handdator

Visa fullständig version : Helkropp 2dgr/veckan


AjMinSko
2005-10-11, 17:02
Hej, jag är medveten om att där är väldigt många trådar om helkroppsträning och div olika program så slå inte ner mig direkt. :em:
Jag har suttit och letat och läst i trådarna här på forumet men skulle behöva lite mer hjälp.
Tidigare har jag tränat hela kroppen 3 dagar i veckan utan vidare resultat..
Har känt mig kroniskt nersliten och allmänt håglös om man säger.
En del av det ligger säkert i kosten men det är ett helt annat ämne som jag också jobbar på.
Det verkar som om många kör 3 set per muskel när de kör helkropp 3ggr i veckan.
Eftersom jag har tänkt köra två undrar jag bara ca hur många set man borde köra för respektive muskelgrupp då?

En annan fråga är om Pullovers.
Det råkar vara en av mina favoritövningar, så jag undrar om den duger som ensam övning för bröst?
Tack för mig.
Ha en fortsatt trevlig tisdag

Jax
2005-10-11, 17:22
Blir du kroniskt nersliten av tre pass i veckan så ligger det inte bara lite i kosten, utan i stort sett allt.

*edit*
Förlåt, det kanske inte var helt korrekt. Menar du att du körde tre helkroppspass i veckan?

AjMinSko
2005-10-11, 17:25
Jo jag vet.
Mat, sömn, och mental stress.. Allt sammans något jag också jobbar på.
Plus konditionsträning mer eller mindre varje dag.
Men styrka 3ggr/v verkar vara det som får glaset att rinna över så att säga.

Jax
2005-10-11, 17:30
Kör du kondition nästan varje dag så kan jag förlåta dig för att du blir lite sliten av att gymmar tre ggr i veckan. Been there done that. Eller rättare sagt, är fortfarande där till och från. Och då gäller det verkligen att tänkar på kosten. Men nu var det ju inte det du ville ha svar på så då lutar jag mig tillbaka och är tyst.

Shadow Warrior
2005-10-11, 17:38
När du kör helkroppspass så tycker jag inte att du ska fokusera på "set per muskel" det blir helt felaktigt, tänk istället set per BAS-övning och hur viktig varje övning är.

För försöker du träna varenda liten muskel specifikt så kommer du inte få några bra resultat av helkroppspass.

AjMinSko
2005-10-11, 19:28
När du kör helkroppspass så tycker jag inte att du ska fokusera på "set per muskel" det blir helt felaktigt, tänk istället set per BAS-övning och hur viktig varje övning är.

För försöker du träna varenda liten muskel specifikt så kommer du inte få några bra resultat av helkroppspass.

Något bra förslag?

Shadow Warrior
2005-10-11, 20:38
Något bra förslag?

Ett exempel:

Välj ut 5-7 Basövningar av nedanstående allternativ, lägg till Curl, stående vadpress och lårcurl. Splitta på två dagar vila minst 2dagar mellan varje pass.

Dips eller Smal bänkpress
Bänkpress eller Lutande Bänkpress
Stående Press med skivstång eller hantlar
Skivstångsrodd eller Hantelrodd
Chinseller Maskin Pullover eller Latsdrag
Marklyft eller Stelbenta Marklyft
Knäböj eller Benpress eller Front Böj

AjMinSko
2005-10-11, 21:58
Ett exempel:

Välj ut 5-7 Basövningar av nedanstående allternativ, lägg till Curl, stående vadpress och lårcurl. Splitta på två dagar vila minst 2dagar mellan varje pass.

Dips eller Smal bänkpress
Bänkpress eller Lutande Bänkpress
Stående Press med skivstång eller hantlar
Skivstångsrodd eller Hantelrodd
Chinseller Maskin Pullover eller Latsdrag
Marklyft eller Stelbenta Marklyft
Knäböj eller Benpress eller Front Böj

Hur många set tycker du man ska köra per övning om man följer ovanstående ex?
Sen undrar jag om det skulle funka lika bra att köra utfall som knäböj?

Johan O
2005-10-11, 23:08
Hur många set tycker du man ska köra per övning om man följer ovanstående ex?
Sen undrar jag om det skulle funka lika bra att köra utfall som knäböj?

Känn efter och experimentera lite själv hur mycket som känns bra för DIG. Det finns väldigt mycket åsikter och träningsfilosofier här inne och det finns inga exakta sanningar.

Knäböj och marklyft tycker jag verkligen att du bör ha med i de flesta av dina helkroppspass. Utfall är en kärringövning. :booty: Det är iallafall en sanning. :D

Själv baserar jag mina helkroppspass på Knäböj, marklyft och bänkpress som ingår i princip varje pass och fyller sedan på med övningar för övriga kroppen.

AjMinSko
2005-10-11, 23:28
Känn efter och experimentera lite själv hur mycket som känns bra för DIG. Det finns väldigt mycket åsikter och träningsfilosofier här inne och det finns inga exakta sanningar.

Knäböj och marklyft tycker jag verkligen att du bör ha med i de flesta av dina helkroppspass. Utfall är en kärringövning. :booty: Det är iallafall en sanning. :D

Själv baserar jag mina helkroppspass på Knäböj, marklyft och bänkpress som ingår i princip varje pass och fyller sedan på med övningar för övriga kroppen.

Jo, jag är medveten om att det inte finns någon färdig mall som passar alla men det känns som om man experimenterat och "kännt efter" lite för mycket.
Därav de mindre märkbara framgångarna om man säger så.
Undrar bara lite på, ang antalet set, om det finns en undre gräns.
Jag lider nämligen själv av den klassiska "sjukdomen" var man hela tiden är rädd för att göra för lite i gymet.

morte
2005-10-11, 23:37
Ett "kul" förslag:

Vila 1min mellan varje set.

dag 1: Varva chins/dips och benpress, go nuts, och kör så många set så att du halvt kreverar.

dag2: varva skivstångsrodd/incline hantelpressar och gående utfall, go wet wild horny and crazy, och kör så många set så att du halvt kreverar.

Shadow Warrior
2005-10-12, 05:33
Hur många set tycker du man ska köra per övning om man följer ovanstående ex?
Sen undrar jag om det skulle funka lika bra att köra utfall som knäböj?

1-3 set worksets per övning.

Sen så är det inte meningen att du ska köra "hela kroppen varje gång" utan hela kroppen INDIREKT varje gång, så man kör såklart inte mark och böj samma pass tex. Utfall funkar väl det med men det simulerar mindre tillväxt vettu ;)