handdator

Visa fullständig version : Hjälp från er erfarna/kunniga


superflow
2005-10-13, 10:38
Tänkte bara be er att kolla igenom mitt schema om det är inte är allt för jobbigt ;) Har tränat i ca 3 månader och är ute efter framförallt mycket muskler men även styrka. 16år..
jag vet att det inte finns något "perfekt" schema, men säg gärna vad ni tycker ändå. Vill känna mig trygg med mitt schema och veta att jag tränar rätt.

Måndag: bröst, axlar, triceps
Bänkpress
Lutande hantelpress
Militärpress
Hantellyft åt sidan
någon tricepsövning
Pushdowns (varannan vecka dips)

Torsdag: rygg, biceps, underarmar
Chins (varannan vecka Latsdrag)
Marklyft
Sittande rodd
Shrugs med stång
Stångscurl
Hantelcurl
Underarmar (varannan vecka omvända curls)

Lördag: ben, mage
Knäböj
Benspark
Lårcurl
Vader
mage i maskin
mage i maskin


Så till mina frågor...

1. Vad tycker ni om valet av övningar? Någon övning eller så ni tycker jag bör byta ut eller så?
2. Funderar lite på hur jag bör lägga upp set/reps. Förslag?
3. Sen har jag en fråga som egentligen hör hemma i kosttillskotts-forumet, men tar den här när jag ändå är igång :) . jag undrar, att när/om jag tar halva gainern innan/efter träningen, hur måste jag tima drinken? Läste någonstans att det bildas adrenalin som man går miste om eller nåt i den stilen om man dricker den vid fel "tillfälle"?
4. Funderar även på utförandet av vissa övningar, bänkpress tex; vart bör stången landa? vid bröstvårtan?


Hoppas inte tråden blev för lång...och snälla, svara bara om ni verkligen har svar på mina frågor. :cool: Och ni ska helst veta vad ni snackar om, alltså ha en del erfarenhet och så..:)

Tack för visat intresse.

Pudzianovski
2005-10-13, 10:56
1. Vad tycker ni om valet av övningar? Någon övning eller så ni tycker jag bör byta ut eller så?
2. Funderar lite på hur jag bör lägga upp set/reps. Förslag?
3. Sen har jag en fråga som egentligen hör hemma i kosttillskotts-forumet, men tar den här när jag ändå är igång :) . jag undrar, att när/om jag tar halva gainern innan/efter träningen, hur måste jag tima drinken? Läste någonstans att det bildas adrenalin som man går miste om eller nåt i den stilen om man dricker den vid fel "tillfälle"?
4. Funderar även på utförandet av vissa övningar, bänkpress tex; vart bör stången landa? vid bröstvårtan?

Tack för visat intresse.

1. Nej. Du är nybörjare. Jag tycker det verkar helt okej. Bra program att lära sig övningarna. Kör så ett tag.

2. Som nybörjare kan u lägga dig på ca 8-10 reps kanske 6-8 reps när du lärt dig övnignar och teknik. Som nybörjare är 3 set enkelt och bra tycker JAG.

3. Drick gainern direkt efter passet. (mitt förslag)

4. Jag har inte funderat så mycket över det. Jag sänker den där det känns naturligt. De som tävlar i bänkpress har nog andra åsikter. Prova dig lite försiktigt fram.

jwzrd
2005-10-13, 11:08
Schemat ser fint ut förutsatt att du har någon som kan visa och hjälpa dig med utförandet. Men jag har några synpunkter.

Måndagspasset: kanske byta hantellyften åt sidan mot samma övning men framåtlutad för bakre deltat.

Torsdagspasset: marklyften före chinsen eller efter sittande rodden skulle jag satsa på.

Set och reps: runt 10 skulle jag säga, det är lagom tungt. Inte hela världen om något set varje pass ligger runt 5-6 men du tjänar mer på att ligga något högre i början eftersom det blir för tungt för ett bra utförande annars.

superflow
2005-10-13, 11:16
Schemat ser fint ut förutsatt att du har någon som kan visa och hjälpa dig med utförandet. Men jag har några synpunkter.

Måndagspasset: kanske byta hantellyften åt sidan mot samma övning men framåtlutad för bakre deltat.

Torsdagspasset: marklyften före chinsen eller efter sittande rodden skulle jag satsa på.

Set och reps: runt 10 skulle jag säga, det är lagom tungt. Inte hela världen om något set varje pass ligger runt 5-6 men du tjänar mer på att ligga något högre i början eftersom det blir för tungt för ett bra utförande annars.
Okej, kan tillägga att jag kör med lutning framåt :)