handdator

Visa fullständig version : Radiotjänst kommer på besök! Vad göra?!


Cerberus
2005-10-12, 11:47
Jag är en fattig arbetslös person så jag tänker fan inte betala tv-avgift. Är det bara att låta bli att öppna dörren när de knackar på eller? Finns det ngn lag jag kan referera till om de kommer med hot?

Mental
2005-10-12, 11:50
Jag är en fattig arbetslös person så jag tänker fan inte betala tv-avgift. Är det bara att låta bli att öppna dörren när de knackar på eller? Finns det ngn lag jag kan referera till om de kommer med hot?

Vill du inte betala tv avgift så är det ju bara att inte skaffa någon TV.

Samma som med vägskatt, vill du inte betala vägskatten så skaffar du ingen bil.
Men för att svara på frågan, har du inget att dölja är det ju bara att öppna, annars fråga efter husransakansorder, har de ingen så kommer de inte in. Då vorde det hemfridsbrott nämligen.

Cerberus
2005-10-12, 11:53
jag har tv men jag vill inte betala. Jag ligger på existensminimum per månad och jag tror inte soc vill betala min tv-avgift mer än vad jag vill. Har runt 3000/månad på mat o nöje :S

Nitrometan
2005-10-12, 11:53
Det är bara att skita i att öppna. De får inte komma in om du inte vill. Be dem skaffa en begäran om husrannsakan om de jobbar sig.

För husrannsakan krävs allvarlig misstanke om ett brott som kan ge fängelse (har för mig att det är 2 år).

TV-avgiftssmitning ger inget straff mer än att de kräver in avgiften. Kanske nån liten bötessumma.

mini_Arnold
2005-10-12, 11:55
Skitenkelt.
Släck tvn innan du öppnar och säg att du inte äger nån tv.
Vill dom komma in så säg bara att du har slut på kakor och be dom gå hem.
Lycka till

King Grub
2005-10-12, 11:57
Du behöver inte öppna dörren och du behöver varken släppa in dom om du redan har gjort det eller "erkänna" något. Dom har inga polisiära befogenheter. Inte så smart att ha TV:n på och synlig från ytterdörren, om man öppnar, dock.

Cerberus
2005-10-12, 11:58
tack!

Johan O
2005-10-12, 12:01
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=1092249#post1092249

:booty:

Bronkitkorv
2005-10-12, 12:01
Ge fan i att öppna men räkna då med att du kommer få besök hela tiden och dom kommer att ringa och tjata på dej. Annars kan du gömma tvn och be dom komma in och titta att du inte har en tv, säg att du nästan aldrig är hemma också.

Börje H
2005-10-12, 12:02
Jag är en fattig arbetslös person så jag tänker fan inte betala tv-avgift. Är det bara att låta bli att öppna dörren när de knackar på eller? Finns det ngn lag jag kan referera till om de kommer med hot?
Om du nu inte har tänkt betala så öppna och svara att du inte har någon TV.

En rolig anekdot i ämnet är när jag var inneboende hos en klasskompis och de knackade på. Gubben frågade vad jag hette och jag svarade lite avvaktande och frågade vad saken handlade om. Han svarade då att jag skulle intyga att det fanns en TV i lägenheten. Nja, sa jag det gör det inte och om det blir att införskaffa någon så hör lägenhetsinnehavaren av sig. Men för i helv... sa han klart att ni har en TV, vi har minsann varit här utanför och avlyddat för 2 veckor sedan (till sakan hör att detta var den 1:a dagen på terminen och lägenheten obebodd under den tidpunkten han "avlyssnat" den). Sur som en citron blev han dock och slängde igen dörren. Några veckor sedan kommer ett krav på att betala avgiften. Nu blev jag lite halvlack så jag skrev dit och meddelade att jag inte undertecknat någon anmälan om innehav. Döm om min förvåning då det sedan efter ytterligare några dagar dimper ner en kopia på en anmälan med min signatur. Förfalskad! Kontrollanten blev väl lite pissed off och bestämde sig för att sätta en kråka på anmälan och lämna in den. jag var nu uppe i varv så jag skrev ett, så välformuletar som möjligt, brev där jag förklarade att brottet urkundsförfalskning faktiskt var brottsligt och att man kanske från Radiotjänst skulle upplysa sina anställda om det. Snabbt som atta fick jag ett ursäktsbrev och en 500-ing som plåster på såren!

