handdator

Visa fullständig version : Kareoke på datorn?


Sheogorath
2005-10-11, 22:53
Hej,

Sitter och jobbar lite med musik, och spelar in min röst till olika låtar för att kunna lyssna på mig själv och skola min röst. Problemet är att jag ju då alltid har den riktiga sången i bakgrunden, på rätt volym, varför jag måste sjunga rätt högt för att dränka sången. Ganska störigt då jag aldrig får chansen att höra hur min röst låter till musiken "allena".

Vet någon hur man kan komma runt detta? Finns det så avancerade musikprogram som kan identifiera sång i en låt och editera bort den?!

Finns det bra databaser med låtar utan text? Var?

Alla förslag välkomna.

Tack på förhand,

/Sheo

Löjtnant Blank
2005-10-12, 00:50
Finns det så avancerade musikprogram som kan identifiera sång i en låt och editera bort den?!
Inte effektivt. Resultatet blir allt ifrån halvkasst till uselt beroende på hur låten är mixad. Det handlar dels om att skära bort centrum av ljudbilden (eftersom det är där sången ligger), dels om att skära i rätt frekvensområden. Det finns plugins med "karaoke"-funktioner till de flesta musikprogram. Med en bra sådan i kombination med lite eq-skills kan du kanske få till något.

Officer
2005-10-12, 07:31
Det stämmer det Löjtnanten säger.
Antingen så hittar du karaoke-tracks eller så tankar du ner midi-filer eventuellt guitar backing tracks, men på de så finns det inga gitarrer, men bas o trummor, så det kan vara något om du inte hittar låten nån annanstans.

Cykelmannen
2006-05-10, 09:55
De svaren som getts hittills är felaktiga. Med mitt musikprogram (Adobe Audition 1.5) är det fullt möjligt att skapa hyfsade kareokeversioner av vilken låt man vill. Det är bara ett litet fåtal låtar där resultatet blir så dåligt att inte ens egen röst framträder till 100% om man sjunger på den.

Så skaffa programet, det är mitt tips.

Cykelmannen
2006-05-10, 09:55
Oj, såg inte förrän nu att det här var en gammal tråd. Jag sökte på "kareoke".. sorry.

hahavaffan
2006-05-10, 10:11
En möjlighet är ju att göra det med låtar som är utan sång. Iallafall på hippeti-hop skivor som man hittat på nätet, brukar det finnas en version utan sången. Antingen "No lyrics/vocals" eller "Instrumental".

Löjtnant Blank
2006-05-10, 11:09
De svaren som getts hittills är felaktiga. Med mitt musikprogram (Adobe Audition 1.5) är det fullt möjligt att skapa hyfsade kareokeversioner av vilken låt man vill. Det är bara ett litet fåtal låtar där resultatet blir så dåligt att inte ens egen röst framträder till 100% om man sjunger på den.

Så skaffa programet, det är mitt tips.
Jag antar att du inte är så insatt i ljudproduktion? Som jag skrev: "Resultatet blir allt ifrån halvkasst till uselt beroende på hur låten är mixad." Med största sannolikhet är det du som inte kan avgöra huruvida resultatet är halvkasst eller uselt. Du kan omöjligt skära i mellanregistret, diskanten och centerpanoreringen i en slutmix utan att det låter semi- eller helkackigt.

Metal_boy_
2006-05-10, 11:16
Både AP och LB vet vad dom snackar om Cykelmannen.

bear.flowertwig
2006-05-10, 11:18
Jag antar att du inte är så insatt i ljudproduktion? Som jag skrev: "Resultatet blir allt ifrån halvkasst till uselt beroende på hur låten är mixad." Med största sannolikhet är det du som inte kan avgöra huruvida resultatet är halvkasst eller uselt. Du kan omöjligt skära i mellanregistret, diskanten och centerpanoreringen i en slutmix utan att det låter semi- eller helkackigt.

Samma problem om man ska göra en remix av en låt(vilket det här på sätt och vis är). Man vill ha en mastertape med separata ljudspår att jobba med istället för en sammansatt låt, svårt att få det låta bra om man ska "dela upp" ljudbilden själv.

Mental
2006-05-10, 11:19
Jag håller med MB

Cykelmannen
2006-05-10, 11:24
Jag antar att du inte är så insatt i ljudproduktion? Som jag skrev: "Resultatet blir allt ifrån halvkasst till uselt beroende på hur låten är mixad." Med största sannolikhet är det du som inte kan avgöra huruvida resultatet är halvkasst eller uselt. Du kan omöjligt skära i mellanregistret, diskanten och centerpanoreringen i en slutmix utan att det låter semi- eller helkackigt.

