handdator

Visa fullständig version : Problem med chins


olwe
2005-10-11, 20:15
Hej!

Jag har problem när jag tränar lats. problemet yttrar sig allra mest när jag kör Chins.

Jag är lite överrörlig i axlarna och när jag kör chins så känns det som att de åker upp för långt. Jag får välldigt dålig kontakt när jag kör chins och är TOKsvag i övningen.

Jag har alltid varit dålig i övningen men känner att nu är det galet. kan få träningsverk när jag tränar chins men har aldrig fått tillstymmelsen till pump. Det känns inte som om latsen arbetar i övningen utan tt det är armarna som gör allt jobbet.

Går detta att förebygga? Är det här med överrörligheten en faktor eller inbillar jag mig bara att det är anledningen?

Vore mycket tacksam för hjälp!

mvh// Erik

Scratch89
2005-10-11, 20:20
Jag tror inte att det är många som känner att det tar brutalt i latsen.
Hur länge har du chinnat? Om du gör under 10 reps, antar jag att du antingen väger mycket eller inte kört den så länge.
Kör på bara, testa variera greppbredden, armbågarnas vinkel etc etc.
Sen om du gör många reps kan du ju hänga på dig extravikt, jag vet att jag får bäst pump när jag kör med extravikt och FÅ reps.

nemd
2005-10-11, 20:55
Försök att dra mer med ryggen..

Sett dig i latsdraget och öva in så du drar mer med ryggen.

Häng dig i chinsräcket och sen bara dra dig upp 1-2 cm med enbart latsen och lär dig spänna med dem.

olwe
2005-10-11, 21:11
Försök att dra mer med ryggen..

Sett dig i latsdraget och öva in så du drar mer med ryggen.

Häng dig i chinsräcket och sen bara dra dig upp 1-2 cm med enbart latsen och lär dig spänna med dem.

Bra tipps det där med bara några cm.

Någon som har en åsikt om det där med överrörligheten?

Cerberus
2005-10-11, 23:47
Att enbart använda latsen i chins är ju helt omöjligt, man använder ju armarna men man försöker belasta latsen. Personligen har jag inte gjort fler än 9 chins på raken men jag är ganska tung.

meathead
2005-10-12, 07:12
Hej!

Jag har problem när jag tränar lats. problemet yttrar sig allra mest när jag kör Chins.

Jag är lite överrörlig i axlarna och när jag kör chins så känns det som att de åker upp för långt. Jag får välldigt dålig kontakt när jag kör chins och är TOKsvag i övningen.

Jag har alltid varit dålig i övningen men känner att nu är det galet. kan få träningsverk när jag tränar chins men har aldrig fått tillstymmelsen till pump. Det känns inte som om latsen arbetar i övningen utan tt det är armarna som gör allt jobbet.

Går detta att förebygga? Är det här med överrörligheten en faktor eller inbillar jag mig bara att det är anledningen?

Vore mycket tacksam för hjälp!

mvh// Erik


Hur brett grepp har du när du utför övningen?

olwe
2005-10-12, 16:58
Hur brett grepp har du när du utför övningen?

Inte jättebrett... kasnke med en meter mellan de yttersta fingrarna? lite mindre kanske...

Sen kommer alltid armbågarna framför kroppen när jag drar mig uppåt, så att jag får en pose mitt i lyftet som liknar den där karatestansen "tranan" ;)