Hade vi TV då? Nja, man vet aldrig :D

martin_vbg
2005-10-12, 12:25
Jag fick ett brev att de hade varit här och att jag skulle skicka in om jag hade TV. Den lappen skicakdes inte in och det har inte varit någon här sen dess. Dock så ringer det lite konstiga personer ibland och frågar efter min bror eftersom han står på lägenheten och abonnemanget och de presenterar sig med förnamn. Det verkar lite kontigt annars brukar de börja med förnamn + vart de ringer ifrån. Det har nämligen hänt att de har ringt min brorsas kompisar och lyssnat efter TV-ljud :P

hasse36
2005-10-12, 12:29
För husrannsakan krävs allvarlig misstanke om ett brott som kan ge fängelse (har för mig att det är 2 år).Blir det böter kan polisen inte göra husrannsakan hos misstänkta eller begära in uppgifter från internetoperatörer, vilket däremot blir möjligt om det blir ett villkorligt fängelsestraff. Om det blir böter får kommande rättegångar visa hur många uppladdade filmer som krävs för ett strängare straff.

Källa: Första fildelaren inför rätta (http://66.249.93.104/search?q=cache:JbiD_YLQ4CMJ:www.vlt.se/article-article%3D77989.html+%22vilket+d%C3%A4remot+blir+m %C3%B6jligt+om+det+blir+ett+villkorligt+f%C3%A4nge lsestraff%22&hl=en)

martin_vbg
2005-10-12, 12:30
Om du nu inte har tänkt betala så öppna och svara att du inte har någon TV.

En rolig anekdot i ämnet är när jag var inneboende hos en klasskompis och de knackade på. Gubben frågade vad jag hette och jag svarade lite avvaktande och frågade vad saken handlade om. Han svarade då att jag skulle intyga att det fanns en TV i lägenheten. Nja, sa jag det gör det inte och om det blir att införskaffa någon så hör lägenhetsinnehavaren av sig. Men för i helv... sa han klart att ni har en TV, vi har minsann varit här utanför och avlyddat för 2 veckor sedan (till sakan hör att detta var den 1:a dagen på terminen och lägenheten obebodd under den tidpunkten han "avlyssnat" den). Sur som en citron blev han dock och slängde igen dörren. Några veckor sedan kommer ett krav på att betala avgiften. Nu blev jag lite halvlack så jag skrev dit och meddelade att jag inte undertecknat någon anmälan om innehav. Döm om min förvåning då det sedan efter ytterligare några dagar dimper ner en kopia på en anmälan med min signatur. Förfalskad! Kontrollanten blev väl lite pissed off och bestämde sig för att sätta en kråka på anmälan och lämna in den. jag var nu uppe i varv så jag skrev ett, så välformuletar som möjligt, brev där jag förklarade att brottet urkundsförfalskning faktiskt var brottsligt och att man kanske från Radiotjänst skulle upplysa sina anställda om det. Snabbt som atta fick jag ett ursäktsbrev och en 500-ing som plåster på såren!

Hade vi TV då? Nja, man vet aldrig :D

Vad i helsicke! jag hade inte nöjt mig med en 500ing! minst 100k om jag skulle tiga...! Hur kan staten tolerera sånt här! Stämmer det här verkligen låter som en märklig historia. De som jobbar på radiotjänst har väl ackord har de inte det? Väldigt konstigt isf.

