handdator

Visa fullständig version : Sjukgymnastik för ryggen. Någon med erfarenhet?


Prowler
2005-10-12, 11:46
Provar att posta här också...har en känsla av att det inte är så många som kollar i "rehab". Detta rör ju träning en del ändå... Vet att ämnet diskuterats förr angående svagare mage jämfört med ryggen, men hade ej problem då så lade det ej på minnet.


Har dragits med en huggande smärta / "elektrisk stöt" liknande i vänstra delen av ländryggen (bla. vänstra "filén). Den visar sig nästan enbart vid svank och böjningar i konstiga vinklar bakåt och framåt, särskilt när jag ligger på rygg i sängen och vänder mig, eller liggande med benen rakt fram och får en naturlig svank. Det känns då på gränsen att det ska göra ont.
Har varit många gånger hos naprapat och någon gång hos kiropraktor, men utan resultat. Naprapaten var dessutom kass. Han brydde sig inte ett skit om hur jag beskrev problemet, om behandlingen hjälpte eller vad som borde göras. Han körde samma sak vecka efter vecka även om det inte hjälpte. Han påstod att två kotor låg för nära varandra. Han ville bara ha in sina stålar... Kiropraktorn däremot hittade ingenting som var fel så hon sa rakt ut att jag kan inte hjälpa dig, det sitter säkerligen i muskeln, ät antiinflammatoriskt och röntga dig.
Så, nu har jag varit hos sjukgymnasten som verkligen verkade insatt. Han sa också att det inte var några fel på kotorna (det visade även röntgen) och inga låsningar. Han tyckte att det lät som "obalans" i svanken och att kotorna rörde sig lite för mycket så att musklerna blev irriterade och ev. även inflammerade när de tvingades att "hålla emot" (hoppas jag uppfattade det rätt). Jag fick magövningar att göra varje dag i en månad tills jag ska dit igen. Det är övningar som ska träna mig att tippa bäckenet bakåt och undvika svanka. Det är statiska och högreps övningar. Fick även med mig gummiband (känns verkligen fjolligt, men det kanske är bra) att göra typ triceps och rodd övning med. Tanken är att övningarna ska utföras utifrån magen. Det är ju knappast jobbigt för triceps men jag ska spänna magen samtidigt så att jag tränar den i första hand.

Jag går nu runt och tänker på att inte svanka, och att spänna magen först innan jag gör mina rörelser. Har märkt att jag varit väldigt "omedveten" i magen. I så gott som alla rörelser jag gör så vill jag göra det med ryggen istället för att spänna magen och jobba därifrån. Hoppas verkligen att jag är på rätt väg nu. Det känns ju så mycket bättre i ryggen när man spänner magen först, då kopplas liksom ryggen ur och jag belastar inte den delen som smärtar lika mycket.

Hoppas att detta inte blev för långtråkigt att läsa... Jag undrar nu om någon av er har varit med om samma sak och vad era erfarenheter säger. Har jag fattat galoppen anående detta med att spänna magen? Jag vet ju inte hur andra gör, men jag spänner fanimej aldrig magen när jag gör saker, kanske därför ryggen blivit "obalanserad"?

MYCKET tacksam för era idéer, tips och erfarenheter!!

Börje H
2005-10-12, 12:58
Så, nu har jag varit hos sjukgymnasten som verkligen verkade insatt. Han sa också att det inte var några fel på kotorna (det visade även röntgen) och inga låsningar. Han tyckte att det lät som "obalans" i svanken och att kotorna rörde sig lite för mycket så att musklerna blev irriterade och ev. även inflammerade när de tvingades att "hålla emot" Jag fick magövningar att göra varje dag i en månad tills jag ska dit igen. Det är övningar som ska träna mig att tippa bäckenet bakåt och undvika svanka. Det är statiska och högreps övningar.
Har märkt att jag varit väldigt "omedveten" i magen. I så gott som alla rörelser jag gör så vill jag göra det med ryggen istället för att spänna magen och jobba därifrån.
Jag vet ju inte hur andra gör, men jag spänner fanimej aldrig magen när jag gör saker, kanske därför ryggen blivit "obalanserad"?