*ställer mig i givakt* Löjtnant! Om det bara handlar om att höra hur ens egen röst låter "på riktigt" så är de resultat jag får av Adobe Audition fullt tillräckliga. Men självklart har vi olika uppfattning om vad "bra" är. Slut.

hahavaffan
2006-05-10, 11:29
Skulle vilja påstå att både LB, MB och AP har rätt. Därför är jag böjd att hålla med M. BF har också visat prov på kunskap inom området. Även C också bör tilläggas.

Själv kan jag inte annat än referera till mina egna erfarenheter, och påstå att det är väldigt svårt, kanske rent av omöjligt för ett program att plocka bort rösten ur en låt. Många instrument/ljud liknar rösten på vår kära hz-skala, och därför plockas även dessa intrument och ljud bort samtidigt. Då blir låten en helt ny låt, som oftast inte är så särskilt välljudande.

Men tekniken går frammåt... kanske har det uppstått nya funktioner och program sedan mina år som karaokesångare :)

Baan
2006-05-10, 11:31
Skulle vilja påstå att både LB, MB och AP har rätt. Därför är jag böjd att hålla med M. BF har också visat prov på kunskap inom området.

Själv kan jag inte annat än referera till mina egna erfarenheter, och påstå att det är väldigt svårt, kanske rent av omöjligt för ett program att plocka bort rösten ur en låt. Många instrument/ljud liknar rösten på vår kära hz-skala, och därför plockas även dessa intrument och ljud bort samtidigt. Då blir låten en helt ny låt, som oftast inte är så särskilt välljudande.

Men tekniken går frammåt... kanske har det uppstått nya funktioner och program sedan mina år som karaokesångare :)

Jag tror också rent generellt så har dom rätt men att smarta algoritmer inte kan göra sitt för att det ska bli helt godkänd kvalité, tror jag inte. Det är dock rena spekulationer från min sida :booty:

Officer
2006-05-10, 11:32
Bra svar från vaffan.

Dessvärre finns det ingen möjlighet att ta bort vokalspåret helt och hållet såvida det inte är som i gamla Jimi Hendrix-spår t ex en gura 100% på vänster sida, röst 100% på höger sida och trummor exakt i mitten osv, och även då får man lite artifakter såvida man inte vet exakt vad man sysslar med. Det är inte bara att installera något plugin och klicka och köra, för varför tror ni att det finns ljudtekniker som tjänar sitt levebröd genom sånt här arbete? ;)

Cykelmannen
2006-05-10, 11:38
Frågan gällde att få ett tillfredsställande resultat för att kunna lyssna på sin egen röst i syfte att skola den. Till det syftet behövs inget perfekt resultat. Så var det med det.

Officer
2006-05-10, 11:38
Frågan gällde att få ett tillfredsställande resultat för att kunna lyssna på sin egen röst i syfte att skola den. Till det syftet behövs inget perfekt resultat. Så var det med det.


Nu skall du inte vara så kaxig och avsluta diskussionen.

Ämnet gled iväg, därför vi började diskutera vidare. Allt handlar inte om dig.

DaCvI
2006-05-10, 11:39
Nu skall du inte vara så kaxig och avsluta diskussionen.

Ämnet gled iväg, därför vi började diskutera vidare. Allt handlar inte om dig.
bike boy CAPOWNED!

Metal_boy_
2006-05-10, 11:41
Cykelghey OWNED!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

mangs
2006-05-10, 12:31
AP och LB har rätt. Eftersom alla instrument och röster är nedmixade till två spår (V o H) på en CD går det bara att ta ut/bort det som antingen finns 100% centrererat elelr i ena kanalen. Sedan kan man ta skillnaderna mellan kanalerna och lägga på lite delay/eko mm spå får man fram surround-information.

Det finns ett gäng skivor man kan köpa med riktigt bra karaoke-inspelningar av all sorts musik. Jag tror det är här du har störst chans att hitta något vettigt.

Det skulle vara coolt och praktiskt för musiker framförallt om alla instrumenten fanns på olika kanlaer och man själv kunde plocka bort 1-2 instruement för att själv lira. Något för framtiden definitivt :)

Löjtnant Blank
2006-05-10, 12:36
Det skulle vara coolt och praktiskt för musiker framförallt om alla instrumenten fanns på olika kanlaer och man själv kunde plocka bort 1-2 instruement för att själv lira. Något för framtiden definitivt :)
He, he. Håller med, det vore underbart för oss som sysslar med inofficiella remixar.

Ett alternativ är att ringa upp artistens skivbolag och be att få köpa deras master tapes. För sådär 100 000 000 borde du kunna få loss Billie Jean eller Thriller.

mangs
2006-05-10, 13:01
He, he. Håller med, det vore underbart för oss som sysslar med inofficiella remixar.

Ett alternativ är att ringa upp artistens skivbolag och be att få köpa deras master tapes. För sådär 100 000 000 borde du kunna få loss Billie Jean eller Thriller.


Det är också ett (mer kostsamt) alternativ. Jag ringer upp och kollar...