handdator

Visa fullständig version : Hur köra chins för att få maximal effekt?


ionakka
2005-10-12, 13:06
Funderar på en sak. Jag har försökt läsa lite om det här med utförandet av chins, men inte blivit klokare. Därför vänder jag mig till forumeliten :).

Hur ska man egentligen utföra dem för att få bäst effekt, många reps utan vikter eller få med vikter?

Jag har nämligen rygg på onsdagar och kör chins, latsdrag etc.

Läste lite om att man kunde köra 20-50 chins oavsett antalet set. Men är det verkligen lika bra som att hänga på sig vikt och köra 2x6 typ?

Hjälp!

Pudzianovski
2005-10-12, 13:36
Maximal effekt för vad?
Volym eller styrka? eller vill du göra så många chins som möjligt med kroppsvikten.

Klo
2005-10-12, 13:41
Personligen vill jag ligga i reps intervallet 5-12 reps på chins. Om och hur mkt vikt som behövs beror på var i passet jag lägger dom :thumbup:

Variera och testa!!!

ionakka
2005-10-12, 13:55
Jag är ute efter maximal effekt för volym, alltså muskeltillväxt. Var kanske lite otydligt.

I dagsläget kör jag 20 chins per pass (utan vikt), men tänkte lägga om det och se ifall man kan få bättre tilllväxt på ett kanske mer effektivt sätt?

Jo jag kan tänka mig att vikten beror på var i passet man lägger dem. Brukar faktiskt börja med chins, men jag vet inte riktigt ifall det är optimalt.

Börje H
2005-10-12, 14:59
0000Hur ska man egentligen utföra dem för att få bäst effekt, många reps utan vikter eller få med vikter?

Jag ser då inte någon anledning att särbehandla chinsen vad gäller repsantal. För att slippa chinna hela dagen så vikta på så du klarar 6-8 reps. Precis som vilken övning som helst :thumbup:

ionakka
2005-10-12, 15:03
Ah låter bra, var precis vad jag ville höra :).

Tänkte ifall det låg något i det jag läst att man skulle köra många chins, men det kanske bara är nonsens om man vill ha ökad muskelmassa?

carlsm
2005-10-12, 22:45
Lånar tråden lite...

Ni som är bra på chins, dvs ni måste använda vikter för att inte köra hela dagen lång, tror ni att man får snabbare volymresulat av en sådan här maskin istället?

Den heter Dual Axis Pull Down. Finns en sån på mitt gym och jag funderar på att strunta i chinsen och köra den istället. Chins ~ 3*10 (väger 72kg), maskinen ~ 3*8 (81kg).

carlsm
2005-10-12, 22:48
EDIT: Maskinen ~ 3*8 (90kg), inget annat!

Pudzianovski
2005-10-12, 23:18
Spelar ju ingen roll vad maskinen väger då du knappast kan jämföra viktmagasinet mot din kroppsvikt. Du får en helt annan utväxling i en maskin.

Kör det som känns bäst. Jag skulle personligen hålla mig till chins som enligt mig är överlägset den där jävla värdelösa maskinen (har en här oxå).

ionakka
2005-10-13, 09:36
Update: Provade köra mina chins med vikt igår och det kändes ok! Blir nog till att fortsätta på det spåret framöver. Tack för tips!

capoje
2005-10-13, 11:58
PÅ chinsmaskien på mitt gym så kan man köra utan vikt men endå ha stödet under benen. Vilket är bra så man slipper vingla.

HookersUnited
2005-10-13, 13:00
PÅ chinsmaskien på mitt gym så kan man köra utan vikt men endå ha stödet under benen. Vilket är bra så man slipper vingla.
Kör striktare så slipper du vinglet.

capoje
2005-10-13, 15:42
Kör striktare så slipper du vinglet.

Jag vinglar inte :)

Men jag kör först på den riktiga chinsstången sen de andra seten på maskinen då med en plattas hjälp.