handdator

Visa fullständig version : Vilken är bästa kolhydratkällan av...


Slartibartfast
2005-10-12, 08:00
fullkornsris, fullkornspasta eller rågbröd?

Undrar vad jag ska börja äta mera av. Potatis äter jag tillräckligt av redan.

King Grub
2005-10-12, 08:10
Det är svårt att peka ut något enskilt livsmedel som "mest nyttigt". Alla ovanstående är bra. Vilket du än väljer gör du ett bra val. Att variera sig är ännu bättre.

Slartibartfast
2005-10-12, 08:13
Stort tack! Får bli lite rågbröd till drinken då. Det är lättast att transportera.

kharon
2005-10-12, 08:15
Inget är väl dåligt, men grovt rågbröd skulle jag säga, tex. Fazers Real. Gott om vitaminer&mineraler.

Omväxling förnöjer, du kan ju variera lite också.

Slartibartfast
2005-10-12, 09:48
Jag byter ut två skivor rågbröd på morgonen mot en tallrik bran-müssli och tar rågbrödet senare tillsammans med mellanmålsdrinken. Låter inte det som en bra idé?

Mr. Moose
2005-10-12, 12:05
Jag byter ut två skivor rågbröd på morgonen mot en tallrik bran-müssli och tar rågbrödet senare tillsammans med mellanmålsdrinken. Låter inte det som en bra idé?

Analysis paralysis.

Slartibartfast
2005-10-12, 12:11
Analysis paralysis.

Jag pratar inte Thailändska. ;)

aliquis
2005-10-12, 12:50
Jag skulle köra på brödet o riset.

Mr. Moose
2005-10-12, 13:02
Jag pratar inte Thailändska. ;)

Det är faktiskt engelska!!

vad jag menar är att det verkar som om majoriteten här stirrar sig blind på detaljer o totalt missar helheten.

Vad spelar det för roll om kolhydraterna kommer från pasta eller bröd om de ligger på samma GI? Vad som spelar roll är vad man har till brödet eller pastan.

Naturligtvis bättre att välja en tomat o tonfisksås än en bacon o gräddsås!!

Vad spelar det för roll vad för bröd man äter om man lågger på MASSOR med helfet ost istället för mager skinka??

Ni silar mygg o sväljer kameler!

Claes

stahlberg
2005-10-12, 13:11
Mr. Moose : :bow: .

Det är alltför många här som stirrar sig blinda på detaljer istället för att se på helheten. Och detta gäller inte bara ifråga om kost.

Mr. Moose
2005-10-12, 13:20
Ja, tyvärr. *cry*

Men vi gör så gott vi kan för att upplysa massorna. Tyvärr så lär sig inte dom flesta förren dom har gjort misstagen själv. :furious:

Ingen vill lyssna fastän man VET pga att man gjorde exakt samma misstag själv som ung o nybörjare. Whatever.....

Claes

With age comes wisdom!

Slartibartfast
2005-10-12, 13:29
Det är faktiskt engelska!!

Jag vet. Därav smileyn. *rolleyes* (se, där lade jag in en smiley igen)

Du har nog rätt i det du skriver. Men om det inte är någon skilland för mig, så kan jag ju lika gärna ta det bästa alternativet, eller hur?

Stahlberg, har du inte kommit över det där ännu? Torka dina tårar.

Cloud
2005-10-12, 13:33
Ja, tyvärr. *cry*

Men vi gör så gott vi kan för att upplysa massorna. Tyvärr så lär sig inte dom flesta förren dom har gjort misstagen själv. :furious:

Ingen vill lyssna fastän man VET pga att man gjorde exakt samma misstag själv som ung o nybörjare. Whatever.....

Claes

With age comes wisdom!

jag tror varken du behöver "upplysa massorna" eller låta så överlägsen heller.

han ville väl bara veta om någon hade något att invända, kanske något som han inte visste, något som inte ALLS hade att göra med GI? ex. "nej! äter du fullkornspasta så kan du få hudcancer". hoppas du förstår det långsökta exemplet.

är det då någon som råkar stirra sig blind på petitesser, så kanske det kan vara för att förstå mer av ämnet. man måste ju skruva isär saker för att förstå hur de fungerar!

//Gustav

King Grub
2005-10-12, 13:36
Vad spelar det för roll om kolhydraterna kommer från pasta eller bröd om de ligger på samma GI?

Jag skulle vilja ha det till att det är GI:t som är detaljen, inte näringsvärdet.

Med ovanstående synsätt blir sockerkaka lika bra som rågbrödet.

Mr. Moose
2005-10-12, 13:46
Jag skulle vilja ha det till att det är GI:t som är detaljen, inte näringsvärdet.

Med ovanstående synsätt blir sockerkaka lika bra som rågbrödet.

Kanske vi missförstår varandra?? Menar du att rågbröd och sockerkaka ligger på samma GI?? Kan det verkligen stämma?

Claes

King Grub
2005-10-12, 13:51
Menar du att rågbröd och sockerkaka ligger på samma GI??

Nej, sockerkaka ligger lägre (65 mot 80+).

Socker är rätt lågglykemiskt. På samma sätt sänker sockret GI:t kraftigt på cornflakes, t ex, om man jämför dessa med Frosties, som har betydligt lägre GI.

Mr. Moose
2005-10-12, 14:11
Det var som fan , man lär något nytt var dag.

Får "snacka" mer sen, ska iväg till mitt natt jobb. Tar hand om en bar medans ägaren är på en "mini" semester på Filipinerna.

Claes

Jacksatan
2005-10-12, 14:30
Jag håller nog med Grub i den här diskussionen. GI är inget man skall stirra sig blind på, utan det är viktigare vad det andra innehållet är. Vissa fullkornsbröd har rätt högt GI men det innebär ju inte att de är onyttiga för det.

Jay-Z
2005-10-12, 14:33
Expressen: Sockerkakedieten chockerar världen. Paulun:"Lågt GI är förträffligt och allt som behövs" (http://www.expressen.se/viktklubb)

Slartibartfast
2005-10-12, 16:43
Jay, fixa länken. Jag vill läsa detdär!

Cloud
2005-10-12, 17:12
Alltså jag har då alltid på något sätt trott att socker höjer GI..!

I rågbröd, vad är det då som gör att det får så pass "högt" GI som det får?

//Gustav

King Grub
2005-10-12, 17:22
Alltså jag har då alltid på något sätt trott att socker höjer GI..!

I rågbröd, vad är det då som gör att det får så pass "högt" GI som det får?

//Gustav

Stärkelsen. Att sammansatta kolhydrater = långsamma och enkla kolhydrater = snabba, eller stärkelse = långsamt och socker = snabbt är en vanföreställning.