MYCKET tacksam för era idéer, tips och erfarenheter!!

Vad jag kan förstå av vad du skriver handlar det om klassiska hypermobilitetsproblem alt instabilitetsproblem. Hypermobilitet definieras som "rörlighet övergående de fysiologiska gränsvärdena" Dvs rörligheten mellan olika segment i ryggen är större än vad som är nödvändigt. Om hypermobiliteten framkallar smärta kallas den patologisk hypermobilitet. Rörelser som bedöms vara utöver detta hänvisas till instabilitet exempelvis spondylolistes (kotglidning). Bakgrunden till dessa problem är ofta ogynsamma arbetsställnigar och/eller vanemässiga rörelser som innebär slitage riktat till samma del av ryggen hela tiden. För din del verkar du ha en överdriven ländlordos dvs svank dessutom så använder du magmusklerna dåligt vid olika lyft. Magmusklernas förmåga att stabilisera kroppen är oerhört viktig. Med bakgrund av detta ger din sjukgymnast olika typer av stabiliseringsövningar. Ett tips till dig som, jag antar, utför styrketräning är att ALLTID tänka på din hållning och stabilisera vid alla övningar du utför.

Kör dina övningar fram till ditt återbesök så får vi se vad som händer :thumbup:

Prowler
2005-10-12, 13:13
Jättebra, tack för svaret, nu förstår jag lite mer vad det handlar om. Det blir till att tänka mage mage mage framöver. Som du skriver så måste jag tydligen tänka på att verkligen stabilisera med magen vid lyft och andra rörelser. Jag testade idag att plötsligt från stående böja på knäna och lyfta upp en burk (arbetar bl a. med färg/puts hinkar på 20 kg) för att se hur jag spontant gör när jag lyfter, visst använde jag bena som jag brukar tänka på, men magen var helt slapp, jag spände istället ryggen! Hoppas detta blir bättre tills återbesöket om jag är noga med mina övningar.

YTS
2005-10-12, 21:53
Jättebra, tack för svaret, nu förstår jag lite mer vad det handlar om. Det blir till att tänka mage mage mage framöver. Som du skriver så måste jag tydligen tänka på att verkligen stabilisera med magen vid lyft och andra rörelser. Jag testade idag att plötsligt från stående böja på knäna och lyfta upp en burk (arbetar bl a. med färg/puts hinkar på 20 kg) för att se hur jag spontant gör när jag lyfter, visst använde jag bena som jag brukar tänka på, men magen var helt slapp, jag spände istället ryggen! Hoppas detta blir bättre tills återbesöket om jag är noga med mina övningar.

Jag vet inte om du kan köra dessa två övningar, men för mig är de kanon:

Twistar Skuggboxa växelvis höger vänster hand och följ med i midjan i slagen. Spänn magen samtidigt

Bents. Knäpp händerna på nacken och böj dej växelvis åt höger och vänster sida. spänn magen samtidigt.

Det skall inte göra ont överhuvudtaget, gör det det, så kanske du skall prova nåt annat.


YNGVE

Prowler
2005-10-13, 07:01
Jag vet inte om du kan köra dessa två övningar, men för mig är de kanon:

Twistar Skuggboxa växelvis höger vänster hand och följ med i midjan i slagen. Spänn magen samtidigt

Bents. Knäpp händerna på nacken och böj dej växelvis åt höger och vänster sida. spänn magen samtidigt.

Det skall inte göra ont överhuvudtaget, gör det det, så kanske du skall prova nåt annat.



Tack för tipset! Det ska jag prova!

YTS
2005-10-13, 20:41
Tack för tipset! Det ska jag prova!

Glömde säga att övningarna skall utföras lååångsamt, så man verkligen känner att det tar på sidorna.

YNGVE