handdator

Visa fullständig version : Fråga till King Grub


Helena B
2005-10-12, 22:50
Jag vet att vi tog upp i en annan tråd att du sa att det är bättre att stimulera (muskelprotein?) tre gånger i veckan istället för att köra splittat. Hejda mig om jag har fel. Jag har börjat köra helkroppass för att testa, men passen tar över 2 h. Och jag har hört/läst att det inte är så bra att köra över 2 h (hejda mig om jag har fel). Men vad är egentligen att föredra om man är ute efter att bygga och bli starkare? Jag vet att det är olika från person till person och att man ska testa sig fram. Om man ser på fitnesstävlanden (Fodor & Berg iaf) kör ju splittat. Men jag vill veta vad jag ska köra och jag vill att du ska säga det. Får ju höra olika uppfattningar hela tiden. Men om du har att man vill bygga muskler i fokus, vad ska man köra eller är det bästa att mixa?

Pudzianovski
2005-10-12, 23:15
Du kan ju pm:a honom. Då ser han nog snabbast oxå.

Helena B
2005-10-12, 23:21
Du kan ju pm:a honom. Då ser han nog snabbast oxå.

Jo jag gör så=/

Yes
2005-10-13, 00:51
Du kan ju leta upp min gamla tråd om HIT, så kanske det - om inte annat - ger dig lite nya idéer.
Mitt upplägg ser annars ut ungefär såhär, och det har hittils funkat väldigt bra:

Uppvärmning
Benpress
Marklyft
Mage
Stångcurl
Sittande vadpress
Latsdrag
Smalbänk
Benspark
Hantelpress
Enarms hantelrodd
Axelpress

Ordningen kan ändras lite beroende på om folk är i vägen eller om jag orkar köra vissa övningar efter varandra. Jag brukar köra 2x10 reps i alla övningar och siktar på 30sek mellan seten(vilket inte alltid går). Ett pass brukar ta 45-50 minuter.

Dav0d
2005-10-13, 04:57
Ett pass kan vara hur långt som helst, så länge du kör intensivt och har energi i kroppen. Så om du pallar, så kör 2-3 timmar och ta kolhydrater hela tiden.

Yes
2005-10-13, 05:10
Ett pass kan vara hur långt som helst, så länge du kör intensivt och har energi i kroppen. Så om du pallar, så kör 2-3 timmar och ta kolhydrater hela tiden.
Du tror inte det är nedbrytande att träna hårt i 2-3 timmar? ;)

AFanatic
2005-10-13, 12:39
Helena: En fråga (eller två)...Om nu någon säger att för att bygga mest muskler så måste du köra genom kroppen tre gånger i veckan, men det här klarar du inte...det fungerar helt enkelt inte för dig. Vad gör du då? Vi leker med tanken att det är trots allt det bästa sättet, men det funkar inte för dig. Kommer du lyssna på vad varje ny person säger till dig? Men du kommer inte lyssna på din egen kropp? Någonstans här har du brytpunkten, där du inte kommer komma någonstans. Du vill veta hur du ska köra och du vill att någon annan ska säga det till dig. Det övergår mitt förstånd.

Bara du kan veta vad som fungerar för dig...Det handlar om tålamod att testa vad din kropp svarar på. Vad som funkar för dig i ditt liv (med arbete, plugg osv)...Vill du verkligen att någon annan ska säga till dig sådant du ska veta bäst själv? ...Det vill säga om du ger det tid.

Att lära känna kroppen tar inte en månad...spelar ingen roll att du vill bli biff nu med en gång...det kommer inte hända. Jag vill inte verka negativ, bara realist, (för du sa det själv) och ska du ändå fortsätta träna hårt, varför inte lära känna kroppen utan och innan? Sedan är du din egen lärare.

chidde
2005-10-13, 14:33
över 2 timmar?!

hade jag kört ett helkroppspass hade det tagit max 1 timme!

3x marklyft (ryggdjup)
3x chins (ryggvidd)
3x knäböj (djupt utförande, i stort sett hela underkroppen)
3x bencurl (baksida lår, kompletterar knäböjen)
3x bänkpress (bröst)
3x pushdowns (triceps)
3x skivstångcurl (biceps)
3x sit-ups (mage)

här har jag skippat axlar och vader, axlarna är involverade i andra övningar men man kan ju lägga dit en övning för det om man vill. t ex sittande axelpress eller militärpress? vader tränas dagligen när jag går :)
8-10 övningar sammanlagt, räknar med att varje övning tar ca 5 min
så det ska väl ta 40-50 minuter, då hinner man till och med stretcha lite innan klockan slår över timmen

Helena B
2005-10-13, 16:31
Helena: En fråga (eller två)...Om nu någon säger att för att bygga mest muskler så måste du köra genom kroppen tre gånger i veckan, men det här klarar du inte...det fungerar helt enkelt inte för dig. Vad gör du då? Vi leker med tanken att det är trots allt det bästa sättet, men det funkar inte för dig. Kommer du lyssna på vad varje ny person säger till dig? Men du kommer inte lyssna på din egen kropp? Någonstans här har du brytpunkten, där du inte kommer komma någonstans. Du vill veta hur du ska köra och du vill att någon annan ska säga det till dig. Det övergår mitt förstånd.

Bara du kan veta vad som fungerar för dig...Det handlar om tålamod att testa vad din kropp svarar på. Vad som funkar för dig i ditt liv (med arbete, plugg osv)...Vill du verkligen att någon annan ska säga till dig sådant du ska veta bäst själv? ...Det vill säga om du ger det tid.

Att lära känna kroppen tar inte en månad...spelar ingen roll att du vill bli biff nu med en gång...det kommer inte hända. Jag vill inte verka negativ, bara realist, (för du sa det själv) och ska du ändå fortsätta träna hårt, varför inte lära känna kroppen utan och innan? Sedan är du din egen lärare.

Jo jag vet att du har rätt. Men jag tycker ändå att man ska kunna veta om det är bättre att köra helkropp eller splittat. Så för att svara på dina frågor så har jag all tid i världen att träna nu och om det skulle bli att jag inte kan träna lika mycket så får jag ta det beslutet då. Det är väl klart att jag lyssnar på vad folk säger till mig, men det behöver inte betyda att jag tar till det praktiskt. Jag lär mig nya saker hela tiden och det här verkar vara en fråga som ingen kan svara på pga att det är upp till var och en hur kroppen reagerar. Men jag körde splittat först och testade sedan helkropp pga att jag läste att det kan vara bättre att stimulera muskelprotein 3ggr i veckan istället för en. Men problemet med helkropp är att passen tar över 2h och det är svårt att hålla samma fokus hela passet igenom. Men jag har vägt upp fördelar och nackdelar med helkropp och splittat, men jag vet fortfarande inte. Jag gillar att köra helkropp, när det bara är en övning per muskelgrupp men samtidigt får man höra/läsa att många kör splittad. Jag får väl testa mig fram och köra splittat och helkropp i perioder.