Dumleman
2005-10-12, 12:35
Du behöver inte öppna dörren och du behöver varken släppa in dom om du redan har gjort det eller "erkänna" något. Dom har inga polisiära befogenheter. Inte så smart att ha TV:n på och synlig från ytterdörren, om man öppnar, dock.
mm jag åkte dit på det, att de såg tvn från dörren även om jag förnekade det och stängde igen dörren så damp en anmälan ner i brevlådan :).

Herkulez
2005-10-12, 12:46
råkar jag öppna dörren så håller jag bara fast hunden i halsbandet och håller dörren på glänt så bara hans skalle kommer ut, han blir så ivrig så man kan lura folk jättelätt att ilsken :D


självklart jag har varken tv eller radio

Pellefant
2005-10-12, 12:46
Stämmer att att man måste betala tv-avgift om man har dator men inte tv?

martin_vbg
2005-10-12, 12:46
Du behöver inte öppna dörren och du behöver varken släppa in dom om du redan har gjort det eller "erkänna" något. Dom har inga polisiära befogenheter. Inte så smart att ha TV:n på och synlig från ytterdörren, om man öppnar, dock.

Äh det är väl bara att säga att det är en micro? Hur ska dom veta att det är en TV? ;)

martin_vbg
2005-10-12, 12:47
Stämmer att att man måste betala tv-avgift om man har dator men inte tv?

Nej det finns ingen TV-mottagare i datorn. Men om du har ett TV-kort i datorn så måste du ha det. Eller måste det kan man ju tolka på flera olika sätt :)

Baha
2005-10-12, 14:07
Har ju varit en hel del problem med just att kontrollanterna sätter dit folk fast dom ej har/sagt att dom ej har tv. Dom som är tillfälliga kontrollanter får sin lön efter varje person dom "sätter dit"

Pellefant
2005-10-12, 14:13
Har ju varit en hel del problem med just att kontrollanterna sätter dit folk fast dom ej har/sagt att dom ej har tv. Dom som är tillfälliga kontrollanter får sin lön efter varje person dom "sätter dit"

Japp, så är det.

"Uppdraget innebär att du i ett sammansvetsat team arbetar på provisionsbasis med att få in tv-avgifter genom att besöka hushåll i ditt distrikt"

http://platsbanken.ams.se/direkt/33/051006,110080,180912,12,670433.shtml

Skulle vara roligt att veta hur mycket de får per hushåll.

Zakath
2005-10-12, 14:16
Vill ni inte betala tv-avgift så skaffa inte en tv... Flytta ur landet om ni inte kan respektera lagen. *slap* ;)

supra
2005-10-12, 14:21
Tänk på dom som är döva men likt förbannat får betala full tv-avgift (inkluderar radio!).

Själv öppna jag dörren när dom knacka på. Fick skriva på innehav av tv och betala avgiften.
Dagen efter skrev jag mig hos min morfar och slipper därmed betala avgiften.. voila.

Davil
2005-10-12, 14:25
råkar jag öppna dörren så håller jag bara fast hunden i halsbandet och håller dörren på glänt så bara hans skalle kommer ut, han blir så ivrig så man kan lura folk jättelätt att ilsken :D


självklart jag har varken tv eller radio

...Frågan är om den stackars Radiotjänst-snubben blir mest rädd för hunden, eller dig ? :D

aliquis
2005-10-12, 14:26
Jag är en fattig arbetslös person så jag tänker fan inte betala tv-avgift. Är det bara att låta bli att öppna dörren när de knackar på eller? Finns det ngn lag jag kan referera till om de kommer med hot?Ja, gör det säkert.

aliquis
2005-10-12, 14:27
jag har tv men jag vill inte betala. Jag ligger på existensminimum per månad och jag tror inte soc vill betala min tv-avgift mer än vad jag vill. Har runt 3000/månad på mat o nöje :Stv-avgift ingår i normen för försörjningsstöd, vilket inte behöver betyda att man faktiskt har råd med den, men de tycker det ;D

aliquis
2005-10-12, 14:27
I övrigt säger jag bara "nej" när det står någon stolle utanför dörren som jag inte känner igen.

