handdator

Visa fullständig version : hjälp mej fort!


6-Pack
2005-10-11, 19:26
nu är det så här att jag ska söka till nåt gymnasieprogram och jag älskar verkligen att styrketräna och hjälpa andra människor på vägen i deras träning.......

Vilka yrken skulle passa mig och vilket program måste man gå för att komma in på dom? :bow:

olwe
2005-10-11, 19:31
Eh, lite svårt med den grunden. Lite fler tips om vad du är intresserad av så KANSKE någon kan ge ett juste råd.

Är det något inom vård/medecin så kanske natur är Tha Shit för dig.

Saga
2005-10-11, 19:32
Sjukgymnast?

Yankeee
2005-10-11, 19:34
Natur, inget snack om saken. Då läser du alla ämnen du behöver för att plugga vidare inom det du är intresserad av, och du får behörighet till i princip alla andra program på högskola / universitet också.

6-Pack
2005-10-11, 19:36
vad behöver man för poäng för att komma in på natur?

Zakath
2005-10-11, 19:38
har ganska bra betyg i idrott och inom no-ämnena och matten.

Nåt som man sett på tv som verkar roligt är väl personlig tränare men det tjänar man väl pest på?



Då borde nog natur passa dig riktigt bra, då har du vägarna öppna i framtiden. Men var beredd på att du kommer behöva plugga väldigt mycket i framförallt 2an och 3an! Man kan inte "glida" igenom natur som vissa verkar tro...

jakke
2005-10-11, 19:41
så mkt måste man inte plugga om man har det hyffsat lätt för sig.
FÖr natur kanske det krävs 40p

Loke
2005-10-11, 19:42
Natur är ett bra val, men tänk på att det är en hel del matte. Du måste ha ganska lätt för matte, eller gilla att plugga, eller hellst en kombination av dessa egenskaper. Det är självklart inte bara matte, men den är grundläggande för att klara de andra karaktärsämnena i Natur.

Yghulb
2005-10-11, 19:42
Då borde nog natur passa dig riktigt bra, då har du vägarna öppna i framtiden. Men var beredd på att du kommer behöva plugga väldigt mycket i framförallt 2an och 3an! Man kan inte "glida" igenom natur som vissa verkar tro...

Amen brother

6-Pack
2005-10-11, 19:42
Då borde nog natur passa dig riktigt bra, då har du vägarna öppna i framtiden. Men var beredd på att du kommer behöva plugga väldigt mycket i framförallt 2an och 3an! Man kan inte "glida" igenom natur som vissa verkar tro...

ok.....men jag vet inte om mina betyg räcker till.......kan skriva upp förra terminens betyg...

sunkan
2005-10-11, 19:42
Då borde nog natur passa dig riktigt bra, då har du vägarna öppna i framtiden. Men var beredd på att du kommer behöva plugga väldigt mycket i framförallt 2an och 3an! Man kan inte "glida" igenom natur som vissa verkar tro...

vilka program kan man det då? nu tänker jag främst på teoretisksa program

polle
2005-10-11, 19:43
Natur!

Zakath
2005-10-11, 19:44
så mkt måste man inte plugga om man har det hyffsat lätt för sig.
FÖr natur kanske det krävs 40p


Nej såklart, men jag känner flera i min klass som kunde "glida" igenom grundskolan, efter ett par IG vaknade dem upp!

Själv lär jag mig saker väldigt lätt, och flera andra i min klass gör också det, så visst om man nöjer sig med g och vg behöver man ju knappt plugga..

Loke
2005-10-11, 19:44
ok.....men jag vet inte om mina betyg räcker till.......kan skriva upp förra terminens betyg...

På min skola kunde man komma in på Natur med enbart betyg i matte, svenska och engelska. Jag tror det är så i många skolor nu för tiden, natur är inte så populärt som folket som bestämmer skulle önska.

sunkan
2005-10-11, 19:47
när jag sökte (går i trean nu) så behövde man 225p för att komma in på natur har jag för mig. skilljer MYCKET från skola till skola

reinholdsson
2005-10-11, 19:48
här var det 130 till natur vill jag minnas.

