa ett problem , ingen hårdvara som router eller switch , 2 olika opertativ som bråkar , ingen bra kabel , ingen erfarenhet, och sen postar man om hjälp på ett träningsforum ..

Woooohooooo !

Piranha
2005-10-13, 13:45
Hasse skall vi skapa en tråd om hjälp till självhjälp på internet och tvinga upp den som sticky ?

bosse_brutal
2005-10-14, 11:54
Skattar , ett bra tillvägagånsätt att angripa ett problem , ingen hårdvara som router eller switch , 2 olika opertativ som bråkar , ingen bra kabel , ingen erfarenhet, och sen postar man om hjälp på ett träningsforum ..

Woooohooooo !

jävla klagepeck *grr27*;) det löste sig tillslut, brände ut skiten på skiva istället.

z_bumbi
2005-10-14, 15:40
Hö hö hö oldschool plockar man fram nollmodemet och 2 st RS232 kablar.

Plockar fram och plockar fram, kabeln ligger på skrivbordet bakom mig. :)