thomast
2005-10-12, 14:28
Vill ni inte betala tv-avgift så skaffa inte en tv... Flytta ur landet om ni inte kan respektera lagen. *slap* ;)


Mmm. Det blir skitlätt att undvika avgiften sen när en medialicensen införs och alla som har tillgång till internet kommer tvingas pröjsa.

aliquis
2005-10-12, 14:32
Blir det böter kan polisen inte göra husrannsakan hos misstänkta eller begära in uppgifter från internetoperatörer, vilket däremot blir möjligt om det blir ett villkorligt fängelsestraff. Om det blir böter får kommande rättegångar visa hur många uppladdade filmer som krävs för ett strängare straff.

Källa: Första fildelaren inför rätta (http://66.249.93.104/search?q=cache:JbiD_YLQ4CMJ:www.vlt.se/article-article%3D77989.html+%22vilket+d%C3%A4remot+blir+m %C3%B6jligt+om+det+blir+ett+villkorligt+f%C3%A4nge lsestraff%22&hl=en)Fast min uppfattning är också att det krävs över 2års fängelse för att sekretesslagen inte skall gälla, det är ju dock helt olika lagar. Men i fallet om piratkopiering är jag inte säker på att det är kört ens med villkorliga böter.

Herkulez
2005-10-12, 15:34
...Frågan är om den stackars Radiotjänst-snubben blir mest rädd för hunden, eller dig ? :D
med tanke på min dagsform....så¨hunden :D

jwzrd
2005-10-12, 15:41
Men förhelvete, ser din arm ut sådär så ska jag fan sluta träna *cry*

tegel
2005-10-12, 15:52
fy 1000:an, ingen dålig arm det där

tillbaks till ämnet.
Om du av nån anledning skulle ha tillfälligt slut på ursäkter när radiotjänst väl ringer på, och tystnaden när du försöker komma på någon blir för stor och du får så pass hjärnsläpp att du inte ens kan klämma fram med ett "NEJ, jag har ingen jävla tv" utan du i förtvivlan skriver på det där pappret. Då kan du några dagar senare ringa till radiotjänst i kiruna och säga att du har sålt tv:n och därför inte innehar någon tv-mottagare längre, så om de kan vara vänliga att uppdatera sin register. Så slipper du betala i alla fall.
Tips från en kompis, kompis, syrras, pojkväns bror...

Something
2005-10-12, 15:53
råkar jag öppna dörren så håller jag bara fast hunden i halsbandet och håller dörren på glänt så bara hans skalle kommer ut, han blir så ivrig så man kan lura folk jättelätt att ilsken :D


självklart jag har varken tv eller radio


Absolut ingen bra ide, en vän på www.airsoftsverige.com hade en liten despyt med en tv kontrollant. Yog (Som han kallas) hade suttit och meckat med sitt airsoft vapen och hade ungefär en halv bössa i handen när han öppnade dörren, vet inte riktigt vad som hände här näst (finns en tråd om det på AS) men det slutade iallafall med att Yog inte skulle betala nån tv-licens men däremot inställa sig i domstolen då han blivit anklagad för olaga vapen hot och vapeninnehav osv osv. Jag tror han fick ett par månader i fängelse och ett antal kronor i böter.

Har inte så stor koll på detaljerna men dom finns på AS som sagt.

Men så se upp med vad ni håller i händerna när ni öppnar dörrar, kan lätt gå fel ;)

Herkulez
2005-10-12, 16:08
Absolut ingen bra ide, en vän på www.airsoftsverige.com hade en liten despyt med en tv kontrollant. Yog (Som han kallas) hade suttit och meckat med sitt airsoft vapen och hade ungefär en halv bössa i handen när han öppnade dörren, vet inte riktigt vad som hände här näst (finns en tråd om det på AS) men det slutade iallafall med att Yog inte skulle betala nån tv-licens men däremot inställa sig i domstolen då han blivit anklagad för olaga vapen hot och vapeninnehav osv osv. Jag tror han fick ett par månader i fängelse och ett antal kronor i böter.