6-Pack
2005-10-11, 19:50
jag skriver upp mina betyg så kan ni se om jag passar på natur.....kan då säga att det var ifrån vårterminen i 8an och då var dom inte så snälla att ge ut mvg..

bild:G
Eng:G
HK:G
Idrott och hälsa:VG
Matematik:VG
Tyska:G
Musik:VG

Biologi:VG
Fysik:VG
Kemi:G

Geografi:VG
Historia:VG
Religon:G
Samhällskunskap:G

Träslöjd:G
Svenska:G
Teknik:VG

Yghulb
2005-10-11, 19:56
Det skulle räckt för 2 år sen när jag började iaf men på vår skola var det inlottning till kursen eftersom inte tillräckligt många sökte till natur.

6-Pack
2005-10-11, 20:00
Det skulle räckt för 2 år sen när jag började iaf men på vår skola var det inlottning till kursen eftersom inte tillräckligt många sökte till natur.


hUR MÅNGA VAR NI PÅ ERAN SKOLA?

alltså i åk9 som skulle söka.....jag tror vi är runt 70 pers......

ferner
2005-10-11, 20:09
Skriver upp några ämnen ur kursplanen,

Tror naturarna har Matte A,B,C,D obligatoriskt alltså du kmr läsa allt detta.
(Jag hade VG i matte i 8an också och kör matte D nu, det funkar men det är svårt :P kanske inte pluggar lika mycket som jag borde då.)

De har även

Biologi A
Fysik A
Kemi A

Sen beror det oftast på vad du ska läsa vidare till, tex här har de, inriktning på naturvetenskap, miljövetenskap och matematik och datavetenskap.

Naturvetenskap: Biologi B, Fysik B Kemi B
Matte/Data: Matematik-diskret, Matte E Programering A
Miljö: Biologi B, Kemi B, Miljökunskap Miljöpolitik.

(Har även läst klart Fysik A, det gick sådär, iofs hade vi en dålig lärare men man kanske inte ska skylla allt på han, gick inte så bra så jag körde aldrig fysik B.)

Rätt mycket plugga men kan du det så tycker jag du ska köra på det, om inte annat kan du snacka med in studievägledare, hon kan nog berätta ett och annat om linjen osv med! Lycka till med ditt väljande!

Fatcan
2005-10-11, 20:09
omvårdnadsprogrammet

Yghulb
2005-10-11, 20:10
hUR MÅNGA VAR NI PÅ ERAN SKOLA?

alltså i åk9 som skulle söka.....jag tror vi är runt 70 pers......

Fler än 70. Men det var flera skolor som hade möjlighet att välja natur på skolan jag är på nu.

6-Pack
2005-10-11, 20:16
ajja.......ska satsa på natur iaf.....ska försöka att snacka med min studievägledare imårgon..

sunkan
2005-10-11, 20:17
ajja.......ska satsa på natur iaf.....ska försöka att snacka med min studievägledare imårgon..
då frågar du också vad det är för intagningspoäng, det brukar inte skiljja så mycket från år till år. Så slipper vi fortsätta gissa här ;)

Hermit
2005-10-11, 20:26
Här var det 305 på natur så som sagt det skiljer.