Har inte så stor koll på detaljerna men dom finns på AS som sagt.

Men så se upp med vad ni håller i händerna när ni öppnar dörrar, kan lätt gå fel ;)
jag tror det är lite skillnad mellan en hund man håller fast och en pistol i handen :D

Niclaaas
2005-10-12, 16:21
mm jag åkte dit på det, att de såg tvn från dörren även om jag förnekade det och stängde igen dörren så damp en anmälan ner i brevlådan :).

du hade kunnat fortsätta neka, säga att du lånat TV:n av någon och att du skulle lämna tillbaka den. tror man får låna en TV i ca 2 veckor utan att behöva betala TV-avgift

själv betalar jag...

EDIT: här står väl det mesta:

http://www.informationsfrihet.se/

15 dagar på prov var det

raban
2005-10-12, 17:00
Dom brukar komma hit o stå o plinga på dörren nån gång i månaden, men de är bara ignorera dom. Det är ditt hem, du behöver inte öppna dörren för nån!

Something
2005-10-12, 17:20
jag tror det är lite skillnad mellan en hund man håller fast och en pistol i handen :D

En ilsken hund eller ett halvt plast gevär... jag vet iallafall vad jag hade vart mest rädd för iallafall
:)

Timme
2005-10-12, 17:49
med tanke på min dagsform....så¨hunden :D


Är den där bilden morphed? Asså bilden ser verklig ut men är din arm verkligen sådär stor? Isåfall :bow:


/Timme

Slartibartfast
2005-10-12, 17:52
Jag öppnar aldrig dörren om man inte ringer mig först och säger att man är på väg.

Lasse Kongo
2005-10-12, 18:40
Är den där bilden morphed? Asså bilden ser verklig ut men är din arm verkligen sådär stor? Isåfall :bow:


/Timme

nej både armen och det extremt svullna facet är fo real!

Herkulez
2005-10-12, 18:55
En ilsken hund eller ett halvt plast gevär... jag vet iallafall vad jag hade vart mest rädd för iallafall
:)
hahaha tänkte inte på att det var en softairgun, sorry =)

Herkulez
2005-10-12, 18:56
Är den där bilden morphed? Asså bilden ser verklig ut men är din arm verkligen sådär stor? Isåfall :bow:


/Timme
tyvärr så är den morphad, men tack ändå =)

MiNaX
2005-10-12, 19:11
Absolut ingen bra ide, en vän på www.airsoftsverige.com hade en liten despyt med en tv kontrollant. Yog (Som han kallas) hade suttit och meckat med sitt airsoft vapen och hade ungefär en halv bössa i handen när han öppnade dörren, vet inte riktigt vad som hände här näst (finns en tråd om det på AS) men det slutade iallafall med att Yog inte skulle betala nån tv-licens men däremot inställa sig i domstolen då han blivit anklagad för olaga vapen hot och vapeninnehav osv osv. Jag tror han fick ett par månader i fängelse och ett antal kronor i böter.

Har inte så stor koll på detaljerna men dom finns på AS som sagt.

Men så se upp med vad ni håller i händerna när ni öppnar dörrar, kan lätt gå fel ;)

http://forum.airsoftsverige.com/viewtopic.php?t=18666&highlight=malm%F6

martin_vbg
2005-10-12, 20:54
http://forum.airsoftsverige.com/viewtopic.php?t=18666&highlight=malm%F6

Bah! Jag kommer då aldrig betala TV-licens nu iaf. inte för att jag någon gång hade tänkt att göra det.

Something
2005-10-12, 21:19
hahaha tänkte inte på att det var en softairgun, sorry =)

Lungan, det är iofs fruktansvärt lätt att ta fel på softairguns och riktiga vapen, visst är många i plast, men dom flesta av om som spelar brukar sätta metall delar istället osv. Så man har självklart förståelse för att folk kan reagera lite, jag hade absolut inte kunnat skilja en airsoft bössa och en riktigt ifrån varandra om jag tittade från några meters håll.