KRILLE!
2005-10-11, 21:45
Jag kan rekommerndera Walthers Gymnasium (www.walthers.se), samhällslinje med MASSOR av idrott. Sen kan du söka vidare till Sjukgymnast utbildning på högskolan efter det.

s_himself
2005-10-11, 21:46
vilka program kan man det då? nu tänker jag främst på teoretisksa program


jag gled nästintill igenom teknikprogramet,, Svenska och engelska va väl det jag la ner mest möda med.

sunkan
2005-10-11, 21:49
jag gled nästintill igenom teknikprogramet,, Svenska och engelska va väl det jag la ner mest möda med.
jag går teknikprogrammet å jag har inga toppbetyg å glider inte igenom för det ;) Är man ingen hejjare på matte så äre svårt å läsa matte A,B,C,D fysik A,B mekanik A ock konstruktion A,B.

sunkan
2005-10-11, 21:49
Jag kan rekommerndera Walthers Gymnasium (www.walthers.se), samhällslinje med MASSOR av idrott. Sen kan du söka vidare till Sjukgymnast utbildning på högskolan efter det.
om man har betyg för det ja

Rock'nRoll
2005-10-11, 21:50
Min skola krävde 280 för att komma in på natur. Jag gick sam.

Lillgrabben
2005-10-11, 21:55
nu är det så här att jag ska söka till nåt gymnasieprogram och jag älskar verkligen att styrketräna och hjälpa andra människor på vägen i deras träning.......

Vilka yrken skulle passa mig och vilket program måste man gå för att komma in på dom? :bow:


Vad du än söker kan jag ge dig rådet att välja en linje/program som ger dig breda möjligheter att studera vidare efter avslutad gymnasieutbildning. Då jag valde ( i yngre bronsåldern) så blev det Teknisk Linje med kemiinriktning. Inte för att jag var speciellt intresserad av kemi utan för att det var den linje som då gav mig bredaste möjligheterna att studera vidare.

Egentligen hade jag tänkt välja humanistisk linje för att senare bli språklärare. Dock föll hum.linjen bort ganska omg. då jag var mer eller mindre allergisk mot skolans musikundervisning....

izarul
2005-10-11, 22:05
Du är 90:a? Ni söker in i feb/mar nästa år.
Om du är 89:a så är det försent att byta linje. Bättre att du pratar med din syo än oss om det här?

izarul
2005-11-06, 19:24
nå?

6-Pack
2005-11-06, 19:34
nå?



310 poäng var intagspoängerna på natur och men än har jag 3-4 månader på mig att tänka.

Ziso
2005-11-06, 19:41
Teknik är i princip samma linje som natur...om man går teknik och väljer till några kurser har du samma möjligheter att läsa vidare som om du gått natur. Intagningspoängen kanske är lägre till teknik...

Jag var lite rädd att jag inte skulle klara matten och fysiken på natur men det visade sig att det inte är så farligt, nog får du plugga en del men det är inte så farligt som många säger...självklart får du plugga en hel del om du ska ha MVG men om man nöjer sig med VG eller kanske G så är det inte så hemskt mycket pluggande.

Fatalist
2005-11-06, 21:11
Då borde nog natur passa dig riktigt bra, då har du vägarna öppna i framtiden. Men var beredd på att du kommer behöva plugga väldigt mycket i framförallt 2an och 3an! Man kan inte "glida" igenom natur som vissa verkar tro...

Det går gott och väl, men då får man nöja sig med mediokra betyg.

Jag snittar VG, och glider som en jävla såpainsmörj isbit på ett friktionsfritt plan :)

Men jo; det krävs mycket plugg. Speciellt fysiken, kemin, matten och biologin, om man inte har väldigt lätt för sådant.

Johan_P
2005-11-06, 21:18
Har också funderat på NV. Hade 11/16 VG (resten G) förra terminen. Hoppas på minst 14 VG och ett eller två MVG denna terminen. Har VG i både matte och fysik, även de andra NO-ämnena (kemi, NO), så hoppa jag klarar programmet om jag nu väljer det!

Står mellan NV och teknikprogrammet. Är precis som 6-Pack intresserad av styrketräning. För någon konstig anledning... så alla jag känner som tränar styrka går/gått NV *popcorn*

Ame
2005-11-06, 21:21
Har ni inga program med idrottsinriktning? Kanske bara här i halmstad som det blivit populärt med det...

Kebab-Arne
2005-11-06, 21:22
Johan P. Nu vet jag inte vad teknik har för kurser men Natur har ju mer biologi, kemi. Är sånt intressant så välj mer NV.

I Natur läser man ju kemi B, där en stor del av kursen handlar om kroppskemi, bla ATP. Så det har ju en hel del med stryketräning att göra.

keffat_liv
2005-11-06, 21:26
jag skriver upp mina betyg så kan ni se om jag passar på natur.....kan då säga att det var ifrån vårterminen i 8an och då var dom inte så snälla att ge ut mvg..

bild:G
Eng:G
HK:G
Idrott och hälsa:VG
Matematik:VG
Tyska:G
Musik:VG

Biologi:VG
Fysik:VG
Kemi:G

Geografi:VG
Historia:VG
Religon:G
Samhällskunskap:G

Träslöjd:G
Svenska:G
Teknik:VG

Dina poäng är förmodligen för låga för att komma in på natur. G i kemi stärker ju inte precis heller.

F.ö är det en jävla massa pluggande på natur.

Allan
2005-11-06, 21:38
Är precis som 6-Pack intresserad av styrketräning. För någon konstig anledning... så alla jag känner som tränar styrka går/gått NV *popcorn*

Herregud vilken framtid det blev nu då.....

allan

Achryl
2005-11-06, 21:57
MEN FÖR I HELVETE!

Varför ska en kille som vill jobba som pt gå natur för?
Det är inte direkt så att han kommer att hinna träna varje vecka om han tänker göra alla läxorna. Och VARFÖR ska han kunna matte C,D och E om han ska pyssla med styrketräning?

Gör som någon annan sa, gå omvårdnadsprogrammet eller liknande, eller någon friskola med sportinriktning. (Om du verkligen är säker på vad du vill göra)

egge
2005-11-06, 22:23
310 poäng var intagspoängerna på natur och men än har jag 3-4 månader på mig att tänka.

310 poäng!!!! Är inte 320 maxpoäng från högstadiet?!?

Tina
2005-11-06, 22:30
310 poäng var intagspoängerna på natur och men än har jag 3-4 månader på mig att tänka.

Vad sägs som hälsopedagogisktprogram?
Lät ju som om du ville bli hälsopedagog :)?
Vart bor du?

wintersnowdrift
2005-11-06, 22:42
310 poäng var intagspoängerna på natur och men än har jag 3-4 månader på mig att tänka.

Har alla skolor i din kommun 310p i intagning på natur? Det låter väldigt högt.

//Kristin

MilkmaN
2005-11-06, 22:45
Vad sägs som hälsopedagogisktprogram?
Lät ju som om du ville bli hälsopedagog :)?
Vart bor du?

Det finns NOG på alla ställen.

Natur är väl det "bästa" men det finns såklart många bra alternativ, prata med din syo.

Three pigs
2005-11-06, 22:45
natur låter ju rätt bra för dig.
själv ska jag välja samhäll tills nästa år =]

Spinkot
2005-11-06, 22:51
Hehe,jag kom in på natur med 170p (dvs. 2vg resten g) iofs går det åt helvete för mig.Skulle nog valt om om jag visste hur jobbigt det skulle bli men nu orkar jag inte (går i trean)

Destra
2005-11-06, 22:51
Har dom ändrat, när jag skulle välja (jag går i 3:an nu) så behövde man bara vara godkänd i matte, engelska och svenska för att ta sig in på ett gymnasieprogram. Det fanns vissa undantag, men natur var inte ett av dom så länge det gällde de kommunala skolorna. Kanske bara var/är så i Uppsala.

mystic[-_-]
2005-11-06, 23:04
Har dom ändrat, när jag skulle välja (jag går i 3:an nu) så behövde man bara vara godkänd i matte, engelska och svenska för att ta sig in på ett gymnasieprogram. Det fanns vissa undantag, men natur var inte ett av dom så länge det gällde de kommunala skolorna. Kanske bara var/är så i Uppsala.

Det var så I Örebro också när jag skulle söka