Jense
2005-10-12, 21:20
höj volymen på tvn och öppna, ha gärna tvn synlig från ytterdörren.

förneka att du äger en tv.


vad är det där bak då? frågar radiotjänst.

Kebab-Arne
2005-10-12, 21:28
Betala skiten är helt utslutet?

/Kebab-Arne är moralkärring idag

Jense
2005-10-12, 21:29
Betala skiten är helt utslutet?

/Kebab-Arne är moralkärring idag


ja avfan betala, annars är det stöld av, ofta, jävligt dåliga tvprogram.

clash
2005-10-12, 21:33
hehehe jag hade tre pitbulls i lägenheten som kastade sig glatt på dörren när radiogubbjäveln ringde på - ingen disskussion där inte

Jense
2005-10-12, 21:49
hehehe jag hade tre pitbulls i lägenheten som kastade sig glatt på dörren när radiogubbjäveln ringde på - ingen disskussion där inte


nä men du fick väl betala vapenlicensen istället? :D

Piranha
2005-10-12, 22:24
Enkelt , öppna inte dörren.

nordland
2005-10-12, 23:12
Enkelt , öppna inte dörren.

Precis.. skaffa inte en lägenhet som saknar titthål i dörren..

Om du mot förmodan skulle få för dig att öppna, så dra någon historia om att du skulle vara religiös och att titta tv är SYND

Cerberus
2005-10-13, 15:07
damn fan vilken skillnad på svar man får här. Gjorde samma inlägg på ett annat forum: http://www.loading.se/view.phtml?f=2&id=269404

Där attackerar alla mig istället :s

arkebuzer
2005-10-13, 17:46
Dom kom och knackade på hos mig häromdan... men eftersom man är en fattig student så har jag ingen TV... men dom fick likt förbannat inte komma in genom dörren :D

Herkulez
2005-10-13, 18:14
damn fan vilken skillnad på svar man får här. Gjorde samma inlägg på ett annat forum: http://www.loading.se/view.phtml?f=2&id=269404

Där attackerar alla mig istället :s
vilket fint gäng politiskt korrekta töntar....punkt....

Joker
2005-10-13, 18:19
Orkar inte läsa igenom alla posts, så denna frågan kanske redan är ställd men hur mycket kostar Tv-avgiften?

Herkulez
2005-10-13, 18:23
Orkar inte läsa igenom alla posts, så denna frågan kanske redan är ställd men hur mycket kostar Tv-avgiften?
5,33/dag om jag inte minns fel.

King Grub
2005-10-13, 18:28
5 kronor per dag... det blir ju helårsprenumerationer på både Kalle Anka och Fantomen!

Herkulez
2005-10-13, 18:30
5 kronor per dag... det blir ju helårsprenumerationer på både Kalle Anka och Fantomen!
:laugh:

Peter-N1
2005-10-13, 23:49
Det är bara att skita i att öppna. De får inte komma in om du inte vill. Be dem skaffa en begäran om husrannsakan om de jobbar sig.

För husrannsakan krävs allvarlig misstanke om ett brott som kan ge fängelse (har för mig att det är 2 år).

TV-avgiftssmitning ger inget straff mer än att de kräver in avgiften. Kanske nån liten bötessumma.

Behöver inte vara ett allvarligt brott för att genomföra en husrannsakan. Det räcker med att det finns fängelse i straffskalan.

Sen kan jag tillägga att det bara är på film man visar upp ett papper på husrannsakan, det behövs inte i Sverige. Är så trött på alla som säger "visa mig pappret då!!!"

Krokodil
2005-10-13, 23:56
Jag har fått påhälsning av radiotjänst flera gånger och det brukar se ut ungefär så här:

"Hej jag heter Lisa från radiotjänst, bla bla... Har du TV?"

"Nej jag har ingen TV!"

"Det är väldigt ovanligt att inte ha TV... Får jag komma in och títta?"

"Nej det får du inte.. Adjö!"

dared
2005-10-14, 00:21
Jag har fått påhälsning av radiotjänst flera gånger och det brukar se ut ungefär så här:

"Hej jag heter Lisa från radiotjänst, bla bla... Har du TV?"


Fan är det tjejer det handlar om är det ju bara att öppna i en sån där blottarrock, sen pratar du med en sliskig och inställsam röst. "Hej Lisa, jag heter Conny, nej jag har tyvärr inte någon inte medial anknytning, men du får mer än gärna komma in till mitt lilla knyte och titta dig omkring. Kakorna är tyvärr slut, men det kanske går bra med korv till kaffet istället.

Endumen
2005-10-14, 01:52
Fan är det tjejer det handlar om är det ju bara att öppna i en sån där blottarrock, sen pratar du med en sliskig och inställsam röst. "Hej Lisa, jag heter Conny, nej jag har tyvärr inte någon inte medial anknytning, men du får mer än gärna komma in till mitt lilla knyte och titta dig omkring. Kakorna är tyvärr slut, men det kanske går bra med korv till kaffet istället.

CONNY :laugh: :laugh: :laugh:

chidde
2005-10-14, 02:06
låt säga att man har en tv, och har blivit tagen på bar gärning
man kan väl avanmäla sig igen? ta bort tv'n ett tag, bjuda in radiotjänsten och visa dem

eller hur funkar det?

King Grub
2005-10-14, 05:35
Ja, det är ju lätt hänt att TV-apparater går sönder, och olyckligt nog kan det ju slumpa sig så dagen efter att Radiotjänst varit på besök.

Johan O
2005-10-14, 10:58
låt säga att man har en tv, och har blivit tagen på bar gärning
man kan väl avanmäla sig igen? ta bort tv'n ett tag, bjuda in radiotjänsten och visa dem

eller hur funkar det?

Det enda du behöver göra är att ringa/mejla/skriva till radiotjänst och säga att du inte längre innehar en Tv-apparat och därför inte tänker betala någon TV-licens. That's it!
Och läs igenom tråden igen, DU BEHÖVER INTE SLÄPPA IN NÅGON KONTROLLANT!!! Det är DOM som har bevisbördan på sig, inte du.

Joker
2005-10-14, 19:55
....och hur ofta ska licensen igentligen betalas?

Herkulez
2005-10-14, 19:59
kommer dom till min dörr får dom super macho man på sig
http://people.freenet.de/tomspunchout/supermachoman.gif

s_himself
2005-10-14, 20:00
....och hur ofta ska licensen igentligen betalas?


jag betalade min kvartalsvis.

edit: men det kan man nog styra lite själv.. det är ju en specifik summa varje år som man ska betala.. sedan delar väl dom automatiskt upp det per kvartal.

axlpxl
2005-10-15, 02:23
Jag satte upp en skylt på dörren:

"Jag är inte hemma, har ingen tv. Varning för hunden"

Avesta
2006-08-12, 08:10
Om man nu säger nej till kontrollanterna vid dörren, kan man få på sig nån jävla anmälan av något slag?

polaren
2006-08-12, 09:08
Gäller lagen för att SVT ska få in pengar? Om man inte ser på någon av SVT's kanaler då?

Pellefant
2006-08-12, 09:17
Lägg en stor duk över hela tv:n och ha den som bord då du bjuder in kontrollanten på fika. :)

skaparn
2006-08-12, 09:18
Kan någon förklara för mig hur en 5 sidor lång tråd om TV-licens kan existera utan att jag gjort ett enda inlägg i den?

Tolkia
2006-08-12, 09:25
Kan någon förklara för mig hur en 5 sidor lång tråd om TV-licens kan existera utan att jag gjort ett enda inlägg i den?
Hmmm ... du har ett liv?

J.Saarela
2006-08-12, 09:27
Behöver inte vara ett allvarligt brott för att genomföra en husrannsakan. Det räcker med att det finns fängelse i straffskalan.

Sen kan jag tillägga att det bara är på film man visar upp ett papper på husrannsakan, det behövs inte i Sverige. Är så trött på alla som säger "visa mig pappret då!!!"



Och jag är trött på att ni aldrig har nå papper att visa era lata jävlar*slap*

Deceiver85
2006-08-12, 09:36
Dem ringde från Kiruna kort efter det att jag hade flyttat in (9 månader sen ungefär) och frågade ifall jag hade någon TV i hushållet. Jag svarade:

"Nej, det har jag inte. Jag har nyss flyttat hemifrån och eftersom jag är en fattig student och inte vill betala någon TV-licens samt har max 5 minuter hem så tänker jag inte skaffa någon TV"

"Nehe, då får jag tacka för mig" sa Kiruna och la på. Vid tillfället hade jag faktiskt ingen TV i lägenheten. Idag vet jag inte hur det står till, det kan finnas en TV någonstans men jag har inte sett den på ett halvår :D

hahavaffan
2006-08-12, 09:43
Kan någon förklara för mig hur en 5 sidor lång tråd om TV-licens kan existera utan att jag gjort ett enda inlägg i den?Haha, jag tänkte detsamma! Men sen såg jag att den är ett år gammal.

Garnax
2006-08-12, 10:35
Vill du inte betala tv avgift så är det ju bara att inte skaffa någon TV.

Samma som med vägskatt, vill du inte betala vägskatten så skaffar du ingen bil.
Men för att svara på frågan, har du inget att dölja är det ju bara att öppna, annars fråga efter husransakansorder, har de ingen så kommer de inte in. Då vorde det hemfridsbrott nämligen.

Ja det är ju enkelt, för en TV måste ju användas för att kolla på
SVT1 och SVT2. DVD/VHS spelkonsoller och dom 1000-tals
andra kanaler som finns är ju inget att skaffa TV för...

Jag drar min vanliga liknelse:

Om staten skulle öppna en allmän mobilsite med en "massa bra innehåll"
med "något för alla" och det enda man behöver är att betala 5kr/dag
för det via mobilräkningen. Detta får ALLA som äger en mobil göra
för att alla med mobil har ju access till mobilsiten...

Sen om du har telefonen för att ringa och SMSa med och aldrig skulle
besöka denna mobilsite spelar ingen roll...

Cerberus
2006-08-12, 10:35
Haha, jag tänkte detsamma! Men sen såg jag att den är ett år gammal.

haha min gamla tråd.

Nejv
2006-08-12, 11:37
Men okej, låt säga att man har en 28" LCD vilken man använder när man tittar på TV (den är gjord för datorbruk). Är man då skyldig att betala TV-avgift? :D Det går inte att komma undan va? ;D

Piranha
2006-08-12, 11:38
Men okej, låt säga att man har en 28" LCD vilken man använder när man tittar på TV (den är gjord för datorbruk). Är man då skyldig att betala TV-avgift? :D Det går inte att komma undan va? ;D


Så fort har en apparat som har en mottagare för radio eller tv är man skyldig att betala.

Nitrometan
2006-08-12, 11:44
Så fort har en apparat som har en mottagare för radio eller tv är man skyldig att betala.
Ja, just nu diskuterar de om mobiler med möjlighet att visa TV (som är på gång) ska vara licenspliktiga.

Johan O
2006-08-12, 13:46
Om man nu säger nej till kontrollanterna vid dörren, kan man få på sig nån jävla anmälan av något slag?

Risken är YTTERST liten. Dom måste kunna bevisa på nått sätt att du faktiskt har en TV, och släpper du inte in dom är det inte så lätt att bevisa det...

skaparn
2006-08-12, 14:15
Så fort har en apparat som har en mottagare för radio eller tv är man skyldig att betala.

Nej

http://www.radiotjanst.se/Lagen/Lagen.htm